Fokustema
Insändare
Läs senare

Vem utser ledamöter i STAD?

Under den senaste tiden har jag läst olika artiklar om eventuella påföljder, eller inga påföljder alls, för Daniel Redén i den så kallade Propulsionaffären. Jag har också läst om att ordförande respektive vice ordförande i ST:s Ansvars- och Disciplinnämnd (STAD) har avgått.
Av
markus gustafsson
Upplåst för dig som är prenumerant
Vem utser ledamöterna i STAD, är något som insändarskribenten frågar. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Vem utser ledamöterna i STAD, är något som insändarskribenten frågar. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Har då börjat titta lite i ST:s Tävlingsreglemente. Som bland annat reglerar STAD i paragraf 72. En fråga som dyker upp hos mig är:

– Vem utser ledamöterna i STAD?

Det står visserligen i paragrafen att det är ST, men jag hittar inget beslut i något av de styrelseprotokoll som finns tillgängliga för mig på ST:s hemsida. Möjligen läser jag dåligt?

Tacksam om Sulkysport på något sätt kan bringa klarhet i min undran. Jag undrar också vem som ”föreslår” travets förtroendevalda respektive galoppens dito som också ska ingå i STAD. Kanske kan Sulkysport bringa lite klarhet även här.

En ytterligare undran blir ju nu också:

– Hur ska STAD verka utan de reglementsreglerade juristerna? 

Kanske är alla mina frågor små frågor. Men STAD har har ju ett mycket viktigt uppdrag för travets väl.

Markus Gustafsson

***

SVAR:

Travförbundets jurist Göran Wahlman svarar på Markus Gustafssons frågor nedan och svaren (kursiv stil) har lagts in i texten:

– Vem utser ledamöter i STAD?

Göran Wahlman: ST:s styrelse

Under den senaste tiden har jag läst olika artiklar om eventuella påföljder, eller inga påföljder alls, för Daniel Redén i den så kallade Propulsionaffären. Jag har också läst om att ordförande respektive vice ordförande i ST:s Ansvars- och Disciplinnämnd (STAD) har avgått.

Har då börjat titta lite i ST:s Tävlingsreglemente. Som bland annat reglerar STAD i paragraf 72. En fråga som dyker upp hos mig är:

– Vem utser ledamöterna i STAD?

Det står visserligen i paragrafen att det är ST, men jag hittar inget beslut i något av de styrelseprotokoll som finns tillgängliga för mig på ST:s hemsida. Möjligen läser jag dåligt?

Göran Wahlman: När ST senast, hösten 2020, utsåg nya ledamöter (veterinärerna Henrik Magnusson och Gunnar Rangul) protokollfördes det i ST AB:s styrelseprotokoll som inte ligger på hemsidan. Beträffande övriga ledamöter, även de som nu avgått, har de suttit lång tid (i vissa fall mer än 20 år).

Tacksam om Sulkysport på något sätt kan bringa klarhet i min undran. Jag undrar också vem som ”föreslår” travets förtroendevalda respektive galoppens dito som också ska ingå i STAD. Kanske kan Sulkysport bringa lite klarhet även här.

Göran Wahlman: Det är stadgeändringar på gång att även STAD:s ledamöter väljs av fullmäktige.

En ytterligare undran blir ju nu också:

– Hur ska STAD verka utan de reglementsreglerade juristerna?

Göran Wahlman: Kompletteringar måste ske innan STAD kan träda i funktion igen.

Fokustema
Insändare
Läs senare

Vem utser ledamöter i STAD?

Under den senaste tiden har jag läst olika artiklar om eventuella påföljder, eller inga påföljder alls, för Daniel Redén i den så kallade Propulsionaffären. Jag har också läst om att ordförande respektive vice ordförande i ST:s Ansvars- och Disciplinnämnd (STAD) har avgått.
Av
markus gustafsson
Upplåst för dig som är prenumerant
Vem utser ledamöterna i STAD, är något som insändarskribenten frågar. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Vem utser ledamöterna i STAD, är något som insändarskribenten frågar. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Har då börjat titta lite i ST:s Tävlingsreglemente. Som bland annat reglerar STAD i paragraf 72. En fråga som dyker upp hos mig är:

– Vem utser ledamöterna i STAD?

Det står visserligen i paragrafen att det är ST, men jag hittar inget beslut i något av de styrelseprotokoll som finns tillgängliga för mig på ST:s hemsida. Möjligen läser jag dåligt?

Tacksam om Sulkysport på något sätt kan bringa klarhet i min undran. Jag undrar också vem som ”föreslår” travets förtroendevalda respektive galoppens dito som också ska ingå i STAD. Kanske kan Sulkysport bringa lite klarhet även här.

En ytterligare undran blir ju nu också:

– Hur ska STAD verka utan de reglementsreglerade juristerna? 

Kanske är alla mina frågor små frågor. Men STAD har har ju ett mycket viktigt uppdrag för travets väl.

Markus Gustafsson

***

SVAR:

Travförbundets jurist Göran Wahlman svarar på Markus Gustafssons frågor nedan och svaren (kursiv stil) har lagts in i texten:

– Vem utser ledamöter i STAD?

Göran Wahlman: ST:s styrelse

Under den senaste tiden har jag läst olika artiklar om eventuella påföljder, eller inga påföljder alls, för Daniel Redén i den så kallade Propulsionaffären. Jag har också läst om att ordförande respektive vice ordförande i ST:s Ansvars- och Disciplinnämnd (STAD) har avgått.

Har då börjat titta lite i ST:s Tävlingsreglemente. Som bland annat reglerar STAD i paragraf 72. En fråga som dyker upp hos mig är:

– Vem utser ledamöterna i STAD?

Det står visserligen i paragrafen att det är ST, men jag hittar inget beslut i något av de styrelseprotokoll som finns tillgängliga för mig på ST:s hemsida. Möjligen läser jag dåligt?

Göran Wahlman: När ST senast, hösten 2020, utsåg nya ledamöter (veterinärerna Henrik Magnusson och Gunnar Rangul) protokollfördes det i ST AB:s styrelseprotokoll som inte ligger på hemsidan. Beträffande övriga ledamöter, även de som nu avgått, har de suttit lång tid (i vissa fall mer än 20 år).

Tacksam om Sulkysport på något sätt kan bringa klarhet i min undran. Jag undrar också vem som ”föreslår” travets förtroendevalda respektive galoppens dito som också ska ingå i STAD. Kanske kan Sulkysport bringa lite klarhet även här.

Göran Wahlman: Det är stadgeändringar på gång att även STAD:s ledamöter väljs av fullmäktige.

En ytterligare undran blir ju nu också:

– Hur ska STAD verka utan de reglementsreglerade juristerna?

Göran Wahlman: Kompletteringar måste ske innan STAD kan träda i funktion igen.

Fokustema
Öppet brev
Läs senare

Varför händer ingenting?

Det har nu gått tio månader sedan Sveriges största dopningsskandal avslöjades och ingenting har hänt.
Hästägaren Lars Våler skriver ett öppet brev och riktar kritik mot såväl Svensk Travsport som Daniel Redén och landets travjournalister.
Av
Lars Våler, Årjäng
Upplåst för dig som är prenumerant
Propulsion efter han vunnit Elitloppet ifjol. Foto: Mathias Hedlund/Sulkysport
Propulsion efter han vunnit Elitloppet ifjol. Foto: Mathias Hedlund/Sulkysport

För mig som hästägare och i allmänhet mycket förtjust i travsport är det frustrerande hur mycket tid Svensk Travsport (ST) tillbringat på utredningen av Propulsion-fallet. När Alessandro Gocciadoros stallman använde sitt körspö reagerade ST snabbt med en sexmånaders-avstängning och den reaktionen tog bara en vecka.

Det har nu gått tio månader sedan Sveriges största dopningsskandal avslöjades och ingenting har hänt. Propulsions ägare har dömts att betala tillbaka 26 miljoner kronor till ST, men allt står stilla och Daniel Redéns hästar startar i parti och minut.

Vad händer om jag bestrider nästa faktura från ST? Kan mina hästar tävla, eller kommer de att förbjudas att starta? Det borde finnas jämlikhet inför lagen, eller hur?

Jag har och har haft hästar hos ett antal olika tränare i Sverige. Robert Bergh skickade ett sms i höstas och undrade om jag skulle köpa en häst på auktion. Jag sa, att sanningen var att jag inte vill köpa fler hästar i Sverige förrän jag vet vad som händer i Propulsion-fallet.

Efter detta har jag handlat hästar som jag har i träning utanför Sverige, inklusive i Norge, men jag köper inte hästar i Sverige förrän ST visar att de kan hantera Propulsion-fallet på ett sätt som ger förtroende för att travförbundet är rättvis mot alla aktörer och att hänsyn till tränaransvar tas på allvar, och inte som nu.

Jag kan inte förstå att när den första antydningen att Propulsion var nervsnittad, varför inte Daniel Redén kontaktade USA och kontrollerade om detta var sant eller inte. De flesta skulle förmodligen göra det i en liknande situation. Inte bara slå sig till ro och tro att allt är fel. För det var ju inte fel.

Daniel Redén är direktör för ett företag. Till Expressen har han sagt, att han inte vet vem som är ägare till företaget. Detta är fantastiskt! För egen del äger jag och sitter i styrelser i flera olika företag, men skulle aldrig våga sätta mig i en styrelse för ett bolag där jag inte vet vem som är ägare.

När det gäller Redén och Propulsion är det konstigt att den som tros äga företaget – eller inte? – kan dyka upp i vinnarcirkeln. Är det som ägare eller Redéns inbjudne vän!?

Det är inte heller lugnande att Daniel Redén inte har kommenterat en enda gång – vad jag kan se – om det specifika innehållet i detta fall. Det är konstigt!

Jag förstår inte heller travjournalisterna och i synnerhet de som arbetar inom trav-tv. Här finns ett fall som man inte bör låta vila. Fortfarande ställs inte en enda kritisk fråga till Daniel Redén. Inte en enda!

Daniel Redén intervjuas varje vecka i trav-tv och tidningar, men det är bara gulligull hela tiden. Ingen frågar honom om Sveriges största dopningsskandal någonsin. Istället hyllas han okritiskt och väljs till ”Årets tränare” för 2020, utan att någon av journalist tycker att det är konstigt eller ifrågasätter detta.

Hur tänker de? Är de lydiga hundar utan pondus? Och vad säger och tycker de andra tränarna i Sverige om detta? Det är mest – med några enstaka undantag – tyst. Journalisterna gör likt strutsen och sticker huvudet i sanden.

Propulsion-fallet är inte bara en skandal i sig utan hur den behandlats av Svensk Travsport. Det är ingenting annat än pinsamt och skamligt.

Fokustema
Insändare
Läs senare

Travsportens största fråga!

Inte är det avelns fel att hästarna kan få problem när de tävlar på landets travbanor. Alla som är insatta i travsporten är eniga om att aveln producerat en travhäst som är tidigare utvecklad med bättre kurvteknik än den häst som banorna byggdes för på 1980-talet.
Av
Roland Nordström
Upplåst för dig som är prenumerant
Kurvorna på landets travbanor var byggda för 1980-talet. Nu krävs det nybyggnation av banorna för den moderna hästen, skriver Roland Nordström. Foto: Mathias Hedlund
Kurvorna på landets travbanor var byggda för 1980-talet. Nu krävs det nybyggnation av banorna för den moderna hästen, skriver Roland Nordström. Foto: Mathias Hedlund

En duktig treåring i elitskiktet 1980 kunde vinna lopp på en 1.18-tid – ifjol på en 1.11-tid på samma bana. Kurvans radie och dosering byggdes för kilometertider runt 1.20 eller långsammare tid – dagens häst öppnar genom första kurvan 10-15 sekunder snabbare än i början på 1980-talet.

Den här skillnaden förbrukar hästar lika mycket med som utan skor, faktiskt mindre förbrukning av barfotahästen.

Barfotahoven har förmåga att utjämna en del av snedbelastning, vilket inte den skodda hoven klarar av. Dessutom blir glidfasen vid hovens kontakt med banan skonsammare för hästen utan skor. En häst med skor som springer 0,7 sekunder långsammare förbrukar lika mycket energi som barfotahästen under loppet och blir lika trött.

Att med kosmetika försöka att bromsa hastigheten med någon sekund är rent galet. Istället måste banans kurva justeras och som tillåter en cirka tio sekunder snabbare tid. Varje ny årskull som föds kommer att springa 0,1-0,15 sekunder snabbare än de hästar som föddes året innan.

Anser travsporten allvar med hästhälsa så bör man visa det genom en nybyggnation av våra travbanor. Man kan ta till grövre ord för att markera hur galet detta är. En sak är dock säker – detta måste prioriteras.

Hästen kräver detta, hästägare lika så, men även tränare och hästskötare. ST och landets travbanor måste sluta blunda. Erkänn problemet och gör något åt det!