Fokustema
Nedräkning mot Elitloppet
Läs senare

Iskallt försöksspår för Bold Eagle?

Jag vet inte om kretsen runt Bold Eagle är skrockfull, men nog borde väl Frank Nivard & Co bäva lite över utgångsläget. Spår fem i första heatet har nämligen aldrig stått som slutsegrare i Elitloppet.
Av
Lars Wilhelmsson
Upplåst för dig som är prenumerant
Bold Eagle ska ha nummerbricka med siffran 5 på när han kör ut till Elitloppsförsöket på söndag. Ett dåligt omen, om man får tro Sulkysports ”Elitloppsnedräknare” Lars Wilhelmsson. Foto: Mia Törnberg, Sulkysport
Bold Eagle ska ha nummerbricka med siffran 5 på när han kör ut till Elitloppsförsöket på söndag. Ett dåligt omen, om man får tro Sulkysports ”Elitloppsnedräknare” Lars Wilhelmsson. Foto: Mia Törnberg, Sulkysport

”Örnen” hade exakt samma heat och startnummer ifjol, och vi känner alla till hur det gick.

Bästa utgångsläget är spår sex i försöksheat två, som stått som Elitloppsvinnare inte mindre än sju gånger. Säkert sköna fakta för kretsen runt Pastore Bob.

Spår tre i det andra heatet har heller aldrig slutat lyckligt, vilket rent statistiskt missgynnar Orlando Jet.

Vissa ”experter” menar att ett dåligt startspår i försöket redan där har spolierat segermöjligheterna. Men statistiken säger något annat. Hela 22 blivande vinnare har lottats till spåren sex-åtta i sitt försöksheat. Bara en färre än spåren ett-tre som sett 23 segrare.

 

Att få ett fördelaktigt startspår i Elitloppets final är allt viktigare. Förr i tiden var det inte lika noga, försöksvinnare kunde få ett finalspår tilldelat långt ut på vingen. Inte förrän 1979 fick vinnarna i försöken välja första bästa lediga spår.

Bästa spåret rent statistiskt i finalen är bricka två som burits av 15 vinnare genom åren sedan Elitloppet körts med försök och final 55 gånger. Innerspåret har sett tolv vinster, spår tre har tio vinster, och fjärdespåret åtta segrar.

Spår fem-åtta i finalen minskar helt logiskt segermöjligheterna, men det är ändå tio Elitloppssegrare som startat från något av de fyra yttersta spåren. Timoko hade nummer fem ifjol, och alla minns förstås Brioni med sitt ”iskalla” ytterspår.
Det finns någon slags uppfattning att det skulle vara en liten fördel att starta i det första försöksheatet. Men det kommer fler finalvinnare från andra heatet enligt Elitloppshistoriken.

Första heat-fördelen är att hästarna från det heatet får en halvtimmes längre vila inför finalen, resonerar man. Nu återhämtar sig hästarna tämligen snabbt, och 30 minuter extra vila tycks sakna betydelse. 21 slutsegrare hittas från första försöket, 34 från det andra, kan vi konstatera, Slump eller inte, skillnaden är ändå ganska tydlig. Statistiken gynnar i alla fall Propulsion contra Bold Eagle på söndag.

 

Det har startat 682 hästar i Eliloppets historia. I årets starfält finns elva Elitloppsdebutanter. 199 hästar är födda i Sverige. Nadal Broline, Pastore Bob och Rajesh Face ser till att 200-gränsen kommer att passeras.

120 ston har stått på startlinjen, Uza Josselyn, och Maori Time försvarar äran i år.

371 kuskar har kört loppet, fyra gör sitt första Elitlopp i år. Vi hälsar norrmännen Lars-Anvar Kolle och Göran Antonsen välkomna, liksom Todd McCarthy och Rudolf Haller.

129 svenska kuskar har deltagit genom åren, en siffra som inte kommer att öka i år. Samtliga har varit med i hetluften förut.

Noterbart också, bara fyra hästar i årets upplaga tävlar under svensk flagg. Bara hälften mot fjolåret då åtta hästar hade svenska ägare. Vi får gå tillbaka till 1999 för att hitta färre hästar som haft ägarna i Sverige. Då fanns Fridhems Ambra, Lucky Po och Zoogin i startfältet.

 

Vilken nationalsång kommer att spelas vid 18-tiden på söndag? Ja förmodligen ”Du gamla du fria” eller ”Marseljäsen” Det står 23 lika i antal segrar mellan länderna. Ibland är det många nationer involverade i det segrande ekipaget, men det är alltid ägarnas hemvist som gäller. Solvalla gjorde lite fel för tio år sedan när Italienskägde Exploit Cafs triumf celebrerades med den franska nationalsången i högtalarna.

45 svenska femåringar – fem vinnare

Hälften av vinnarna leder varvet kvar

Björn mot 13:e raka finalen?

Minnen från 55 raka Elitlopp

Fokustema
Enghien
Läs senare

Calle Crown i franskt storlopp

På lördag drar Enghiens sommarmeeting igång på allvar med Prix de New York (€80.000) och bland de anmälda finns Tomas Malmqvists Calle Crown.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Medeldistansloppet Prix de New York lockar med ett förstapris på 36.000 euro och Calle Crown (e. Great Challenger) kommer knappast till dukat bord. Motbud saknas inte i det 15 hästar stora fältet och bland motståndarna kan Feerie Wood nämnas.

Rockfeller Center-dottern kommer närmast från seger i Prix Pythia (€67.000) och tidigare i år har Feerie Wood också vunnit Prix Aletheia (€67.000) på Vincennes. Fjolåret avslutades med seger i Prix Tenor de Baune (€85.000), vilket gav henne en plats i Prix d’Amérique där hon slutade oplacerad.

Femma i Prix de l’Atlantique

Tomas Malmqvists Calle Crown slutade sjua i senaste starten på Vincennes och innan dess vann han Prix du Rouergue (€67.000).

På Paris-banan Enghien har Calle Crown startat tidigare i år och då slutade han femma i Prix de l’Atlantique. Ett lopp som vanns av Elitloppstvåan Vivid Wise As.

Fokustema
Utblick Norge
Läs senare

V86-omgång med en ”svensk” häst

V86 på onsdag går på export till norska Bjerke.
Antalet svensktränade hästar till start?
En – i träning på norrmannen Petter Glittums filial på Färjestad.
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou

Nästa veckas V86-omgång, som förlagts till norska huvudstadsbanan Bjerke, blir något att sätta tänderna i för de totosugna svenska spelarna. 86 av 87 anmälda hästar inom spelformen är nämligen tränade i Norge. Den 87:e står som hemmahörande på norska Jarlsberg i det norska programmet, stoet Denali (e. Revenue), men återfinns i verkligheten på Petter Glittums svenska filial på Färjestad enligt travsport.se.

Sex lopp för varmblod och två kallblodslopp är fördelningen och en av avdelningarna har blott 15.000 kronor i förstapris.

Ett silverdivisionsförsök för varmblod inleder omgången med Frode Hamres duo Sofies Case (e. Broadway Hall) och svenskägde och svenskfödde Staro On The Rocks (e. Conway Hall) bland segeraspiranterna.

Liknade klass vad gäller intjänade pengar befinner sig de tolv hästarna i den högre kallblodsklassen, kanske med Trond Anderssen-tränade Reime Kongen (e. Bork Odin) i första rummet.

Här är startlistorna till Bjerkes onsdagstävlingar, där V86 avgörs som lopp 3–10.

Sluta dansa efter ATG:s pipa!

Fokustema
Danmark
Läs senare

Så blir nya Charlottenlund?

Den stora läktaren och stallområde i samma byggnad?
Så kan framtidens Charlottenlunds travbana se ut.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Igår beslutades det på generalförsamlingen i Det Danske Travselskap att Nordens äldsta travbana blir kvar på den plats ovalen legat sedan Köpenhamns hästkapplöpningar flyttades från Lyngbyveien 1891.

Det Danske Travselskap jobbar efter den så kallade ”Åby-modellen”. Tanken är att banans stallbacke ska försvinna och göras om till ett bostadsområde, medan det blir en paddock under huvudläktaren. Förslaget innehåller att dagens stora uteläktare ska inglasas.

Innan gårdagens generalförsamling – skriver travservice.dk – har det från politisk sida visats intresse för att bevara Charlottenlunds travbana som den kulturinstitution den är. Även travbanans grannar är positiva att Lunden blir kvar.

Framtidens väg för Charlottenlunds travbana är utstakad, men det krävs också att Gentofte kommun säger ja till den nya detaljplanen.

Se förslaget här!

Vill du bo på Charlottenlunds stallbacke. I förslaget kommer delar av dagens stallbyggnader finnas kvar.