Fokustema
Regeländring
Läs senare

Italien agerar – så blir nya drivningsreglementet

Kraftig reduktion av antalet tillåtna påmaningar med körspöet, tuffare tag kring vad som är tillåtet i utrustningsväg och explosionsartad höjning av potentiella drivningsböter. De efterfrågade förändringarna i den italienska travsportens reglemente blir på pappret realitet med omedelbar verkan.
Av
Emil Persson
Det kommer bli kostsamt för de italienska kuskar som inte hanterar mer varsamt i framtiden. Foto Gerard Forni
Det kommer bli kostsamt för de italienska kuskar som inte hanterar mer varsamt i framtiden. Foto Gerard Forni

– Det skedde en förändring i reglementet år 2008, men det går inte jämföra med detta. Nu ser man ut att ta tag i det här ordentligt, säger Åbyproffset Bengt Holm som under många år var aktiv tränare i Italien.

I svallvågorna efter ”Lotteriagate” där fyra körsvenner drev sina hästar upprepat och långt över den tillåtna gränsen – även med italienska mått mätt – har nu den italienska travsporten tvingats ta tag i sitt reglemente.

Något man söderöver sade hade högsta prioritet och skulle hanteras skyndsamt, något som också tycks ha blivit fallet. Vid en första anblick ser Italien ut att luta sig mot l’UET:s rekommendationer när det kommer till drivning.
Sju slag/påmaningar med körspöet tillåts sista 500 meterna, men endast tre de sista 200 meterna. Det blir en markant förändring då det tidigare italienska reglementet tillät sju slag de sista 200 meterna. Dessutom är det inte tillåtet att höja handen över axelhöjd för att få extra kraft i slagen.
– Och därtill har man lagt till att det inte längre är tillåtet att köra med taggar på tömmarna och man har även tuffat till reglerna kring vilka bett man får nyttja. Men det som kanske sticker ut mest är bötesbeloppen som nu kan utdelas för de som inte följer reglerna. Allt från 2.500 euro upp till 52.000 euro – ja alltså en halv miljon svenska kronor – kan utdelas. Nu menar de allvar i Italien och nu ligger bollen hos måldomarnämnden på de respektive banorna. Det är upp till dem att se till att det här efterföljs nu. Måldomarna ska få gå kurser för att hantera de nya reglerna korrekt och det kommer även tillsättas en kommission som kommer ta bort de som arbetar i nämnder, men som inte anses lämpliga, säger Bengt Holm.

Kan du påminna dig om när en regelförändring senast ägde rum i Italien?
– Ja, det var år 2008 när jag fortfarande var aktiv i Italien. Då förbjöds det att dela ut dela ut enhandsslag med körspöet och man införde även regler för med vilken kraft slagen fick utdelas, men det var ganska luddigt. De här förändringarna är tydligare på alla sätt, avslutar Bengt Holm.

Fokustema
Startlistor 24–28 augusti
Läs senare

24–28 augusti: Multijackpot, Danskt Derby och V86 Express

I helgen är det toppsport både på Bergsåker och på Charlottenlund i Danmark.
Här är startlistorna till Bergsåkers dubbla V75-omgångar, Danskt Travderbyt samt ytterligare 13 banor lördag till onsdag.
Av
Redaktionen
Ringostarr Treb vann Hugo Åbergs Memorial och är favorit i Sundsvall Open Trot. Ett lopp han vann 2017. Foto Simon Hagen
Ringostarr Treb vann Hugo Åbergs Memorial och är favorit i Sundsvall Open Trot. Ett lopp han vann 2017. Foto Simon Hagen

Sulkysport presenterar två gånger i veckan startlistor till alla svenska travbanor sammanställt i enkelt pdf-format som kan laddas ned, här på hemsidan.
Varje tävlingsdags startlistor finns sammanställda på två sidor med banans huvudspelform på ena sidan och övriga lopp på andra sidan.

Här kan du ladda ned och kolla in startlistorna från lördag till onsdag.

Startlistor som finns med i det här digitala pdf-dokumentet:
Lördag: Åmål (11.10), Bergsåker V75 med multijackpot (14.45), Mantorp (18.30)
Söndag: Skellefteå (11.00), Hagmyren (11.10), Charlottenlund V75 (12.45)
Måndag: Östersund (12.20), Halmstad V64 (18.20), Eskilstuna (18.25), Färjestad (18.30)
Tisdag: Romme (12.20), Solvalla V64 (18.20), Axevalla (18.30)
Onsdag: Solvalla/Åby V86 (18.15)

Autokort e-tidning
89 kronor i månaden
Enkelt och smidigt
Varje onsdag på din dator, surfplatta och smartphone
Beställ
Fokustema
Drivningen i Tingsryd
Läs senare

Fiore utan körspö i tre månader?

Christian Fiore kan komma att köra utan körspö i tre månader! Detta förslag har kommit upp på bordet efter att Halmstadlärlingen stängdes av fyra veckor för oreglementsenlig drivning i ett lopp i Tingsryd i söndags.
Av
Lars G Dahlgren
Christian Fiore dömdes till fyra veckors avstängning för drivning igår i Tingsryd och ska dessutom betala 6.000 kronor i böter. Foto Hanold/ALN
Christian Fiore dömdes till fyra veckors avstängning för drivning igår i Tingsryd och ska dessutom betala 6.000 kronor i böter. Foto Hanold/ALN

Halmstadtravet har idag (torsdag) skickat ut ett pressmeddelande där man redogör för de handlingar som gjorts av ledningen på Christian Fiores hemmabana efter den uppmärksammade drivningen av vinnande Taiga Woodland i söndags.

”Vi tog kontakt med Christian Fiore och Laura Myllymaa för att se om han kan tänka sig att frivilligt göra något som vore en markering på att han förstått allvaret i det han gjort. Att be om ursäkt hjälper inte. Det har vi sett prov på i andra sammanhang. Deras förslag var att Christian kör utan körspö i totalt tre månader som en markering på eftertanke. Det tycker vi är ett mycket bra förslag”, skriver Halmstadtravets verkställande direktör Dag Ekner, sportchef Jan-Olof Molin och måldomare Mats Kvint.

Kontakt har även tagits med Svensk Travsports ordförande Marjaana Alaviuhkola med följden att föreslaget om ”att frivilligt avstå körspö” tas upp i styrelsen redan under nästa veckas Derbyhelg.

Halmstadtravets ledning anser att påföljden – 6.000 kronor i böter och fyra veckors avstängning – var för lågt satt, även om den följde reglementets mallar och skrivning. Halmstadtravet har fått besked från ST:s chef Ulf Hörnberg att ST:s uppfattning är att påföljden står i relation till det som skett utifrån nuvarande reglemente, men stannar alltså inte vid det utan ville att Christian Fiore på något sätt skulle ”sona hårdare” det han gjort i det aktuella loppet. Det var detta som resulterade i förslaget att Christian Fiore frivilligt skulle avstå att ha med sig körspö ut i loppen under en tidsperiod efter att avstängningen avtjänats.

Detta är förstås inte oprobelamatiskt ur vare sig sportslig eller spelmässig synvinkel. Till exempel kan ju då Fiore inte på samma sätt som sina medtävlare i loppen använda körspöet som korrigeringsmedel för att till exempel få hästen mer framåt i situationer där den bryter, skyggar eller är ”ofokuserad”.

Det ska också nämnas att banveterinären på Tingsrydstravet, inspekterade Taiga Woodland efter loppet men kunde inte hitta några märken från kuskens drivning och att Svensk Travsport satt Fiore på den speciella bevakningslista som innebär att varje drivningsförseelse han gör sig skyld til framöver automatiskt medför avstängning (terminologi för det: alla Fiores drivningar utöver vad reglementet tillåtet klassas som tredjegångsförseelse).

Halmstadstravets pressmeddelande i sin helhet

 

”Angående drivningen på Tingsryd

Vi har fått frågan hur vi har tänkt agera gällande Christian Fiores drivning vid söndagens tävlingar på Tingsryd. Vi har gjort följande:

Vi träffades på måndagen och tittade på loppets slutskede ett antal gånger. Detta med bästa tänkbara bilder. Efter det hade vi en överläggning och vi konstaterade då att vi anser att straffet är för lite i relation till det vi ser. Då tar vi även hänsyn till tidigare i år då Christian Fiore dömdes hos oss för dåligt uppförande i en dom som även inkluderade hanteringen av en unghäst på banan. De enda som skulle kunna agera innanför ett regelverk är dock ST centralt. 

Vi tog därför kontakt med ST i form av Ulf Hörnberg tisdag morgon. De hade redan haft fallet uppe tidigare samma morgon. På frågan om de avser att fastställa ett strängare straff är svaret nej. Deras uppfattning är att straffet står i relation till det som skett utifrån det reglemente som finns för närvarande. 
Frågan ställs nu också om vi kan få deras mandat att agera hårdare utifrån att Christian Fiore har sin licens kopplad till oss. Här trycker vi även på att vi vill kunna väga in det tidigare straffet från oss i år. Svaret är nej från ST även kring detta. 

4.  Då återstår om vi skulle agera helt utanför regelboken som i fallet med de fyra italienska kuskarna. Det är inte aktuellt då vi var den enda banan i landet som i det fallet tog ställning.

Med detta sagt gjorde vi ytterligare två saker.  

Vi tog kontakt med Christian Fiore och Laura Myllymaa för att se om han kan tänka sig att frivilligt göra något som vore en markering på att han förstått allvaret i det han gjort. Att be om ursäkt hjälper inte. Det har vi sett prov på i andra sammanhang. Deras förslag var att Christian kör utan körspö i totalt 3 månader som en markering på eftertanke. Det tycker vi är ett mycket bra förslag.

Vi har även varit i kontakt med ST:s ordförande Marjaana Alaviuhkola och framfört våra synpunkter. Hon har lovat att ST:s styrelse skyndsamt kommer att ta upp frågan. Med frågan ställd om nuvarande reglemente täcker in det vi önskar när vi även i en framtid avser att tävla med hästar. 
För Halmstadtravet

Dag Ekner, Jan-Olof Molin samt Mats Kvint”

 

Fokustema
Frankrike
Läs senare

Rivierans topplopp

Lördagens Grand Prix du Departement des Alpes-Mari (€150.000) i Cagnes sur Mer har samlat ett litet, men naggande gott startfält.
Av
Emil Persson
Jean Michel Bazire, Bel Avis och Kirsi Mannine efter segern i Gran Premio della Lotteria. På lördagkväll jagar de en ny storloppsseger söderöver. Foto Gerard Forni
Jean Michel Bazire, Bel Avis och Kirsi Mannine efter segern i Gran Premio della Lotteria. På lördagkväll jagar de en ny storloppsseger söderöver. Foto Gerard Forni

Bland de nio som gör upp om segerpremien på 67.500 euro över 1.609 meter autostart syns bland annat den färska Sto EM-tvåan Bahia Quesnot (e. Scipion du Goutier) som redan är tillbaka på fransk mark efter Solvallastarten den 14 augusti.

Hon stöter bland annat på Lotteriavinnaren Bel Avis (e. Ganymede), 2017 års Europaderbyvinnare Drole de Jet (e. Coktail Jet) samt unghäststjärnan Vivid Wise As (e. Yankee Glide) vilken övertygade stort vid debutvinsten i Alessandro Gocciadoros regi.

Startlista Grand Prix du Departement des Alpes-Mari
1.609 meter autostart, samlad prissumma: 150.000 euro

  1. Tessy d’Ete – Franck Nivard
  2. Bel Avis – Jean Michel Bazire
  3. Bahia Quesnot – Junior Guelpa
  4. Desir Castelets – David Bekaert
  5. Vivid Wise As – Alessandro Gocciadoro
  6. Valokaja Hindö – Christophe Martens
  7. Romanesque – Jean Charles Feron
  8. Drole de Jet – Pierre Vercruysse
  9. Voyager Grif – Giampaolo Minnucci