Fokustema
Resor för hälsointyg
Läs senare

Jordbruksverket chockhöjer

Från årsskiftet har det blivit avsevärt dyrare att anlita veterinär för resor i samband med att utföra hälsointyg för häst.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant

Flera personer har varit i kontakt med Sulkysport som är chockade över Jordbruksverkets extrema höjning av resekostnaderna.

– Höjningen gagnar inte någon, allra minst för oss som försöker vara lite ordentliga och följa regelverket, säger en av de drabbade till Sulkysport.

Ifjol betalade en av personerna som varit i kontakt med Sulkysport 595 kronor i bil- och restidsavgift. Samma resa kostar idag 1.500 kronor.

– Jag tror helt enkelt att många kommer att strunta i att ta ut veterinär och få gjort intygen och istället skicka hästarna eller sperma över gränser utan intyg. Det blir för dyrt som det är nu.

  • Översta fakturan visar resekostnaden i mars 2020. Den undre fakturan visar resekostnaden i januari 2021.

Anna Clarin, enhetschef på Jordbruksverkets djuravdelning, kommenterar de nya avgifterna:

– Vi har en föreskrift som reglerar vilka avgifter de officiella veterinärerna ska ta ut gentemot kund. Dessa avgifter ser vi över vartannat år och då tar vi in underlag från olika parter i samhället. Utifrån det bedöms vilka kostnader som ska finnas och inte finnas och hur veterinärerna ska få täckning för sitt arbete och vad som är rimligt utifrån kund.

”I år har avgifterna blivit lika”

Från årsskiftet har Jordbruksverket höjt reseavgiften väsentligt – i alla fall för de kunder som inte finns så lång resväg från veterinären.

– I år har vi höjt avgiften och framför allt upplever de kunder som har nära till veterinär det som dyrt. Innan har skillnaden varit stor för de som har långt till veterinär. I år har avgifterna blivit lika oavsett var i landet du bor för någonstans. Som kund har du samma avgift. Innan var det inte så, utan då var avgiften rörlig. Nu är den fast, säger Anna Clarin.

Enligt Anna Clarin finns det flera olika anledningar till att Jordbruksverket valt en ny prisskala:

– Detta för att det ska vara en tydlighet mot kund vilka avgifter som gäller plus att det finns en kontrollförordning i EU som slår fast att kostnaderna ska vara lika oavsett var kunden bor i landet. Detta har vi haft att förhålla oss till och tvärtom mot tidigare. Klart att det påverkar de som har nära till veterinär och framför allt om det bara gäller intyg för en häst.

”Intyget gäller bara i 48 timmar”

Resekostnaden tas ut per kund, inte per häst, enligt Anna Clarin.

– Men det är också så, säger en av de personer som råkat ut för höjda avgifter, att intyget bara gäller i 48 timmar.

Anna Clarin säger att det finns många aspekter:

– Man kan tycka olika om det här. Innan var det personer som bor i avlägsna delar som tyckte det var ojämlikt.

  • Men kan inte kunden åka till veterinären för att slippa resekostnaden?

– När det gäller hälsointyg så är det så att veterinärer måste besöka hästen då den officiella veterinären i intyget även ska intyga att det inte finns tecken på smittsam sjukdom i stallet där hästen står, det vill säga veterinären måste besöka stallet för att skriva ett korrekt intyg. Man kan alltså inte ta med sin häst till veterinär för att få ett hälsointyg utfärdat.

Fokustema
Enghien
Läs senare

Calle Crown i franskt storlopp

På lördag drar Enghiens sommarmeeting igång på allvar med Prix de New York (€80.000) och bland de anmälda finns Tomas Malmqvists Calle Crown.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Medeldistansloppet Prix de New York lockar med ett förstapris på 36.000 euro och Calle Crown (e. Great Challenger) kommer knappast till dukat bord. Motbud saknas inte i det 15 hästar stora fältet och bland motståndarna kan Feerie Wood nämnas.

Rockfeller Center-dottern kommer närmast från seger i Prix Pythia (€67.000) och tidigare i år har Feerie Wood också vunnit Prix Aletheia (€67.000) på Vincennes. Fjolåret avslutades med seger i Prix Tenor de Baune (€85.000), vilket gav henne en plats i Prix d’Amérique där hon slutade oplacerad.

Femma i Prix de l’Atlantique

Tomas Malmqvists Calle Crown slutade sjua i senaste starten på Vincennes och innan dess vann han Prix du Rouergue (€67.000).

På Paris-banan Enghien har Calle Crown startat tidigare i år och då slutade han femma i Prix de l’Atlantique. Ett lopp som vanns av Elitloppstvåan Vivid Wise As.

Fokustema
Utblick Norge
Läs senare

V86-omgång med en ”svensk” häst

V86 på onsdag går på export till norska Bjerke.
Antalet svensktränade hästar till start?
En – i träning på norrmannen Petter Glittums filial på Färjestad.
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou

Nästa veckas V86-omgång, som förlagts till norska huvudstadsbanan Bjerke, blir något att sätta tänderna i för de totosugna svenska spelarna. 86 av 87 anmälda hästar inom spelformen är nämligen tränade i Norge. Den 87:e står som hemmahörande på norska Jarlsberg i det norska programmet, stoet Denali (e. Revenue), men återfinns i verkligheten på Petter Glittums svenska filial på Färjestad enligt travsport.se.

Sex lopp för varmblod och två kallblodslopp är fördelningen och en av avdelningarna har blott 15.000 kronor i förstapris.

Ett silverdivisionsförsök för varmblod inleder omgången med Frode Hamres duo Sofies Case (e. Broadway Hall) och svenskägde och svenskfödde Staro On The Rocks (e. Conway Hall) bland segeraspiranterna.

Liknade klass vad gäller intjänade pengar befinner sig de tolv hästarna i den högre kallblodsklassen, kanske med Trond Anderssen-tränade Reime Kongen (e. Bork Odin) i första rummet.

Här är startlistorna till Bjerkes onsdagstävlingar, där V86 avgörs som lopp 3–10.

Sluta dansa efter ATG:s pipa!

Fokustema
Danmark
Läs senare

Så blir nya Charlottenlund?

Den stora läktaren och stallområde i samma byggnad?
Så kan framtidens Charlottenlunds travbana se ut.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Igår beslutades det på generalförsamlingen i Det Danske Travselskap att Nordens äldsta travbana blir kvar på den plats ovalen legat sedan Köpenhamns hästkapplöpningar flyttades från Lyngbyveien 1891.

Det Danske Travselskap jobbar efter den så kallade ”Åby-modellen”. Tanken är att banans stallbacke ska försvinna och göras om till ett bostadsområde, medan det blir en paddock under huvudläktaren. Förslaget innehåller att dagens stora uteläktare ska inglasas.

Innan gårdagens generalförsamling – skriver travservice.dk – har det från politisk sida visats intresse för att bevara Charlottenlunds travbana som den kulturinstitution den är. Även travbanans grannar är positiva att Lunden blir kvar.

Framtidens väg för Charlottenlunds travbana är utstakad, men det krävs också att Gentofte kommun säger ja till den nya detaljplanen.

Se förslaget här!

Vill du bo på Charlottenlunds stallbacke. I förslaget kommer delar av dagens stallbyggnader finnas kvar.