Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

15 veckor 15:00!

Landets travtränare ställde travförbundet och dess ordförande mot väggen i Halmstad. Gräddan av landets V75-tränare fanns på plats på Halmstadtravets tränarfik och krävde svar av Marjaana Alaviuhkola, framförallt varför det utlovade vita bladet gällande tävlingsprogrammet 2020 visade sig vara ett kalkerpapper. I den delen ligger också hjärtefrågan om V75:s starttid 16:20.
Av
Ola Lernå

Jag tyckte bitvis att ST:s ordförande Marjaana Alaviuhkola snärjde in sig i sitt eget resonemang och samtidigt inte gav det förtroende jag tror behövs för att få aktiva att gå i samma takt som förbundet.
Marjaana tog fram exempel som att spelet på hästar minskat tio procent i Sverige under första halvåret och att alla siffror – gällande licensinnehavare – var röda. ”Då vågar inte Svensk Travsports styrelse ta beslut om förändring”.
Om alla kurvor pekar nedåt. Om det inte är nu – när ska man då ta beslut om förändring?

Jag vill tydligt påpeka att jag förlikat mig med 16:20. För min del, personligen, har jag inga problem med starttiden och jag kommer (det är ju mitt jobb) gå lika mycket på trav året om, oavsett vilken starttid som bestäms.

Robert Bergh ställde frågan till Hasse Lord Skarplöth om han trodde att omsättningen skulle vara ännu högre om V75 startade 20:00. Skarplöth var säker på att så var fallet.
Jag blev förvånad. Ingen har väl glömt att till exempel V86 under en period provades vid 20:30, men snabbt flyttades till 19:30 och fick en positiv utvecklingskurva.

När det gäller V75 så skvallrar historien om att alltför stora ingrepp är en risk. Men jag vill också påminna om att när starttid 16.20 infördes så hade vi ett ”pauslopp” efter avdelning fem. Det försvann förvisso en månad senare efter att ATG insett det korkade i det hela.

Jag gillar Hasse Lord Skarplöth och han har utfört sitt uppdrag på ett lysande sätt. Därmed inte sagt att jag håller med i alla saker han genomfört.
För det är många. Vad som ger vad vet däremot ingen. Det pratas om 100 miljoner netto, eller någonstans kring 300 miljoner brutto – om året om starttiden på V75 flyttas fram.
Det är förstås helt orimliga siffror. V75 tillsammans har haft en positiv utveckling (sedan det infördes 12 januari 2013) och vi har fått positioneringssystem och påkostade tv-projekt.

Oavsett så kostar det inga 100 miljoner att testa.
15 veckor 15:00 är en devis som är lätt att ta in. Risken finns, men signalvärdet skulle vara enormt. Inte bara att hästsportens spelbolag ATG lyssnar på sina aktiva. Utan att sporten (i form av ST) börjar agera som ägare, inte slav, till sitt spelbolag.
Möjligheten till vinst kräver en insats och innebär alltid en risk. Det borde definitivt alla i den branschen veta.

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Det ryktas…vem kom ens på tanken?

Mina kunskaper i finska språket är extremt begränsade. Även om jag under en flygresa till Lexington ett år lärde mig en ramsa av min medresenär som gick ut på att sälja min blåa chevrolet. Jag testade den på Timo Nurmos under en av auktionskvällarna och – bilen var såld till vilda Nurmos-skratt…
Men jag vet att jänkarvagn heter jenkkikärryt.
Av
Ola Lernå

Och numera står det vagnshistoriken införd i finska travprogram. Något som stötts och blötts i Sverige och ofattbart nog verkar, i över ett år!, stoppat vid ”vi måste bestämma vad som är en jänkarvagn”.
Finländarna löste det enkelt. Efter önskemål från spelarkåren.
Jag tror att Svensk Travsport måste vara lite snabbare i fotarbetet. Om vi ens ska ha ambitionen att ligga i framkant bland travvärldens länder. I det här fallet lyssnas det lite för mycket till vad tjänstemän och aktiva vill – när den enda hänsynen som bör tas är till spelarna.

ATG har släppt informationen på sin atg.se till alla och där finns vagninformation historiskt. Men inte i ST:s programunderlag. De har inte ens lyckats lösa hur det ska redovisas tävlingsdagar, utan släppts för fri tolkning på landets travbanor.

Jag kan, med vissa små förbehåll, köpa att det ska vara seedning till storloppen. Men att hänsyn ska tas till tränare av hästen? Förstår absolut inget.
Om det hade varit ägaren hade jag möjligen haft viss insikt, men tränare…? Vem kom ens på tanken och varför gör ingen något åt det?
Det gynnar stortränare, missgynnar hästägare och jag skulle snudd på säga att det är orättvist med tanke på att alla betalar lika mycket i insats.
Har någon en förnuftig anledning till att tränarseedning existerar? Om inte, kan vi snabbt plocka bort det?

Alltför ofta hamnar Svenskt Travsport på hälarna. Precis som det blev med 15-dagar-mellan-försök-och-final-i-Kriteriet.
För mig är den här frågan extremt komplex och jag tror inte ens att rätt svar finns – utan bara massa åsikter.
Men en sak är säker. Signalvärdet fram till ST skakade till var definitivt inte positivt för travsporten.
Man kan förstås tycka att frågan borde lyfts redan ifjol inför Uppfödningslöpningen eller i år inför Kungapokalen (som båda hade mer än 14 dagar mellan försök och final), men här sov de flesta – vid Kriteriekvalsflytten vaknade alla.

Med det sagt: ST:s nya giv – inga ledbehandlingar mellan försök och final i alla storlopp – gillar jag starkt. Kan man klämma in en extra vecka mellan kval och final i till exempel Uppfödningsloppet och Kriteriet – skulle jag gilla det ändå mer. Och samtidigt skicka ut hästvälfärden att ta ”out of competition-prover” på finalhästarna i varenda insatslopp.
Om tiden förlängs mellan försök och final är det ännu viktigare att det slås fast att det tävlas på lika villkor.

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Det ryktas om…Grattis Per!

Även världens bästa har emellanåt inte lyckan med sig. Förra veckan tog Björn Goop sin 7.000:e seger som kusk och denna vecka den 2.000:e som tränare.
Av
Ola Lernå

Björn Goop har lyckats bra även med Bold Eagle, men när den franske fantomen nästa söndag startar i Breeders Crown-finalen på Mohawk krockade det med BC-semifinaler i Sverige på Solvalla.
Goop, som kvalat in sju egentränade till BC-semifinalerna, kunde liksom inte ”välja bort” sina hästägare.
Men nästan samtidigt som det blev klart att Brian Sears kör Bold Eagle åkte Goop på en övrig felaktig drivning på Romme – innebärande att han är avstängd som körsven över BC-semifinalerna.
I Sverige får man inte dispens för drivningsförseelser, men i Kanada, där Bold Eagle startar, hade det säkerligen inte varit något problem.

***

En veterinär skickade faktura med en avgift på 50 kronor (för att skicka fakturan). Hästägaren bad att få den mailad (för att slippa fakturaavgiften). Det gick jättebra. Men när fakturan kom (via mail) så hade resekostnaden för veterinären ökat från 150 kronor på originalfakturan till 200 kronor på den andra…men hästägaren slapp i alla fall faktureringskostnaden.

***

Ryktena om Per Linderoths hemflytt har florerat i flera veckor, men intensifierades i fredags och Per fick sig ett samtal från Sulkysport.
”Jag kommer inte flytta hem förrän jag fyllt 55”, hälsade Linderoth bestämt förra fredagen.
Grattis på födelsedagen säger vi då till Linderoth som fyllt år 16 gånger mindre än på en vecka.
Igår kungjorde 55-åringen nämligen flytten från Bergsåker hem till ”Öset”.

***

Anette Lorentzons 1.000 tränarsegrar i USA imponerar stort. Lorentzons vilja och inställning skulle vi alla behöva emellanåt och 36-åringen är extremt beundransvärd. I sammanhanget ska inte syster Anna eller mamma Anki glömmas. Och aldrig pappa John-Erik. Han hade varit stolt idag.

***

Ingen har väl missat hur illa det är ställt inom norsk travsport. Med minskad omsättning, speltak, nedlagda banor och lägre prispengar.
Forus går funktionärerna samman och försöker hålla uppe prispengarna genom att jobba gratis under tävlingsdagen på tisdag, 22 oktober.
Tidigare har banan styrelse avstått arvode och banans chef reducerat sin lön. Det är förstås beundransvärt, men samtidigt en signal på hur jäkla dåligt det är ställt inom norsk travsport. Man gör insatserna för att hålla förstaprisen i loppen under årets två sista månader på tidigare nivå; mellan 12.000 och 18.000 norska kronor…

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Välkommen till ”war room”

Det har snackats om ett war room i Svensk Travsport. Ett rum där ett gäng rutinerade och kunniga måldomare samlas för att gemensamt komma fram till vad som var rätt och fel i ett travlopp.
Av
Ola Lernå

Jag var i ett sådant igår. Eller snudd på i alla fall. Det var måldomarkonferens med (nästan) alla landets måldomare samlade i samma lokal – diskuterandes videofilmer, spöhantering och (icke) anslutna bakom startbilen.

Förutom ett par malplacerade journalister så var aktiva inbjudna, men de representerades blott av en person.
Nu gjorde Axevallas Thomas Dalborg ett synnerligen bra jobb – även om han ensam fick dra synpunkterna från sulkyperspektivet.

Svensk Travsports styrelse har varit tydliga med att drivning alltid ska vara högt upp på dagordningen när landets måldomare samlas. Så var också fallet igår.

Drivningsreglerna har stramats åt rejält de sista åren och ytterligare restriktioner är att vänta. Redan nu står det inskrivet under tilläggsanvisning att ”det är förbjudet att driva med körspöhanden över axelhöjd”. Måldomarna har tidigare varit generösa i sin bedömning, men från 1 januari 2020 blir det millimeteranpassning i den här frågan.

Vad är att driva och vad är kommunikation mellan kusk och häst?

Vad är att driva och vad är kommunikation mellan kusk och häst? Jag fick lära mig skillnad på lätta duttar och serieslag (eller jag tyckte nog det var serieduttar) – som dock inte är tillåtet.

Måldomarna ska också blir tuffare mot aktiva som tydligt går över gränsen. När de anser att någon är uppe på 15 drivningar i ett lopp ska det vara en så kallad D-förseelse, vilket innebär att vederbörande bums plockas bort ur programmet och inte för köra i väntan på dom från Svensk Travsport.

Det kunde ha skett vid åtminstone två tillfällen under 2019 och torde ha synnerligen preventiv inverkan på de aktivas tankar – förutsatt att det kommuniceras på rätt sätt.

Det diskuterades också att vissa kuskar är anslutna bakom bilen 100 meter före start, men sedan är så pass skickliga att de släpar en längd, för att på nytt sätta fart och få någon form av flygande start. Det här var alla överens om att det inte är tillåtet, men att det inte måste bli omstart – istället kan ett hårdare straff/högre bötesbelopp delas ut om vederbörande inte tjänar på sitt tilltag.

Flera filmer visades på ämnet ”Det fanns plats när jag började gå ned – alltså är det min position”. Det här är något som aktiva själva har önskat – men det är också aktiva själva som sticker dit benen och till varje pris försvarar en position – som kanske inte alls var deras.

Jag är inte helt förtjust i detta som är svårt att förstå för en lekman. När börjar man gå ner? I tanken? Är det då det ska finnas plats? Jag har sett flera exempel bara på V75 på sistone som gjort mig orolig för olyckor. Johan Untersteiner/Thomas Uhrberg (Adde S.H./Cobbys Olifant) på Jägersro, Björn Goop/Adrian Kolgjini (Esprit Sisu/Polycrates Face) på Solvalla och så sent som i lördags Jimmy H Andersson/Mikael Lindqvist (Andre Agassi/Redhot Tap Dancer) i Amatör-SM.

Om det är de aktiva som vill ha den här regeln så bör så att säga alla vara med på tåget. Eller att det börjar dömas ut böter till de som till varje pris jagar en position som inte var deras.
Att hitta acceptans bland de aktiva är en sak. Men det är förstås en fördel om även publiken förstår det som händer på banan.

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt