Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Belina, Bold, Propulsion eller Readly?

PARiS. Det är dagen före ”Jour J” i Paris – Prix d’Amériquedagen. Spänningen stiger. Vem vinner? Det är frågan alla vill ha svar på.
Av
Lars G Dahlgren

Fredagen före Prix d’Amérique är tävlingsfri på Vincennes. Det är en stor mässa i totohallen och auktion på kvällen. Man kommer inte många meter i taget i trängseln utan att träffa människor, av olika nationaliteter, som vill prata. Främst om Prix d’Amérique naturligtvis.

”Tror du att Readly Express vinner i år igen?” är den naturliga fråga en svensk får.

Mitt svar på den frågan är:

”Jag tror Belina Josselyn vinner. Hon blev förloraren i kampen om positionerna förra året och var egentligen fantastiskt bra då, och ser till och med ännu mer laddad och bättre ut denna vinter. Men det är inga stora marginaler. Fyra hästar höjer sig över de andra 14, och den av dem som får bästa resan vinner nog”.

De andra tre är (förstås) Bold Eagle, Readly Express och Propulsion,

Ju längre dagen och kvällen lider, ju mer visar det sig att bästa SPELET i loppet bland de fyra topparna kan vara Propulsion. Han verkar hamna i ett attraktivt odds i morgon, kanske uppemot eller över tio gånger pengarna. Fransmännen räknar inte riktigt med Propulsion i år, upptäcker jag. Hästen har inte ens varit på Vincennes och startat i vinter, Daniel Redén kommer liksom smygande med hästen utifrån. Och det viktigaste av allt: Propulsion förlorade mot On Track Piraten i det enda loppet inför Prix d’Amérique han gjort sedan november. Vilket fransmännen (och travsportsälskare av andra nationaliteter) har full koll på.

”Men då gick Propulsion med skor med broddar, det var hästen ovan vid och han fick därför inte travet att flyta lika bra som när han går barfota, plus att han heller inte var i toppform då och som det framkom efter loppet faktiskt inte helt frisk. Örjan Kihlström underskattade också On Track Piraten och hade behövt köra hårdare och tidigare för att vinna”, förklarar jag, men det biter inte på fransmännen:

”Att köra preparé är väl förbjudet i Sverige? Skulle Örjan ha kört det som jättefavorit i det största spelet ni har?! NO!

”Att köra preparé är väl förbjudet i Sverige?

De tror helt enkelt inte på det jag säger, Propulsion kan därför visa sig bli underskattad imorgon.

”Bold Eagle är min vinnare”

Jori Turja och Anders Lindqvist spekulerar om morgondagens Prix d’Amérique-segrare. Foto Mia Törnberg

Innan mässan på Vincennes hanns det först med att reda ut loppet ordentligt i Anders Lindqvists soffa på Grosbois. Anders, som genomgick en mycket svår sjukdomspärs i höstas, börjar glädjande komma i form igen. Viljan och lusten att analysera och diskutera Prix d’Amérique är för Anders lika viktig rehab för att bygga upp sig fysiskt igen som mat och dryck.

”Bold Eagle är min vinnare. Bakom honom rankar jag i tur och ordning Belina Josselyn, Readly Express, Propulsion, Bird Parker, Bahia Quesnot och Eridan”, säger han.

Motiveringen till Bold Eagle som tipsval?’

”Två saker: För det första ser hästen ut att vara i bättre form och skick denna vinter än han varit de två senaste åren. Förra året fick han ju problem med en hov tidigt under vintermeetinget och det följde sedan med och handikappade honom. Den andra anledningen är att Sébastien Guarato har fem hästar med i loppet. Visst, det är olika hästägare och varje kusk kör sin häst, men utan att det för den skull handlar om stallkörning kommer det vara så att där Franck Nivard vill placera sig och köra med Bold Eagle, där kommer stallkamraterna att akta sig för att ställa till med problem. Medan det förstås är krig och kamp från deras sida mot de andra 13 i loppet som det är just i Prix d’Àmériqye”

Jori Turja, som vunnit Prix d’Amérique två gånger med Varenne, och ansluter i soffan nickar ut genom fönstret, upp mot vägen där Jean-Michel Bazires borg finns.

”Vinnaren är inte så långt borta. Hon står där uppe”, säger Jori och det är förstås Belina Josselyn han menar.

Nästa fråga är. Hur blir loppet kört?

Det är svårare att sia om. Den som torde vara mest sugen på att lomma till ledningen är Yoann Lebourgeois med tokstarke och stenhårda Traders. Det är inte osannolikt att Yoann chansar ordentligt i starten för att försöka nå till täten efter 700-800 meter. Traders vill dra hårt i ledningen – kanske i 1.11-fart hela vägen! – men det fordras nog en prickstart av Lebourgeois för att Traders ens ska ha chansen att komma till spets i hyfsat god tid innan uppförsbacken börjar 1.300 meter kvar.

Med Traders i ledningen kommer det för de andra att handla om att spara speeden och sitta i rätt position för att vrida till anfall 500 kvar. Att köra till ledningen efter 500-600 meter och hoppas att det är Traders som sedan kommer och tar över i nästa läge kan visa sig vara helt rätt.

Med det tänkbara löpningsscenariot får jag plötsligt ett deja vu. Det var ju precis så Maharajah vann 2014. Rygg på hårddragande Up And Quick. Propulsion i rygg på en hårddrgande Traders i uppförsbacken…ja där har vi det. Deja-vut blir ännu starkare av en titt på väderprognosen för söndagen: Ett kolsvart moln med höga procentsatser för att det kommer att regna. Precis som det var när Maharajah vann. Propulsion har inget emot blöta banor – kom ihåg hur besvärligt det blev på grund av åskregn i Åby Stora Pris som Propulsion vann (från rygg ledaren!) i somras och ett av åren han vann Hugo Åbergs Memorial…

kom ihåg Åby Stora Pris (från rygg ledaren!) i somras

Precis innan det är dags att åka ifrån mässan träffar vi Daniel Parling och Satu Liitäinen som är värdar för Propulsion och Lionel i sitt stall i Chamant.

Hur det är med Propulsion och Lionel sedan de kom hit i onsdags? Jotack, de är ordentligt på hugget. Gapar och skriker och för oväsen.”

Det är tecken på boostat självförtroende och toppform hos de två hingstarna.

Kan det verkligen bli så? Att blixten slår ner på samma ställe två gånger? Maharajah i sitt fjärde och sista Pd’A-försök 2014, Propulsion i sitt sista (för det lär det vara) 2018?

Belina Josselyn är fortfarande min favorit att vinna. Men ett intressant sidospel, oddset i förhållande till vinstchansen, tycks växa sig allt starkare i Propulsion.

Lars G Dahlgren på twitter:

Årjäng fredag, paneldiskussion. Kan åhörarna komma med bra input, på podiet sitter ju bara de som (ännu) inte lycka… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 10 jul
Greta van Fleet med mera, topphelg i 08-området väntar. pic.twitter.com/1nyqabbBzI
@larsgdahlgren - 28 jun
Om man redan nu får önska en spännande häst i Olympiatravet så blir det nog Cleangame.
@larsgdahlgren - 26 jan
Världsrekord sattes igår; superbana idag också och topphästar tävlar. Blir en treåring världens snabbaste (1.07,6)… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 7 okt 2018
Det var väl bara meningen...att Kennedy skulle komma in och sätta fb frispark från 3
@larsgdahlgren - 1 okt 2018
Fokustema
Krönika
Läs senare

Argumenten från ST:s ledning är patetiskt dåliga

Svensk Travsports motiveringar och argument för att behålla V75-starten på lördagar klockan 16:20 är patetiskt dåliga. Som väl är går denna tävlingsteknikalitet lätt att ändra, i princip med ett penndrag. Gör det. Snarast.
Av
Lars G Dahlgren

Det kom faktiskt som något av en överraskning, måndagens besked att starttiden för V75 på lördagar till klockan 16:20 behålls även nästa år. Allt talade för en återgång till någonstans 14:30-15:00, en tid som passar bättre än sen eftermiddag för alla inblandade. Spelarna, banorna, de aktiva.

Lutfi Kolgjini och Ulf Stenströmer kritiserade detta stenhårt när de intervjuades av trav365.se. Sociala mediernas travbubblor svämmade över av indignation och missnöjesyttringar.

Det finns heller inte en, säger en, endaste anledning att ha denna sena starttid.

Omsättningssiffrorna, att de skulle bli bättre än med den tidigare starttiden, har av ATG och vd:n Hasse Lord-Skarplöth aldrig på riktigt visats att de är. Bara påståtts att de är. Första gången Lord-Skarplöth skulle motivera att den senare starttiden var bättre, det var i Jägersros pressrum Derbyhelgen 2016, ett år efter att nyordningen infördes i augusti 2015. Han hade med sig ett sifferunderlag som ATG:s analysavdelning tagits fram. Samma material presenterades i banornas förtroenderåd.

Det tog mindre än tio minuter att smula sönder det när man började detaljläsa powerpointsidorna. Underlaget var bland annat inte jackpotkorrigerat och därför överhuvudtaget inte relevant och användbart.

Ungefär där någonstans slängde ATG-vd:n också in pokalåret i potten och lät alla förstå att om inte ATG fick köra på som Lord-Skarplöth tyckte och ville, då skulle det kanske inte bli något pokalårsutfall 2018 med 300 miljoner kronor mer till sporten. Så blev löftet om pokalåret plötsligt något som tog hela sporten, alla banor och aktiva, som gisslan av sportens egets spelbolags önskemål och krav.

Så där har det hållit på. INGEN har kunnat visa att 16:20 på lördagar är bättre för vare sig sport eller spel än den starttid som gällde tidigare. Snarast pekar allt på att det är sämre.

Jag nöjer mig med att som inspel rent stickprovsmässigt titta på de två senaste V75-omgångarna som jämförelse. Kalmars midsommar-V75:a och lördagens E3-finaler:

Kalmars midsommar-V75:a 2014 (starttid lopp 1 kl 12:45). Här väljs 2014 som jämförelseår eftersom det var jackpot på V75 denna tävlingsdag 2015:
Publik: 7.477
Dagsomsättning: 101.531.055 kr
V75-omsättning: 72.989.381 kr
13 lopp

Kalmars midsommar-V75:a 2019 (starttid lopp 1 kl 14:45).
Publik: 4.876
Dagsomsättning: 99.196.676 kr
V75-omsättning: 70.775.387 kr
12 lopp

E3-finalerna, Färjestad 27 juni 2015:
Publik: 5.786
Dagsomsättning: 109.625.388 kr
V75-omsättning: 75.143.886 kr
13 lopp

E3-finalerna, Eskilstuna 29 juni 2019:
Publik: 3.080
Dagsomsättning: 102.172.052 kr
V75-omsättning: 74.912.195 kr
12 lopp

Precis varenda här vald parameter är SÄMRE med starttid 16:20 än den var med den gamla starttiden. Låt vara att det inte går att jämföra omsättningssiffror rakt av; de internationella partnerskapen för ATG har förändrats sedan 2014-2015 (då det fanns ”rakebackpengar” i poolen), å andra sidan har sedan dess Tillsammans-varianten utvecklats våldsamt för den svenska delen av V75-spelet. Men att hänföra dessa två saker till vilken tid på eftermiddagen loppen startar går ju inte, de förändringarna finns där ändå.

Speciellt graverande är förstås publiksiffrorna vilka framstår som en smärre katastrof; V75 är de viktigaste tävlingsdagarna på hela året för majoriteten av banorna och inte heller totalomsättningen på ATG:s spelformer matchar siffrorna för fyra-fem år sedan.

Speciellt graverande är förstås publiksiffrorna vilka framstår som en smärre katastrof

 

Att klockan18-sändningen i TV4 är viktig för intresset för travsporten, ja det stämmer, och det är många andra travländers chefer som säkert gärna skulle offra någon liten kroppsdel för att få ha ett sådant bra fönster mot allmänheten som klockan 18:00-19:00 på lördagar i en av de största tv-kanalerna.

Men Hasse Lord-Skarplöth och svensk travsports ordförande Marjaana Alaviuhkola, som här tyvärr lyssnat alldeles för mycket på en spelbolagschef och alldeles för lite på de hon företräder, banorna och sportens aktiva, gör ett direkt och stort tankefel då de (och även Svensk Travsports sportchef Petter Johansson här) i detta hävdar att de två sista V75-loppen behöver vara direktsända.

stort tankefel då de i detta hävdar att de två sista V75-loppen behöver vara direktsända

Det finns ett väldigt enkelt och bra sätt att mäta detta. Dagens Dubbel-omsättningen. Vi tar samma tävlingsdagar som används ovan som exempel:

Kalmars midsommar-V75:a 2014: 8.826.165 kr
Kalmars midsommar-V75:a 2019: 8.623.281 kr

E3-finalerna Färjestad 2015: 10.917.510 kr
E3-finalerna Eskilstuna 2019: 9.061.387 kr

Sifforna behöver väl knappast ens kommenteras – med mer än att det som påstås från Hästsportens Hus om ”de direktsända loppens betydelse i 18-sändningen” inte stämmer.

Det spelar inte den minsta roll för de som använder klockan 18-sändningen i TV4 för att följa hur det gått i V75-loppen om de är direktsända eller visas i efterhand. De fem första loppen efterhandssänds ju redan nu i 18-sändningen. Det handlar faktiskt bara om en sak: paketering, innehåll, att ändra till att göra en bra journalistisk produkt, en sammanfattning av omgången, med höga tittarsiffror, utifrån förutsättningen efterhandssändning av alla loppen istället för fem i efterhand och två i direktsändning. Att denna tv-innehållstekniska detalj får styra hur hela tävlingsdagen är upplagd är obegripligt, när det nu inte ens går att visa på några konkreta positiva effekter av upplägget för vare sig sport, spel, eller banornas arrangemang.

Och…det går ju faktiskt ibland alldeles utmärkt att köra V75 med annan starttid än 16:20. Elitloppslördagen är ett exempel. Bodens midnattstrav ett annat.

En annan liten återblick över hur det gick till när sen starttid infördes: Det var då en ren tävlingsteknisk sak som beslutades på kanslinivån. Det skrevs därför en motion till ST:s fullmäktige (med Jägersro som drivande) som flera banor skrev under, där det ifrågasattes hur ett sådant genomgripande beslut för de viktigaste tävlingsdagarna kunde tas ”över huvudet” på de banor som ändringen i högsta grad var viktig för. ST:s dåvarande ordförande Hans Ljungkvist svarade att detta var ren tävlingsteknik fråga och sådant hanteras inte på den (strategiska) styrelsenivån utan på (den operativa) tjänstemannanivån.

Nu 2019, är det dock tydligen en fråga av helt annan dignitet eftersom ST:s styrelse står som avsändare till behållandet av 16:20-tiden.

Det tråkiga är att denna detaljfråga tar enormt fokus och kraft i debatten när nästa års tävlingsprogram diskuteras. Där är huvudfrågan vad banorna ska göra, och kan göra, för att vända den negativa utvecklingen av alla sportsliga nyckeltal, för aktiva och hästar. Där är 16:20-frågan en detalj som är lätt att ompröva och ändra, stuva undan i historieböckerna.

16:20 för V75 på lördagar är skit. Men består. Saxade V86:or på onsdagarna är också skit, för de inblandade storbanorna. Men består, åtminstone ett år till.

Ännu ett förlorat år, med fortsatt sjunkande nyckeltal för alla väsentliga sportsliga parametrar och för banorna är därmed att vänta. Pratet om att 2020 göra om tävlingskalendern utifrån ett ”vitt papper”, då sportsliga (mjuka) värden skulle kunna få ta mer plats var bara ett tomt löfte. Det vita papperet var i själva verket ett kalkerpapper.

Jag avslutar med att saxa ur det offentliggjorda protokollet från banornas förtroenderåd i mars i år, punkten 11, utredningar inför 2020, tävlingskalender:

”Förtroenderådet diskuterade frågan och gav följande inspel till Sportkontoret för kommande planeringsarbete, där grundprinciperna ska beslutas före midsommar:
Regionalt perspektiv är viktigt.
Anpassa antalet lopp till antalet hästar.
XPress-modellen innebär att storbanorna tävlar mot varandra. Så kan vi inte ha det. Det krävs en stor utredning som verkligen går på djupet.
Utred möjligheten att en bana arrangerar Xpress.
Gå tillbaka till tidigare starttid på lördagar, situationen är ohållbar.
Utred 16:20 som starttid för STL/V75 på lördagar grundligt.
Se över och aktivera utredningen Banornas uppdrag.
Idén med fyra navbanor (S, Å, J, B) som sattes utanför fördelningsmodellen och flera tilldelades fler dagar. Hur är utfallet? Kan dagar flyttas tillbaka till de banor som blivit av med dagar?
Ett grönt perspektiv är viktigt. Hästarna transporteras för mycket idag.
Mer flexibilitet kring hur en tävlingsdag kan se ut.
Tävlingsprogrammet ska utgå från Pegasus.
Hänsyn ska tas till lopp med nationellt intresse.”

Halvfetningarna i texten ovan är mina. Jag har gjort dem för att markera vad som sades gällande de delar som nu beslutats. Det är bara att konstatera att Svensk Travsports ledning struntar i vad förtroenderådets ledamöter säger och tycker. Eller kanske snarare, det är ändå inte Svensk Travsports ledning och styrelse som egentligen bestämmer hur saker och ting ska vara i travsporten. Utan ATG och de krav och specifikationer som ställs därifrån och av hur Kanal75 vill  att travsport visas i media.

Lars G Dahlgren på twitter:

Årjäng fredag, paneldiskussion. Kan åhörarna komma med bra input, på podiet sitter ju bara de som (ännu) inte lycka… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 10 jul
Greta van Fleet med mera, topphelg i 08-området väntar. pic.twitter.com/1nyqabbBzI
@larsgdahlgren - 28 jun
Om man redan nu får önska en spännande häst i Olympiatravet så blir det nog Cleangame.
@larsgdahlgren - 26 jan
Världsrekord sattes igår; superbana idag också och topphästar tävlar. Blir en treåring världens snabbaste (1.07,6)… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 7 okt 2018
Det var väl bara meningen...att Kennedy skulle komma in och sätta fb frispark från 3
@larsgdahlgren - 1 okt 2018
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Böter i stället för avstängning

Alessandro Gocciadoro har köpt sig fri från den tiodagars avstängning för hård drivning som han dömdes till i Turin i söndags.
Av
Lars G Dahlgren

Därför får han nu köra lopp både på Solvalla och på Jarlsberg nästa vecka.

trav, travsport, sulkysport, solvalla, elitloppet, gocciadoro
Alessandro Gocciadoro hemma på gården i Italien. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Det är norska sajten trav365.no som idag rapporterar att Alessandro Gocciadoro utnyttjat en möjlighet i det italienska reglementet, att få omvandla avstängning till böter. Gocciadoro har valt att betala 50.000 kronor (lär väl vara 5.000 euro då) i bot istället för att vara avstängd i tio dagar.

I söndags, vid segern i storloppet Premio Costa Azzurra, drev Alessandro Gocciadoro återigen svenskfödde tolvåringen Arazi Boko avesvärt mycket hårdare än vad reglerna tillåter. Det var det som föranledde de tio dagarnas avstängning, vilken skulle träda i kraft på söndag, den 30 juni, som alltså omvandats till 5.000 euro i böter.

På tisdag kör Gocciadoro Ultimaluna Grif och Zanzibar Wise As på Solvalla.

Nästa veckoslut är inte bara Halmstadtravets stora meeting för året, med Sprintermästaren. I Norge körs motsvarigheten på Jarlsberg och där kryddar man också fyraåringarnas uppgörelse i försök och final med ett internationellt storlopp för äldre eliten, Ulf Thoresen Grand International.

Där ska Oslo Grand Prix-vinnaren Vitruvio starta. Dennes tränare Alessandro Gocciadoro har tänkt sig att ta med en ”full buss” med hästar till Jarlsberg. Detta har väckt uppmärksamhet även utanför den interna travbubblan. I tidningen Tönsbergs Blad (travbanan Jarlsberg är belägen i Tönsberg) ser dagens förstasida ut så här:

En stor bild på Alessandro Gocciadoro i full drivningsaktion med rubriken ”hästpiskare kan bli dragplåster”.

Tönsbergs Blad får tjäna som exempel på hur viktigt det är för travsporten att inte riskera begreppet allmänhetens anseende. Drivningar är det mest tydliga och lättförståeliga exemplet på där detta anseende kan vältas över ända. Så dagens tidning i Tönsberg kan tas fram för att motivera varför det är nödvändigt med kännbara påföljder för kuskar som bryter mot reglerna – speciellt kuskar som upprepat bryter mot dem – och varför dessa regler också behöver vara hårda.

Att kunna byta avstängning mot böter känns också som en tveksam regel att ha. Till sin karaktär gynnar den ju tveklöst kuskarna som kör mest lopp, och som kör de bästa hästarna i de största loppen.

 

Bestraffningen för Gocciadoro

 

 

Lars G Dahlgren på twitter:

Årjäng fredag, paneldiskussion. Kan åhörarna komma med bra input, på podiet sitter ju bara de som (ännu) inte lycka… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 10 jul
Greta van Fleet med mera, topphelg i 08-området väntar. pic.twitter.com/1nyqabbBzI
@larsgdahlgren - 28 jun
Om man redan nu får önska en spännande häst i Olympiatravet så blir det nog Cleangame.
@larsgdahlgren - 26 jan
Världsrekord sattes igår; superbana idag också och topphästar tävlar. Blir en treåring världens snabbaste (1.07,6)… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 7 okt 2018
Det var väl bara meningen...att Kennedy skulle komma in och sätta fb frispark från 3
@larsgdahlgren - 1 okt 2018
Fokustema
Krönika
Läs senare

Världsspelet framstår som en utopi

Realistiskt och genomförbart, eller bara en utopi, en dröm? Det är frågan om den idé som senaste månaden diskuterats på både den europeiska U.E.T.-nivån och sedan på världskonferensen för trav i Stockholm förra veckan. Nämligen ett världsomspännande spel i de största loppen i trav och/eller galopp.
Av
Lars G Dahlgren

Just nu är det en ren utopi, något (nämligen detta) som en stor konferens kan sluta med för att ge intryck – både inåt och utåt – om att man faktiskt åstadkommit något under alla möten och diskussioner. Verklighetsförankringen är det då inte så noga med. ”Visioner” är ju jätteviktiga.

Men så länge världskonferenserna i trav aldrig ens lyckas komma till verkstad med att skapa och bygga vad som borde vara sådana grundläggande självklaheter som gemensamma plattformar för databaser (om hästar/sportfakta) och regelverk för själva sportutövandet, då är det väldigt svårt att se hur man utanpå och ovanpå allt detta ska kunna få ihop gemensamma spelpooler som får genomslag på spelmarknaden.

Fakta

Eurojackpot

2006 uppstod idén kring det multinationella högvinstspelet men först sex år senare kom EuroJackpot in på lotterimarknaden. Euro Millions som är EuroJackpots största konkurrent finns sedan 2004 på marknaden och det var i och med dess succé som Tyskland, Finland, Danmark, Slovenien, Italien och Nederländerna beslöt sig för att skapa denna nya konkurrent.

I november 2011 möttes representanter för de sex europeiska ländernas spelbolag för att diskutera fram riktlinjerna och målsättningarna för EuroJackpot. Estland anslöt sig till förhandlingarna 23 mars 2012 innan EuroJackpot nådde marknaden. Senare tillkom Spanien, Island, Kroatien, Lettland, Litauen, Norge och Sverige.

Länder som nu är med i eurojackpot: Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Italien, Nederländerna, Slovenien, Spanien, Island, Kroatien, Lettland, Litauen, Norge, Sverige, Slovakien, Tjeckien, Polen och Ungern.

Källa: wikipedia.

Expandera

Svensk Travsports ordförande Marjaana Alaviuhkola, sedan i vintras även ordförande i den europeiska travunionen U.E.T., har satt prioritet på hästsportens finansiering i det arbete hon villl bedriva på U.E.T.-nivån. Finansieringsvägen är given: via spel. Där någonstans har tankarna på något som liknar lottospelet eurojackpot kommit upp. Eurojackpot är en internationell spelpool där ett 20-tal statliga europeiska spelbolags kunder spelar in i samma pott, som till sin konstruktion byggs upp till den gigantiska högstanivån 90 miljoner euro i jackpot. Idén föddes 2006 och efter en startsträcka på sex år kom man igång 2012.

Nu är alltså idén väckt om att göra något liknande inom hästspel. Sporten vill försöka förmå spelbolagen att bygga upp detta. Jag dristar mig att tro att om det inom spelbranschen funnits ett intresse, som i så fall förstås helt bygger på att ett sådant spel skulle bli kommersiellt bärkraftigt, då hade Marjaana Alaviuhkola och hennes politiska hästsportkamrater runt om i världen redan haft någon tänkbar spelbolagspartner att dryfta detta med.

Samtidigt som Marjaana, i en intervju i franska facktidningen Paris-Turf, lanserat idéen om ett internationellt storloppshästspel i gemensam pool tonar hon ner det hela när jag bad henne utveckla det hon sagt till Paris-Turf:

”Hittills har inte sporterna kunnat enas om var och när loppen ska gå, vilken spelform, trav eller galopp, med mera, med mera. Finns mycket att göra där. Många försök är gjorda historiskt utan att man inom sporterna lyckats enas om kalendern. Inget konkret förslag finns i dagsläget, men det går inte att ge upp”.

Inget konkret förslag finns i dagsläget, men det går inte att ge upp

I veckans utgåva av Sulkysport (går att köpa som digitalt lösnummer här) slår Svensk Travsports tillförordnade verkställande direktör Ulf Hörnberg huvudet på spiken när han konstaterar att ska ett världsomspännande travspel kunna bli verklighet någon gång i framtiden så måste prestige, särintressen och egenintressen läggas åt sidan.

Helt rätt. Bara en sån sak som att trav och galopp kommer att behöva samsas här…och privatägda spelbolag med nationella monopolbolag…Hörnberg behöver bara titta ut över sitt eget kontorslandskap och de möten han sitter med på, så ser han en verksamhet som helt går ut på att försvara ett enskilt spelbolags (ATG:s) position och intressen. De två spelbolag i Europa som enligt nuvarande landskapsbild och spelkarta måste bli drivande i ”världsspelet” från travsportens sida, ATG och PMU, får inte ihop det med gemensamma pooler, vilket väl kan sägas illustrerar problembilden Så sent som nysslidna Elitloppshelg lyssnade jag med ett halvt öra på något beklagande om att gemensamt spel på kusk-VM-loppen inte gått i lås.

För galoppen är det annorlunda, där blir sannolikt engelskbaserade traditionella bookmakers typ Ladbrokes och William Hill, eller modernare saker som till exempel Betfair, nyckelpusselbitar i att få till den ”världscommunity” mellan sporternas och spelbolagens intressen som är en förutsättning om ett världshästspel ska bli verklighet.

Lägger man ihop alltsammans ser man att det är väldigt skilda världar och intressen som på något sätt ska förmås att hamna under samma paraply i ett världshästspel. Det är oändligt mycket mer komplicerat än att bygga en europeisk lottokupong som nationella monopolspelbolag skulle vara med i. Och där var startsträckan alltså sex år…

Så tills vidare är detta en utopi. Vill Marjaana Alaviuhkola att Svensk Travsport ska vara i framkant om att skapa världsomspännande spelpooler är det bra att börja med den i sammanhanget myrstegsbetonade insikten att andra spelbolag än ATG kan bli gynnsamma för hästsporten, och att man byter fot till att börja se dem som tänkbara samarbetspartners och inte monopol-ATG-fiender som ska bekämpas.

bra att börja med den i sammanhanget myrstegsbetonade insikten att andra spelbolag än ATG kan bli gynnsamma för hästsporten

Lars G Dahlgren på twitter:

Årjäng fredag, paneldiskussion. Kan åhörarna komma med bra input, på podiet sitter ju bara de som (ännu) inte lycka… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 10 jul
Greta van Fleet med mera, topphelg i 08-området väntar. pic.twitter.com/1nyqabbBzI
@larsgdahlgren - 28 jun
Om man redan nu får önska en spännande häst i Olympiatravet så blir det nog Cleangame.
@larsgdahlgren - 26 jan
Världsrekord sattes igår; superbana idag också och topphästar tävlar. Blir en treåring världens snabbaste (1.07,6)… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 7 okt 2018
Det var väl bara meningen...att Kennedy skulle komma in och sätta fb frispark från 3
@larsgdahlgren - 1 okt 2018