Fokustema
Krönika
Läs senare

Blåsta på 350.000 efter kovändning

För ett halvår sedan gav Svensk Travsport grönt ljus för dressreklam för ”Jackpot Club”.
Ett halvår senare förbjuder travförbundet samma reklam.
Kan man behandla travets sponsorer hur som helst?
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Loggan för Jackpot Club som ST först godkände för användning och sedan förbjöd i samma ögonblick som den började användas.
Loggan för Jackpot Club som ST först godkände för användning och sedan förbjöd i samma ögonblick som den började användas.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Tydligen kan Svensk Travsport göra det utan att ta något som helst ekonomiskt eller juridiskt ansvar i frågan.

Den 6 april i år godkände Svensk Travsport (ST) reklam för danska spelklubben ”Jackpot Club” på kuskdresser, men ett halvår senare har ST ändrat ståndpunkt och förbjuder att använda samma reklam i samband med tävling.

Enligt ST, och ett beslut publicerat på travförbundets hemsida den 3 november 2022, får ingen som helst spelrelaterad reklam förekomma på tävlingsdresser eller på ekipaget i övrigt.

I beslutet till Jackpot Club från den 6 april 2022 från Svensk Travsport skriver travförbundets handläggare:

– Jag har stämt av med vår förbundsjurist och det är ok med reklam som rör speklubbar/andelsspel m.m.

Svensk Travsport godkände dressen i ett mail till Jackpot Club.

För Jackpot Club var det således grönt ljus och spelklubben knöt Flemming Jensen, Birger Jörgensen, Christina Lindhardt, Christian Lindhardt och Bo Westergård till sig.

Totalt har Jackpot Club spenderat närmare 350.000 kronor på dress- och hjälmreklam hos Brizy AB och AP Hjelm Design. Pengar som går förlorad efter ST:s kovändning.

Svensk Travsports har å sin sida varit så ”generösa” att Jackpot Club får dispens till den 31 december 2022 för att kunna beställa nya dresser utan reklam. Till Jackpot Club skriver bland annat Svensk Travsports vd Maria Croon i ett mail:

– Vi förstår dock utmaningen att beställa ny dress utan reklam och att det tar tid och vi är villiga att ge er dispens till den 31 december 2022.

Men Svensk Travsport är inte villiga att stå för kalaset, alltså de 350.000 kronor som Jackpot Club spenderat på dress- och hjälmreklam för kvintetten Flemming Jensen, Birger Jörgensen, Christina Lindhardt, Christian Lindhardt och Bo Westergård.

En av räkningarna från företaget Breezy till Jackpot Club.

Jackpot Club inledde sin verksamhet 2018 och är en spelklubb med 1.580 medlemmar. Enligt egen utsago har den bidragit med en omsättning på över 100 miljoner i spel på hästar via Danske Spel och Derby25, spelbolag som är knutna till ATG.

Första gången dressen överhuvudtaget syntes på en svensk travbana – den 10 oktober på Färjestad i år – reagerade ST omgående. I domarprotokollet från Färjestad stod det att Jensen kört i en felaktig dress. En dress som var godkänd av Svenskt Travsport vid det tillfället.

ST:s agerande innebär att Jackpot Club kommer att sätta punkt för sin spelverksamhet vid årsskiftet.

ST-godkänd dress blir inte bestraffad

Fokustema
Krönika
Läs senare

Hur naiva får man vara?

Den föreslagna skattehöjningen dök ner som en bomb hos de högsta hönsen förra veckan och i förbundstidningen Travronden talade ST:s ordförande Anders Källström om att ”vi ska vara offensiva nu”.
Är det dags att vakna nu?
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Budgetpropositionen för 2024 med finansminister Elisabeth Svantesson. Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet
Budgetpropositionen för 2024 med finansminister Elisabeth Svantesson. Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

För den som begriper lite om politik vet att det är betydligt enklare att påverka innan lagt kort ligger och inte efteråt. Förra veckan presenterade regeringen budgetpropositionen och föreslog en höjning av spelskatten från 18 till 22 procent från och med den 1 juli 2024. I reda kronor skulle det innebära mer än 200 miljoner på årsbasis.

Var det verkligen ingen som hade en aning om detta?

ST:s ordförande sitter dessutom i ATG:s styrelse och det låter som en saga att Källström eller någon annan i Svensk Travsports eller ATG:s styrelse inte visste någonting om detta. Med tanke på det kärva ekonomiska läget i landet Sverige borde väl någon ställt frågan – kommer travet behöva vara med och bidra framöver på något sätt?

Nu vet vi i alla fall svaret – en föreslagen höjd spelskatt med fyra procentenheter!

Vad har egentligen travsporten för några ingångar i politiken? Den frågan är berättigad att ställa och är det verkligen så illa att regeringens budgetproposition kom som en blixt från klar himmel? I så fall är det dags att skaffa sig riktiga ”kamrater” i maktens korridorer. För någon gång ska väl travets potentater vakna upp ur sin törnrosasömn och kliva ut i verkligheten.

Hur naiva får man egentligen vara?

ATG hade problem med driftstörningar i lördags före starten av V75-spelet på Färjestad och det är inte första gången det sker. Vi är många som slutat att räkna och det är nästan lite gulligt när företrädare för spelbolaget ATG med fina engelska titlar gråter ut på det ena och det andra stället. Kanske dags för mer verkstad och mindre snack?

I Norge fungerade det däremot alldeles utmärkt att lämna in V75 till Färjestad enligt norsk rikstotos presstjänst. Totalt omsattes det cirka 10,5 miljoner från vårt västra broderland.

Amatörernas julafton borde vara över – också hos ATG!

Fokustema
Krönika
Läs senare

Sila mygg och svälja elefanter

Det årliga dagen för uppfödare på Vincennes har blivit en riktig succé!
Dubbelt så många personer hade tagit sig ut igår till den franska huvudstadsbanan jämfört med året innan.
I fransk travsport vet man vem som står för kalaset och håller sporten vid liv!
Av
Claes Freidenvall
En glad vinnare inför storpublik. Paul-Philippe Ploquin skräller med Krack Time Atout i Criterium des 3 ans. Foto: Gerard Forni
En glad vinnare inför storpublik. Paul-Philippe Ploquin skräller med Krack Time Atout i Criterium des 3 ans. Foto: Gerard Forni

För andra året i rad arrangerades Criterium-löpningarna för tre-, fyra- och femåringar under en och samma tävlingsdag på Vincennes och det har blivit ett väldigt lyckat koncept – eller rättare sagt en braksuccé!

Hela 15.100 personer fanns på plats – enligt ”24 Au Trot” – och av tv-bilderna att döma såg publiken att trivas i det underbara höstvädret. Bara en tävlingsdag kan numera mäta sig med Criterium-dagen och det är Prix d’Amérique-söndagen.

Vincennes igår. Foto: ”24 au Trot”

Men ”uppfödardagen” är inte ensam om att dra mycket folk. På sommartävlingarna i Cabourg har det också varit mycket publik. Från 4 juli till den 29 augusti lockade Normandie-banan 105.977 personer och det var en ökning med 9,33 procent jämfört med året innan. 17 kvällar (åtta lopp/tävlingsdag) hade en snittpublik på 6.233 personer och spelet ökade med 4,22 procent under samma period.

Gårdagens publiksiffra på 15.100 personer på Vincennes inkluderade också 1.600 uppfödare och det var 100 fler än året innan. Jag vet inte hur franska travförbundets ordförande Jean-Pierre Barjon uttryckte sig i år inför landets travuppfödare, men förra året sade han:

”Utan uppfödare finns det ingen travsport och inget spel.”

Ord och inga visor! När kan vi förvänta oss något liknande utspel från de personer som sitter på höga poster i ATG och Svensk Travsport? Uppfödare och hästägare…jaja, det verkar vara något som katten släpat in beroende på vilket land vi talar om.

Ska också bli spännande att få veta om Svensk Travsport kommer att rekommendera ATG att inte visa Vincennes tävlingar framöver i ATG live med tanke på den drivning som Clément Duvaldestin presenterade bakom Idao de Tillard i Criterium des 5 ans, vilket kostade honom 300 euro i böter och fyra dagars avstängning för att ha missbrukat sitt körspö loppet sista 200 meter? I samma lopp dömdes också Léo Abrivard för drivning till böter (150 euro) och avstängning (två dagar).

Och det var ju också intressant att ATG visade tävlingarna från Hoosier Park i fredags natt på sin live-kanal med tanke på hur spelbolaget ser på hästvälfärdsfrågor – i alla fall efter ha läst ATG:s Operation Manager Victoria Orrsvedens kommentar efter VM-loppet på Yonkers Raceway ?

67 av hästarna tävlade på det i Sverige förbjudna medlet lasix på Hoosier Park, varav tre i huvudlöpningarna Jim Doherty Memorial och Peter Haughton Memorial.

Vet den ena handen egentligen vad den andra gör?

Fokustema
Krönika
Läs senare

Sorgliga dagar

Ni som vill läsa om ”mjuka värden” kan sluta här.
Next Generation Sale blev en sorglig tillställning ur de flesta synvinklar förutom att arrangemanget höll – som vanligt! – hög klass när Sundbyholm står som värd.
Av
Claes Freidenvall
Västerbo Dusk var en av ettåringarna som såldes för medianen 50.000 kronor på Next Generation Sale.
Västerbo Dusk var en av ettåringarna som såldes för medianen 50.000 kronor på Next Generation Sale.

Jämfört med fjolårets Kriterieauktion var det ett rejält pladask och försäljningsprocenten landade på 59,1 procent på Next Generation Sale. Katalogen innehöll 242 ettåringar – 143 hästar såldes!

Medianen stannade på 50.000 kronor, vilket var en nedgång med 10.000 kronor jämfört med förra året och går vi tillbaka tre år i tiden låg medianen på 90.000 kronor. Snittet blev 80.629 kronor – förra året var det 102.770 kronor.

Antalet osålda ettåringar som fick vända ut bakvägen uppgick till 33. Och efter auktionen skänkte flera uppfödare bort sina hästar. De ville helt enkelt inte stå kvar med sina kostnader…

Ledningen för Svensk Travsport borde nog ta sig en riktig funderare och inse att det inte längre går att sälja travsporten med ”mjuka värden” utan det behöver tas riktiga krafttag och inte minst mot det spelbolag ST äger. Över 500 personer var anställda på ATG enligt den senaste årsredovisningen.

Frågan måste snart ställas – vem är travsporten till för?

När den frågan kan besvaras kan säkert en del frågetecken rätas ut.

ATG säljer Big 9 framför katedralen i Milano. Skärmbild ATG live.

Jag vet att det kanske är en struntsak i det stora hela, men det sticker i ögonen när ATG skickar ner en fotbollsreporter till Milano, ställer personen ifråga framför katedralen i Milano och visar upp några papperstidningar som inhandlats i en kiosk för att försöka sälja in floppen Big 9. Det finns bättre saker att lägga pengar på och det borde styrelse och ledning i Svensk Travsport insett för länge sedan.

Det går inte längre att uppfödare och hästägare i alla lägen ska behöva ta den ekonomiska smällen. Snart måste också ST ta sitt ansvar och dra åt svångremmen. Inte minst hos spelbolaget ATG!

Annars fortsätter fallet – med eller utan ”mjuka värden.”