Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Loppet som UET glömde

Den som vandrar regelbundet över landets stallbackar kan inte undgått att ett av de flitigast diskuterade ämnena är tiden mellan försök och final i unghästloppen.
Tolv dagar mellan försök och final i Derbyt och lika många i Kriteriet ger inga möjligheter till direkt veterinär hjälp och behandling som har 14 dagars karens.
Av
Ola Lernå

Diskussionen är komplex och hur man än vrider och vänder sig så sitter rumpan där.
Att förlänga tiden trampar igång snacket spruta-och-kör eller må bäste veterinär vinna.
Å andra sidan, hur mycket tänker vi på vår djurhållning med två stentuffa prestationer för unga hästar över 2.640 meter med tolv dagars mellanrum?

Var det egentligen någon häst som presterade bättre i Derbyt än i kvalet?
Får vi se samma tendens i Kriteriet?
Men jag sitter absolut inte på nöten här. Det finns i mina ögon inget bästa alternativ, bara två dåliga. Och ska man göra förändringar bör det vara till det bättre. Ren sportsligt är det vitalt att det är lika för alla.

På tisdag körs kvalen till vad Bo ”Red Mile” Fransson kallade ”Världens dyraste uppsamlingslopp” eller Europaderbyt. Fast några av dem körs på lördag.
Europaderbyt handhas av högsta ledning av europeisk travsport, en församling för dagen ledd av ST-ordförande Marjaana Alaviuhkola.
Och loppet är ett orättvist skämt.
Fransmännen kör sina kval på tisdag. Sverige och övriga Norden på lördag.
Finalen går 12 oktober i Finland. Vilket alltså innebär ”spruta-och-kör” för hästar inkvalade på Vincennes, medan finalisterna från Solvalla inte får samma chans. Oavsett vad man tycker om hästar och behandlingar så är den orättvisan så urbota dum att jag har svårt att förstå hur någon kan tagit beslutet…

Det är så urbota dumt att…

Europaderbyt är ett lopp som ingen verkar bry sig om, eller fundera kring. Loppets utveckling har varit beklämmande; 2002, när Kiss Melody vann, var förstapriset 275.000 euro, i år får vinnaren 200.000 euro. Det enda som ökat är väl inflationen (20 procent enligt KI) och insatserna till loppet?

Jag fick möjlighet att anmäla min tvååring till Europaderbyt 2021. För 12.400 kronor i insatser får jag vara med (sedan tillkommer en anmälningsavgift på 9.500 kronor till kvalet). Problemet är att ST/UET inte ens vet var loppet ska gå? ”I Norden, troligen Solvalla” står det på anmälningsblanketten. Det är viss skillnad för mig om det går i finska Rovaniemi eller rent av på någon bana i Norge med spöförbud?
Det är så urbota dumt att…

Att ston tävlar mot hingstar i Europaderbyt är direkt hämmande om man vill ha in anmälningar. Att valacker är diskvalificerade ingen fördel. Ska man lyfta Europaderbyt krävs en stoklass. Kanske höjda prismedel och från svensk sida att baka in loppet i Premiechansen. Det skulle vara häftigt – att en svenskfödd tjänar dubbelt så mycket som en italienare eller fransman – i samma lopp.
Men att hoppas på att det skulle komma en positiv förändring (alltså förbättring) från UET-håll är så urbota dumt att…

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Det ryktas…vem kom ens på tanken?

Mina kunskaper i finska språket är extremt begränsade. Även om jag under en flygresa till Lexington ett år lärde mig en ramsa av min medresenär som gick ut på att sälja min blåa chevrolet. Jag testade den på Timo Nurmos under en av auktionskvällarna och – bilen var såld till vilda Nurmos-skratt…
Men jag vet att jänkarvagn heter jenkkikärryt.
Av
Ola Lernå

Och numera står det vagnshistoriken införd i finska travprogram. Något som stötts och blötts i Sverige och ofattbart nog verkar, i över ett år!, stoppat vid ”vi måste bestämma vad som är en jänkarvagn”.
Finländarna löste det enkelt. Efter önskemål från spelarkåren.
Jag tror att Svensk Travsport måste vara lite snabbare i fotarbetet. Om vi ens ska ha ambitionen att ligga i framkant bland travvärldens länder. I det här fallet lyssnas det lite för mycket till vad tjänstemän och aktiva vill – när den enda hänsynen som bör tas är till spelarna.

ATG har släppt informationen på sin atg.se till alla och där finns vagninformation historiskt. Men inte i ST:s programunderlag. De har inte ens lyckats lösa hur det ska redovisas tävlingsdagar, utan släppts för fri tolkning på landets travbanor.

Jag kan, med vissa små förbehåll, köpa att det ska vara seedning till storloppen. Men att hänsyn ska tas till tränare av hästen? Förstår absolut inget.
Om det hade varit ägaren hade jag möjligen haft viss insikt, men tränare…? Vem kom ens på tanken och varför gör ingen något åt det?
Det gynnar stortränare, missgynnar hästägare och jag skulle snudd på säga att det är orättvist med tanke på att alla betalar lika mycket i insats.
Har någon en förnuftig anledning till att tränarseedning existerar? Om inte, kan vi snabbt plocka bort det?

Alltför ofta hamnar Svenskt Travsport på hälarna. Precis som det blev med 15-dagar-mellan-försök-och-final-i-Kriteriet.
För mig är den här frågan extremt komplex och jag tror inte ens att rätt svar finns – utan bara massa åsikter.
Men en sak är säker. Signalvärdet fram till ST skakade till var definitivt inte positivt för travsporten.
Man kan förstås tycka att frågan borde lyfts redan ifjol inför Uppfödningslöpningen eller i år inför Kungapokalen (som båda hade mer än 14 dagar mellan försök och final), men här sov de flesta – vid Kriteriekvalsflytten vaknade alla.

Med det sagt: ST:s nya giv – inga ledbehandlingar mellan försök och final i alla storlopp – gillar jag starkt. Kan man klämma in en extra vecka mellan kval och final i till exempel Uppfödningsloppet och Kriteriet – skulle jag gilla det ändå mer. Och samtidigt skicka ut hästvälfärden att ta ”out of competition-prover” på finalhästarna i varenda insatslopp.
Om tiden förlängs mellan försök och final är det ännu viktigare att det slås fast att det tävlas på lika villkor.

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Det ryktas om…Grattis Per!

Även världens bästa har emellanåt inte lyckan med sig. Förra veckan tog Björn Goop sin 7.000:e seger som kusk och denna vecka den 2.000:e som tränare.
Av
Ola Lernå

Björn Goop har lyckats bra även med Bold Eagle, men när den franske fantomen nästa söndag startar i Breeders Crown-finalen på Mohawk krockade det med BC-semifinaler i Sverige på Solvalla.
Goop, som kvalat in sju egentränade till BC-semifinalerna, kunde liksom inte ”välja bort” sina hästägare.
Men nästan samtidigt som det blev klart att Brian Sears kör Bold Eagle åkte Goop på en övrig felaktig drivning på Romme – innebärande att han är avstängd som körsven över BC-semifinalerna.
I Sverige får man inte dispens för drivningsförseelser, men i Kanada, där Bold Eagle startar, hade det säkerligen inte varit något problem.

***

En veterinär skickade faktura med en avgift på 50 kronor (för att skicka fakturan). Hästägaren bad att få den mailad (för att slippa fakturaavgiften). Det gick jättebra. Men när fakturan kom (via mail) så hade resekostnaden för veterinären ökat från 150 kronor på originalfakturan till 200 kronor på den andra…men hästägaren slapp i alla fall faktureringskostnaden.

***

Ryktena om Per Linderoths hemflytt har florerat i flera veckor, men intensifierades i fredags och Per fick sig ett samtal från Sulkysport.
”Jag kommer inte flytta hem förrän jag fyllt 55”, hälsade Linderoth bestämt förra fredagen.
Grattis på födelsedagen säger vi då till Linderoth som fyllt år 16 gånger mindre än på en vecka.
Igår kungjorde 55-åringen nämligen flytten från Bergsåker hem till ”Öset”.

***

Anette Lorentzons 1.000 tränarsegrar i USA imponerar stort. Lorentzons vilja och inställning skulle vi alla behöva emellanåt och 36-åringen är extremt beundransvärd. I sammanhanget ska inte syster Anna eller mamma Anki glömmas. Och aldrig pappa John-Erik. Han hade varit stolt idag.

***

Ingen har väl missat hur illa det är ställt inom norsk travsport. Med minskad omsättning, speltak, nedlagda banor och lägre prispengar.
Forus går funktionärerna samman och försöker hålla uppe prispengarna genom att jobba gratis under tävlingsdagen på tisdag, 22 oktober.
Tidigare har banan styrelse avstått arvode och banans chef reducerat sin lön. Det är förstås beundransvärt, men samtidigt en signal på hur jäkla dåligt det är ställt inom norsk travsport. Man gör insatserna för att hålla förstaprisen i loppen under årets två sista månader på tidigare nivå; mellan 12.000 och 18.000 norska kronor…

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Välkommen till ”war room”

Det har snackats om ett war room i Svensk Travsport. Ett rum där ett gäng rutinerade och kunniga måldomare samlas för att gemensamt komma fram till vad som var rätt och fel i ett travlopp.
Av
Ola Lernå

Jag var i ett sådant igår. Eller snudd på i alla fall. Det var måldomarkonferens med (nästan) alla landets måldomare samlade i samma lokal – diskuterandes videofilmer, spöhantering och (icke) anslutna bakom startbilen.

Förutom ett par malplacerade journalister så var aktiva inbjudna, men de representerades blott av en person.
Nu gjorde Axevallas Thomas Dalborg ett synnerligen bra jobb – även om han ensam fick dra synpunkterna från sulkyperspektivet.

Svensk Travsports styrelse har varit tydliga med att drivning alltid ska vara högt upp på dagordningen när landets måldomare samlas. Så var också fallet igår.

Drivningsreglerna har stramats åt rejält de sista åren och ytterligare restriktioner är att vänta. Redan nu står det inskrivet under tilläggsanvisning att ”det är förbjudet att driva med körspöhanden över axelhöjd”. Måldomarna har tidigare varit generösa i sin bedömning, men från 1 januari 2020 blir det millimeteranpassning i den här frågan.

Vad är att driva och vad är kommunikation mellan kusk och häst?

Vad är att driva och vad är kommunikation mellan kusk och häst? Jag fick lära mig skillnad på lätta duttar och serieslag (eller jag tyckte nog det var serieduttar) – som dock inte är tillåtet.

Måldomarna ska också blir tuffare mot aktiva som tydligt går över gränsen. När de anser att någon är uppe på 15 drivningar i ett lopp ska det vara en så kallad D-förseelse, vilket innebär att vederbörande bums plockas bort ur programmet och inte för köra i väntan på dom från Svensk Travsport.

Det kunde ha skett vid åtminstone två tillfällen under 2019 och torde ha synnerligen preventiv inverkan på de aktivas tankar – förutsatt att det kommuniceras på rätt sätt.

Det diskuterades också att vissa kuskar är anslutna bakom bilen 100 meter före start, men sedan är så pass skickliga att de släpar en längd, för att på nytt sätta fart och få någon form av flygande start. Det här var alla överens om att det inte är tillåtet, men att det inte måste bli omstart – istället kan ett hårdare straff/högre bötesbelopp delas ut om vederbörande inte tjänar på sitt tilltag.

Flera filmer visades på ämnet ”Det fanns plats när jag började gå ned – alltså är det min position”. Det här är något som aktiva själva har önskat – men det är också aktiva själva som sticker dit benen och till varje pris försvarar en position – som kanske inte alls var deras.

Jag är inte helt förtjust i detta som är svårt att förstå för en lekman. När börjar man gå ner? I tanken? Är det då det ska finnas plats? Jag har sett flera exempel bara på V75 på sistone som gjort mig orolig för olyckor. Johan Untersteiner/Thomas Uhrberg (Adde S.H./Cobbys Olifant) på Jägersro, Björn Goop/Adrian Kolgjini (Esprit Sisu/Polycrates Face) på Solvalla och så sent som i lördags Jimmy H Andersson/Mikael Lindqvist (Andre Agassi/Redhot Tap Dancer) i Amatör-SM.

Om det är de aktiva som vill ha den här regeln så bör så att säga alla vara med på tåget. Eller att det börjar dömas ut böter till de som till varje pris jagar en position som inte var deras.
Att hitta acceptans bland de aktiva är en sak. Men det är förstås en fördel om även publiken förstår det som händer på banan.

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt