Fokustema
Krönika
Läs senare

Rätt att ta sikte på Elitloppet

Bara tre dagar efter segern i Prix d’Amérique är siktet inställt på nästa stora mål för Readly Express. Elitloppet. Fullt logiskt, och mycket klokt tänkt och matchat av tränaren Timo Nurmos.
Av
Lars G Dahlgren

Readly Express fick den formella inbjudningen till Elitloppet av Solvallas nya sportchef Anders Malmrot på tisdagkvällen. Jubel och applåder förstås, men det var ju ändå mest just en formalitet. Redan när jag före Prix de Belgique intervjuade Timo Nurmos om Readly Express för en artikel i Sulkysports Årsrevy (kom ut förra veckan) svarade han ett tydligt och klart ja på frågan om Elitloppet är ett av säsongens viktiga mål för Readly Express – vilket förstås också går att läsa i Årsrevyn.

Frågan efter Prix d’Amérique är egentligen bara vilken väg, vilka lopp, han ska ta till Elitloppet. När fotografen Mia Törnberg och jag besökte Readly Express i Mortree i Normandie dagen efter Prix d’Amérique-segern låg det lite i luften att beskedet skulle bli det som också kom igår: Readly Express startar inte mer på Vincennes denna vinter. Nu är det Eitloppet som fokuset sätts mot – och det givetvis med en lika långsiktig väl uttänkt matchningsplan som ledde in i Prix d’Amérique.

Vincennes underlag är skonsamt för hästars hovar gällande barfotakörning, men i söndags blev det lite för mycket till och med för en sådan van barfotaspringare som Readly Express. Själva loppet är 2.700 meter, men allt före och allt efter och allt snurrande uppe i starten innan loppet kom iväg medförde slitage på hovarnas sulor. Readly Express har dessutom en vitpigmenterad hov (vänster fram) och sådana är av någon anledning ansedda som extra känsliga.

Att för tredje gången på en månad (han gick barfota runt om i Prix Tenor de Baune på julafton och i Prix de Belgique två veckor före Prix d’Amérique också) köra barfota runt om i Prix de France hade kanske blivit en chansning. Det är inget alternativ att chansa i detta skede av Readly Express karriär. Och starta i ett sådant lopp utan att vara säker på kunna köra på optimal balans?! Nej, det är som alla förstår heller inte ett alternativ.

Därmed blev beslutet både enkelt och logiskt. När Readly Express står över Prix de France missar han också chansen att ta hem den feta bonus (150.000 euro) som är knuten till Triple Couronne, Prix d’Amérique, Prix de France och Prix de Paris, och då minskar direkt också incitamentet att starta i fyrakilometersloppet Prix de Paris den 25 februari.

Lika bra att direkt lägga vintermeetinget till handlingarna alltså och ta sikte på Elitloppet.

Readly Express har aldrig startat över kort distans, men kommer naturligtvis att hantera det utmärkt. Timo Nurmos väljer antagligen att låta Readly göra sin första 1.600-metersstart i Grand Criterium de Vitesse i Cagnes-sur-Mer den 11 mars. Det loppet har i massor av år varit en klassisk bra uppgift för tilltänkta Elitloppsdeltagare. Att ta hem Readly Express till Jordanstorp redan nu är också rätt ologiskt; från och med nästa vecka ungefär är det spirande underbar vår i Frankrike och när valet är att byta ut ett februari-vårigt Mortree mot ett fortfarande vintrigt Jordanstorp…

Nu lämnar alltså Readly Express över Prix de France till i första hand Bold Eagle, Propulsion och Belina Josselyn att slåss om. Daniel Redén, och även Örjan Kihlström, var besvikna över Propulsions tredjeplats i Prix d’Amérique. De hade en häst som var bra nog att vinna, men som inte gjorde det. Propulsion har toppchans att istället vinna Prix de France – 2.100 meter bilstart passar enligt min uppfattning Propulsion lite bättre än 2.700 meter voltstart.

Propulsion är lika självklar i Elitloppet som Readly Express och det är väl ungefär där utdelningen för Anders Malmrot från årets Prix d’Amérique kommer att stanna. Bold Eagle och Belina Josselyn vore också självskrivna om de vill vara med, men det vill de inte. Bold Eagle kommer att matchas ”inomskärs” resten av året var beskedet i söndags och Bazire åker inte till Norden. Till detta kan läggas att Bird Parker, som inte har direkta sprinteregenskaper, redan deklarerat att det är Oslo Grand Prix som gäller.

Vem som ska köra Readly Express i Elitloppet är det ännu inte sagt något om. Kanske är Jorma Kontio då tillbaka i sulkyn. Björn Goop hade Prix d’Amérique-uppdraget och han förvaltade det perfekt. Tänjde till och med gränserna över bristningsgränsen, skulle man kunna säga. Startstrul i Prix d’Amérique hör till bilden, ingår som en del i paketet runt loppet. Men det är en sak att det blir ett visst mått av strul med 18 toppladdade hästar och 18 lika toppladdade kuskar som inte inte vill bjuda varandra på en endaste centimeter, en annan att medvetet bryta mot startprocedurens regler.

Det gjorde Björn, han var var beredd att ta böter och eventuell (kort) avstängning för att inte riskera att tappa sin chans i loppet på att få en dålig start. Säg att en utländsk kusk kommer och flagrant bryter mot bilstartsreglerna i Elitloppet…herregud vilket liv och kalabalik det skulle bli. Minns bara uppståndelsen ifjol runt en sådan petitess som hur Bold Eagles martingal var konstruerad.

Det alltför stora startkrånglet i årets Prix d’Amérique visade att fransmännen har samma problematik i sitt reglemente som finns i det svenska. Det är konstruerat för, och reglerar, huvudsakligen ”sådant som händer” i tävlingsmiljöns hetta. Men det är svagt, påföljderna känns billiga och låga, när det kommer till vad som kan kallas medvetna regelbrott, alltså att kuskar ignorerar regler för att få det som de vill ha det i loppet. Franck Nivard och Örjan Kihlström fick betydligt högre böter (2.000 euro) för att vara för tidiga över startlinjen jämfört med Björn Goop (700 euro) som stannade kvar ute på banan istället för att följa de upprepade instruktioner han fick av startpersonalen att köra tillbaka in i uppsamlingsområdet bredvid banan när det blivit omstart.

ATG Play har gjort en bra sak; här är en egen fil som är åtta minuter och tio sekunder lång (så lång tid tog det från ”klart” i första startförsöket tills loppet äntligen kom iväg) på startstrulet. Mycket bra tv, om man säger så!

Björn Goop gjorde som han gjorde i starten för att maximera sin hästs möjligheter och det gjorde han sedan helt sagolikt bra resten av loppet. Vilken superstyrning! Rätt värderad varenda meter, och när jag nu tittat om på loppet några gånger upptäckte jag en detalj som jag inte såg i stridens hetta i söndags: När Charly du Noyer galopperade utvändigt ledaren in på upploppet hade Örjan Kihlström för bråkdelen av en sekund chansen att smita ut i andraspår med Propulsion, så att denne hamnat i stort sett jämsides med Readly Express och Bold Eagle. Men Björn Goop hann blixtsnabbt styra vänster och täppa till för Propulsion, som istället fick ta sig ut bakom de två som segerstred.

Detta var en av detaljerna i en kuskprestation i världsklass både taktiskt och tempobedömningsmässigt. Att få Bold Eagle i rygg var ju egentligen sämsta tänkbara häst att få där. Men Readly Express hade styrka, toppform, och vilja att klara av Bold Eagles kortspeed, och Björn Goop gav Readly Express de bästa tänkbara förutsättningarna att kontra ut titelförsvararen.

Det här var till och med strået vassare än när Goop chockade med att bomba till spets med Timoko och på så sätt knipa det avgörande initiativet i Elitloppsfinalen förra året.

Lars G Dahlgren på twitter:

Om man redan nu får önska en spännande häst i Olympiatravet så blir det nog Cleangame.
@larsgdahlgren - 26 jan
Världsrekord sattes igår; superbana idag också och topphästar tävlar. Blir en treåring världens snabbaste (1.07,6)… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 7 okt 2018
Det var väl bara meningen...att Kennedy skulle komma in och sätta fb frispark från 3
@larsgdahlgren - 1 okt 2018
solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 aug 2018
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 apr 2018
Fokustema
Krönika
Läs senare

Som att försöka kalla tillbaka hungriga jakthundar

Visste inte civilminister Ardalan Shekarabi vad han släppte lös med den nya spellagstiftningen? Antingen var det så illa, eller så avslöjar sig Shekarabi nu vara en politisk populist.
Av
Lars G Dahlgren
Civilminister Ardalan Shekarabi verkar ha infört en lagstitning han inte förstod konsekvenserrna av. Foto: Jeannie Karslsson/Sulkysport
Civilminister Ardalan Shekarabi verkar ha infört en lagstitning han inte förstod konsekvenserrna av. Foto: Jeannie Karslsson/Sulkysport

Ardalan Shekarabi har kallat till ett möte nästa vecka med de spelbolag som fått svensk licens. Han vill få dem att begränsa spelreklamen, främst gällande onlinecasino kan man tänka sig. Ministern anser inte att spelbolagen lever upp till det som står i den nya lagen om att ”reklamen ska vara måttfull”.

Och visst – mängden casinoreklam överallt är förödande, kvävande. Själv är jag så spytrött på främst Ninja Casinos reklamfilmer att jag nu byter tv-kanal så fort det dyker upp ett reklamavbrott.

Shekarabi har redan kört en dundrande galopp – för att nu prata travspråk – med spellagstiftningen. Det gjorde han när han som en blixt från klar himmel satte den för hästsporten centrala frågan om på vilket sätt spelbolagen ska bidra till sportens finansiering som betalning för att bolagen använder hästarna som spelobjekt på väntan ända till 2021-2022. Han använde det klassiska (socialdemokratiska) tricket att tillsätta en lååååång statlig utredning där hästsporten bakades in i saker som inte alls har med hästsport att göra.

Det regeringsbeslutet var ett grundligt svek mot hästsporten. Att Svensk Travsport och Svensk Galopp inte kraftfullt vänt sig mot den långa utredningstiden och att det i praktiken innebär att staten desperat vill ha kvar styrelsekontrollen i ATG precis som i det tidigare monopolsystemet är både förvånande och som jag ser det ett direkt svaghetstecken från hästsportens ledning.

Det som kommer att hända – eller i vart fall riskerar att hända – är att hästsporten hinner akterseglas och marginaliseras till att bli relativt ointressant för både spelbolag och spelare när spelmarknaden i övrigt utvecklas med nya produkter, affärsmodeller och samarbeten. En katastrof i så fall för sportens volym, dess banor, utövare, och de (jordbruks)näringar som nu försörjer cirka 15.000 trav- och galopphästar i träning.

hästsporten hinner akterseglas och marginaliseras till att bli relativt ointressant

 

Nu gör Shekarabi bort sig igen. Det var väl fullständigt självklart att svenska konsumenter skulle överösas med spelreklam när casinobolagen inte längre behöver verka från utländska baser utan kan göra det lagligt från svenska plattformar. Det handlar om att i knivskarp konkurrrens och med feta marknadsföringskonton erövra marknadsandelar och ta viktiga positioner.

Shekarabis blixtinkallade möte med spelbolagen nästa vecka känns därför som ren och skär populism. Han försöker demonstrativt stå på konsumenternas (väljarnas) sida gentemot aggresiva kommersiella intressen (spelbolagen). Det framstår dock inte speciellt trovärdigt eftersom lagstiftningen – beslutad av en mycket bred politisk majoritet – blev som den blev. Ett ord som ”måttfull” betyder ju faktiskt ingenting. Det innehåller noll kvantifiering och konkretisering.

Det Shekarabi försöker göra är ungefär som att först har han släppt ut ett gäng vrålhungriga jakthundar (spelbolag)  i en skog proppfull med villebråd (svenska spelkonsumenter) och nu kallar han desperat tillbaka hundarna för att uppmana dem att jaga mindre intensivt och inte så högljutt – utan mer ”måttfullt”.

”Det låg liksom i korten att det skulle bli fajt när närmare 70 bolag skulle ut och slåss på samma marknad. Den som är förvånad över mängden, och att volymen i spelreklamen temporärt skulle skruvas upp, har inte gjort sin konsekvensanalys”, skriver ATG:s verkställande direktör Hasse Lord-Skarplöth i ett svar till Ardalan Shekarabi.

Väl formulerat, Hasse.

Lars G Dahlgren på twitter:

Om man redan nu får önska en spännande häst i Olympiatravet så blir det nog Cleangame.
@larsgdahlgren - 26 jan
Världsrekord sattes igår; superbana idag också och topphästar tävlar. Blir en treåring världens snabbaste (1.07,6)… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 7 okt 2018
Det var väl bara meningen...att Kennedy skulle komma in och sätta fb frispark från 3
@larsgdahlgren - 1 okt 2018
solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 aug 2018
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 apr 2018
Fokustema
Krönika
Läs senare

Två Åbyamatörer med högform

Två Åbyamatörer med ordning på grejorna är Lars Järpedal och Tony Löfqvist. Båda hade vinnare i Åbys finalomgång.
Av
Lars G Dahlgren
Vikens Preacher och Tony Löfqvist. Foto Sidmakarn
Vikens Preacher och Tony Löfqvist. Foto Sidmakarn

Tony Löfqvist har två hästar i träning, Vikings Preacher (e. Pastor Stephen – Ellen Will) och No Comment (e. Pine Chip – Now We Talking) och de vann tio lopp förra året. Båda var nu med i klass I-finalen. Vikings Preacher klättrar raskt i klasserna i rikstoton och efter segern i klass I-finalen på 1.14,5a/2.140 är han uppe i bronsdivisionen.

Fakta

Rätt V75-rad:

1–2–3–5–12–9–8
Utdelning:
Sju rätt: 401.125 kr (53 rader)
Sex rätt: 2.605 kr
Fem rätt: 199 kr
Omsättning: 81.988.311 kr

Expandera

– Det var väl sista gången han var tvåprocentare i V75, skit i spåret, jublade Tony Löfqvist sedan Vikings Preacher rundat från tolftespår till lätt seger för Erik Adielsson.

– i våras sa jag att Vikings Preacher är en Derbyhäst, och nu förstår väl alla vad jag kände i hästen då, fortsatte Löfqvist.

Ulf Ohlsson modererade tempot rätt I ledningen med Lars Järpedaltränade Okaloosa Bell (e. Pastor Stephen – Nadine O.K.) i stoloppet med 250.000 kronor i förstapis och det fyraåriga stoet hade inga problem att ta emot favoriten Southwind Feji när denna kom i en snabb attack på slutvarvet från 40 meters tillägg.

Okaloosa Bell har redan hunnit ta tre raka segrar 2019 och nu vann hon på 1.16,0/2.140.

– När Southwind Feji kom var det förstås en tuff konkurrent att få utvändigt, men 600 kvar började Southwind Feji se sliten ut samtidigt som jag hade lite kräm kvar i min häst, sade Ulf Uhlsson.

Lars Järpedal hade liksom Tony Löfqvist ett starkt 2018 med 19 segrar och 1,4 miljoner kronor inkört .Hans 13-hästarstall har börjat 2019 oerhört starkt: Fem segrar på elva starter varav Okaloosa Bell alltså svarat för tre vinster.

Rätt att välja Åby istället för Vincennes

 

Daniel Redén stod över att åka till Prix du Luxembourg på Vincennes förra helgen med Sorbet och lät istället åttaåringen starta i gulddivisisfinalen. Ett bra val, det var i princip lika mycket att köra om i båda loppen och lite lättare att starta på Åby än Vincennes. Sorbet (e. Super Photo Kosmos – Altar Bound) fick överta ledningen från Dante Boko och det var nyckeln till segern. Nimbus C.D. toppspurtade men Örjan Kihlström bakom Sorbet varsnade faran och Nimbus hann inte ikapp Sorbet vilken tog sin tredje seger på lika många starter 2019, på 1.13,7a/2.140.

Men Nimbus C.D…denna läckra häst som varit borta sedan 2016 på grund av skador börjar nu kännas som att det är rätt givet att han är med på Åby om knappt tre månader; i Olympiatravet…

rätt givet att han är med på Åby om knappt tre månader; i Olympiatravet…

 

För Timo Nurmos blev det en finaldubbel, Erik Sting (e. Sam Bourbpon – Hottentott) i silveridivisonen och Victory Topline i klass II.

Erik Sting har gjort 22 raka V75-starter och i princip varje gång svarat för bra insatser. Fyra segrar har det också blivit under sviten och nu är sjuåringen uppe i gulddivisikonen. Om det var någon gång Erik Sting  var tillspillogiven tempo- och positionsmässigt så var det det den här. Han satt i kön och det gck så sakta som 1.16 första varvet. En virvlande upploppsspurt förde dock Erik Sting först över mållinjen på 1.14,5a/2.140.

Örjan Kihlström vann därmed både silver- och guldfinalen.

Victory Topline (e. The Best Madrik – Elin Topline) uppträdde trögt i ledningen för Jorma Kontio i klass II-finalen och blev därför av med täten varvet kvar när Pastor Power kom snabbt i tredjespår och Johan Untersteiner var observant på att ledaren inte var speciellt tävlingsinspirerad i det läget.

– Hästen kunde inte växla tempo snabbt nog när Johan kom, och jag blev orolig då. Men sedan fick jag mycket i linorna på sista varvet och valde därför att gå ut i andraspår tidigt. 150 kvar kände jag att han skulle vinna, sade Jorma Kontio.

Timo Nurmos-femåringen tog på 1.15,2a/2.140 sin sjunde seger i tionde starten och dubblade sin prissumma upp till halvmiljonen insprunget.

 

Wingait C.H. (e. Bring Me Back – Wingait Inga) och Stefan Persson använde från rygg ledaren open stretch för att i bronsdivisionsfinalen med knapp marginal på 1.14,4a72.140 betvinga Hawk Cliff på vilken gjorde grovjobbet utvändigt utan rygg. Sjuårige Wingait C.H. passerade därmed miljonen kronor intjänat.

Åke Larsson har haft hästar hos mig i hela min tränarkarriär så det här kändes väldigt bra. Vi hade ju både pappan Bring Me Back och mamma Wingait Inga också. Jag höll tummarna hårt för att vi skulle få ett bra spår idag när hästen är så fint i ordning och så stämde det hela vägen, sade Stefan Persson.

 

I flerklassloppet galopperade sex av de 13 startande och till slut var det bara två hästar kvar som gjorde upp om segern. Lutfi Kolgjini försökte med Rushmore Face skaka av sig sin förföljare Crossfire Simoni (e. Revenue – Tag’s Advocate), men Bo Falsig bakom Crossfire Simoni såg till att  ”snöret gick aldrig av” för att använda längdskidåkningsterminologi, och på upploppet avgjorde Crossfire Simoni på styrka på 1.15,2/2.140.

Lars G Dahlgren på twitter:

Om man redan nu får önska en spännande häst i Olympiatravet så blir det nog Cleangame.
@larsgdahlgren - 26 jan
Världsrekord sattes igår; superbana idag också och topphästar tävlar. Blir en treåring världens snabbaste (1.07,6)… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 7 okt 2018
Det var väl bara meningen...att Kennedy skulle komma in och sätta fb frispark från 3
@larsgdahlgren - 1 okt 2018
solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 aug 2018
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 apr 2018
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Belina, Bold, Propulsion eller Readly?

PARiS. Det är dagen före ”Jour J” i Paris – Prix d’Amériquedagen. Spänningen stiger. Vem vinner? Det är frågan alla vill ha svar på.
Av
Lars G Dahlgren

Fredagen före Prix d’Amérique är tävlingsfri på Vincennes. Det är en stor mässa i totohallen och auktion på kvällen. Man kommer inte många meter i taget i trängseln utan att träffa människor, av olika nationaliteter, som vill prata. Främst om Prix d’Amérique naturligtvis.

”Tror du att Readly Express vinner i år igen?” är den naturliga fråga en svensk får.

Mitt svar på den frågan är:

”Jag tror Belina Josselyn vinner. Hon blev förloraren i kampen om positionerna förra året och var egentligen fantastiskt bra då, och ser till och med ännu mer laddad och bättre ut denna vinter. Men det är inga stora marginaler. Fyra hästar höjer sig över de andra 14, och den av dem som får bästa resan vinner nog”.

De andra tre är (förstås) Bold Eagle, Readly Express och Propulsion,

Ju längre dagen och kvällen lider, ju mer visar det sig att bästa SPELET i loppet bland de fyra topparna kan vara Propulsion. Han verkar hamna i ett attraktivt odds i morgon, kanske uppemot eller över tio gånger pengarna. Fransmännen räknar inte riktigt med Propulsion i år, upptäcker jag. Hästen har inte ens varit på Vincennes och startat i vinter, Daniel Redén kommer liksom smygande med hästen utifrån. Och det viktigaste av allt: Propulsion förlorade mot On Track Piraten i det enda loppet inför Prix d’Amérique han gjort sedan november. Vilket fransmännen (och travsportsälskare av andra nationaliteter) har full koll på.

”Men då gick Propulsion med skor med broddar, det var hästen ovan vid och han fick därför inte travet att flyta lika bra som när han går barfota, plus att han heller inte var i toppform då och som det framkom efter loppet faktiskt inte helt frisk. Örjan Kihlström underskattade också On Track Piraten och hade behövt köra hårdare och tidigare för att vinna”, förklarar jag, men det biter inte på fransmännen:

”Att köra preparé är väl förbjudet i Sverige? Skulle Örjan ha kört det som jättefavorit i det största spelet ni har?! NO!

”Att köra preparé är väl förbjudet i Sverige?

De tror helt enkelt inte på det jag säger, Propulsion kan därför visa sig bli underskattad imorgon.

”Bold Eagle är min vinnare”

Jori Turja och Anders Lindqvist spekulerar om morgondagens Prix d’Amérique-segrare. Foto Mia Törnberg

Innan mässan på Vincennes hanns det först med att reda ut loppet ordentligt i Anders Lindqvists soffa på Grosbois. Anders, som genomgick en mycket svår sjukdomspärs i höstas, börjar glädjande komma i form igen. Viljan och lusten att analysera och diskutera Prix d’Amérique är för Anders lika viktig rehab för att bygga upp sig fysiskt igen som mat och dryck.

”Bold Eagle är min vinnare. Bakom honom rankar jag i tur och ordning Belina Josselyn, Readly Express, Propulsion, Bird Parker, Bahia Quesnot och Eridan”, säger han.

Motiveringen till Bold Eagle som tipsval?’

”Två saker: För det första ser hästen ut att vara i bättre form och skick denna vinter än han varit de två senaste åren. Förra året fick han ju problem med en hov tidigt under vintermeetinget och det följde sedan med och handikappade honom. Den andra anledningen är att Sébastien Guarato har fem hästar med i loppet. Visst, det är olika hästägare och varje kusk kör sin häst, men utan att det för den skull handlar om stallkörning kommer det vara så att där Franck Nivard vill placera sig och köra med Bold Eagle, där kommer stallkamraterna att akta sig för att ställa till med problem. Medan det förstås är krig och kamp från deras sida mot de andra 13 i loppet som det är just i Prix d’Àmériqye”

Jori Turja, som vunnit Prix d’Amérique två gånger med Varenne, och ansluter i soffan nickar ut genom fönstret, upp mot vägen där Jean-Michel Bazires borg finns.

”Vinnaren är inte så långt borta. Hon står där uppe”, säger Jori och det är förstås Belina Josselyn han menar.

Nästa fråga är. Hur blir loppet kört?

Det är svårare att sia om. Den som torde vara mest sugen på att lomma till ledningen är Yoann Lebourgeois med tokstarke och stenhårda Traders. Det är inte osannolikt att Yoann chansar ordentligt i starten för att försöka nå till täten efter 700-800 meter. Traders vill dra hårt i ledningen – kanske i 1.11-fart hela vägen! – men det fordras nog en prickstart av Lebourgeois för att Traders ens ska ha chansen att komma till spets i hyfsat god tid innan uppförsbacken börjar 1.300 meter kvar.

Med Traders i ledningen kommer det för de andra att handla om att spara speeden och sitta i rätt position för att vrida till anfall 500 kvar. Att köra till ledningen efter 500-600 meter och hoppas att det är Traders som sedan kommer och tar över i nästa läge kan visa sig vara helt rätt.

Med det tänkbara löpningsscenariot får jag plötsligt ett deja vu. Det var ju precis så Maharajah vann 2014. Rygg på hårddragande Up And Quick. Propulsion i rygg på en hårddrgande Traders i uppförsbacken…ja där har vi det. Deja-vut blir ännu starkare av en titt på väderprognosen för söndagen: Ett kolsvart moln med höga procentsatser för att det kommer att regna. Precis som det var när Maharajah vann. Propulsion har inget emot blöta banor – kom ihåg hur besvärligt det blev på grund av åskregn i Åby Stora Pris som Propulsion vann (från rygg ledaren!) i somras och ett av åren han vann Hugo Åbergs Memorial…

kom ihåg Åby Stora Pris (från rygg ledaren!) i somras

Precis innan det är dags att åka ifrån mässan träffar vi Daniel Parling och Satu Liitäinen som är värdar för Propulsion och Lionel i sitt stall i Chamant.

Hur det är med Propulsion och Lionel sedan de kom hit i onsdags? Jotack, de är ordentligt på hugget. Gapar och skriker och för oväsen.”

Det är tecken på boostat självförtroende och toppform hos de två hingstarna.

Kan det verkligen bli så? Att blixten slår ner på samma ställe två gånger? Maharajah i sitt fjärde och sista Pd’A-försök 2014, Propulsion i sitt sista (för det lär det vara) 2018?

Belina Josselyn är fortfarande min favorit att vinna. Men ett intressant sidospel, oddset i förhållande till vinstchansen, tycks växa sig allt starkare i Propulsion.

Lars G Dahlgren på twitter:

Om man redan nu får önska en spännande häst i Olympiatravet så blir det nog Cleangame.
@larsgdahlgren - 26 jan
Världsrekord sattes igår; superbana idag också och topphästar tävlar. Blir en treåring världens snabbaste (1.07,6)… twitter.com/i/web/status/1…
@larsgdahlgren - 7 okt 2018
Det var väl bara meningen...att Kennedy skulle komma in och sätta fb frispark från 3
@larsgdahlgren - 1 okt 2018
solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 aug 2018
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 apr 2018