Fokustema
Krönika
Läs senare

Superettan mot Champions League

Det är dags för en av årets viktigaste temperaturmätare inom svensk travsport: Kriterieauktionen.
Jag gjorde misstaget att gräva ner mig i katalogen till Lexington innan jag på allvar penetrerade Kriterie-boken.
Och då blir det lite Superettan mot Champions League.
Av
Ola Lernå

Auktionskartan i Sverige har ritats om de senaste åren. Sweden International Yearling Sale växer och det känns som den kapar lite toppar på Kriterieauktionen. I år dyker Åby-auktionen upp i samband med SM-helgen och siffrorna från Kriterieauktionen ifjol, snitt 110.990, vilket var ett skutt uppåt jämfört med året före kan bli jobbigt att möta, men absolut ingen omöjlighet.

Sverige har världens bästa unghästprogram. Åtminstone ekonomiskt sett. Jag lyfter fram Attraversiamo som förvisso vunnit Derbyt och E3, men också ”missat” i Kriteriet och har aldrig varit anmäld I Breeders Crown. Ändå har han tjänat 8,2 miljoner premiechansade kronor.
Om vi jämför med Face Time Bourbon, som vunnit ”allt” i Frankrike (17 starter, 14 segrar och två andraplatser) så har han nått upp i 703.550 euro – eller en miljon mindre.

Och det finns avkommor till Ready Cash (en) och Muscle Hill (tre) i Kriteriekatalogen. Så visst finns potential för att någon ska springa iväg i pris. Men det är ändå mil till Lexington. Snudd på ljusår till och med.

Auktionsrekordet i USA är 825.000 dollar (åtta miljoner svenska kronor), Donato Hanovers helbror Detour Hanover, som tog fyra segrar och tjänade 25.000 dollar i karriären. Frågan är i år om det finns en ”million-dollar-baby” i Lexington?

Jag hittade snabbt fem i katalogen med härstamningen. Sedan krävs ”bara” utstrålningen, samt att två alldeles för rika personer eller konsortium, vill mäta sina tillgångar offentligt.

Det finns alltid någon som är nöjd på en auktion

Auktionen ute på Fasig-Tipons Pavilion drar igång på tisdag kväll, strax efter midnatt svensk tid. Att hänga på där när budgivningen börjar ta fart på allvar är adrenalinframkallande även för åhörare. Här är hästarna att hålla ögonen på:

Nr 44 Maverick
Hingst Father Patrick – Designed to Be
Lillebror till en viss Greenshoe

Nr 68 One Alpha One
Sto Father Patrick – Mission Brief
En dotter till den mest talangfulla dam jag sett på en travbana

Nr 95 Bee Forever
Hingst Muscle Hill – Bee A Magician
Första avkomman till ”Queen B”, som själv tjänade fyra miljoner dollar

Nr 101 Shamrocks
Hingst Muscle Hill – Buck I St Pat
Mamma var en topphäst som tjänade två miljoner – dollar

Nr 105 Damien
Hingst Muscle Hill – Danae
Helbror till Propulsion

Men först vänder vi fötterna och blickarna mot Bredden som området Infra City i Upplands Väsby numera döpts om till. Ett ganska bra namn för en Kriterieauktion. Och som en god vän sade. ”Det finns alltid någon som är nöjd på en auktion, antingen köpare eller säljare. Men det är sällan båda är det samtidigt”.

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Det ryktas…vem kom ens på tanken?

Mina kunskaper i finska språket är extremt begränsade. Även om jag under en flygresa till Lexington ett år lärde mig en ramsa av min medresenär som gick ut på att sälja min blåa chevrolet. Jag testade den på Timo Nurmos under en av auktionskvällarna och – bilen var såld till vilda Nurmos-skratt…
Men jag vet att jänkarvagn heter jenkkikärryt.
Av
Ola Lernå

Och numera står det vagnshistoriken införd i finska travprogram. Något som stötts och blötts i Sverige och ofattbart nog verkar, i över ett år!, stoppat vid ”vi måste bestämma vad som är en jänkarvagn”.
Finländarna löste det enkelt. Efter önskemål från spelarkåren.
Jag tror att Svensk Travsport måste vara lite snabbare i fotarbetet. Om vi ens ska ha ambitionen att ligga i framkant bland travvärldens länder. I det här fallet lyssnas det lite för mycket till vad tjänstemän och aktiva vill – när den enda hänsynen som bör tas är till spelarna.

ATG har släppt informationen på sin atg.se till alla och där finns vagninformation historiskt. Men inte i ST:s programunderlag. De har inte ens lyckats lösa hur det ska redovisas tävlingsdagar, utan släppts för fri tolkning på landets travbanor.

Jag kan, med vissa små förbehåll, köpa att det ska vara seedning till storloppen. Men att hänsyn ska tas till tränare av hästen? Förstår absolut inget.
Om det hade varit ägaren hade jag möjligen haft viss insikt, men tränare…? Vem kom ens på tanken och varför gör ingen något åt det?
Det gynnar stortränare, missgynnar hästägare och jag skulle snudd på säga att det är orättvist med tanke på att alla betalar lika mycket i insats.
Har någon en förnuftig anledning till att tränarseedning existerar? Om inte, kan vi snabbt plocka bort det?

Alltför ofta hamnar Svenskt Travsport på hälarna. Precis som det blev med 15-dagar-mellan-försök-och-final-i-Kriteriet.
För mig är den här frågan extremt komplex och jag tror inte ens att rätt svar finns – utan bara massa åsikter.
Men en sak är säker. Signalvärdet fram till ST skakade till var definitivt inte positivt för travsporten.
Man kan förstås tycka att frågan borde lyfts redan ifjol inför Uppfödningslöpningen eller i år inför Kungapokalen (som båda hade mer än 14 dagar mellan försök och final), men här sov de flesta – vid Kriteriekvalsflytten vaknade alla.

Med det sagt: ST:s nya giv – inga ledbehandlingar mellan försök och final i alla storlopp – gillar jag starkt. Kan man klämma in en extra vecka mellan kval och final i till exempel Uppfödningsloppet och Kriteriet – skulle jag gilla det ändå mer. Och samtidigt skicka ut hästvälfärden att ta ”out of competition-prover” på finalhästarna i varenda insatslopp.
Om tiden förlängs mellan försök och final är det ännu viktigare att det slås fast att det tävlas på lika villkor.

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Det ryktas om…Grattis Per!

Även världens bästa har emellanåt inte lyckan med sig. Förra veckan tog Björn Goop sin 7.000:e seger som kusk och denna vecka den 2.000:e som tränare.
Av
Ola Lernå

Björn Goop har lyckats bra även med Bold Eagle, men när den franske fantomen nästa söndag startar i Breeders Crown-finalen på Mohawk krockade det med BC-semifinaler i Sverige på Solvalla.
Goop, som kvalat in sju egentränade till BC-semifinalerna, kunde liksom inte ”välja bort” sina hästägare.
Men nästan samtidigt som det blev klart att Brian Sears kör Bold Eagle åkte Goop på en övrig felaktig drivning på Romme – innebärande att han är avstängd som körsven över BC-semifinalerna.
I Sverige får man inte dispens för drivningsförseelser, men i Kanada, där Bold Eagle startar, hade det säkerligen inte varit något problem.

***

En veterinär skickade faktura med en avgift på 50 kronor (för att skicka fakturan). Hästägaren bad att få den mailad (för att slippa fakturaavgiften). Det gick jättebra. Men när fakturan kom (via mail) så hade resekostnaden för veterinären ökat från 150 kronor på originalfakturan till 200 kronor på den andra…men hästägaren slapp i alla fall faktureringskostnaden.

***

Ryktena om Per Linderoths hemflytt har florerat i flera veckor, men intensifierades i fredags och Per fick sig ett samtal från Sulkysport.
”Jag kommer inte flytta hem förrän jag fyllt 55”, hälsade Linderoth bestämt förra fredagen.
Grattis på födelsedagen säger vi då till Linderoth som fyllt år 16 gånger mindre än på en vecka.
Igår kungjorde 55-åringen nämligen flytten från Bergsåker hem till ”Öset”.

***

Anette Lorentzons 1.000 tränarsegrar i USA imponerar stort. Lorentzons vilja och inställning skulle vi alla behöva emellanåt och 36-åringen är extremt beundransvärd. I sammanhanget ska inte syster Anna eller mamma Anki glömmas. Och aldrig pappa John-Erik. Han hade varit stolt idag.

***

Ingen har väl missat hur illa det är ställt inom norsk travsport. Med minskad omsättning, speltak, nedlagda banor och lägre prispengar.
Forus går funktionärerna samman och försöker hålla uppe prispengarna genom att jobba gratis under tävlingsdagen på tisdag, 22 oktober.
Tidigare har banan styrelse avstått arvode och banans chef reducerat sin lön. Det är förstås beundransvärt, men samtidigt en signal på hur jäkla dåligt det är ställt inom norsk travsport. Man gör insatserna för att hålla förstaprisen i loppen under årets två sista månader på tidigare nivå; mellan 12.000 och 18.000 norska kronor…

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Fokustema
Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Välkommen till ”war room”

Det har snackats om ett war room i Svensk Travsport. Ett rum där ett gäng rutinerade och kunniga måldomare samlas för att gemensamt komma fram till vad som var rätt och fel i ett travlopp.
Av
Ola Lernå

Jag var i ett sådant igår. Eller snudd på i alla fall. Det var måldomarkonferens med (nästan) alla landets måldomare samlade i samma lokal – diskuterandes videofilmer, spöhantering och (icke) anslutna bakom startbilen.

Förutom ett par malplacerade journalister så var aktiva inbjudna, men de representerades blott av en person.
Nu gjorde Axevallas Thomas Dalborg ett synnerligen bra jobb – även om han ensam fick dra synpunkterna från sulkyperspektivet.

Svensk Travsports styrelse har varit tydliga med att drivning alltid ska vara högt upp på dagordningen när landets måldomare samlas. Så var också fallet igår.

Drivningsreglerna har stramats åt rejält de sista åren och ytterligare restriktioner är att vänta. Redan nu står det inskrivet under tilläggsanvisning att ”det är förbjudet att driva med körspöhanden över axelhöjd”. Måldomarna har tidigare varit generösa i sin bedömning, men från 1 januari 2020 blir det millimeteranpassning i den här frågan.

Vad är att driva och vad är kommunikation mellan kusk och häst?

Vad är att driva och vad är kommunikation mellan kusk och häst? Jag fick lära mig skillnad på lätta duttar och serieslag (eller jag tyckte nog det var serieduttar) – som dock inte är tillåtet.

Måldomarna ska också blir tuffare mot aktiva som tydligt går över gränsen. När de anser att någon är uppe på 15 drivningar i ett lopp ska det vara en så kallad D-förseelse, vilket innebär att vederbörande bums plockas bort ur programmet och inte för köra i väntan på dom från Svensk Travsport.

Det kunde ha skett vid åtminstone två tillfällen under 2019 och torde ha synnerligen preventiv inverkan på de aktivas tankar – förutsatt att det kommuniceras på rätt sätt.

Det diskuterades också att vissa kuskar är anslutna bakom bilen 100 meter före start, men sedan är så pass skickliga att de släpar en längd, för att på nytt sätta fart och få någon form av flygande start. Det här var alla överens om att det inte är tillåtet, men att det inte måste bli omstart – istället kan ett hårdare straff/högre bötesbelopp delas ut om vederbörande inte tjänar på sitt tilltag.

Flera filmer visades på ämnet ”Det fanns plats när jag började gå ned – alltså är det min position”. Det här är något som aktiva själva har önskat – men det är också aktiva själva som sticker dit benen och till varje pris försvarar en position – som kanske inte alls var deras.

Jag är inte helt förtjust i detta som är svårt att förstå för en lekman. När börjar man gå ner? I tanken? Är det då det ska finnas plats? Jag har sett flera exempel bara på V75 på sistone som gjort mig orolig för olyckor. Johan Untersteiner/Thomas Uhrberg (Adde S.H./Cobbys Olifant) på Jägersro, Björn Goop/Adrian Kolgjini (Esprit Sisu/Polycrates Face) på Solvalla och så sent som i lördags Jimmy H Andersson/Mikael Lindqvist (Andre Agassi/Redhot Tap Dancer) i Amatör-SM.

Om det är de aktiva som vill ha den här regeln så bör så att säga alla vara med på tåget. Eller att det börjar dömas ut böter till de som till varje pris jagar en position som inte var deras.
Att hitta acceptans bland de aktiva är en sak. Men det är förstås en fördel om även publiken förstår det som händer på banan.

Ola Lernå på twitter:

”Don’t cry because it’s over. Smile because it happened” #DrSeuss #back-in-April #bythebook #wintertraining pic.twitter.com/7shTgouPUd
@rapidchamp - 3 Nov
När ska någon inse att vi måste införa spurtpriser i trav? @atgxlabs pic.twitter.com/OxWXw8ivOO
@rapidchamp - 28 okt
”Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly” #Kennedy #morgonskritt #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 27 okt
”The world is a book and those who do not travel read only one page” #StAugustine #BC-semifinaler #Bythebooktwitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt
Strömavbrott i Knivsta när det är dags för söndagsskritt med Bythebook. Strömavbrott=Power Break. Tar det som ett… twitter.com/i/web/status/1…
@rapidchamp - 20 okt