Fokustema
Lycksele
Läs senare

Lindqvist för andra året i följd

Lyckseletravet körde årets tredje och sista tävlingsdag för säsongen. Flest kusksegrar bärgade Umåkers Ove A Lindqvist.
Av
Pär Gustafsson
Upplåst för dig som är prenumerant
Ove A Lindqvist har säkrat årets första championtitel i Sverige, den i Lycksele. Foto Leif Norberg/ALN
Ove A Lindqvist har säkrat årets första championtitel i Sverige, den i Lycksele. Foto Leif Norberg/ALN

Finaldagen tog Ove A Lindqvist en vinst, bakom Robert Bergh-tränade Belle Reine, och totalt bokfördes kusken för fem vinster i Lycksele 2020. När Lindqvist toppade ifjol räckte det med tre vinster och det här var Umeåkuskens tredje championat i Lycksele.

Totalt i karriären står han noterad för hela 35 banchampionat och värst i Sverige är Ulf Ohlsson. Han har smått osannolika 112 stycken.

Lyckseles tio senaste champions:

  • 2020 – Ove A Lindqvist
  • 2019 – Ove A Lindqvist
  • 2018 – John Östman
  • 2017 – Jan Norberg
  • 2016 – John Östman
  • 2015 – John Östman
  • 2014 – Ove A Lindqvist
  • 2013 – Krister Söderholm
  • 2012 – Jan Norberg
  • 2011 – Jan Norberg
Fokustema
Grand Prix de l'U.E.T.
Läs senare

18 svensktränade mot Ecurie D.

18 svensktränade hästar är kvar efter sista insatsen i fyraåringsloppet Grand Prix de l’U.E.T. Och de kommer att få tampas med Ecurie D.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant
Kungappokalsvinnaren Aetos Kronos är en av de som kvarstår i Grand Prix de l'U.E.T. Foto Simon Hagen/Sulkysport
Kungappokalsvinnaren Aetos Kronos är en av de som kvarstår i Grand Prix de l'U.E.T. Foto Simon Hagen/Sulkysport

Efter Ina Scots ära på Mantorp i maj, som den fram till Hugo Åbergs Memorial för en vecka sedan obesegrade Ecurie D. (e. Infinitif – To Soon) tog hem, uppmärksammade sulksyport.se att nu finns en bakväg in i Grand Prix de l’U.E.T. Det går att efterinköpa sig för 20.000 euro före den 1 augusti när hästarna är fyra år – då sista insatsen på 500 euro ska betalas – om första insats, då hästarna är två år, betalats.

Ecurie D., som inte är anmäld till några danska stora årgångslopp, hade den chansen, alltså att efterinköpa sig, och har som första häst i UET-loppet tagit den. Det bekräftas nu slutgiltigt på Svensk Travsports sajt travsport,se

Uttagningarna till Grand Prix de l’U.E.T. körs på Solvalla den 27 september, Kriteriehelgen, för de nordisktränade fyraåringarna och på Vincennes den 29 september för de kontinentala. I uttagningarna på Solvalla är det 200.000 kronor i förstapris, och i de på Vincennes 30.000 euro. Finalen, med 200.000 euro till vinnaren, körs på Vincennes (lilla banan) fredag 16 oktober.

Anmälda svensktränade hästar i Grand Prix de l’U.E.T.

  • Aetos Kronos – tränare: Jerry Riordan
  • Aramis Bar (italienfödd) – Björn Goop
  • Belker – Robert Bergh
  • Don Fanucci Zet – Daniel Redén
  • Dwayne Zet – Daniel Redén
  • Exodus Brick – Jörgen Westholm
  • Fort Knox – Björn Goop
  • Galantis – Johan Lejon
  • Green Manalishi – Stefan Melander
  • Gulfstream Am – Conrad Lugauer
  • Guzz Mearas – Johan Untersteiner
  • M.T.Oscar – Tomas Malmqvist
  • Power – Robert Bergh
  • Starbec’s A.to Z. – Anders Svanstedt
  • Ubiquarian Face – Adrian Kolgjini
  • Ultion Face – Adrian Kolgjini
  • Upset Face – Adrian Kolgjini

Valacker får inte vara med i Grand Prix de l’U.E.T.

Fokustema
Gårdagens höjdare
Läs senare

Ready för nya segrar

Tre segrar – alla på 1.15-tider – har Ready Tonight inlett sin karriär med. Igår tog treåringen hem sin största prispott när han vann ett bonuslopp i Breeders Course-serien för Peter Untersteiner på Jägersro.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Peter Untersteiner vann med obesegrade Ready Tonight igår. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Peter Untersteiner vann med obesegrade Ready Tonight igår. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Trots att endast fyra hästar (!) kom till start utmanades Peter Untersteiners häst i omgångar, men det spelade mindre roll. På upploppet gick Ready Tonight (e. Muscle Hill-Fleetfoot Hanover) ifrån med 1,5 längder och landade på 1.15,6/2.140 meter efter drygt 1.13 sista rundan.

Ägaren Leif Bergwall kunde inkassera 125.000 kronor och på tre starter har den Peter Untersteiner-tränade hästen dragit in 225.000 kronor.

Modern Fleetfoot Hanover (e. Andover Hall), 1.09,9ak/2.338.731 kr, tävlade några säsonger i Untersteiners regi. Hon vann tre V75-lopp och däribland ett silverförsök och dubbla Stoeliten. Det var kanske inte så konstigt att Untersteiner föll för hingsten på Sweden International Yearling Sale för två år sedan.

Kostade 1,3 miljoner

Klubban slogs på 1,3 miljoner kronor och Ready Tonight var den femte dyraste ettåringen tillsammans med Holy Ground som såldes på auktion i Sverige 2018.

Fleetfoot Hanover är undan Firefly Annie (e. S.J.’s Photo), 1.14,7ak/$6.290, som var betydligt billigare när hon såldes 2010 på Harrisburgs mixedauktion – dräktig med Explosive Matter – för 1.000 dollar. Fem avkommor fick hon i Nordamerika och förutom Fleetfoot Hanover har hon också lämnat Fire Opal Hanover (e. Windsong’s Legacy), 1.13,9/$22.348.

Fakta

Ready Tonight

Mörkbrun hingst 3 år e. Muscle Hill-Fleetfoot Hanover e. Andover Hall
Rekord: 1.15,0m*
Prissumma: 225.000 kr
Resultat: 3 st: 3-0-0
Ägare: Leif Bergwall AB, Glumslöv
Uppfödare: Skeie Stable AS, Norge
Tränare: Peter Untersteiner, Halmstad
Körsven: Peter Untersteiner, Halmstad

Expandera

Senare importerades Firefly Annie till Sverige – året var 2011 – och av hennes svenskfödda avkommor toppar Fire Hooves (e. Celebrity Secret), 1.13,5ak/158.350 kr. I år har Firefly Annie fått en dotter efter Andover Hall

Firefly Annie är helsyster med Geeen Dot, 1.11,4ak/$415.409, och i samma syskonskara ingår också Mercury Broline (677.600 kr) och Kouros Broline (623.394 kr). Det kan också nämnas att Firefly Annies mor Warrawee Anken (e. Balanced Image) är mormor till Johan Untersteiners toppsto Dear Friend (3.341.321 kr), Gliding Senorita ($156.260) och Greenpeace (€116.600).

Fokustema
Storbanor i nytt samarbete
Läs senare

”ST:s omorganisation startade i fel ände”

En ny samarbetsform kan vara på väg att inledas mellan landets tre storbanor, men det är inte den så kallade ”storbaneföreningen” som väcktes till liv igen när ordförandena från Jägersro, Solvalla och Åby strålade samman för några veckor sedan. 
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Solvalla, Åby och Jägersro – för en tid sedan möttes banornas ordföranden för att tala ST:s omorganisation och framtida samarbeten. Foto Mathias Hedlund & Jeannie Karlsson/Sulkysport
Solvalla, Åby och Jägersro – för en tid sedan möttes banornas ordföranden för att tala ST:s omorganisation och framtida samarbeten. Foto Mathias Hedlund & Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Storbaneföreningen var något som passade på 1980-talet, men att det ska vara ett samarbete mellan storbanorna ser jag som en självklarhet. Jag ser gärna organiserat samarbete även med andra banor, både inom och utom landet. I vilken form det sker får vi se, mycket beror på hur travet i stort organiseras framöver. Nu träffades vi i första hand för att diskutera mycket runt den stora omorganisationen i ST, säger Anders Holmgren, t.f. ordförande i Stockholms Travsällskap.

Anders Holmgren, t.f. ordförande Stockholms Travsällskap.

För en tid sedan satte sig Anders Holmgren (Stockholms Travsällskap), Kerstin Peterson-Brodda (Skånska Travsällskapet) och Sven Henriksson (Åby Travsällskap) ner för en ”öppen diskussion”, inte bara om de tre banornas utan också svensk travsports framtid.

– När det gäller ST:s omorganisation har Jägersro och Åby varit väldigt tydliga i sina ställningstaganden om fastighetsbeståndet. Stockholms Travsällskap har också sagt sitt i frågan och medskicket från vår stämma var att det inte är aktuellt att släppa ifrån oss några fastigheter. Egentligen har det varit ganska tydligt från vårt travsällskap hela tiden, även om det inte riktigt kommit fram i ljuset.

En affärsmodell för framtiden

Stockholms Travsällskaps styrelse har funderat en hel del när gäller travets framtida omorganisation.

– Vi har gjort en väldigt grov skiss hur vi tycker att travsporten bör organiseras. Det drog jag för Kerstin och Sven. Egentligen är det inget revolutionerande i sig, utan den kokar ner till att diskussionen om att ST:s omorganisation startat i fel ände. Man har börjat med skattefrågan och sedan har man sagt att vi måste anpassa utifrån den istället för att börja i rätt ände, det vill säga att vi måste skapa oss en affärsmodell för framtiden, säger Anders Holmgren, och fortsätter:

–  Istället har man kommit fram till att vi ska ha en gemensam balansräkning. Syftet med en gemensam balansräkning är inget annat än att skapa en belåningsbar balansräkning och alltså ha en lånemodell för framtiden. Det är ju ingen långsiktig lösning som jag ser det.

Några huvudpoänger belyser Anders Holmgren:

  1. Skapa en organisation som är kapabel att ta över ägarstyrningen av ATG.
  2. Skapa och bygga nya affärsmöjligheter, inte minst inom rättigheter för ljud och bild.
  3. Skapa en effektivare organisation för kärnverksamheten inom såväl myndighetsdelen som den kommersiella delen.
  4. Säkerställa skattemässig trygghet i koncernen.

– Travsporten måste ta kontrollen över ATG. Allt annat är överskuggande eftersom hela travsportens ekonomi ligger där. Problemet vi har just nu är att Svensk Travsport äger ATG, men inte har kontrollen över bolaget och den måste vi skaffa oss. Sedan måste vi hitta nya affärsområden…ljud- och bildrättigheter, men också andra möjligheter och det är det jag tycker man ska titta på.

Måste ta kontrollen över ATG

Anders Holmgren skulle vilja dela upp ST:s organisation i en myndighets- och en kommersiell del.

– För mig är det litet av nyckeln till det hela att den kommersiella delen blir egentligen ett nytt affärsområde. Så de saker som efter omregleringen har hamnat i travsportens eget knä och som tidigare legat på ATG, till exempel att hantera alla rättigheter och det är inte ST grundat för från början, säger Holmgren och fortsätter:

– ST är en myndighets- och servicefunktion och har varit väldigt bra på det historiskt. Det finns fortfarande mycket som ST gör bra och myndighetsdelen finns ingen större anledning att omorganisera. Däremot behöver man nya affärsområden och ett kommersiellt tänk som inte finns idag. I framtiden bör den kommersiella delen ligga vid sidan av nuvarande ST som nästintill en helt separat organisation.

Vad är det egentligen vi vill uppnå?

Anders Holmgren återkommer till att diskussionen om travsportens omorganisation tog fel avstamp.

– Jag förstår att BAS-organisationerna blir upprörda likaväl som jag begriper att stor- och mellanbanorna blir upprörda på sina håll. Alla tycker att de får för lite av kakan och det går inte att börja i den änden. Man måste börja med syftet. Vad är det egentligen vi vill uppnå? Det man försökt göra nu är att uppnå en belåningsbar affärsmodell och det är inte långsiktigt. Man måste helt enkelt skapa en riktig hållbar affärsmodell.

Det kommer aldrig bli aktuellt

Mötet mellan storbanornas ordföranden kommer att fortsätta och den här veckan träffas travbanecheferna för Jägersro, Solvalla och Åby.

– Sedan kommer jag, Kerstin och Sven ha ytterligare ett möte eller telefonkontakt inför förtroenderådet den 4 september. Vi väntar på vad som kommer att komma ut från ST. Syftet från vår sida att vi gärna tar en diskussion med ST inför förtroenderådet mest för att undvika att slösa tid. Vi vet fortfarande att ST:s primära förslag går ut på en gemensam balansräkning och det kommer aldrig bli aktuellt, åtminstone inte med vår medverkan. Det har vårt sällskap sagt nej till.