Fokustema
Flyttade tävlingarna
Läs senare

”Man måste hjälpa varandra”

Mantorptravets sportchef Thomas Knutsson var lite av tisdagens hjälte efter att ha tagit över och rott Solvallas tävlingar i land.
– Nej, nej, så är det inte alls. De som ska hyllas är alla som med kort varsel ställde upp mangrant och löste det här. Både aktiva och funktionärer ska ha en stor eloge, säger Thomas Knutsson.
Av
Lars G Dahlgren
Thomas Knutsson. Foto: Magnus Strömsten/ALN
Thomas Knutsson. Foto: Magnus Strömsten/ALN

Mantorptravet hade två stökiga dagar måndag-tisdag. I måndags tvingades man avbryta tävlingarna efter tre lopp på grund av så tät dimma att kuskarna uppfattade det som farligt att köra på banan. Då var Thomas Knutsson på väg hem från Grand Criterium de Vitesse i Nice och Roger Elebring chefade istället.

– Jag och segerintervjuaren Lars Gutke stod i vinnarcirkeln när lopp tre kördes. Sikten var obefintlig, men vi hörde hur det knakade till borta i kurvan som när ett sulkyhjul knäcks, lite rop och skrik, och vi tänkte att nu kommer det nog en löshäst farande här, säger Roger Elebring.

vi tänkte att nu kommer det nog en löshäst farande här

Mycket riktigt, Carpenter On Tor kom skenande i galopp utan kusk, men gick som väl var att fånga in utan att något mer olyckstillbud inträffade. Men det var otäckt för de andra i loppet som var kvar på banan.

– Ja, de hade ju ingen chans att se var den skenande hästen var. Om den dykt upp rakt emot dem hade de inte upptäckt den förrän den varit bara några tiotal meter bort, säger Roger Elebring.

Det var ändå inte Carpenter On Tor som var värst, tyckte Roger. Det var istället att ingen visste på flera minuter var den andra hästen som var inblandad i incidenten, Askö Q., tagit vägen!

– Ingen visste om Askö Q. låg i någon snödriva någonstans. Han var bara borta. Det tog flera minuter innan vi fick klart för oss att han tagit sig tillbaka till stallbacken.

Att tävlingarna avlystes efter den händelsen var rätt självklart.

– Ja, fast det var egentligen inte säkerheten i själva loppen som kuskarna tyckte var problematisk, utan det var det här runtom, med att ta sig av och på banan, värma. Att möta traktorn som sladdade banan innebar att det bara dök upp två strålkastare i dimman och så fick de snabbt besluta om de skulle ta till höger eller vänster, utan att ha en aning om det fanns någon annan häst som kom i motsatt riktning där. Det var verkligen extremt, säger Roger Elebring.

dök upp två strålkastare i dimman och så fick de snabbt besluta om de skulle ta till höger eller vänster

Så blev det tisdag morgon, dimman hade skingrats och Thomas Knutsson var tillbaka på kontoret.

– Kvart över tio ringde ST:s sportchef Petter Johansson och frågade om vi hade möjlighet att ta över Solvallas kvällstävlingar. Efter en snabb och improviserad konferens på kontoret kom vi fram till att vi kunde fixa det. Då var det inget att tveka på. I sådana lägen måste man ställa upp och hjälpa varandra om man kan, och det kunde vi, säger Thomas Knutsson.

Efter några timmars intensivt arbete, då man bland annat kallade in extrapersonal för att städa de gästboxar som använts kvällen före så att de var ”reglementsenliga” igen, stod det till och med klart att Mantorp skulle klara kvällen helt och hållet med sin egen personal- och funktionärsstyrka.

– Alla kunde, och ville ställa upp och hjälpa till. Inställningen var att det här ska vi bara fixa. Vi fick en vakans, det var att ta hand om parkeringen på stallbacken, och det ställde proffstränaren Oskar Svanberg upp och tog hand om, säger Thomas Knutsson.

Inställningen var att det här ska vi bara fixa

Hästar som skulle tävla på kvällen dök också upp i princip i samma ögonblick som beslutet kommunicerades att Mantorptravet tog över Solvallas tävlingar.

– Ja, de som var på väg mot Stockholm från Skåne var i princip i höjd med Mantorp när beskedet kom. Vi hade knappt ens hunnit börja med att få ordning på gäststallen innan lastbilarna började rulla in. Någon transport hade till och med hunnit förbi och fick vända.

Thomas Knutsson, som var den spindel i nätet som fick allt ”set-up” för att köra Solvallas tävlingar med bara några timmars varsel var både glad och imponerad.

– Det är sådana här gånger man ser och känner det engagemang och den glädje som finns i travsporten. Alla gick in i det här med samma inställning. De lade det de tänkt göra i tisdags åt sidan, kavlade upp ärmarna, ställde upp och hjälpte till. Att så många av de som hade hästar som skulle tävla med så kort varsel kunde ställa om och ta sig hit var också imponerande, även om det förstås blev en del strykningar, säger Thomas Knutsson.

sådana här gånger man ser och känner det engagemang och den glädje som finns i travsporten

Eriksson bockade av ”storlopp”

”Jag gråter inombords”

Solvallas tävlingar körs på Mantorp

Inställt på Mantorptravet

Fokustema
Avstängning
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Bestraffningen för Gocciadoro

Efter Lotteria höjdes rösterna internationellt mot drivningarna i Italien. Och Alessandro Gocciadoro bad om ursäkt för sin behandling av svenskfödde Arazi Boko.
Igår var det dags igen. Arazi Boko fick ta emot tiotalet rejäla smällar vid segern i Gran Premio Costa Azzurra.
Av
Ola Lernå
Alessando Gocciadoro har fått sin bestraffning för drivningen av Arazi Boko i gårdagens Gran Premio Costa Azzurra. Foto Gerard Forni
Alessando Gocciadoro har fått sin bestraffning för drivningen av Arazi Boko i gårdagens Gran Premio Costa Azzurra. Foto Gerard Forni

Den 23 maj infördes det nya drivningsreglementet i Italien där man bland annat gav möjligheten att bestraffa fuskande kusk med böter upp till 52.000 euro.
Något monetärt straff fick inte Gocciadoro under gårdagen, utan han slank undan med tio dagars avstängning av domarna i Turin.
Egentligen bedömde domarna drivningen vara värd fem dagars avstängning, men eftersom det var ett Grupp-lopp fördubblades automatiskt Gocciadoros bestraffning.
Bestraffningen träder i kraft en vecka efter loppet (alltså 30 juni) och gäller tio dagar framåt från detta datum i samtliga länder anslutna till det europeiska travförbundet (UET).
Förstapriset i Gran Premio Costa Azzurra var 82.808 euro.

Italien agerar – så blir nya drivningsreglementet

Gocciadoro ber om ursäkt

Fokustema
Mälarpriset
Läs senare

Långlopp istället för guldfinal

Gulddivisionens final utgår i detta meeting och istället körs på lördag ett långlopp på Sundbyholm med 400.000 kronor till vinnaren, E3000 Mälarpriset.
Av
Lars G Dahlgren

Det är tillägg vid 700.001 och 1.500.001 kronor. Tre hästar som startade i Norrbottens Stora Pris väljer att gå ut från 40 meters tillägg: On Track Piraten, Mindyourvalue W.F. och Digital Ink.

Startlista

3.140
1 Triomphe Ferm – Carl Johan Jepson (tränare: Björn Goop)
2 Enzo Am – Per Nilsson (Bengt Oltorp (a))
3 Elof Palema – Erik Adielsson (Henrik Anderberg (a))
4 Actual Star – Jörgen Westholm
5 My Dream Art – Oskar J Andersson (Jörgen Westholm)
3.160
6 Raja Ribb – Tomas Pettersson (Kristofer Jansson)
7 O.P.Q.C. – Markus B Svedberg
8 Doctor Doxey Zenz – Mathias Andersson
9 Pacific Face – Giuseppe Lubrano
10 Explosive Merlot – Per Lennartsson (Robert Bergh)
3.180
11 On Track Piraten – Örjan Kihlström (Hans R Strömberg)
12 Super Zantos – Ante Lisell (TIna Lisell (a))
13 Mindyourvalue W.F. – Robert Bergh
14 Digital Ink – Nicklas Westerholm (Robert Bergh)
15 Reckless – Björn Goop

Fokustema
Utblick USA
Läs senare

Tangerat banrekord i ”fel” lopp

Två försök i New York Sire Stakes ($57.600) för treåriga ston hölls igår på 800-metersbanan Buffalo Raceway och Trond Smedshammers snabbhovade sto Winndevie vann, Sensibility avlade maiden och samtidigt tangerades banrekordet för treåriga ston i ”fel” lopp.
Av
Claes Freidenvall
Winndevie och Trond Smedshammer vid en tidigare seger. Foto: Mike Lizzi
Winndevie och Trond Smedshammer vid en tidigare seger. Foto: Mike Lizzi

Trond Smedshammers Winndevie (e. Credit Winner-Vida de Vie) räknade in sin andra försökstriumf för säsongen i New York Sire Stakes när hon spurtvann med nos för Jason Bartlett på 1.13,6/1.609 meter efter rappa 1.08,7 sista quartern.

Winndevie finalvann New York Sire Stakes ($225.000) förra året. Som ettåring kostade hon 45.000 dollar i Harrisburg. Hennes mor Vida de Vie (e. Muscles Yankee), 1.11,1/$140.206, är ett resultat av embryotransfer, och hon är en dotter till Velma K (e. Conway Hall), 1.11,3/$171.857.

Spräckte nollan

Andra försöket gick till Sensibility (e. Muscle Mass-Twin B Sensation) och Scott Zeron. Från spets vann det George Ducharme-tränade stoet med 1,5 längd på 1.12,8.

För Sensibility var det första segern i karriären och det tog 13 starter innan hon spräckte nollan efter ha varit tvåa fem gånger och trea vid fyra tillfällen.

Prislappen för Sensibility var 50.000 dollar på Lexington Selected Yearling Sale. Hon är undan Twin B Sensation (e. Ken Warkentin), 1.12,0*/$113.065, vilken ingår i samma syskonskara som Twin B Excalibur ($390.713), Twin B Senorita ($376.383), Sierras Image ($306.334) och Twin B Spike Man ($248.008).

Tangerade banrekordet

Det bjöds också på New York Sire Stakes Excelsior Series ($15.000) och Amal Hall (e. Credit Winner-Arabella Hall) tangerade Fury Roads banrekord för treåriga ston med tiden 1.12,7. Jason Bartlett skötte tömmarna och Amal Hall vann med elva längder från spets!

Amal Hall. Foto: Steven Roth

Stoet har vunnit fem lopp på 13 starter och tjänat 161.691 dollar. Förra året vann hon två försök i New York Sire Stakes och slutade fyra i finalen.

Hon köptes i Lexington för 40.000 dollar och är undan Arabella Hall (e. Donato Hanover), 1.13,9/$8.945, som också lämnat Annapolis Hall ($173.651) och Chargin Cadet ($102.156). Modern är i sin tur halvsyster med storstjärnan Arch Madness (e. Balanced Image), 1.08,6*/$4.328.091.