Fokustema
Flyttade tävlingarna
Läs senare

”Man måste hjälpa varandra”

Mantorptravets sportchef Thomas Knutsson var lite av tisdagens hjälte efter att ha tagit över och rott Solvallas tävlingar i land.
– Nej, nej, så är det inte alls. De som ska hyllas är alla som med kort varsel ställde upp mangrant och löste det här. Både aktiva och funktionärer ska ha en stor eloge, säger Thomas Knutsson.
Av
Lars G Dahlgren
Thomas Knutsson. Foto: Magnus Strömsten/ALN
Thomas Knutsson. Foto: Magnus Strömsten/ALN

Mantorptravet hade två stökiga dagar måndag-tisdag. I måndags tvingades man avbryta tävlingarna efter tre lopp på grund av så tät dimma att kuskarna uppfattade det som farligt att köra på banan. Då var Thomas Knutsson på väg hem från Grand Criterium de Vitesse i Nice och Roger Elebring chefade istället.

– Jag och segerintervjuaren Lars Gutke stod i vinnarcirkeln när lopp tre kördes. Sikten var obefintlig, men vi hörde hur det knakade till borta i kurvan som när ett sulkyhjul knäcks, lite rop och skrik, och vi tänkte att nu kommer det nog en löshäst farande här, säger Roger Elebring.

vi tänkte att nu kommer det nog en löshäst farande här

Mycket riktigt, Carpenter On Tor kom skenande i galopp utan kusk, men gick som väl var att fånga in utan att något mer olyckstillbud inträffade. Men det var otäckt för de andra i loppet som var kvar på banan.

– Ja, de hade ju ingen chans att se var den skenande hästen var. Om den dykt upp rakt emot dem hade de inte upptäckt den förrän den varit bara några tiotal meter bort, säger Roger Elebring.

Det var ändå inte Carpenter On Tor som var värst, tyckte Roger. Det var istället att ingen visste på flera minuter var den andra hästen som var inblandad i incidenten, Askö Q., tagit vägen!

– Ingen visste om Askö Q. låg i någon snödriva någonstans. Han var bara borta. Det tog flera minuter innan vi fick klart för oss att han tagit sig tillbaka till stallbacken.

Att tävlingarna avlystes efter den händelsen var rätt självklart.

– Ja, fast det var egentligen inte säkerheten i själva loppen som kuskarna tyckte var problematisk, utan det var det här runtom, med att ta sig av och på banan, värma. Att möta traktorn som sladdade banan innebar att det bara dök upp två strålkastare i dimman och så fick de snabbt besluta om de skulle ta till höger eller vänster, utan att ha en aning om det fanns någon annan häst som kom i motsatt riktning där. Det var verkligen extremt, säger Roger Elebring.

dök upp två strålkastare i dimman och så fick de snabbt besluta om de skulle ta till höger eller vänster

Så blev det tisdag morgon, dimman hade skingrats och Thomas Knutsson var tillbaka på kontoret.

– Kvart över tio ringde ST:s sportchef Petter Johansson och frågade om vi hade möjlighet att ta över Solvallas kvällstävlingar. Efter en snabb och improviserad konferens på kontoret kom vi fram till att vi kunde fixa det. Då var det inget att tveka på. I sådana lägen måste man ställa upp och hjälpa varandra om man kan, och det kunde vi, säger Thomas Knutsson.

Efter några timmars intensivt arbete, då man bland annat kallade in extrapersonal för att städa de gästboxar som använts kvällen före så att de var ”reglementsenliga” igen, stod det till och med klart att Mantorp skulle klara kvällen helt och hållet med sin egen personal- och funktionärsstyrka.

– Alla kunde, och ville ställa upp och hjälpa till. Inställningen var att det här ska vi bara fixa. Vi fick en vakans, det var att ta hand om parkeringen på stallbacken, och det ställde proffstränaren Oskar Svanberg upp och tog hand om, säger Thomas Knutsson.

Inställningen var att det här ska vi bara fixa

Hästar som skulle tävla på kvällen dök också upp i princip i samma ögonblick som beslutet kommunicerades att Mantorptravet tog över Solvallas tävlingar.

– Ja, de som var på väg mot Stockholm från Skåne var i princip i höjd med Mantorp när beskedet kom. Vi hade knappt ens hunnit börja med att få ordning på gäststallen innan lastbilarna började rulla in. Någon transport hade till och med hunnit förbi och fick vända.

Thomas Knutsson, som var den spindel i nätet som fick allt ”set-up” för att köra Solvallas tävlingar med bara några timmars varsel var både glad och imponerad.

– Det är sådana här gånger man ser och känner det engagemang och den glädje som finns i travsporten. Alla gick in i det här med samma inställning. De lade det de tänkt göra i tisdags åt sidan, kavlade upp ärmarna, ställde upp och hjälpte till. Att så många av de som hade hästar som skulle tävla med så kort varsel kunde ställa om och ta sig hit var också imponerande, även om det förstås blev en del strykningar, säger Thomas Knutsson.

sådana här gånger man ser och känner det engagemang och den glädje som finns i travsporten

Eriksson bockade av ”storlopp”

”Jag gråter inombords”

Solvallas tävlingar körs på Mantorp

Inställt på Mantorptravet

Fokustema
Solvallas onsdagar
Läs senare

”Matlappen” fortsätter i april

Legolas.bet fortsätter med att ge direktstöd till hästägare under april.
– Den positiva responsen från hästägarna har gett oss härlig energi så vi kan inget annat än att fortsätta en månad till, säger verkställande direktören Martin Bengtsson.
Av
Lars G Dahlgren

Under tre onsdagar i mars ger Legolas.bet marknadsbidrag till hästägare i vissa lopp på Solvalla, nämligen spelformen Pick76 tre första avdelningar.

– Tanken var att endast köra detta i mars. Matlappen var ett sätt för oss att fira alla hästägare som tyvärr allt för länge fått kämpa stenhårt i motvind med villkor som är helt under isen. Nu kör vi även april ut så får vi se sedan var vi är och vad vi kan hitta på, säger Martin Bengtsson.

”Matlappens återinförande” kallar man det för, att bättra på vad hästägarna får för tredje-sjätteplaceringar i de här utvalda loppen. Det här är kopplat till att spelbolaget satsar på att etablera spelformen Pick76 som det renodlade Solvallaspelsalternativet till ATG:s saxade V86:a. Omsättningen på Pick 76 har de två första onsdagarna sedan lanseringen varit 179.000 respektive 217.000 kronor.

– Vi har strategiskt besluta att fokusera vår relansering av hästspel utifrån Solvallas onsdagar. Det är glädjande att resultatet under de två inledande omgångarna är stigande så jag tycker det är godkänt. Fler och fler kommer närmaste veckorna förhoppningsvis hitta till P76 på onsdagar, säger Martin Bengtsson.

Svensk Travsports generalsekretare Ulf Hörnberg säger att Legolas.bets satsning på hästägarna är ”fel väg att gå” och vill att spelbolaget tecknar samarbetsavtal med Svensk Travsport istället.

.– Jag har lämnat förslag till Ulf Hörnberg om att träffas nu i slutet av mars men han kunde inte. Jag har blivit hänvisad till några av hans kollegor istället. Vår dörr har alltid varit öppen men av olika anledningar har den stängts både en och två gånger i ansiktet. Vi har sedan den nya spellagstiftningen trädde i kraft januari 2019 inte fått ett enda avtalsförslag att ta ställning till. Så vi får se vad som händer. Får vi fart på vår P76:a på onsdagar har vi massor av idéer för att kunna bidra till sporten. säger Martin Bengtsson.

Legolas.bet saltar och pepprar nu sin onsdagssatsning lite till.

.– Vi har haft två lopp de första onsdagana där sjättepriset inte fallit ut. Istället för att vi behåller de pengarna får alla skötare som har en häst startande på P76 en matkupong. Det är bara för alla skötarna att på The Onion-restaurangen på stallbacken visa upp vem dom är och vilken häst som startar, så har de en matkupong. På Pick76-spelet kör vi nu också en tävling under april, säger Martin Bengtsson.

Fokustema
Bologna
Läs senare

Uppfödningsvinnare i årsdebut

Elva treåringar gör upp om Gran Premio Italia (€40.040) i Bologna på söndag och bland de anmälda finns Erik Bondos All Wise As.
Av
Claes Freidenvall

Distansen är 1.660 meter på Bolognas 800-metersbana och All Wise As (e. Varenne-Temple Blue Chip) årsdebuterar. Hon avslutade fjolåret med att vinna stoavdelningen i det italienska uppfödningsloppet Gran Premio Mipaaft Filly (€88.000) och den gången skötte Björn Goop tömmarna. Vem som kommer köra stoet på söndag är inte klart ännu.

Bland motståndarna finns Ayrton Treb (e. Majestic Son) och han jagar femte raka segern och i senaste starten vann han Gran Premio Etruria (€40.040) i Florens.

Startlista:

Gran Premio Italia (€40.040)
1.660 meter, autostart.

  1. Axel Degli Ulivi (e. Look Mp)
  2. Ayrton Treb (e. Majestic Son)
  3. A Sexygirl Par (e. Varenne)
  4. Antony Leone (Libeccio Grif)
  5. Al Capone Stecca (e. Napoleon Bar)
  6. Amancio (Love You)
  7. All Wise As (e. Varenne)
  8. Atomica Fas (e. Varenne)
  9. Ares Caf (e. Ideale Luis)
  10. Aida Francis (e. Zola Boko)
  11. Anastasia Trio (e. Nad Al Sheba)
Fokustema
Sulkysports krönikör
Läs senare

Klaus Koch tar över Lunden

Klaus Koch återvänder till sin gamla hemmabana och har utsetts till verkställande direktör på Charlottenlund. Idag klockan 10.30 presenterades Klaus Koch som ny vd.
Av
Claes Freidenvall
Klaus Koch har utsetts till verkställande direktör på Charlottenlund och började sin tjänst idag. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Klaus Koch har utsetts till verkställande direktör på Charlottenlund och började sin tjänst idag. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

– Jag har redan hunnit arbeta några timmar, säger Klaus Koch.

Det har blåst runt Charlottenlund de senaste veckorna. Banans verkställande direktör Michael Juul Nielsen sade upp sig och kort efteråt blev också banans ordförande Anders Hendriksen avsatt efter att misstroendevotum väckts mot honom.

Klaus Koch går knappast in på okänt vatten. Han har tidigare varit sportchef på Charlottenlund och han har också suttit i styrelsen i Det Danske Travselskab (DTS).

– Jag fick förfrågan dagen efter Michael Juul hade sagt upp sig och det var minst sagt överraskande. Någon tanke på att ta jobbet hade jag inte, men efter ha sovit på saken sade jag ja.

Arrangerade 24 Elitlopp

När Koch slutade på Lunden utsågs han till sportchef på Solvalla. Där började han den 1 november 1991 och under många år skötte han Elitloppet.

Klaus Koch som Elitloppspromotor. Foto: stalltz.se

– Totalt var jag med och arrangerade 24 Elitlopp på Solvalla och det sista 2015.

Efter ha avslutat sin tjänst på Solvalla har han också varit internationell promotor för flera storlopp, däribland VM-loppet på Yonkers, och även direktör för Bahrenfeld-banan i Hamburg. Klaus Koch är också krönikör på Sulkysport och han har fortfarande några uppdrag kvar i Hamburg.

Nu återvänder Klaus Koch till den danske huvudstadsbanan och han tillträder sin tjänst omgående.

– Det har alltid funnits i planen att någon gång flytta tillbaka till Köpenhamn och jag tyckte det var rätt läge nu också. Dessutom får jag närmare till mina barn eftersom de bor i Skåne.

”Sandgate” på Lunden

Sport