Fokustema
Spår två
Läs senare

”Marre” gillade inte strykningar

Svensk Travsports domarbas Staffan Falk har lyssnat av debatten gällande att ”fridlysa spår två” bakom bilen.
– Diskussionen är intressant, men ser ett problem med spår nio. Rent teoretiskt skulle man kunna spetsa från bakspår, men vi får förstås titta på om fördelarna överbygger nackdelarna, säger Staffan Falk.
Av
Ola Lernå
Upplåst för dig som är prenumerant
Domarbasen Staffan Falk ger sin syn på att ”fridlysa
Domarbasen Staffan Falk ger sin syn på att ”fridlysa" spår två bakom bilen vid strykningar. Pressbild/Kanal75

I lördags ströks Uzo Josselyn från innerspår i gulddivisionen kort före start, vilket innebar att Spring Erom hastigt och lustigt fick innerspår. Tränare Dan Widegren sade själv i tv att det kändes som ”ridå”, men Spring Erom höll spets utan större problem.
Problematiken gällande om spår två ska tvingas flytta ned på innerspår vid strykningar bakom bilen kvarstår dock, vilket kommenterades i en krönika på sulkysport.se
– Rent reglementstekniskt skulle det inte vara några problem att man skriver in att man flyttar nedåt vid strykning, men att detta inte gäller spår två. Det jag kan se som problem är spår nio. Man skulle ju kunna spetsa från bakspår.
Hur då?
– Jomen, om nummer två stannar i andra, håller ut övriga samtidigt som nian sticker dit benen. Vi har sagt att man ska köra på innerspår i ledande position, men samtidigt kan man inte begära att de ska kasta ned hästen på innerspår direkt efter start. Visst, det är kanske lite långsökt, men det skulle kunna ske.
Är det här något ni kommer lyfta på nästa möte med reglementskommittén?
– Vi diskuterar förslag löpande. Jag vet inte hur det varit historiskt, men sedan jag kom med i reglementskommittén tar vi upp de förslag som kommer fram, säger Falk.

Färskt exempel i minne

Hur ställer sig då det aktiva i frågan? Erik Adielsson har kört över 1.000 lopp de senaste åren, men har inte ”drabbats” speciellt många gånger.
– Det är en lite för komplex fråga för att ha ett självklart svar. Jag måste fundera lite till, men spontant kan jag se både för- och nackdelar. Däremot är det självklart bra att frågan lyfts i reglementskommittén, säger Erik Adielsson.

Örjan Kihlström. Foto Mia Törnberg

Örjan Kihlström har ett färskt exempel i minne.
– Det är ju bara några veckor sedan jag ströks ned på innerspår med Mellby Collector på V75 och hamnade invändigt en bit bak. Rent sportsligt tycker jag att det jämnar ut sig, jag kunde ju lika gärna blivit lottad till innerspåret, men för spelarna förstår jag att det innebär stora förändringar; framförallt när det gäller de stora streckspelen. Jag ser heller inga stora problem för övriga med att låta tvåan behålla sitt spår.
Har det här påverkat på något annat sätt?
– Jag kan väl nu erkänna att vi inte gärna valde spår två i årgångsfinaler med Maharajah, just med viss rädsla att bli nedstruken till innerspåret, säger Kihlström.

Fokustema
Enghien
Läs senare

Calle Crown i franskt storlopp

På lördag drar Enghiens sommarmeeting igång på allvar med Prix de New York (€80.000) och bland de anmälda finns Tomas Malmqvists Calle Crown.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Medeldistansloppet Prix de New York lockar med ett förstapris på 36.000 euro och Calle Crown (e. Great Challenger) kommer knappast till dukat bord. Motbud saknas inte i det 15 hästar stora fältet och bland motståndarna kan Feerie Wood nämnas.

Rockfeller Center-dottern kommer närmast från seger i Prix Pythia (€67.000) och tidigare i år har Feerie Wood också vunnit Prix Aletheia (€67.000) på Vincennes. Fjolåret avslutades med seger i Prix Tenor de Baune (€85.000), vilket gav henne en plats i Prix d’Amérique där hon slutade oplacerad.

Femma i Prix de l’Atlantique

Tomas Malmqvists Calle Crown slutade sjua i senaste starten på Vincennes och innan dess vann han Prix du Rouergue (€67.000).

På Paris-banan Enghien har Calle Crown startat tidigare i år och då slutade han femma i Prix de l’Atlantique. Ett lopp som vanns av Elitloppstvåan Vivid Wise As.

Fokustema
Utblick Norge
Läs senare

V86-omgång med en ”svensk” häst

V86 på onsdag går på export till norska Bjerke.
Antalet svensktränade hästar till start?
En – i träning på norrmannen Petter Glittums filial på Färjestad.
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou

Nästa veckas V86-omgång, som förlagts till norska huvudstadsbanan Bjerke, blir något att sätta tänderna i för de totosugna svenska spelarna. 86 av 87 anmälda hästar inom spelformen är nämligen tränade i Norge. Den 87:e står som hemmahörande på norska Jarlsberg i det norska programmet, stoet Denali (e. Revenue), men återfinns i verkligheten på Petter Glittums svenska filial på Färjestad enligt travsport.se.

Sex lopp för varmblod och två kallblodslopp är fördelningen och en av avdelningarna har blott 15.000 kronor i förstapris.

Ett silverdivisionsförsök för varmblod inleder omgången med Frode Hamres duo Sofies Case (e. Broadway Hall) och svenskägde och svenskfödde Staro On The Rocks (e. Conway Hall) bland segeraspiranterna.

Liknade klass vad gäller intjänade pengar befinner sig de tolv hästarna i den högre kallblodsklassen, kanske med Trond Anderssen-tränade Reime Kongen (e. Bork Odin) i första rummet.

Här är startlistorna till Bjerkes onsdagstävlingar, där V86 avgörs som lopp 3–10.

Sluta dansa efter ATG:s pipa!

Fokustema
Danmark
Läs senare

Så blir nya Charlottenlund?

Den stora läktaren och stallområde i samma byggnad?
Så kan framtidens Charlottenlunds travbana se ut.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Igår beslutades det på generalförsamlingen i Det Danske Travselskap att Nordens äldsta travbana blir kvar på den plats ovalen legat sedan Köpenhamns hästkapplöpningar flyttades från Lyngbyveien 1891.

Det Danske Travselskap jobbar efter den så kallade ”Åby-modellen”. Tanken är att banans stallbacke ska försvinna och göras om till ett bostadsområde, medan det blir en paddock under huvudläktaren. Förslaget innehåller att dagens stora uteläktare ska inglasas.

Innan gårdagens generalförsamling – skriver travservice.dk – har det från politisk sida visats intresse för att bevara Charlottenlunds travbana som den kulturinstitution den är. Även travbanans grannar är positiva att Lunden blir kvar.

Framtidens väg för Charlottenlunds travbana är utstakad, men det krävs också att Gentofte kommun säger ja till den nya detaljplanen.

Se förslaget här!

Vill du bo på Charlottenlunds stallbacke. I förslaget kommer delar av dagens stallbyggnader finnas kvar.