Fokustema
Kallblodsderbyt
Läs senare

Norge-Sverige 10-2

10-2. Det är fördelningen mellan norsktränade och svensktränade hästar i Kallblodsderbyt nästa onsdag.
Av
Lars G Dahlgren

Det var tio hästar tränade i Norge och tio i Sverige med i uttagningarna till Derbyt. Det visade sig att alla norsktränade gick till final! Endast två av Jan-Olov Perssons åtta startande, B.W.Rune och Gott Klirr, klarade att vara bland de tolv av de 20 som startade i uttagningarna som får vara med i finalen.

Öystein Tjomsland – med filial på Bergsåker – har med tre finalister, men direkt efter uttagningarna lät det tveksamt om den mest meriterade som treåring, Rappstjernen (tvåa i norska Kriteriet, fyra i det svenska, vinnare av norska Uppfödningslöpningen) kommer att vara med nästa onsdag. Rappstjernen infriade inte förtroendet som favorit när han fick ge sig från ledningen och Tjomsland konstaterade efter loppet att ”hästen markerade lite hälta”.

I Derbystoet blev fördelningen jämnare: åtta norsktränade och fyra svensktränade finalister.

Startlistor

Svenskt kallblodsderby, Östersund, onsdag 24 juli, 2.140 meter autostart, förstapris 700.000 kr:

  1. Nordsjö Odin (e. Tekno Odin) – tränare: Öystein Tjomsland
  2. Våler Nikolai (e. Åsajerven) – Öystein Tjomsland
  3. B.W.Rune (e. Tekno Odin) – Jan-Olov Persson
  4. Gott Klirr (e. Åsajerven) – Jan-Olov Persson
  5. Möller Tor (e. Bork Odin) – Jan Roar Mjölneröd
  6. Rappstjernen (e. Bork Odin) – Öystein Tjomsland
  7. Ard (e. Moe Odin) – Lars O Romtveit
  8. Säther Lomen (e. Lome Elden) – Ola Johan Östre
  9. Alma Prins (e. Tekno Odin) – Jomar Blekkan
  10. Reime Kongen (e. Bork Odin) – Trond Anderssen
  11. Förlands Tor (e. Moe Odin) – Per-Eivind Tjordal (a)
  12. Tangen Trygg (e. Bork Odin) – Jan Roar Mjölneröd

Derbystoet, 2.140 meter autostart, förstapris 450.000 kr

  1. Brenne Blesa (e. Tekno Odin) – Öystein Tjomsland
  2. Rappodina (e. Tekno Odin)– Jerker Bjurman
  3. Eldoda (e. Tekno Odin) – Anders Lundström Wolden
  4. Ask Viktoria (e. Åsajerven) – Öystein Tjomsland
  5. Kalltekla (e. Tekno Odin) – Martin P Djuse
  6. Alonso Jenta (e. Norheim Faksen) – Öystein Tjomsland
  7. Hellin Victoria (e. Hellin Faxen) – Line W Höyvik (a)
  8. Glade Tider (e. Bork Odin) – Jomar Blekkan
  9. Bork Mira (e. Bork Odin) – Thomas Mjöen (a)
  10. Ylva Li Karma (e. Tekno Odin) – Malin Löfgren
  11. Thess Vilja (e. Moe Odin) – Esbjörn Glantz (a)
  12. Jeksa (e. Åsajerven) – Jan Roar Mjölneröd

 

Nordsjö Odin övertygade

Fokustema
Jägersro
Läs senare

Readly Express-son kvalade

Readly Express har sin första kull ute på tävlingsbanan i år och idag kvalade hans första tvååring på Jägersro. För Per Nordström travade Revelation 1.21,0 över 2.140 meter.
Av
Claes Freidenvall
Första avkomman till Readly Express kvalade idag på Jägersro. Foto Mia Törnberg
Första avkomman till Readly Express kvalade idag på Jägersro. Foto Mia Törnberg

– Det gjorde Revelation plättlätt och det kan vara något stort i antågande, säger tränaren Per Nordström.

Per Nordström. Foto Hanold/ALN

Revelation (e. Readly Express-Monrovia) är halvbror med storstjärnan On Track Piraten (e. Chocolatier), 1.09,4ak/17.996.788 kr, och han ägs av T & T Project Management Konsulting HB.

– Jag har inte bestämt när Revelation ska debutera. Han är bland annat anmäld till Svampen, berättar Per Nordström.

I Readly Express första svenskfödda kull – född 2017 – ingår 111 hästar.

Fokustema
Jägersro
Läs senare

Lysande banjobb av Campo Bahia

Idag gick Campo Bahia jobb på Jägersro och han drog till med 1.13,2/2.100 meter med 1.10,6 sista varvet med sin tränare Conrad Lugauer i sulkyn.
Av
Claes Freidenvall
Campo Bahia vid dagens jobb idag på Jägersro inför Derbykvalen. Foto Mikael Rosenquist/MiRo Media
Campo Bahia vid dagens jobb idag på Jägersro inför Derbykvalen. Foto Mikael Rosenquist/MiRo Media

Fyraåringen har inte visat sig på tävlingsbanan sedan han vann Konung Gustaf V:s Pokal på topptiden och svenska rekordet 1.10,6a/2.140 meter. Efter träningspasset sade Conrad Lugauer:

– Kan vi vara överens nu om att detta är Sveriges framtidshopp till Prix d’Amerique.

Men först gäller Svenskt Travderby för Campo Bahia och uttagningarna hålls på Jägersro den 21 augusti.

Jobbet kan ses på Jägersro Travs Facebook-sida här.

 

Fokustema
Sveriges Travamatörers Riksorganisation
Läs senare

Öppet brev till ST:s styrelse

På uppdrag av STaR:s styrelse har vice ordförande Claës Ljung skrivit ett öppet brev till styrelsen i Svensk Travsport med rubriken ”Beslut of ändring av amatörkörsvens status”.
Av
Claes Freidenvall

Anledningen till det öppna brevet är att STaR (Sveriges Travamatörers Riksorganisation) exkluderades från att vara med i arbetet kring de nya licensbestämmelserna som sjösätts vid årsskiftet.

Cläes-L. Ljung.

Nedan kan brevet läsas i sin helhet:

”En utredning rörande ändring av licensbestämmelserna arbetade i tre år. Arbetet skedde i samarbete med vissa av sportens BAS-organisationer; dock lämnades amatörernas och hästägarnas intresseorganisationer utanför. Detta har nu upprört ett antal amatörkörsvenner av olika anledningar som jag återkommer till nedan.

När Sveriges Travamatörers Riksorganisation (nedan STaR) fick kännedom om det nya reglementet rörande licenser skedde det genom pressen. Några kontakter har inte tagits med STaR under den tid licenskommittén arbetat, vilket vi betraktar som helt oacceptabelt.

Ordföranden i STaR Bengt Larwik och vice ordföranden i STaR tillika presidenten i Europeiska Travamatörfederationen (FEGAT) Claës Ljung bereddes den 26 juni tillfälle att diskutera situationen med ST:s sportchef Petter Johansson och propositionsansvarige Mattias Stenby.

Inledningsvis vid mötet inledde Petter Johansson med att ta på sig skulden för att STaR inte beretts tillfälle att delta i kommittéarbetet, vilket torde varit det korrekta. Redan här fann STaR och FEGAT en anledning att öppna ärendet och avvakta med att sjösätta det nya reglementet innan en arbetsordning värd namnet getts tillfälle att med deltagande av STaR och om de så önskar Travhästägarna revidera förslaget på några punkter.

Pegasus hade som ett av målen att öka antalet aktivt intresserade och här har amatörernas lokala och centrala organisationer genom åren starkt engagerat sig och rekryterat överlägset flest personer till vår sport. Det är vi också i framtiden villiga att göra om vi finns kvar.

Antalet B-tränare skulle ökas, men att nå målet 2.900 till december 2020 är en utopi även om utdelande av ”proffslicenser” utan större utbildningskrav till B-tränare nog kan få några intresserade att nappa. Pegasus kan ha trampat i fel skor, Travronden föreslår på ledarplats (nummer 29/2019) att Pegasus skall rikta in sig på de redan frälsta. Lars Johan Holm nämner i ledaren amatörerna som en särskild grupp att rikta sig till. Bra!

Den genuina travamatören skapades för mer än 100 år sedan. Jägersro var tidiga med att ha hästägare med häst i professionell träning men som man då och då ville köra själv i just amatörlopp. Genomgång innan loppet med i amatörloppet deltagande kuskar, såväl rutinerade som orutinerade, har alltid förekommit. Genomgångarna leds av medlemmar i banans amatörklubb och är en viktig del i den gemenskap som finns bland amatörkuskarna. Bland annat detta tar man bort med det nya systemet.

Jag nämner här några av de problem som amatörsporten får med det föreslagna licenssystemet:

  1. Vilka skall delta i Amatör SM eller kommer det att försvinna.
  2. Vilka skall delta i Europamästerskap för travamatörer?
  3. Vilka skall deltaga i Världsmästerskap för travamatörer?
  4. Att ha en amatörserie på banorna med en final är en fin tradition som vi vill bevara.
  5. Vem kommer att köra i KGB:s Minne?
  6. Varje år körs stadsmatcher och vänskapsmatcher med internationella inslag. Skall vi ta bort en sådan tradition? Den kommer att fortsätta i övriga Europa, tro mig.
  7. Hästägare med häst i professionell träning som vill sitta upp en gång emellanåt – skall han sälja hästen när han inte anser sig få ut optimal glädje av sitt hästägande?

Frågor som kräver svar. STaR hemställer därför till Svenskt Travs styrelse att återkalla fattat beslut och ge ett nytt tidsbegränsat uppdrag till en ny licenskommitté med deltagande av de BAS-organisationer som anser sig berörda. Kommittén får i uppdrag att i sitt slutbetänkande ha kvar Travamatören som en egen kategori.”