Fokustema
Utblick Kanada
Läs senare

Ny topptid av ”Elitloppshäst”?

Efter ha slutat oplacerad i Charlie Hill Memorial på Scioto Downs efter galopp var Will Take Charge tillbaka på tävlingsbanan och i natt slog han till på årets bästa tid – 1.09,3/1.609 meter – i Kanada när han vann Preferred Trot ($34.000) på Mohawk Raceway.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Will Take Charge är snabbast i Kanada i år och i natt travade han topptiden 1.09,3 för Jody Jamieson. Foto: New Image Media
Will Take Charge är snabbast i Kanada i år och i natt travade han topptiden 1.09,3 för Jody Jamieson. Foto: New Image Media

En inledande resa i fjärde-femte inner byttes ut mot andra utvändigt 800 kvar. Jody Jamieson satte in attacken vid ingången till upploppet med Jeffrey Gillis-travare och efter 1.06,1 (!) sista quartern avgjorde den femårige valacken med en knapp längd. Segern för lasixtävlande Will Take Charge (e. Kadabra-Celebrity Angel) var värd 17.000 kanadensiska dollar.

Will Take Charge har travat ännu snabbare i år. När han vann på 1.08,7 för tre veckor sedan tangerade han Sevrugas världsrekord för femåriga och äldre valacker. I år är han snabbast i Nordamerika, men hans tid har tangerats senare både av treåriga stoet Atlanta och sexårige valacken Homicide Hunter.

Tiden 1.08,7 noterade Will Take Charge vid sin triumf i Maxie Lee Memorial ($150.000) på Harrah’s Philadelphia på Elitloppssöndagen, vilket också var nytt banrekord på Chester-ovalen. Det kan också noteras att Will Take Charge slutade tvåa bakom Hannelore Hanover i Arthur J. Cutler Memorial.

Backade ur Elitloppet

Tränaren Jeff Gills ligger bakom en annan topptravare; några kanske minns Mister Herbie (e. Here Comes Herbie-Independent Lassie), 1.08,7/$1.916.092, vilken var på väg till Elitloppet 2013, men som senare backade ur. Kan Will Take Charge bli ett föremål för Elitloppet 2019?

Will Take Charge köptes för 47.000 dollar som ettåring i Lexington. Modern Celebrity Angel (e. Yankee Glide) tävlade för Staffan Lind utan att tjäna en endaste dollar och sitt rekord 1.16,1 noterade hon i ett kvallopp. Förutom Will Take Charge har Celebrity Angel lämnat Im On Cloud Nine (e. Angus Hall), 1.11,1*/214.374.

Celebrity Angel är helsyster med Berndt Linstedts och Jan Johnsons Merrie Annabelle-segrarinna Fluttering Wings, 1.12,7/$305.971. I samma syskonskara ingår Gran Premio Orsi Mangelli-segrarinnan Almost An Angel (e. Crowning Point), 1.10,9*/$989.695, och Howthehaloareyou (e. Yankee Glide), 1.10,9*/$235.391, som tränades av Anette Lorentzon.

Fokustema
Bergsåker
Läs senare

Vinnarna diskade efter dött lopp

Tre hästar på startfållan. Fem hästar från dubbla tillägg.
Så var det tänkt i lopp tre på Bergsåker igår.
Istället startade tilläggshästarna bara 20 meter bakom – och blev diskvalificerade i efterhand!
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
20 meter för långt fram (!) startade tilläggshästarna i lopp tre på Bergsåker igår. Nu har samtliga diskvalificerats i efterhand. Skärmdump från atg.se
20 meter för långt fram (!) startade tilläggshästarna i lopp tre på Bergsåker igår. Nu har samtliga diskvalificerats i efterhand. Skärmdump från atg.se

Inte ens målkameran kunde skilja Höstbo Wille (e. Tekno Odin) och Jack M.R. (e. Smedsbo Faksen) år i ett fyraåringslopp för kallblod på Bergsåker igår. Dött lopp blev resultatet. Delad glädje är dubbel glädje? Ja, kanske en stund. Idag rapporterar nämligen Svensk Travsport att samtliga hästar som startade på 2.180-fållan blir diskvalificerade i efterhand.

Orsaken var att hästarna de facto startade 20 meter för långt fram, på 2.160-fållan, och därmed från fel distans. Delade vinnarna Höstbo Wille och Jack M.R, samt Minea (fyra), Styfs Vilda (sexa) och Ängsbalder (åtta) diskvalificeras i efterhand och loppets nya vinnare blir Björnemyr Ludvig (e. Smedheim Solan), som tränas av Markus Pihlström.

– Hela historien är såklart jättetråkig och det är bara att beklaga att ingen, varken kuskar eller startpersonal, upptäckte att de var på fel distans. Tyvärr kan vi inte få det ogjort utan vi kan bara be om ursäkt och gå vidare. Vi kommer dock ge en viss kompensation för de diskade hästarna, och vi kommer att kontakta respektive tränare under dagen, säger Henrik Lindgren, vd på Bergsåker, till travförbundets hemsida travsport.se.

Ansvaret att starta från rätt plats ligger enligt §51 i Svensk Travsports tävlingsreglemente på kusken. ”Körsven/ryttare är själv ansvarig för att ekipage startar från den i programmet angivna distansen och från rätt startspår. Start från gentemot programmet felaktig distans medför diskvalifikation.”

– Vi hade ett liknande fall på Årjäng för ett antal år sedan och samma beslut fattades då i och med att det enligt reglementet är körsvennens ansvar att starta från rätt distans, säger Claes Broberg på Svensk Travsports sportavdelning till travsport.se.

Fokustema
Svensk Travsport
Läs senare

Positivt dopingprov

Efter ett lopp den 27 december förra året i Skellefteå lämnade kallblodet Järvsötekno ett positvt dopingprov.
Nu, nästan ett halvår senare, har hästen ålagts startförbud.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Idag kan Svensk Travsport (ST) berätta att Järvsöteknos A-prov innehöll förekomst av substansen dimetylsulfoxid (DMSO) över det internationella gränsvärdet.

B-provet har – enligt ST – skickats till ett franskt dopinglaboratorium och Järvsötekno har ålagts startförbud tills vidare.

Fakta

Dimetylsulfoxid

DMSO är en substans med antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper. DMSO finns inte i något registrerat läkemedel eller godkänt preparat för användning till häst i Sverige, dock tillverkas det som extempore-beredning av apotek. Enligt travsportens lista över karenstider har DMSO, oberoende av administrationssätt, en minsta karenstid på 14 dygn inför tävling.

Källa: Svensk Travsport

Expandera

Järvsötekno, som tränas av B-tränaren Morgan Lindberg, slutade fyra i det aktuella loppet i Skellefteå den 27 december. Efter den starten har Järvsötekno startat ytterligare sju gånger och senast den 15 maj, men nu har hästen dömts till startförbud efter att dopingprovet var positivt.

Fokustema
ATG/ST
Läs senare

Nytt Xpress-koncept

V86 Xpress ynglar av sig till V64 Xpress på fredagar.
Med start den 17 september på Kalmartravet och Romme.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

– Vi behöver testa nya saker för att hålla uppe riksintresset för travsporten, och det här en liten del av det. Tävlingarna på fredagarna påverkas egentligen inte så mycket, säger Per Wetterholm, tf sportchef på Svensk Travsport i ett pressmeddelande.

V64 på fredagar startar klockan 20.30 och delas mellan två banor under en försöksperiod mellan den 17 september och 10 december.

– Tillsammans med vår affärspartner ATG, banorna och de aktiva vill vi testa vilka fördelar och nackdelar det skulle kunna innebära.

En oro

V86 Xpress-konceptet har varit ifrågasatt på många håll och framför allt för de som är på plats på travbanorna.

– Det finns helt klart en oro för att Xpress-konceptet försämrat upplevelsen på bana på onsdagar. Men vi vet också att fredagsbanpubliken ofta söker en delvis annan upplevelse än onsdagsbesökarna. Det kan vara så att Xpress-upplägget helt enkelt passar banpubliken bättre på fredagar än onsdagar, när dessutom spelformen och tv-formatet är mindre. Det är detta vi vill testa i höst. Men vi ska vara ödmjuka inför utmaningen att ändra på invanda koncept och vi kommer utvärdera det här noga med berörda banor. Fördelar ska vägas mot nackdelar.

Läs hela pressmeddelandet här!