Sveriges Travamatörers Riksorganisation

Öppet brev till ST:s styrelse

På uppdrag av STaR:s styrelse har vice ordförande Claës Ljung skrivit ett öppet brev till styrelsen i Svensk Travsport med rubriken ”Beslut of ändring av amatörkörsvens status”.
Claes Freidenvall

Anledningen till det öppna brevet är att STaR (Sveriges Travamatörers Riksorganisation) exkluderades från att vara med i arbetet kring de nya licensbestämmelserna som sjösätts vid årsskiftet.

Cläes-L. Ljung.

Nedan kan brevet läsas i sin helhet:

”En utredning rörande ändring av licensbestämmelserna arbetade i tre år. Arbetet skedde i samarbete med vissa av sportens BAS-organisationer; dock lämnades amatörernas och hästägarnas intresseorganisationer utanför. Detta har nu upprört ett antal amatörkörsvenner av olika anledningar som jag återkommer till nedan.

När Sveriges Travamatörers Riksorganisation (nedan STaR) fick kännedom om det nya reglementet rörande licenser skedde det genom pressen. Några kontakter har inte tagits med STaR under den tid licenskommittén arbetat, vilket vi betraktar som helt oacceptabelt.

Ordföranden i STaR Bengt Larwik och vice ordföranden i STaR tillika presidenten i Europeiska Travamatörfederationen (FEGAT) Claës Ljung bereddes den 26 juni tillfälle att diskutera situationen med ST:s sportchef Petter Johansson och propositionsansvarige Mattias Stenby.

Inledningsvis vid mötet inledde Petter Johansson med att ta på sig skulden för att STaR inte beretts tillfälle att delta i kommittéarbetet, vilket torde varit det korrekta. Redan här fann STaR och FEGAT en anledning att öppna ärendet och avvakta med att sjösätta det nya reglementet innan en arbetsordning värd namnet getts tillfälle att med deltagande av STaR och om de så önskar Travhästägarna revidera förslaget på några punkter.

Pegasus hade som ett av målen att öka antalet aktivt intresserade och här har amatörernas lokala och centrala organisationer genom åren starkt engagerat sig och rekryterat överlägset flest personer till vår sport. Det är vi också i framtiden villiga att göra om vi finns kvar.

Antalet B-tränare skulle ökas, men att nå målet 2.900 till december 2020 är en utopi även om utdelande av ”proffslicenser” utan större utbildningskrav till B-tränare nog kan få några intresserade att nappa. Pegasus kan ha trampat i fel skor, Travronden föreslår på ledarplats (nummer 29/2019) att Pegasus skall rikta in sig på de redan frälsta. Lars Johan Holm nämner i ledaren amatörerna som en särskild grupp att rikta sig till. Bra!

Den genuina travamatören skapades för mer än 100 år sedan. Jägersro var tidiga med att ha hästägare med häst i professionell träning men som man då och då ville köra själv i just amatörlopp. Genomgång innan loppet med i amatörloppet deltagande kuskar, såväl rutinerade som orutinerade, har alltid förekommit. Genomgångarna leds av medlemmar i banans amatörklubb och är en viktig del i den gemenskap som finns bland amatörkuskarna. Bland annat detta tar man bort med det nya systemet.

Jag nämner här några av de problem som amatörsporten får med det föreslagna licenssystemet:

1. Vilka skall delta i Amatör SM eller kommer det att försvinna.
  2. Vilka skall delta i Europamästerskap för travamatörer?
  3. Vilka skall deltaga i Världsmästerskap för travamatörer?
  4. Att ha en amatörserie på banorna med en final är en fin tradition som vi vill bevara.
  5. Vem kommer att köra i KGB:s Minne?
  6. Varje år körs stadsmatcher och vänskapsmatcher med internationella inslag. Skall vi ta bort en sådan tradition? Den kommer att fortsätta i övriga Europa, tro mig.
  7. Hästägare med häst i professionell träning som vill sitta upp en gång emellanåt – skall han sälja hästen när han inte anser sig få ut optimal glädje av sitt hästägande?

Frågor som kräver svar. STaR hemställer därför till Svenskt Travs styrelse att återkalla fattat beslut och ge ett nytt tidsbegränsat uppdrag till en ny licenskommitté med deltagande av de BAS-organisationer som anser sig berörda. Kommittén får i uppdrag att i sitt slutbetänkande ha kvar Travamatören som en egen kategori.”

Saratoga Raceway

Obesegrade ston i toppmatch

På onsdag åker Marcus Melander till Saratoga Raceway och där ska obesegrade Hypnotic Am försöka ta sjätte raka segern i ett försök i New York Sire Stakes ($76.750) för tvååriga ston, men hon bjuds inget enkelt motstånd.
Claes Freidenvall
Kretsen runt Hypnotic Am efter segern i Jim Doherty Memorial i somras. Foto: Simon Hagen

Precis som Hypnotic Am (e. Chapter Seven-Daydream Am) går Love A Good Story (e. Chapter Seven-Celebrity Lovin) in i loppet utan att ha förlorat en enda gång. Sex framträdanden, lika många segrar och som snabbast har Julie Millers sto travat 1.11,6, medan Hypotic Am ståtar med vinnarrekordet 1.10,2.

Love A Good Story. Foto: Steven H Roth.

Sedan tidigare har Hypnotic Am två vinster i New York Sire Stakes plus försök och final i Jim Doherty Memorial. Precis som tidigare är det Brian Sears som sköter tömmarna bakom Anders Ströms uppfödning på Saratoga Raceways 800-metersoval.

Bland motståndarna finns också Åke Svanstedts Miss Jubilation (e. Chapter Seven-Blue Muscles), 1.12,8*/$54.866. Svanstedt har också Seventimesalady (e. Chapter Seven-Ava Marion), 1.12,0/$110.214, till start i det andra försöket

Här hittar ni startlistorna till Saratoga Raceway.

Snabbast, vinstrikast

Bäst igår – Båth i både Derbyt och breddlopp

Svante Båth kände på spännvidden i travsporten igår. på Jägersro vann han Derbyt med Attraversiamo. På Solvalla vann en av hans hästar breddlopp!
Lars G Dahlgren

Attraversiamos (e. Kiss Francais – Rhythm Kronos) seger i Derbyt var värd fyra miljoner kronor i prispengar tack vare Premiechansen. Duke of Mearas (e. Enjoy Lavec – Frances Lavec) fick 10.000 kronor när han vann ett breddlopp på Solvalla körd av Kim Moberg. Inte endast Svante Båth är för övrigt gemensam nämnare i dessa hästar utan även uppfödaren och hästägaren Calle Wihlborg.

Banor som körde söndag 1/9

Hagmyren, Jägersro, Skellefteå, Solvalla (breddlopp)

Snabbaste vinnare

Papidoux (e. Oyonnax – Ideanette) 1.11,6a/1.640 – Jägersro
Tränare: Nicklas Westerholm, Romme. Körsven: Björn Goop, Färjestad.
Uppfödare: Tomas Thell, Mantorp. Ägare: CHO-TÖSA HB, Vimmerby.
Racing Brodda (e. Prodigious – Ronda Brick) 1.12,1a/2.140 – Jägersro
Tränare: Mattias Djuse, Solvalla. Körsven: Rikard N Skoglund, Bergsåker.
Uppfödare: Brodda Stuteri AB, Skurup. Ägare: Easy KB, Uppsala.
Attraversiamo (e. Kiss Francais – Rhythm Kronos) 1.12,6a/2.640 – Jägersro
Tränare: Svante Båth, Solvalla. Körsven: Erik Adielsson, Solvalla.
Uppfödare: Martina Christensson Lindahl, Uppsala. Ägare: Caracolas AB, med flera.
Porthos Race (e. Zola Boko – Penny Race) 1.12,8a/2.140 – Solvalla
Tränare: Åke Lindblom, Örebro. Körsven: Mats Holmstedt (a), Solvalla.
Uppfödare: Stall Horse Race HB & AtlasElit HB. Ägare: Jibece Horse Camp AB, med flera.
Callmesally (e. Turbo Sund – Sofia) 1.12,9a/2.140 (Jägersro)
Tränare: Mikko Aho, Åby. Körsven: Örjan Kihlström, Solvalla.
Uppfödare: Owe Grunnegård, Sollebrunn. Ägare: Stråvalla Gård AB, med flera.

Snabbaste vinnare kallblodslopp

Guli Castor (e. Järvsöfaks – Ternemy) 1.27,9/2.660g – Skellefteå
Tränare och körsven: Mats Gällerstedt, Umåker.
Uppfödare: F Andersson & HB Anderssons Hästar. Ägare: tall Lapp Brun KB, Tavelsjö.

Snabbaste vinnare montélopp

Ashbury Park (e. Orlando Vici – Pau) 1.15,5/2.140
Tränare: Thomas Lönn, Bollnäs. Ryttare: Clara Jonasson, Bollnäs.
Uppfödare: Thomas, Linus & Lovisa Lönn. Ägare: GHG Förvaltnings AB & Thomas Lönn Trav AB.

Högsta förstaprisen

4.000.000 kr (Jägersro)
Attraversiamo (e. Kiss Francais – Rhythm Kronos) – Svenskt Travderby
Tränare: Svante Båth, Solvalla. Körsven: Erik Adielsson, Solvalla.
2.000.000 kr (Jägersro)
Racing Brodda (e. Prodigious – Ronda Brick) – Derbystoet
Tränare: Mattias Djuse, Solvalla. Körsven: Rikard N Skoglund, Bergsåker.
Uppfödare: Brodda Stuteri AB, Skurup. Ägare: Easy KB, Uppsala.
150.000 kr (Jägersro)
Porthos Race (e. Zola Boko – Penny Race) – K.G.Bertmarks Minne
Tränare: Åke Lindblom, Örebro. Körsven: Mats Holmstedt (a), Solvalla.
125.000 kr (Jägersro)
Callmesally (e. Turbo Sund – Sofia) – Diamantstoet, försök
Tränare: Mikko Aho, Åby. Körsven: Örjan Kihlström, Solvalla.
Uppfödare: Owe Grunnegård, Sollebrunn. Ägare: Stråvalla Gård AB, med flera.
100.000 kr (Jägersro)
Heart Of Steel (e. Cantab Hall – Angel Heikant) – Good As Golds Derbyminne
Tränare: Peter Untersteiner, Halmstad. Körsven: Johan Untersteiner, Halmstad.
Uppfödare och ägare: Merwestaal Moerdijk BV, Nederländerna.
Vincent As (e. Muscle Massive – Galiera As) – Bo W Takters Tribute
Tränare: Magnus Dahlén, Halmstad. Körsven: Carl Johan Jepson, Färjestad.
Uppfödare: Allevamento Della Serenissima Ss, Italien. Ägare: Stall Skepparkroken AB, Ängelholm.

Högsta förstapris kallblodslopp

30.000 kr
Dånpilen (e. Hovfaksen – Lome Svarta) – Hagmyren
Tränare och körsven: Tomas Rosénm, Gävle.
Uppfödare: Birgitta Lindström, med flera. Ägare: Dånpilen KB, Söderhamn.
Fast S.T. (e. B.W.Modde – Wilma S.T.) – Skellefteå
Tränare: Gun-Marie Persson (a), Bergsåker. Körsven: Susanne H Osterling, Solänget
Uppfödare och ägare: Gun-Marie Persson, Indal.

Högsta förstapris montélopp

25.000 kr (Skellefteå)
Ariel T.Dream (e. Running Sea – Staro Yoko) 1.15,8/2.160
Tränare och ryttare: Caroline Forsner (a), Umåker.
Uppfödare: Jerry Törncrantz, Eslöv. Ägare: Travfo KB & Caroline Forsner.

Flest segrar (kusk/ryttare): Daniel Wäjersten – 3 segrar
Flest segrar (tränare): Svante Båth, Adrian Kolgjini, Jan-Olov Persson, Nicklas Westerholm, Daniel Wäjersten – 2 segrar
Flest segrar (avelshingst): Cantab Hall – 3 segrar

Utblick Nordamerika

Hannelore en vinnare igen!

Hannelore Hanover var tillbaka i vinnarcirkeln igår, det bjöds på en blågul tränarseger, en svenskfödd vinnare och stora pengar i finalerna i Ohio Sire Stakes ($300.000) på Northfield Park.
Hannelore Hanover var tillbaka som en vinnare igår i USA. Foto: Lisa Photo

Ron Burkes stjärna Hannelore Hanover (e. Swan For All-High Sobriety) lyckades inte kvala in till finalen i Maple Leaf Trot, utan fick trösta sig med att vinna Great Northeast Open Series ($30.000) på Harrah’s Philadelphia i Chester.

Från ledningen gick stoet undan med drygt tre längder på 1.09,6/1.609 meter för Yannick Gingras och bland de oplacerade fanns Per Engbloms Pinkman och Åke Svanstedts Muscle M Up.

Svenskfödde åttaårige valacken Eldorado of Gold (e. Celebrity Secret-Trace of Gold) vann från spets på Tioga Downs för Mike Simons på 1.12,1. Thomas Persson – samma uppfödare som D’One – har fött upp och förstapriset var 3.500 dollar.

På samma bana segrade Jenny Melanders Cayenne Victory (e. Cayenne Turbo-Victory Connection) från rygg ledaren och även här satt Mike Simons i sulkyn. Segertiden skrevs till 1.13,1 och förstapriset var 2.750 dollar.

Segermaskiner slog till

Finalerna i Ohio Sire Stakes ($300.000) för två- och treåringar avgjordes på Northfield Park igår. Only Take Cash (e. Cash Hall-Armbro Affair) upprepade fjolårets finalvinst och det treåriga stoet kom hem på 1.11,0 från spets för Aaron Merriman. Det var sjätte årssegern i åttonde starten.

En ännu ”värre segermaskin är Lane of Stone (e. Wishing Stone-Wisteria Lane) och Jeff Nsonger satt bakom när den treårige hingsten vann på 1.11,0 och tog sin nionde seger i tionde starten under 2019.

De tvååriga hingstarnas och valackernas final gick till Action Jungle (e. Uncle Peter-Action Broadway) och Brett Miller på 1.11,6, medan Kikimora (e. Triumphant Caviar-Nessa Rose) och Aaron Merriman tog hem stonas final på 1.12,7.