Sveriges Travamatörers Riksorganisation

Öppet brev till ST:s styrelse

På uppdrag av STaR:s styrelse har vice ordförande Claës Ljung skrivit ett öppet brev till styrelsen i Svensk Travsport med rubriken ”Beslut of ändring av amatörkörsvens status”.
Claes Freidenvall

Anledningen till det öppna brevet är att STaR (Sveriges Travamatörers Riksorganisation) exkluderades från att vara med i arbetet kring de nya licensbestämmelserna som sjösätts vid årsskiftet.

Cläes-L. Ljung.

Nedan kan brevet läsas i sin helhet:

”En utredning rörande ändring av licensbestämmelserna arbetade i tre år. Arbetet skedde i samarbete med vissa av sportens BAS-organisationer; dock lämnades amatörernas och hästägarnas intresseorganisationer utanför. Detta har nu upprört ett antal amatörkörsvenner av olika anledningar som jag återkommer till nedan.

När Sveriges Travamatörers Riksorganisation (nedan STaR) fick kännedom om det nya reglementet rörande licenser skedde det genom pressen. Några kontakter har inte tagits med STaR under den tid licenskommittén arbetat, vilket vi betraktar som helt oacceptabelt.

Ordföranden i STaR Bengt Larwik och vice ordföranden i STaR tillika presidenten i Europeiska Travamatörfederationen (FEGAT) Claës Ljung bereddes den 26 juni tillfälle att diskutera situationen med ST:s sportchef Petter Johansson och propositionsansvarige Mattias Stenby.

Inledningsvis vid mötet inledde Petter Johansson med att ta på sig skulden för att STaR inte beretts tillfälle att delta i kommittéarbetet, vilket torde varit det korrekta. Redan här fann STaR och FEGAT en anledning att öppna ärendet och avvakta med att sjösätta det nya reglementet innan en arbetsordning värd namnet getts tillfälle att med deltagande av STaR och om de så önskar Travhästägarna revidera förslaget på några punkter.

Pegasus hade som ett av målen att öka antalet aktivt intresserade och här har amatörernas lokala och centrala organisationer genom åren starkt engagerat sig och rekryterat överlägset flest personer till vår sport. Det är vi också i framtiden villiga att göra om vi finns kvar.

Antalet B-tränare skulle ökas, men att nå målet 2.900 till december 2020 är en utopi även om utdelande av ”proffslicenser” utan större utbildningskrav till B-tränare nog kan få några intresserade att nappa. Pegasus kan ha trampat i fel skor, Travronden föreslår på ledarplats (nummer 29/2019) att Pegasus skall rikta in sig på de redan frälsta. Lars Johan Holm nämner i ledaren amatörerna som en särskild grupp att rikta sig till. Bra!

Den genuina travamatören skapades för mer än 100 år sedan. Jägersro var tidiga med att ha hästägare med häst i professionell träning men som man då och då ville köra själv i just amatörlopp. Genomgång innan loppet med i amatörloppet deltagande kuskar, såväl rutinerade som orutinerade, har alltid förekommit. Genomgångarna leds av medlemmar i banans amatörklubb och är en viktig del i den gemenskap som finns bland amatörkuskarna. Bland annat detta tar man bort med det nya systemet.

Jag nämner här några av de problem som amatörsporten får med det föreslagna licenssystemet:

1. Vilka skall delta i Amatör SM eller kommer det att försvinna.
  2. Vilka skall delta i Europamästerskap för travamatörer?
  3. Vilka skall deltaga i Världsmästerskap för travamatörer?
  4. Att ha en amatörserie på banorna med en final är en fin tradition som vi vill bevara.
  5. Vem kommer att köra i KGB:s Minne?
  6. Varje år körs stadsmatcher och vänskapsmatcher med internationella inslag. Skall vi ta bort en sådan tradition? Den kommer att fortsätta i övriga Europa, tro mig.
  7. Hästägare med häst i professionell träning som vill sitta upp en gång emellanåt – skall han sälja hästen när han inte anser sig få ut optimal glädje av sitt hästägande?

Frågor som kräver svar. STaR hemställer därför till Svenskt Travs styrelse att återkalla fattat beslut och ge ett nytt tidsbegränsat uppdrag till en ny licenskommitté med deltagande av de BAS-organisationer som anser sig berörda. Kommittén får i uppdrag att i sitt slutbetänkande ha kvar Travamatören som en egen kategori.”

Utblick Kanada
Exklusivt för dig som prenumerant

Sebastian K-son i topp

Svenskfödde avelshingsten Sebastian K. hade en vinnare igår på Mohawk Raceway och den treårige valacken Sebastian Ray vann på 1.13,6/1.609 meter.
Sebastian K och Åke Svanstedt. Foto Stefan Melander/stalltz.se

Med en längd avgjorde Sebastian Ray (e. Sebastian K.-Baby Bella) för Jody Jamieson och segern var värd 8.000 dollar. Segern var den första i karriären på tio starter.

Som ettåring kostade Sebastian Ray 50.000 dollar i Lexington och han är den fjärde dyraste avkomman efter Sebastian K. som sålts på auktion i Nordamerika.

Valacken är undan ostartade Baby Bella (e. Raffaelo Ambrosio), som varit väldigt framgångsrik i avelsboxen med avkommor som Buen Camino ($765.071), Victor’s Future ($448.347) och Trix and Stones ($212.983).

Vincennes

17 kvar i Prix de Paris

Två dagar kvar till den definitiva startlistan blir officiell till Prix de Paris (€350.000), men redan nu står det klart att den svensktränade trion som har anmälts får plats i långdistansloppet på söndag på Vincennes.
Claes Freidenvall
Short In Cash finns bland de anmälda till Prix de Paris på söndag. Foto Simon Hagen

Björn Goops Short In Cash står kvar i loppet och det gör också Jörgen Westholms Usain Henna och Jarmo Niskanens Earl Simon.

Den definitiva startlistan blir klar på torsdag klockan 12.00.

Anmälda till Prix de Paris:

• Belina Josselyn
  • Traders
  • Valko Jenilat
  • Davidson du Pont
  • Erminig d’Oliverie
  • Bahia Quesnot
  • Delia du Pommereux
  • Tony Gio
  • Earl Simon
  • Chica de Joudes
  • Tessy d’Ete
  • Calaska de Guez
  • Etonnant
  • Estola
  • Usain Henna
  • Epic Julry
  • Short In Cash
NZB Standardbred
Exklusivt för dig som prenumerant

Rekordpris i Nya Zeeland

Idag såldes den dyraste ettåringen någonsin på auktion i Nya Zeeland och ”down under”. På NZB Standardbred-auktionen i Christchurch klubbades en son till Love You för 280.000 nya zeeländska dollar.
Dyrgripen King Cabbl efter Love You. Foto: NZB Standardbred

Det var Peter Lagan Standardbreds som köpte King Cabbl (e. Love You-Queen Kenny) för nya rekordbeloppet 280.000 dollar, vilket motsvarar närmare 1,9 miljoner svenska kronor.

Topp 5 på NZB Standardbred

Namn (kön/far/mor) – Dollar

• King Cabbl (hingst e. Love You-Queen Kenny) – 280.000
  • Loving Chevron (hingst e. Love You-Chevron Express) – 80.000
  • Aldebaran Alpha (hingst e. Muscle Hill-U Dream) – 75.000
  • Bowl’m Out (hingst e. Love You-Superbowlcheerlerader) – 70.000
  • Franco Hippie (hingst e. Father Patrick-Hot Pants) – 65.000
  • Love Potion (sto e. Love You-Bree) – 65.000
Expandera

– Jag hade min livs upplevelse förra året när Global Domination slutade fyra i Derbyt, men idag har detta överträffats, sade säljaren Tony Barron i en kommentar till nzbstandardbred.co.nz.

Dyrgripen är undan Queen Kenny (e. Monarchy), 1.13,6/$98.381, som vann nio lopp på 42 starter, däribland Grupp III-löpningen Greenlane Cup och hon slutade också trea i Grupp I-loppet Rowe Cup.

King Cabbl är hennes andra avkomma. Den förra – ett sto – är också undan Love You och namngiven Queen Elida och hon har kvalat på 1.20,0/2.200 meter.

Snitt avelshingstar

Namn – Sålda – Medelpris (dollar)

1. 1 Love You – 12 – 63.333
  2. Father Patrick – 4 – 37.500
  3. Creatine – 3 – 15.333
  4. Majestic Son – 4 – 10.625
  5. Peak – 3 – 9.667
Expandera

Näst dyrast på auktionen var också en son till Love You. För Loving Chevron betalades 80.000 dollar och tredje dyrast var Muscle Hill-sonen Aldebaran Alpha för 75.000 dollar och han är undan en dotter till Love You vid namn U Dream.

Aldebaran Alpha.

King Cabbls far Love You var den populäraste avelshingsten och det såldes tolv ettåringar efter honom för totalt 760.000 dollar, vilket gav ett medelpris på 63.333 dollar. Näst högsta snittet hade Father Patrick med 37.500 dollar.

Totalt såldes det 37 ettåringar i Christchurch idag för 1.281.750 dollar och medelpriset blev 34.642 dollar. Ifjol var motsvarande siffror 40 sålda, 1.203.500 dollar och snittet 30.088 dollar.

Samtliga resultat från auktionen hittar ni här!