Fokustema
Finsk dom
Läs senare

Skadestånd och villkorligt fängelsestraff

Jori Turja har av Helsingfors tingsrätt dömts till 60 dagars villkorlig fängelsedom och att betala 50.000 euro i skadestånd till två hästägare.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant

Detta för att hästarna under en transport mellan Finland och Sverige som Turja ansvarade för, dog under överfarten med färja mellan Helsingfors och Stockholm. Det var en stormig natt i januari 2017. Turja har uppgett att han var sjösjuk och att han därför bett fartygets informationsdesk att se till att hästarna, som stod i transporten på bildäcket, blev kontrollerade.

På morgonen var de två hästarna döda, med kvävning som angiven dödsorsak.

Omedelbart efter det inträffade rapporterade Expressen.se så här om det

Det hela blev rättssak, vilken nu har avgjorts i Helsingfors tingsrätt. Finska facktidningen Hevosurheilu rapporterar om den idag avkunnade domen här.

Åklagaren tog upp det som inträffat på färjan som ett djurskyddsärende och yrkade på att Jori Turja skulle dömas till djurförbud, men det avvisade rätten. Påföljden blev 60 dagars villkorligt fängelsestraff och Turja ska även betala skadestånd på 50.000 euro till de döda hästarnas ägare.

Rätten ansåg att Turja inte gjort tilräckligt mycket för att försäkra sig om hästarnas hälsotillstånd under överfarten den stormiga natten.

Jori Turja hade svensk proffstränarlicens, med hemmabana Åby, till och med 2016.

Fokustema
Markaffär
Läs senare

Bostäder byggs på Gävletravets parkering

Det är på gång att byggas bostäder på en del av Gävletravets parkering, berättar idag Gefle Dagblad och Arbetarbladet.
– Det här är resultatet av en markaffär vi gjorde 2017-18, säger Gävletravets chef Kent Modin.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant

Det är Skanska som ska bygga bostäder på en tomt på cirka 12.000 kvadratmeter som varit en del av Gävletravets parkering vid huvudentrén. Marken ägdes av travsällskapet, och såldes för två-tre år sedan för cirka 20 miljoner kronor för att projekteras för bostadsbyggande.

– Nettot på försäljningen, kommunen skulle till exempel ha fem miljoner kronor för bland annat detaljplanarbetet, och så blev det ju skatt också, har redan återinvesterats i anläggningen. Huvudsakligen handlar det om omläggning av banan för fem miljoner kronor och renovering av restaurangen, säger Kent Modin.

Det som ska byggas i en första etapp är 68 bostadsrättslägenheter och projektet har arbetsnamnet ”BoKlok travbanan”. Inflyttning är planerad till sommaren-hösten 2021.

Fokustema
Jobbyte
Läs senare

Broberg till Svensk Travsport

Örebrotravets chef Claes Broberg börjar på det som varit Mattias Stenbys tjänst som sportsamordnare på Svensk Travsport.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant

Broberg började på Skelleftetravets sekretariat och har de senaste elva åren arbetat på Örebrotravet, nu med titeln verkställande direktör och sportchef.

Tjänsten som sportsamordnare innefattar i första hand propositionsskrivning och startanmälningar, plus licensfrågor. Broberg tillträder på Svensk Travsport i juni och nu måste förstås som nästa steg Örebrotravet hitta en ny chef.

Fokustema
Coronaviruset
Läs senare

Förbundspersonal permitteras

Personalen på Det Norske Travselskap har idag tisdag varslats om permittering.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant

Det är tävlingsstoppet orsakat av coronavirusets utbredning som gör att förbundspersonalens arbetsuppgifter till stor del helt enkelt försvinner.

”Ett aktivitetsstopp medför reducerade uppgifter för anställda i DNT och Norskt Trav AS, detta dessutom vid en svår situation likviditetsmässigt. Därför har anställda vid DNT och NT idag mottaget varsel om permittering. Ledningen jobbar med kartläggning av situationen och prioritering av uppgifter”, skriver Det Norske Travselskap i ett pressmeddelande.

Permitteringen lär komma att påverka även till exempel registrering av ägarskiften och DNT ber därför om överseende med att det kan bli ”långt längre behandlingstid av uppgifter som normalt behandlas av DNT och NT”.

Samtidigt uppmanas travbanorna att ta sig an den svåra ekonomiska situationen genom att lägga sig på lägsta möjliga kostnadsnivå framöver.