Fokustema
Vincennes
Läs senare

Skräll i franska l’U.E.T.-kvalet

Drole de Jet (e. Coktail Jet).
Där har du namnet på den för den breda massan okända vinnaren av fredagskvällens Europaderbykval på Vincennes.
Av
Emil Persson
Upplåst för dig som är prenumerant
Drole de Jet är en av hästarna som flygs till Stockholm i helgen Foto: Gerard Forni
Drole de Jet är en av hästarna som flygs till Stockholm i helgen Foto: Gerard Forni

När storfavoriten Django Riff (e. Ready Cash) kastade sig i galopp 50 meter innan bilen släppte fältet var ett redan från början rumphugget kvallopp än svagare.

Segrande ur striden gick alltså okände Drole de Jet, körd och tränad av Pierre Vercruysse. Blott elva starter hade han innanför västen inför fredagkvällens lopp, men av det gick inget att skönja.

Fakta

RESULTAT FÖRSÖK GRAND PRIX DE L'U.E.T.

  1. Drole de Jet – Pierre Vercruysse – 1-13,2
  2. Dawana – Anthony Barrier – 1.13,4
  3. Dream Darling – Gabriele Gelormini – 1.13,5
  4. Dalixoria – David Thomain – 1.13,7

Övriga/utslagna: United Love, Django Riff, Noble Dolly, Dunbar, Dragon des Racques, Dahlia du Rib.

Vinnarodds: 15,50

Expandera
Vercruysse hade långt fram då han gav sig iväg från fjärde utvändigt 800 meter före mål, men det bet bra direkt och hästen kom snabbt fram utvändigt ledaren Dawana (e. Ready Cash) som hade tagit över från Dalixoria (e. Prince d’Escape) efter 600 meter.

Trots att Dawana blott behövt öppna första 1.100 meterna på 1.14,6 så syntes det direkt vid upploppets början att hon inte skulle kunna stå emot.

Andraplatsen räddades förvisso, men hennes insats måste likväl bedömas som svag.

Noble Dolly (e. Ready Cash) spurtade vasst från tredje invändigt och inkom som trea i mål, men blev diskvalificerad för trängning på upploppet.

Istället gick tredjeplatsen till Dream Darling (e. Sam Bourbon) som mestadels hade varit placerad i andra utvändigt och den fjärde och sista finalplatsen bärgade Dalixoria.
Därmed är tre av de fyra finalisterna från Frankrike ston.

”Detta är en topphäst”

Segertiden skrevs till 1.13,2a/2.100 meter och förstapriset var 30.000 euro.
– Han har inte gjort så många lopp, men jag ångrar att jag inte spelade för detta är en topphäst, skojade Pierre Vercruysse i vinnarcirkeln.

Drole de Jet hade inför fredagskvällens lopp tjänat 71.670 euro och som bäst vunnit två ”vanliga” lopp på Vincennes.
Backar vi bandet ett år tillbaka hade inte Drole de Jet ens hunnit tävlingsdebutera. Den skedde nämligen i Le-Croise Laroche den 10 oktober och utmynnade i seger på 1.17,7/2.825 meter.
Modern Likely Jet (e. Defi d’Aunou) tjänade själv 93.922 euro via tre segrar på 29 starter i uppfödaren Jean Etienne Dubois regi.

Hon har tidigare lämnat Redlight Jet (e. Coktail Jet) 242.212€/1.11,5, Tropic Jet (e. Coktail Jet) 226.540€/1.13,1 samt Alex The Winner (e. Orlando Vici) 191.320€/1.13,9.

Fokustema
Bergsåker
Läs senare

Vinnarna diskade efter dött lopp

Tre hästar på startfållan. Fem hästar från dubbla tillägg.
Så var det tänkt i lopp tre på Bergsåker igår.
Istället startade tilläggshästarna bara 20 meter bakom – och blev diskvalificerade i efterhand!
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
20 meter för långt fram (!) startade tilläggshästarna i lopp tre på Bergsåker igår. Nu har samtliga diskvalificerats i efterhand. Skärmdump från atg.se
20 meter för långt fram (!) startade tilläggshästarna i lopp tre på Bergsåker igår. Nu har samtliga diskvalificerats i efterhand. Skärmdump från atg.se

Inte ens målkameran kunde skilja Höstbo Wille (e. Tekno Odin) och Jack M.R. (e. Smedsbo Faksen) år i ett fyraåringslopp för kallblod på Bergsåker igår. Dött lopp blev resultatet. Delad glädje är dubbel glädje? Ja, kanske en stund. Idag rapporterar nämligen Svensk Travsport att samtliga hästar som startade på 2.180-fållan blir diskvalificerade i efterhand.

Orsaken var att hästarna de facto startade 20 meter för långt fram, på 2.160-fållan, och därmed från fel distans. Delade vinnarna Höstbo Wille och Jack M.R, samt Minea (fyra), Styfs Vilda (sexa) och Ängsbalder (åtta) diskvalificeras i efterhand och loppets nya vinnare blir Björnemyr Ludvig (e. Smedheim Solan), som tränas av Markus Pihlström.

– Hela historien är såklart jättetråkig och det är bara att beklaga att ingen, varken kuskar eller startpersonal, upptäckte att de var på fel distans. Tyvärr kan vi inte få det ogjort utan vi kan bara be om ursäkt och gå vidare. Vi kommer dock ge en viss kompensation för de diskade hästarna, och vi kommer att kontakta respektive tränare under dagen, säger Henrik Lindgren, vd på Bergsåker, till travförbundets hemsida travsport.se.

Ansvaret att starta från rätt plats ligger enligt §51 i Svensk Travsports tävlingsreglemente på kusken. ”Körsven/ryttare är själv ansvarig för att ekipage startar från den i programmet angivna distansen och från rätt startspår. Start från gentemot programmet felaktig distans medför diskvalifikation.”

– Vi hade ett liknande fall på Årjäng för ett antal år sedan och samma beslut fattades då i och med att det enligt reglementet är körsvennens ansvar att starta från rätt distans, säger Claes Broberg på Svensk Travsports sportavdelning till travsport.se.

Fokustema
Svensk Travsport
Läs senare

Positivt dopingprov

Efter ett lopp den 27 december förra året i Skellefteå lämnade kallblodet Järvsötekno ett positvt dopingprov.
Nu, nästan ett halvår senare, har hästen ålagts startförbud.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Idag kan Svensk Travsport (ST) berätta att Järvsöteknos A-prov innehöll förekomst av substansen dimetylsulfoxid (DMSO) över det internationella gränsvärdet.

B-provet har – enligt ST – skickats till ett franskt dopinglaboratorium och Järvsötekno har ålagts startförbud tills vidare.

Fakta

Dimetylsulfoxid

DMSO är en substans med antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper. DMSO finns inte i något registrerat läkemedel eller godkänt preparat för användning till häst i Sverige, dock tillverkas det som extempore-beredning av apotek. Enligt travsportens lista över karenstider har DMSO, oberoende av administrationssätt, en minsta karenstid på 14 dygn inför tävling.

Källa: Svensk Travsport

Expandera

Järvsötekno, som tränas av B-tränaren Morgan Lindberg, slutade fyra i det aktuella loppet i Skellefteå den 27 december. Efter den starten har Järvsötekno startat ytterligare sju gånger och senast den 15 maj, men nu har hästen dömts till startförbud efter att dopingprovet var positivt.

Fokustema
ATG/ST
Läs senare

Nytt Xpress-koncept

V86 Xpress ynglar av sig till V64 Xpress på fredagar.
Med start den 17 september på Kalmartravet och Romme.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

– Vi behöver testa nya saker för att hålla uppe riksintresset för travsporten, och det här en liten del av det. Tävlingarna på fredagarna påverkas egentligen inte så mycket, säger Per Wetterholm, tf sportchef på Svensk Travsport i ett pressmeddelande.

V64 på fredagar startar klockan 20.30 och delas mellan två banor under en försöksperiod mellan den 17 september och 10 december.

– Tillsammans med vår affärspartner ATG, banorna och de aktiva vill vi testa vilka fördelar och nackdelar det skulle kunna innebära.

En oro

V86 Xpress-konceptet har varit ifrågasatt på många håll och framför allt för de som är på plats på travbanorna.

– Det finns helt klart en oro för att Xpress-konceptet försämrat upplevelsen på bana på onsdagar. Men vi vet också att fredagsbanpubliken ofta söker en delvis annan upplevelse än onsdagsbesökarna. Det kan vara så att Xpress-upplägget helt enkelt passar banpubliken bättre på fredagar än onsdagar, när dessutom spelformen och tv-formatet är mindre. Det är detta vi vill testa i höst. Men vi ska vara ödmjuka inför utmaningen att ändra på invanda koncept och vi kommer utvärdera det här noga med berörda banor. Fördelar ska vägas mot nackdelar.

Läs hela pressmeddelandet här!