Fokustema
Elitloppet
Läs senare

Solvalla letar nya lösningar

Ingenting är ännu klart med Atlantas flygresa till Elitloppet. Solvalla och banans sportchef Anders Malmrot går fortfarande i väntans tider och förhoppningsvis har han en ny lösning för att locka Hambletonian-vinnaren till Sverige.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Anders Malmrot väntar fortfarande på besked från Atlantas tränare Ron Burke om det blir start i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Anders Malmrot väntar fortfarande på besked från Atlantas tränare Ron Burke om det blir start i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Det är inte helt lättlöst. Flygbolaget vi använder oss av därborta, Global Horse Traveller, flyger inte sträckan New York-Paris, utan Chicago-Paris. Det skulle i så fall innebära en tolvtimmars bussresa New York-Chicago och det fungerar inte, säger Anders Malmrot.

Global Horse Travellers flyger inte heller hästar till Frankrike utan till Liège i Belgien.

Ron Burke. Foto: stalltz.se

– Anledningen är att det inte alltid finns en veterinär vid gränskontrollen när planet landar och att det kan uppstå mycket väntan och därför flyger Global Horse Traveller nästan alltid till Liège. Där fixas allt pappersarbete och sedan ”truckas” hästarna vidare till Frankrike efter det, säger Malmrot och fortsätter:

– Den resan vill inte Ron Burke ha, han vill göra en omlastning i Paris och flyga till Stockholm. Jag har full förståelse för hans inställning. Därför har vi kontaktat ett annat flygbolag, men jag har inte fått något besked från dem som står för planet i Frankrike.

Bytte resrutt

Det tragikomiska i hela den här historien är att Solvalla från början hade gjort klart med att årets Elitloppsplan med franska hästar skulle utgå från Liège i Belgien.

– Vi fick en väldigt bra deal, men alla fransmän slog bakut och tyckte att det var för lång resa dit och Jean-Michel Bazire sade att han inte i så fall skulle komma till Elitloppet med Aubrion du Gers. Istället gjorde vi en omförhandling och planet skulle flyga från Le Bourget till Stockholm och alla franmän blev jätteglada. Hade vi hållt oss till ursprungsplanen hade vi varit i box med Atlanta.

Nu står Anders Malmrot inför ett dilemma.

– Jag ska ringa till Ron Burke i eftermiddag (amerikansk tid, reds. anm.) och se om vi har en lösning, eller om det ställs på sin spets. Annars är alternativet att Atlanta får åka tre timmars buss till Grosbois, säger Anders, och utvecklar sina funderingar:

– Nu kan jag inte biten om hur sådana här resor kan påverka hästen, men om Atlanta flyger från New York på tisdag landar hon på onsdag förmiddag lokal tid. Om det fungerar med pappersarbetet borde de kunna lasta henne runt lunch och sedan vara i Paris på sent på onsdag eftermiddag. Då kan hon få en uppladdningsdag på Grosbois, äta, dricka, jogga och ta igen sig.

Får en vilodag

Planet för de franska hästarna lyfter fredag morgon – klockan 10.00 – från Le Bourget.

– För mig låter det som en bättre idé än att flyga från New York och landa på Charles de Gaulle-flygplatsen. Hon måste ändå åka till Le Bourget och lastas om. Då blir det pang-pang hela tiden. Med vårt nuvarande upplägg får Atlanta chansen att återhämta sig ett dygn innan nästa flygtur och för min del låter det som ett bättre upplägg.

Fokustema
Frankrike
Läs senare

Toppspurt fällde storfavorit

Prix de Bruxelles (€70.000) på Enghien idag spurtvanns av Ce Bello Romain före storfavoriten Dorgos de Guez på 1.11,1a/2.150 meter.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant

Express Jet och Pierre Vercruysse drog i hårt tempo – passerade 1.600 meter på 1.10,9 – men fick ge sig sista biten mot Ce Bello Romain (e. Jam Pridem-Miss Echo Bella) som störtdök till seger för Anthony Barrier och höll undan för storfavoriten Dorgos de Guez (e. Romcok de Guez), vilken snubblade till i början av upploppet och förmodligen förlorade segern på den fadäsen.

Dorgos de Guez noterade samma tid som vinnaren, medan Express Jet (e. Goetmals Wood) kom hem på 1.11,2 som trea från spetspositionen.

Åttaårige Ce Bello Romain har tjänat närmare 800.000 euro efter dagens seger, värderad till 31.500 euro. Hans ostartade mor Miss Echo Bella (e. Echo) har också lämnat Topaze Bella (e. Hermes du Buisson), 1.15,3/€111.870.

För en knapp månad sedan tog Ce Bello Romain sin första årsseger när han triumferade i Prix de New York (€67.000) på 1.11,4a/2.050 meter i Laval.

Höll undan med en halv längd

Lika mycket pengar handlade det om i Prix du Louvre (€70.000) för fyra-och femåringar. Cédric Megissier och Foxtrot Sea (e. Olitro-Vezia) övertog täten efter drygt en kilometer.

Efter 1.15,8 första 1.875 meterna blev det ordentlig temposkärpning sista kilometern och Foxtrot Sea höll undan med en halv längd för Fashion Queen (e. Ready Cash) på 1.13,8/2.875 meter.

Femårige Foxtrot Sea, som kördes av sin tränare, tog sin andra seger för säsongen. Den första kom på Vincennes i januari i Prix d’Angouleme (€59.000) på Vincennes på 1.11,2a/2.100 meter.

Foxtrot Sea är undan Vezia (e. Cezio Josselyn), 1.17,3/€12.660, som har sin första avkomma i Foxtrot Sea, 1.11,2am*/€253.150.

Modern är i sin tur en dotter till Belga d’Avignere (e. Hetre Vert), 1.14,6/€268.348, som också har lämnat Marion du Fanil (e. Coktail Jet), 1.14,2/€147.450, och Ovni du Fanil (e. Buvetier d’Aunou), 1.14,2/€102.370.

Fokustema
Utblick USA
Läs senare

Helsyster till Hambo-etta i topp

Hambletonian-vinnaren Forbidden Trades helsyster Illcit Funds – tränad av Marcus Melander – kvalvann på Meadowlands idag och det gjorde också Nancy Takters toppstammade treåring Ready For Moni.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Ready For Moni och Yannick Gingras vid en tidigare seger. Foto: Nigel Sout
Ready For Moni och Yannick Gingras vid en tidigare seger. Foto: Nigel Sout

Marcus Melanders Illicit Funds (e. Kadabra-Pure Ivory) gjorde sitt jobb från ledningen och var aldrig hotad någon gång på 1.13,5/1.609 meter via 1.10,1 sista 400 meterna för Brian Sears.

Illcit Funds.

Anders ”Courant” Ström äger och köpte helsystern till Hambletonian-vinnaren Forbidden Trade, 1.09,0*/$1.389.501, för 335.000 dollar i Harrisburg förra året. Modern Pure Ivory (e. Striking Sahbra) tog rekordet 1.09,7 och tjänade 1.442.888 dollar.

Kvalade i ny regi

Nancy Takters nyförvärv Ready For Moni (e. Ready Cash-Nothing But Moni) vann fyra av åtta starter förra året och visade härlig tåga över upploppet när den treårige hingsten spurtvann för Yannick Gingras på 1.10,6 efter 1.06,4 sista 400 meterna.

Förra året – i regi Per Engblom – finalvann Ready For Moni Kentucky Sire Stakes ($250.000) och toppade även i två försök i samma serie.

Ready For Moni köptes för 220.000 dollar i Lexington som ettåring. Modern Nothing But Moni (e. Credit Winner), 1.12,0/$55.748, har också lämnat Can’t Afford It (e. Cantab Hall), 1.10,1/$96.857, Själv är hon en dotter till superstjärnan Moni Maker (e. Speedy Crown), 1.09,7*/$5.589.256.

Fyra raka kvalvinster

Fjärde raka kvalsegern för säsongen tog When Dovescry (e. Muscle Hill-Cedar Dove) för David Miller och fjolårets Hambletonian Oaks-vinnare ledde runt om. Segertiden skrevs till 1.10,9 och tidigare i år har hon kvalat på 1.11,2, 1.11,8 och 1.09,8.

When Dovescry. Foto: Adam Ström/stalltz.se

Förra året tränades When Dovescry av Rene Allard, men numera finns det fyraåriga stoet hos Brett Pelling. Rene Allard är en av flera tränare som åkte fast i den stora dopinghärva som FBI avslöjade tidigare i våras och han är avstängd tills vidare.

Dyringen förlorade

Världens dyraste ettåring Maverick (e. Father Patrick-Designed to Be) var ute i sitt andra kvallopp, men stod utan chans från rygg ledaren. Caruso (e. Father Patrick-Tosca) och David Miller vann enkelt från spets på 1.12,2, medan Maverick noterade 1.12,5 som tvåa.

Caruso besegrar Maverick.

Förra året såldes Greenshoes helbror Maverick för 1,1 miljoner dollar Lexington, medan prislappen för Caruso var i sammanhanget blygsamma 30.000 dollar i Harrisburg.

Joe Holloway-tränade Caruso är undan Tosca (e. Muscle Mass), 1.10,9/$129.806, som i sin tur är en dotter till Southern Senorita (e. Yankee Paco), 1.12,2/$217.683 – mor till Jimmy Takters Hambletonian-tvåa Guccio (e. Yankee Glide), 1.09,1*/$1.017.232, och Lagerfeld (e. Yankee Glide), 1.09,0/$800.652.

En andraplats blev det också för Jonas Czernysons Dutiful (e. Trixton) från spets. Hon kunde inte stå emot No Pay No Way (e. Credit Winner-Not A Diva) i spurten, vilken vann med hals på 1.12,6. Samma tid noterade Dutiful, ägd av Menhammar Stuteri.

Vinnarens mor Not A Diva (e. Muscles Yankee) ingår i samma syskonskara som CR Kay Suzie ($1.611.131), CR Renegade ($903.785), CR Regent Warrior ($150.845) och Airborne Commando ($106.000).

Fokustema
Drivningsförseelse
Läs senare

Lundström Woldens förseelse nedgraderad

Norske proffstränaren Anders Lundström Wolden fick snabbt den drivningsförseelse han begick på Årjängstravet under fredagkvällen nedgraderad. Den omedelbara avstängningen är upphävd.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant

Lundström Wolden fick därför köra sin Fröyu Birk (slutade sexa) i Erik Perssons Memorial idag.

Årjängstravets måldomare Ragnvald Olsson bedömde igår kväll Anders Lundström Woldens drivning sista 200 meterna av Fougueux, vilken slutade tvåa, som en ”D-förseelse” innebärande omedelbar avstängning och att ärendet hänsköts till Svensk Travsport för fastställande av påföljd.

Idag ändrades dock detta. Anders Lundström Wolden döms istället till en ”dubbel C-påföljd”, vilket är precis snäppet under den allvarligaste graden av förseelse. För den norska proffstränarens del, med inte mer än några tiotal körda lopp per år och sett till att förstapriset i loppet var 20.000 kronor, blir bestraffningen därför 3.000 kronor i böter och fyra veckors avstängning. Och avstängningen träder alltså inte i kraft omedelbart utan den 24 juli.

Norsk proffstränare direktavstängd för drivning