Fokustema
Elitloppet
Läs senare

Solvalla letar nya lösningar

Ingenting är ännu klart med Atlantas flygresa till Elitloppet. Solvalla och banans sportchef Anders Malmrot går fortfarande i väntans tider och förhoppningsvis har han en ny lösning för att locka Hambletonian-vinnaren till Sverige.
Av
Claes Freidenvall
Anders Malmrot väntar fortfarande på besked från Atlantas tränare Ron Burke om det blir start i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Anders Malmrot väntar fortfarande på besked från Atlantas tränare Ron Burke om det blir start i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Det är inte helt lättlöst. Flygbolaget vi använder oss av därborta, Global Horse Traveller, flyger inte sträckan New York-Paris, utan Chicago-Paris. Det skulle i så fall innebära en tolvtimmars bussresa New York-Chicago och det fungerar inte, säger Anders Malmrot.

Global Horse Travellers flyger inte heller hästar till Frankrike utan till Liège i Belgien.

Ron Burke. Foto: stalltz.se

– Anledningen är att det inte alltid finns en veterinär vid gränskontrollen när planet landar och att det kan uppstå mycket väntan och därför flyger Global Horse Traveller nästan alltid till Liège. Där fixas allt pappersarbete och sedan ”truckas” hästarna vidare till Frankrike efter det, säger Malmrot och fortsätter:

– Den resan vill inte Ron Burke ha, han vill göra en omlastning i Paris och flyga till Stockholm. Jag har full förståelse för hans inställning. Därför har vi kontaktat ett annat flygbolag, men jag har inte fått något besked från dem som står för planet i Frankrike.

Bytte resrutt

Det tragikomiska i hela den här historien är att Solvalla från början hade gjort klart med att årets Elitloppsplan med franska hästar skulle utgå från Liège i Belgien.

– Vi fick en väldigt bra deal, men alla fransmän slog bakut och tyckte att det var för lång resa dit och Jean-Michel Bazire sade att han inte i så fall skulle komma till Elitloppet med Aubrion du Gers. Istället gjorde vi en omförhandling och planet skulle flyga från Le Bourget till Stockholm och alla franmän blev jätteglada. Hade vi hållt oss till ursprungsplanen hade vi varit i box med Atlanta.

Nu står Anders Malmrot inför ett dilemma.

– Jag ska ringa till Ron Burke i eftermiddag (amerikansk tid, reds. anm.) och se om vi har en lösning, eller om det ställs på sin spets. Annars är alternativet att Atlanta får åka tre timmars buss till Grosbois, säger Anders, och utvecklar sina funderingar:

– Nu kan jag inte biten om hur sådana här resor kan påverka hästen, men om Atlanta flyger från New York på tisdag landar hon på onsdag förmiddag lokal tid. Om det fungerar med pappersarbetet borde de kunna lasta henne runt lunch och sedan vara i Paris på sent på onsdag eftermiddag. Då kan hon få en uppladdningsdag på Grosbois, äta, dricka, jogga och ta igen sig.

Får en vilodag

Planet för de franska hästarna lyfter fredag morgon – klockan 10.00 – från Le Bourget.

– För mig låter det som en bättre idé än att flyga från New York och landa på Charles de Gaulle-flygplatsen. Hon måste ändå åka till Le Bourget och lastas om. Då blir det pang-pang hela tiden. Med vårt nuvarande upplägg får Atlanta chansen att återhämta sig ett dygn innan nästa flygtur och för min del låter det som ett bättre upplägg.

Fokustema
Osarus Trot
Läs senare

Höga priser i Frankrike

Priserna flög i höjden på Osarus auktion i St Leonard des Parcs idag och allra dyrast blev tvåårige hingsten Hotel Mystic och han klubbades bort för 255.000 euro.
Av
Claes Freidenvall

Jo Corbani förvärvade Hotel Mystic (e. Love You-Netchka d’Orgeres) och han har kvalat för Louis Baudron på 1.19,1/2.000 meter i Caen den 21 maj i år.

Modern Netchka d’Orgeres (e. Full Account), 1.14,9am/€24.910, har varit en riktig plusvariant i avelsboxen med avkommor som avelshingsten Village Mystic (e. Love You), 1.11,1/€844.420, American Dollar (e. Rocklyn), 1.12,3/€288.860, El Villagio (e. Love You), 1.11,6/€195.830, och Bodeguita (e. Repeat Love), 1.13,9/€121.020.

Nästan lika mycket betalade Langlais Bloodstock för jämngamle hingsten High Power (e. Village Mystic-Maflymede) och klubban föll på 230.000 euro.

High Power kommer också från Louis Baudrons träning och kvalade också på 1.19,1/2.000 meter i Caen den 27 juni. Han är undan Maflymede (e. Ganymede), 1.12,2am/€220.060, vilken har sin överlägset bästa avkomma i Draft Life (e. Ubriaco), 1.10,5/€1.012.370.

Stald Rita köpte dyring

Danska Stald Rita investerade 220.000 euro i treårige hingsten Grand Art (e. Prodigious-Real Artist), 1.15,5l/€53.890, som tränats av Philippe Moulin. I sin senaste start slutade han trea i Grupp III-löpningen Prix de Berlin på Enghien. En seger har Grand Art på meritlistan och den togs som tvååring.

Han är undan Real Artist (e. Love You), 1.11,8am/€134.920, och moderns framgångsrikaste avkomma.

Langlais Bloodstock lade också beslag på Hollywood Park (e. Goetmals Wood-Terre Rouge) och han kostade 130.000 euro. Även Hollywood Park kommer från Louis Baudron och han har kvalat på 1.18,5/2.000 meter i Caen.

Modern Terre Rouge (e. Love You), 1.13,1am/€205.630, har en avkomma sedan tidigare som inte startat. Själv är hon halvsyster med avelshingsten Singalo (e. Goetmals Wood), 1.11,2/€1.171.620.

50.000 euro för Muscle Hill-son

Det såldes också en tvåårig hingst från Louis Baudrons stall efter Muscle Hill vid namn Hurricane Hill (u. Saorse) och Jo Corbani betalade 50.000 euro. Modern Saorse (e. Andover Hall), 1.10,9/$370.877, tävlade i USA och är halvsyster med storstjärnan Wesgate Crown (e. Royal Prestige), 1.10,0*/$2.574.075.

Totalt såldes 65 av 123 utbjudna travare för 2.349.000 euro. Det var nästan en miljon euro mer vid en jämförelse med fjolårets auktion.

Alla resultat från auktionen hittar ni här!

Fokustema
Hugo Åbergs Memorial
Läs senare

Derbyvinnare klara

Två Derbyvinnare är klara för Hugo Åbergs Memorial den 30 juli: Svenske Cyber Lane och norske femåringen Gretzky B.R.
Av
Lars G Dahlgren
Cyber Lane och Johan Untersteiner efter helgens gulddivisionsvinst. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
Cyber Lane och Johan Untersteiner efter helgens gulddivisionsvinst. Foto: Simon Hagen/Sulkysport

Gretzky B.R. (Quite Easy U.S. – Metior Missy) tränad av Geir Vegard Gundersen, vann norska Derbyt förra året och har i år tagit klivet upp i eliten. I både Oslo Grand Prix och Ulf Thoresen Grand International på Jarlsberg har han knipit femteplatser. På Jarlsberg blev han påkörd på upploppet och stod efteråt stod med lite sårskador, dock inte värre än att han ska vara redo att på nytt möta hästar ur världseliten i Åbergs.

Cyber Lane (e. Raja Mirchi – Sybaris Hanover) vann för Johan Untersteiner Derbyt på Jägersro 2017 och kommer från seger i gulddivisionen Sprintermästarhelgen.

Sedan tidigare är titelförsvararen Propulsion (e. Muscle Hill – Danae) och hemmahästen Racing Mange (e. Orlando Vici –Kära Kickan), tränad av Joakim Lövgren, klara för Åbergs. Även franske Elitloppstvåan Aubrion du Gers (e. Memphis du Rib – J’Arrive du Gers) har en plats i loppet efter sin vinst i Argentan i slutet av april samt Valko Jenilat (e. Kepler – Perle du Roc) efter helgens vinst i La Capelles sprinterlopp där han slog både Aubrion du Gers och Bold Eagle. Aubrion du Gers siktar dock på ett lopp på Enghien ett par dagar före Åbergs och lär inte komma till Jägersro.

Vinnaren i Årjängs Stora Sprinterlopp på lördag erbjuds en plats i Åbergs vilket även gäller vinnaren i S:t Michel Ajo i Mikkeli som körs nästa söndag..

Hugo Åbergs Memorial körs tisdagen den 30 juli över 1.609 meter med 1.609.000 kronor till vinnaren. Propulsion, tränad av Daniel Redén, har vunnit de tre senaste åren.

Fokustema
V75:s starttid på lördagar
Läs senare

Proffstränarna föreslår test med 15:00

Travtränarnas Riksförbund går som en konsekens av Svensk Travsports beslut att behålla 16:20 som starttid för V75-loppen på lördagar ut med ett förslag om att införa en testperiod på nio månader med starttid 15:00.
– Vi frågar alla våra medlemmar vad de tycker om förslaget och svaret vi får avgör hur vi sedan går vidare, säger TR:s ordförande Jan Halberg.
Av
Lars G Dahlgren
När ska V75-loppen köras på lördagar? Nu har Travtränarnas Riksförbund ett ”skarpt” förslag om att V75-1 ska gå 15:00 och V75-7 före 18:00. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
När ska V75-loppen köras på lördagar? Nu har Travtränarnas Riksförbund ett ”skarpt” förslag om att V75-1 ska gå 15:00 och V75-7 före 18:00. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

Förslaget om 15:00 som starttid är ett resultat – eller en konsekvens – av mötet på Halmstadtravets stallbacke i lördags där aktiva pratade med Svensk Travsports ordförande Marjaana Alaviuhkola och ATG:s verkställande direktör Hasse Skarplöth. En av de som var med på mötet var TR-ordföranden Jan Halberg.

– Frågan om att driva att ändra tiderna för V75-loppen på lördagar har väckts, och hur vi i TR:s ledning ska agera avgörs av medlemmarna. Vi har lagt ut förslaget på vår hemsida. Frågan är aktuell och het och medlemmarna får därför inte så många dagar på sig att fundera innan vi vill ha in svaren, säger Jan Halberg.

Nedan följer förslaget i sin helhet.

Förslag om testperiod för V75-tävlingar 2020

 

Bakgrund

Den 15 augusti 2015 lanserades den nya starttiden 16:20 för V75. Vi inom TR tror att det var ett misstag, även om intentionen, att optimera intäkterna från V75-spelet var goda.

Travsporten lever i det stora hela på en investeringsvilja från (a) hästägare och (b) spelare, vi kan kalla dem kunder. Det finns också en stor union av personer som befinner sig i båda lägren och historiskt sett är väldigt lojala och värdefulla kunder.

Återbetalnings-procenten till de två kundgrupperna på sitt investerade kapital ligger i genomsnitt i uppskattningsvis 35% resp 70%. Det ställer höga krav på produktutformning för att locka nya kunder men också bibehålla existerande kunder.

Vi anser att travsporten genom sitt av ST ägda, men av staten kontrollerade, ATG genomfört ett antal bra reformer för att möta den nya spelmarknaden och agera proaktivt för att tillfredsställa kundgrupp (b) i den hårt konkurrensutsatta marknaden. Två bra exempel på det är 1) genomförandet av produktgrenen V75 Tillsammans, som fungerar som ett mycket bra komplement till Harry Boy för att intressera och ansluta mindre kunniga spelare till bra spel på hästar. 2) Modernare produktion av TV-produkten inklusive studio, innehåll och digital presentationsteknik och 3) Introduktionen av nya spelformer som Kasino och Sportspel, för att skapa mervärde för ATG:s kunder, framför allt vid tidpunkter utanför travsportens schema men även i samband med det.

Vad vi aktiva dock erfar är en kraftig tendens neråt i intresset för själva sporten, vilket vi är övertygade om att på medellång och lång sikt kommer skapa problem i rekryteringen och behållandet av kundgrupp (a). Den tydligaste observationen av detta sker genom det publiktapp för de stora tävlingarna, V75, V86 och Årgångs-/Elitlopp vi ser, men även ett allmänt missnöje över i stort sett hela linjen gällande den nya ordningen.

Detta missnöje har dryftats i många sammanhang. För att kunna komma vidare med konkret träffades TR:s representanter i Halmstad för att försöka diskutera fram ett förslag att gå fram med till ST.

Förslag

För att komma till rätta med detta önskar vi nu att ST gradvis, genom ägardirektiv och avtal med spelpartners, utvecklar tävlingsprogrammet i en riktning som tillgodoser både kundgrupp (a) och (b) på bästa sätt, samtidigt och gemensamt.

En första åtgärd är att skapa en återkommande programpunkt och stärkt varumärke för vårt bästa trav på weekends och helgdagar med första start för elit-tävlandet STL kl 15:00, där loppen skall vara avklarade innan kl 18:00. Detta skall även gälla söndagar och övriga helgdagar då topptävlingar arrangeras.

Detta skulle kunna ske som en testperiod under nio månader, till exempel från 1 januari 2020 fram till och med Derbysöndagen.

Under perioden skall alla effekter som påverkar både kundgrupperna (a) och (b) mätas professionellt, genom interna och externa studier. Därefter skall tävlingsprogrammet i avseende frågan om V75/elittravet sättas inom ramen för ST:s ägardirektiv och ramar för avtal med andra spelbolag än ATG.

Vår förhoppning är att detta på sikt kommer stärka lojaliteten hos kundgruppen (a) och bygga en grund för att växa intresset för att bli aktiv inom travsporten. Vi tror också att, eftersom ett stort antal av dessa är potentiella spelkunder, att (b) kommer att kunna stärkas genom fortsatt god affärs- och produktutveckling av ATG och på sikt även andra spelbolag, när affärsmässiga möjligheter att sluta avtal med sådana föreligger.

Som en icke oansenlig sidoeffekt tror vi att banornas möjligheter till större publikintäkter kommer att öka, samt att arbetsförhållanden för travsportens aktiva kommer att bättre. Möjligheten att rekrytera nya och behålla aktiva och administrativ personal inom sporten kommer definitivt att förbättras av vårt förslag.

Konsekvenser

Enligt ATG:s VD är summan travsporten riskerar genom att ändra på nuvarande upplägg till det gamla ungefär 100 Mkr netto per år. Det betyder 75 Mkr under den 9-månadersperiod som föreslås.

Genom att föreslå 15:00 som starttid kommer nuvarande TV-program kunna kvarstå i sitt framgångsrika format, med enda skillnaden att det behöver starta kl 17:00 i stället för kl 18:00. Detta borde inte enskilt betyda en skillnad på 100 Mkr, förhoppningsvis ingen alls, om:

• ATG fortsätter med sin framgångsrika produkt- och affärsutveckling för V75-spelet med tillhörande bild- och ljudbevakning, samt nya innovativa spelprodukter, speciellt i ”live-fönstret”
• TV-dealen med TV4 kan göras mer kostnadseffektiv
• V75-dagarna blir attraktivare att besöka och ett tydligt skyltfönster för sporten och spelet för att locka nya och behålla gamla fans
• ST genom att skapa intressantare lopp för STL gör att V75 blir ett roligare spel

I det korta perspektivet kommer en ändring antagligen att medföra en temporär minskning. Den tror vi med råge kompenseras av kundnöjdheten hos hästägare och travbanebesökare på V75 och dessutom även uppskattas av sportens aktiva, speciellt lärlingar och hästskötare med flera.

Vi vill poängtera att ATG:s vd uttalat att 20:00 som starttid för V75 skulle ge mer spelintäkter till sporten, vilket troligen stämmer. Det bevisar att en optimering måste ta hänsyn till kundgrupp (a), eftersom vi tror att sporten skulle förtvina av att köra våra bästa tävlingar sent på lördag-kvällar.

Vi är övertygade om att 15:00 som starttid för alla V75-omgångar på helger och röda dagar kommer sätta en rutin hos våra lojala kunder som på medellång och lång sikt kommer att bli mycket värdefull.

TR börjar nu med att ställa frågan:

Skall vi till ST föreslå att vi är nöjda fortsätta med nuvarande ordning med V75-tävlingar baserade på start 16:20?

Eller

Skall vi till ST föreslå en testperiod där V75-tävlingarna är baserade på start 15:00 med förhoppningen att med stöd av data sedan permanenta detta?