Fokustema
Elitloppet
Läs senare

Solvalla letar nya lösningar

Ingenting är ännu klart med Atlantas flygresa till Elitloppet. Solvalla och banans sportchef Anders Malmrot går fortfarande i väntans tider och förhoppningsvis har han en ny lösning för att locka Hambletonian-vinnaren till Sverige.
Av
Claes Freidenvall
Anders Malmrot väntar fortfarande på besked från Atlantas tränare Ron Burke om det blir start i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Anders Malmrot väntar fortfarande på besked från Atlantas tränare Ron Burke om det blir start i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Det är inte helt lättlöst. Flygbolaget vi använder oss av därborta, Global Horse Traveller, flyger inte sträckan New York-Paris, utan Chicago-Paris. Det skulle i så fall innebära en tolvtimmars bussresa New York-Chicago och det fungerar inte, säger Anders Malmrot.

Global Horse Travellers flyger inte heller hästar till Frankrike utan till Liège i Belgien.

Ron Burke. Foto: stalltz.se

– Anledningen är att det inte alltid finns en veterinär vid gränskontrollen när planet landar och att det kan uppstå mycket väntan och därför flyger Global Horse Traveller nästan alltid till Liège. Där fixas allt pappersarbete och sedan ”truckas” hästarna vidare till Frankrike efter det, säger Malmrot och fortsätter:

– Den resan vill inte Ron Burke ha, han vill göra en omlastning i Paris och flyga till Stockholm. Jag har full förståelse för hans inställning. Därför har vi kontaktat ett annat flygbolag, men jag har inte fått något besked från dem som står för planet i Frankrike.

Bytte resrutt

Det tragikomiska i hela den här historien är att Solvalla från början hade gjort klart med att årets Elitloppsplan med franska hästar skulle utgå från Liège i Belgien.

– Vi fick en väldigt bra deal, men alla fransmän slog bakut och tyckte att det var för lång resa dit och Jean-Michel Bazire sade att han inte i så fall skulle komma till Elitloppet med Aubrion du Gers. Istället gjorde vi en omförhandling och planet skulle flyga från Le Bourget till Stockholm och alla franmän blev jätteglada. Hade vi hållt oss till ursprungsplanen hade vi varit i box med Atlanta.

Nu står Anders Malmrot inför ett dilemma.

– Jag ska ringa till Ron Burke i eftermiddag (amerikansk tid, reds. anm.) och se om vi har en lösning, eller om det ställs på sin spets. Annars är alternativet att Atlanta får åka tre timmars buss till Grosbois, säger Anders, och utvecklar sina funderingar:

– Nu kan jag inte biten om hur sådana här resor kan påverka hästen, men om Atlanta flyger från New York på tisdag landar hon på onsdag förmiddag lokal tid. Om det fungerar med pappersarbetet borde de kunna lasta henne runt lunch och sedan vara i Paris på sent på onsdag eftermiddag. Då kan hon få en uppladdningsdag på Grosbois, äta, dricka, jogga och ta igen sig.

Får en vilodag

Planet för de franska hästarna lyfter fredag morgon – klockan 10.00 – från Le Bourget.

– För mig låter det som en bättre idé än att flyga från New York och landa på Charles de Gaulle-flygplatsen. Hon måste ändå åka till Le Bourget och lastas om. Då blir det pang-pang hela tiden. Med vårt nuvarande upplägg får Atlanta chansen att återhämta sig ett dygn innan nästa flygtur och för min del låter det som ett bättre upplägg.

Fokustema
Margareta Wallenius-Kleberg
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Lannem Silje-dotter till Sverige

Margareta Wallenius-Kleberg har från Norge köpt ett av kallblodsportens mest eftertraktade föl. Från Ola M. Skrugstad har Margareta förvärvat ett sto undan stostjärnan Lannem Silje och Tekno Odin.
Av
Claes Freidenvall
Lannem Silje vid segern i Elitkampen där hon satte stovärldsrekordet 1.18,8. Foto Martin Langels/ALN
Lannem Silje vid segern i Elitkampen där hon satte stovärldsrekordet 1.18,8. Foto Martin Langels/ALN

– Jag är jätteglad att jag fått möjligheten att köpa stofölet. I framtiden får Uggla I Mossen en kompis, men Lannem Stella ska naturligtvis tävla först, säger Margareta Wallenius-Kleberg.

Margareta Wallenius Kleberg Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Lannem Stella är andra avkomman undan Lannem Silje (e. Åsajerven-Lannem Sjura e. Elding), 1.18,8ak*/6.881.134 nkr, och precis som hennes första – Lannem Stina (e. Dotterud Teddy) – handlar det om ett sto.

”Super-Silje” var en fantastisk tävlingshäst. Hon startade 56 gånger, vann 46 lopp (!), tog fem andraplatser och ett tredjepris. Ola M. Skrugstads sto hade två karriärer på tävlingsbanan.

Dubbla Derby, dubbla Kriterium

Hon vann Kriteriet både i Sverige och Norge och upprepade samma bedrift året därpå då det handlade om respektive nations Derby. För tre år sedan vann Lannem Silje Elitkampen på Solvalla på tiden 1.18,8a/1.609 meter, vilket är den snabbaste tid ett kallblodssto travat.

Lannem Silje blev gaffelbandsskadad 2015 och sattes i avelsboxen. Efter ha fått ett föl – Lannen Stina – gjorde hon comeback på tävlingsbanan i början av 2018. Det blev två vinster och två andrapris på sex starter innan hon stannade mitt under pågående träning i samband med att hon skulle gå ett snabbjobb på Biri. Då tog Ola M. Skrugstad beslutet att ”Super-Silje” skulle lägga tävlingsskorna på hyllan.

Att Lannem Silje var ett fenomen på tävlingsbanan är det ingen tvekan om – nu återstår att se om hon blir lika lyckosam i aveln?

Fokustema
Nya hästkrafter
Läs senare

Rally på Örebrotravet

Nästa år blir det fart och fläkt på Örebrotravet. KAK Midnattssolsrallyt avgörs mellan 8-11 juli med Örebro som huvudort och Mariebergs travbana som serviceplats.
Av
Claes Freidenvall
Rallybilar på Örebrotravet. Nästa år arrangeras Midnattssolsrallyt och Mariebergs travbana blir serviceplats. Foto: midnattssolsrallyt
Rallybilar på Örebrotravet. Nästa år arrangeras Midnattssolsrallyt och Mariebergs travbana blir serviceplats. Foto: midnattssolsrallyt

Under Midnattssolsrallyt kommer det också att hållas travtävlingar på banan och den 9 juli körs V64 på Örebrotravet med Juliloppet som höjdpunkt.

Tävlingen 2020 är det 15:e KAK Midnattssolsrallyt i historisk form vilket är precis lika många gånger som KAK Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga form 1950-1964. Detta jubileum kommer också att uppmärksammas under tävlingen, berättas på midnattssolsrallyt.com.

KAK Midnattssolsrallyt 2020 är öppet för tvåhjulsdrivna bilar byggda 1990 eller tidigare och antalet tävlande är begränsat till cirka 200 ekipage. Rallyt är cirka 90 mil långt totalt med ungefär 20 specialsträckor på omkring 16 mil. Tävlingen körs i tre etapper med nattuppehåll.

Fotnot: KAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av Europas största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K och har körts varje år sedan 2006. Tävlingen kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. KAK Midnattssolsrallyt ska erbjuda deltagare, publik och partners en unik upplevelse av klassiska rallybilar på fina rallyvägar under säkra förhållanden. Deltagarna ska erbjudas en trevlig samvaro med god mat i en anda av nostalgisk motorsportkultur där helhetsupplevelsen tillsammans med tävlingsmomentet utgör den klassiska Midnattssolsrallyandan.

Fokustema
In Memoriam
Läs senare

Mantorptravets starke man Arne R Eriksson avliden

En av Mantorptravets viktigaste personer har gått ur tiden: Arne R Eriksson. Tandläkaren som drev Stall Carre sedan 1960-talet höll igång med sitt stora intresse travsporten in i det sista.
Av
Lars G Dahlgren
Arne Eriksson har gått bort. Här delar Arne ut pris i sitt eget lopp på Mantorptravet i juni, där Digital Track vann. Foto Magnus Strömsten/ALN
Arne Eriksson har gått bort. Här delar Arne ut pris i sitt eget lopp på Mantorptravet i juni, där Digital Track vann. Foto Magnus Strömsten/ALN

Arne R Eriksson blev 90 år. Han deltog i travsällskapets höstmöte för några veckor sedan och var i juni i år prisutdelare i det stolopp han fått instiftat på Mantorp.

Arne R Eriksson var med och skapade Mantorptravet vilket invigdes 1965. Det var inte självklart att banan som planerades  i Östergötland skulle hamna vid E4:an på den sidan om Linköping, mot Mjölby. Det fanns även ett förslag om att placera den mellan Linköping och Norrköping. Arne R Eriksson var vid denna tid hästägare hos Knut Lindblom. Första hästen var Liard, född 1962, efter Bobby Boy och Alpina, vilken vann tre lopp. Han hade även hästar hos Sören Nordin.

Bara ett år efter att Mantorptravet invigts blev det kris; banan hade byggts utan ordentliga kontrakt med entreprenörerna och nu hotade stora ekonomiska krav från ett byggbolag. Hela den första styrelsen blev avsatt 1966. Arne R Eriksson tog över som ordförande. Och stannade på den posten ända till 1987, alltså i 21 år.

– Det var tufft under ­flera år där i början när banan hade byggts. Du vet, de skrev ju inga kontrakt, utan bara byggde på och vi fick en jäkla rättsprocess över oss som vi höll på med under flera år i tingsrätten. Men vi hade tur som fick tag i en advokat som hette Pedersen så vi klarade oss till slut. Men det hängde på håret, vi var riktigt illa ute, sade Arne R Eriksson i en intervju med tidningen ÖstgötaCorrespondenten när Mantorptravet 50-årsjubilerade år 2015.

Arne R Eriksson var en av dessa travsportseldsjälar som satt som banordförande, vilka under ATG:s starka utveckling var bärande kugghjul i travsportens stora expansion och framgångsvåg under 1970- och 80-talet.

Utöver att vara engagerad som ordförande i Östergötlands Travsällskap var Arne R Eriksson också under många år ordförande i Trav och Galoppronden.

Arne R Eriksson låg bakom vad som nu framstår som en märklig historisk relik, men som då var något stort och banbrytande: direktspel till V65-banan från en centralt belägen affärslokal i Linköping. Det var en ren försöksverksamhet med  ”off-track-betting” innan totomaterna började ta över förtidsspelandet från posten.

– Det blev enormt stort. Direktspelslokalen var proppfull varje lördag och de som var där fick lyssna på telefonreferat från V65-banan. Ingen tv-sändning…Jag var en liten pojk, fick hjälpa till med att sköta garderoben. Men det blev aldrig något över av garderobsavgifterna, för dem spelade jag alltid bort, minns Arne R Erikssons son Per K Eriksson.

Arne R Eriksson drev med amatörtränarlicens, tillsammans med sönerna Per (innan denne flyttade till USA och blev topptränare där med tre segrar i Hambletonian) och Ted, Stall Carre vidare med egen uppfödning. Grundbulten var stoet Barracuda (född 1962 e. Safari The Great – Cairene e. Locomotive) som visserligen inte tog mer än fyra segrar på 66 starter, men i aveln var hon lyckosam med fem avkommor som sprang in över 100.000 kronor.

Stall Carre hade också egen avelshingst: Diamond Star (född 1967 e. Star’s Pride – Tiny D.). En USA-import Håkan Wallner tog hit, Arne R Eriksson köpte och Diamond Star (29 segrar på 195 starter, 419.000 kronor insprunget) tävlade ihop till att bli premierad avelshingst.

Arne R Erikssons vinstrikaste avkomma som uppfödare blev Uncle Carre (född 1988 e. Lord of All – Fia Carre), med Barracuda som mormor, med 864.000 kronor insprunget. Bäst var dock den redan 20 år tidigare födde Per Carre (e. Dempsey – Reina), vilken Arne dock sålde tidigt,  med hela 74 segrar på 313 starter och för sin tid starka 787.000 kronor intjänat.

Arne R Eriksson var även verksam som amatörkusk. I Svensk Travsports register står han noterad för 20 kusksegrar, den sista 1994.