Fokustema
Färjestad
Läs senare

Ken: Som att trampa i en mosbricka

Färjestadstravet tvingades ställa in sina V64-tävlingar i sista minuten igår kväll.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Foto: Micke Gustafsson/ALN
Foto: Micke Gustafsson/ALN

– Jag har inte räknat på vad det kostar ännu, men det handlar om flera hundratusen kronor utan att spelet är inräknat, säger Färjestads travbanechef Ken Karlsson.

Redan vid 10.00-tiden igår kontrollerades Färjestads banunderlag av berörd personal.

– Då var allt bra. Vid lunch började banan ”blöda” – det var blött på ytan – och vi trodde att det var snöfallet kvällen innan som var själva orsaken. Det var två-tre centimeter gegga och i det läget hade vi ingen tanke på att det skulle bli frågan om någon tjällossning.

I samma veva bestämdes det att ytlagret skulle dras av ner mot innerplan.

– En dyr kostnad eftersom det kräver mycket efterarbete. Avskrapningen var klar vid 16.00-tiden och de fyra väderprognoser vi följde visade att temperaturen skulle gå ner med en eller två grader, men så blev det inte. Någon gång vid 18.00 beslutade vi oss för att dra av banan ytterligare en gång. Banan blev bra på flera ställen, men på sista bortre långsidan var det som att trampa ner i en mosbricka och då togs beslutet om att ställa in tävlingarna.

Vad slutnotan kommer att stanna på är ännu inte färdigräknad. Sedan en tid tillbaka har Svensk Travsport en avbrottsförsäkring, men det kommer ändå bli en dyr historia för Färjestadstravet.

– Det är ju skillnad om vi skulle hunnit flytta tävlingsdagen, men nu var alla på plats och alla drabbades. Vi hoppas förstås att vi ska kunna ta igen den här tävlingsdagen vid ett senare tillfälle, men det blir svårt att hitta en lucka för V64. Däremot kanske det finns möjlighet att peta in en V65:a eller en saxkväll med V5. Det ligger både i vårt och ST:s intresse att hitta en ny tävlingsdag. Ingen är nämligen betjänt av att prispengar och tävlingstillfällen fryser inne.

Ingen ersättning från ATG

När en tävlingsdag ställs in finns det inget centralt direktiv hur eventuella ersättningar till de ”drabbade” ska utgå.

– Det finns en praxis, att de som redan hunnit resa iväg ska få ersättning för resan, och att det är banan som ska kompensera de drabbade. För banan är det dyrt att ställa in, men inte lika kostsamt som tidigare eftersom banan numera ersätts via sportens avbrottsförsäkring. Tävlingskostnadsersättningen från ATG uteblir och igår handlade det om 222.000 kronor, säger Per Wetterholm på ST:s sportavdelning.

Omsättningsmässigt förlorade Färjestad någonstans mellan 13-14 miljoner kronor igår.

Fokustema
Enghien
Läs senare

Calle Crown i franskt storlopp

På lördag drar Enghiens sommarmeeting igång på allvar med Prix de New York (€80.000) och bland de anmälda finns Tomas Malmqvists Calle Crown.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Medeldistansloppet Prix de New York lockar med ett förstapris på 36.000 euro och Calle Crown (e. Great Challenger) kommer knappast till dukat bord. Motbud saknas inte i det 15 hästar stora fältet och bland motståndarna kan Feerie Wood nämnas.

Rockfeller Center-dottern kommer närmast från seger i Prix Pythia (€67.000) och tidigare i år har Feerie Wood också vunnit Prix Aletheia (€67.000) på Vincennes. Fjolåret avslutades med seger i Prix Tenor de Baune (€85.000), vilket gav henne en plats i Prix d’Amérique där hon slutade oplacerad.

Femma i Prix de l’Atlantique

Tomas Malmqvists Calle Crown slutade sjua i senaste starten på Vincennes och innan dess vann han Prix du Rouergue (€67.000).

På Paris-banan Enghien har Calle Crown startat tidigare i år och då slutade han femma i Prix de l’Atlantique. Ett lopp som vanns av Elitloppstvåan Vivid Wise As.

Fokustema
Utblick Norge
Läs senare

V86-omgång med en ”svensk” häst

V86 på onsdag går på export till norska Bjerke.
Antalet svensktränade hästar till start?
En – i träning på norrmannen Petter Glittums filial på Färjestad.
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou

Nästa veckas V86-omgång, som förlagts till norska huvudstadsbanan Bjerke, blir något att sätta tänderna i för de totosugna svenska spelarna. 86 av 87 anmälda hästar inom spelformen är nämligen tränade i Norge. Den 87:e står som hemmahörande på norska Jarlsberg i det norska programmet, stoet Denali (e. Revenue), men återfinns i verkligheten på Petter Glittums svenska filial på Färjestad enligt travsport.se.

Sex lopp för varmblod och två kallblodslopp är fördelningen och en av avdelningarna har blott 15.000 kronor i förstapris.

Ett silverdivisionsförsök för varmblod inleder omgången med Frode Hamres duo Sofies Case (e. Broadway Hall) och svenskägde och svenskfödde Staro On The Rocks (e. Conway Hall) bland segeraspiranterna.

Liknade klass vad gäller intjänade pengar befinner sig de tolv hästarna i den högre kallblodsklassen, kanske med Trond Anderssen-tränade Reime Kongen (e. Bork Odin) i första rummet.

Här är startlistorna till Bjerkes onsdagstävlingar, där V86 avgörs som lopp 3–10.

Sluta dansa efter ATG:s pipa!

Fokustema
Danmark
Läs senare

Så blir nya Charlottenlund?

Den stora läktaren och stallområde i samma byggnad?
Så kan framtidens Charlottenlunds travbana se ut.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Igår beslutades det på generalförsamlingen i Det Danske Travselskap att Nordens äldsta travbana blir kvar på den plats ovalen legat sedan Köpenhamns hästkapplöpningar flyttades från Lyngbyveien 1891.

Det Danske Travselskap jobbar efter den så kallade ”Åby-modellen”. Tanken är att banans stallbacke ska försvinna och göras om till ett bostadsområde, medan det blir en paddock under huvudläktaren. Förslaget innehåller att dagens stora uteläktare ska inglasas.

Innan gårdagens generalförsamling – skriver travservice.dk – har det från politisk sida visats intresse för att bevara Charlottenlunds travbana som den kulturinstitution den är. Även travbanans grannar är positiva att Lunden blir kvar.

Framtidens väg för Charlottenlunds travbana är utstakad, men det krävs också att Gentofte kommun säger ja till den nya detaljplanen.

Se förslaget här!

Vill du bo på Charlottenlunds stallbacke. I förslaget kommer delar av dagens stallbyggnader finnas kvar.