Fokustema
Eftersnack Prinsloppet
Läs senare

”Stallets första Elitloppshäst”

KARLSTAD. Mycket sparat. Elitloppshäst. Gulddivisionen nästa.
Det var en hel del glada toner även från de tränare och kuskar som placerade sig bakom Perfect Spirit i Hertigen av Värmland, Prins Carl Philips Jubileumspokal.
Av
Emil Persson
Hans-Owe Sundbergs Eldorado B. satt fast med sparade krafter i Hertigen av Värmland, Prins Carl Philips Jubileumspokal.  Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Hans-Owe Sundbergs Eldorado B. satt fast med sparade krafter i Hertigen av Värmland, Prins Carl Philips Jubileumspokal. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Låt oss börja med måltvåan Heart of Steel (e. Cantab Hall). Peter Untersteiners nederländare fick den otacksamma rollen att jaga från tredje utvändigt, men det sista halvvarvet hästen gjorde för egen maskin var verkligen mäktigt att skåda. Han kom i mål på 1.10,2a/1.640 meter efter att avslutat sista 700 meterna efter 1.08,5.
– Johan var otroligt nöjd med hur hästen kändes i årsdebuten så jag hade faktiskt förväntat mig något sådant här idag. I fjol blev det ingen träningsperiod eftersom han kom i startmässigt skick och vi startade på, men nu har han fått en vinter i sig med träning och det har gjort honom riktigt gott. Jag har faktiskt sagt internt att detta blir stallets första Elitloppshäst och finner ingen anledning att ändra det tänker efter dagens lopp, men då tänker jag alltså på nästa års Eltilopp. Vi får vara med i Copenhagen Cup om vi vill, men det lutar åt att vi står över det och går för Silverdivisionen istället, där har han ju två chanser, säger Peter Untersteiner och syftar på att hästen enbart bär dryga miljonen i startprissumma i nuläget.

”Mycket sparat”

Relativt färsk som silverhäst är även Eldorado B. (e. Maharajah) som aldrig fick se dagens ljus bakom Perfect Spirit. Hästen slutade trea på 1.10,3.
– Jag kunde ha svarat honom från start om jag velat, men då hade det blivit en häftig speed genom första kurvan och det ville jag inte ha idag. Det var tveklöst så att det fanns mycket sparat i mål; han är bra alltså, säger Torbjörn Jansson.

Hästens tränare Hans-Owe Sundberg fyller i:
–Han var inte speciellt tagen efter loppet och detta är en häftig häst. Efter varje lopp har han bara gått framåt och jag inbillar mig att han kommer göra det även efter det här loppet. Han gjorde 23 starter i fjol och var förtjänt av en paus, men gick till vintervila i väldigt fint skick. Han har haft nytta av den träningsperiod och det var ett måste om man ska kunna spänna bågen i år. Torbjörn Jansson sade efteråt att han tyckte vi kunde anmäla hästen i alla sammanhang, men något beslut om vart vi går nu har jag intre tagit ännu, säger Hans-Owe Sundberg.

Guld nästa?

Derbytvåan Chianti (e. Scarlet Knight) såg inte ut att laddas max från sitt tredjespår och hamnade i tredje invändigt. Därifrån spurtade han in till fjärdeplatsen på 1.10,4a/1.640 meter tätt före Lucifer Lane (e. Infinitif). Den sistnämnde hamnade som fyra längs sargen och gick jättebra en bit ut i banan till femteplatsen på 1.10,5, men att plocka längder i 1.08-avslutningen var inte enkelt.
– Hästen var irriterad från start och det var inget alternativ att ladda med honom. Han har kunnat vara såhär någon gång innan också bakom bilen när man kommit upp tidigt med honom bakom vingen och det kanske förstärktes idag när det var första starten för året. Det blir säkert bra när vi kommit igång ordentligt, men det är klart att vi måste få ordning på detta så han kan öppna ordentligt för det vet vi ju att han kan, säger Thomas L Nilsson.
Vad väntar nu?
– Vi ska kolla upp hästen i morgon, men det kan bli så att vi startar i Gulddivisionen hemma i Örebro den 4 maj. Då provar vi nog ett halsvstängt huvudlag och tar bort checkpinnen och ser om det kan fungera bättre. Han gick i alla fall jättebra till slut – det var full fart över mål – så vi är nöjda prestationen i sig, säger Nilsson.

Fokustema
Derbytider
Läs senare

Debut som treåring – nu Derbyfavorit

På söndag avgörs det slovenska Derbyt och Peter Zadel, som till vardags jobbar hos Peter Untersteiner, åker dit för att starta sverigebekantingen Jopi - som har både svensk bakgrund och Derbysegrar i blodet.
Av
Cecilia Kristoffersson
Peter Zadel är på väg mot hemlandet Slovenien för att köra Jopi i Derbyt på söndag. Foto Jörgen Tufvesson
Peter Zadel är på väg mot hemlandet Slovenien för att köra Jopi i Derbyt på söndag. Foto Jörgen Tufvesson

Jopi (e. Saxo de Vandel) har gjort elva starter på svensk mark, alla med Peter Zadel i sulkyn, och det har blivit fyra segrar så här långt. Rekordet 1.11,8ak är det snabbaste någon slovenskfödd häst någonsin travat.

Det finns mycket svenskt i stammen bakom Jopi och det tidigare rekordet på 1.13,2ak satte hennes mor Jo H.V. (e. Archer I.T.) som själv vann det slovenska Derbyt 2006. Hon åkte senare till Sverige och tränades här av Torbjörn Jansson och Petri Salmela under en period. Jo H.V:s mormor Julira (e. Lord Iran) importerades till Slovenien från Tyskland och hennes linje har gett flera Derbyvinnare. Hennes mamma Julienne (e. Rollo) var svenskfödd och segrade i Svenskt Travderby 1962 för sin tränare Sören Nordin.

Peter Zadel. Foto Mia Nilsson

Archier I.T. (e. Cornstalk) är svenskfödd och tjänade i Ronny Rydells regi 480.658 kronor innan han exporterades till Slovenien 1999.

Ägare och uppfödare till Jopi är Andrej och Alenka Pirc som under ett år leasade Jo H.V. och valde att betäcka henne med Saxo de Vandel efter att ha rådgjort med hans förre tränare Thierry Duvaldestin. Jopi fick dock gå i en hage fram till dess att hon var tre år gammal innan hon kördes in och hon debuterade alltså väldigt sent i tävlingssammanhang. I slutet av förra året tog hon fyra raka segrar i hemlandet och ägarna bestämde sig då för att skicka henne till Sverige och Riccardo Bianchis träning.
– Egentligen var det för att hon blev så dum att köra och bara slog. De ville ta bort henne, men då sa jag att vi kunde prova i Sverige ett tag. Hon fick åka till Riccardo, men var så dum att köra att han gav upp efter ett antal söndersparkade vagnar. Då bad jag Kim, som jag jobbar mycket tillsammans med, att ta hem henne till sig och bara släppa ut i hagen och ge mat så skulle jag prova att rida henne. Det kändes dumt mot ägarna att inte ge det ett sista försök då de återigen sa åt mig att ta bort henne, berättar Zadel som själv kört Jopi till Slovenien.

På torsdagen åkte hon från Bianchi och lördagen satt Peter upp för första gången.
– Sedan vi bytte ställe på henne har hon inte gjort ett enda misstag och den första månaden red jag henne bara, men nu kör jag henne även i träning. Riccardo har fortfarande huvudansvaret för allt, men jag och Kim sköter träningen nu.

Distansen i Derbyt är 2.600 meter och det körs i Sloveniens huvudstad Ljubljana. Årets samlade prissumma på 20.000 euro är den högsta som någonsin utdelats. Tolv hästar kommer till start och åtta av dessa har kvalat in medan fyra har tagit sig med på pengar.
– Halva fältet är ston och de tre bästa hästarna är ston. Jag är övertygad om att Jopi är bästa hästen, men det är inte alltid bästa hästen vinner ett Derby…

Resan till Slovenien från Sverige påbörjades igår för Peter Zadel och Jopi. Två stopp blev det längs vägen och de är på plats i hemlandet nu. Hon står uppstallad i samma stall som Legendary Lover K. numera står i.
– Hon har varit ute i hagen idag och allt verkar bara bra efter resan.

Lottningen skedde tidigare ikväll och Jopi kommer ut från spår fyra – självklart med Peter Zadel i sulkyn.

Fokustema
Sabotage
Läs senare

”Det finns rutiner runt strykningar”

Mantorptravets sekretariat bröt i sina rutiner när Wim Paals Tobias del Ronco ströks från ett V64-lopp igår på östgötabanan och utsattes för ett sabotage som enkelt kunde ha undvikits.
Av
Claes Freidenvall
Wilhelm Paal råkade ut för ett sabotage på Mantorptravet igår när hans häst Tobias del Ronco ströks av en okänd person. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Wilhelm Paal råkade ut för ett sabotage på Mantorptravet igår när hans häst Tobias del Ronco ströks av en okänd person. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Det finns fastställda rutiner runt strykningar och man ska alltid motringa om man känner sig osäker, säger Mattias Stenby på Svensk Travsport, som själv jobbat med anmälningar både på Örebrotravet och Solvalla.

– Har man tränarens nummer inlagt i sin telefon ser man ju direkt om det är han/hon som har ringt. Är det någon annan person, kanske någon anställd, bör man ringa tillbaka för att vara på den säkra sidan.

Travbanornas sekretariat har tillgång via ST:s datasystem nummer till samtliga tränare med licens knuten till Svensk Travsport.

– En del tränare kan uppleva att det kan vara problem att få tag på personer på sekretariatet om telefontiden på banan exempelvis bara är fram till klockan 12.00.

Mantorptravet har erkänt sitt misstag och ersätter Wim Paal-tränade Tobias del Roncos ägare Teresa Cavallo med ett fjärdepris, 7.200 kronor.

Fokustema
Vincennes
Läs senare

13 kvar i Masters-final

Endast 13 hästar kvarstår i finalen i European Trotting Masters/Prix d'Ete (€380.000) på Vincennes på lördag och det är stor risk att ytterligare hästar faller ifrån trots den mastiga prischecken i loppet.
Av
Claes Freidenvall
Propulsion är en av 13 hästar som kvarstår i finalen i European Trotting Masters på Vincennes. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
Propulsion är en av 13 hästar som kvarstår i finalen i European Trotting Masters på Vincennes. Foto: Simon Hagen/Sulkysport

Bold Eagle och Propulsion är de två hästar som tjänat mest i loppet och det är gott om svenskinslag på Paris-banan Vincennes på lördag eftermiddag.

Förutom Daniel Redéns Propulsion kvarstår Stefan Melanders Milligan’s School på listan, Robert Berghs Mindyourvalue W.F, Magnus Träffs Queer Fish och Timo Nurmos Eelis.

Den definitiva anmälan till loppet sker imorgon och följande hästar är intresserade av att starta i European Trotting Masters/Prix d’Ete över distansen 2.700 meter:

  • Eelis (Timo Nurmos)
  • Voltaire Gifont
  • Queer Fish (Magnus Träff)
  • Detroit Castelets
  • Mindyourvalue W.F. (Robert Bergh)
  • Bahia Quesnot
  • Tony Gio
  • Cleangame
  • Milligan’s School (Stefan Melander)
  • Bel Avis
  • Uza Josselyn
  • Propulsion (Daniel Redén)
  • Bold Eagle