Fokustema
Marknadsföring och sponsring
Läs senare

Sundbyholm vägrar skriva på ST-avtal

En enig styrelse i Sörmlands Travsällskap har beslutat att inte skriva på det treåriga avtal som Svensk Travsport skickade ut till travbanornas ordförande/styrelse gällande ”marknadsföring och sponsring” strax innan jul och som ska vara påskrivet senast den 17 januari.
Av
Claes Freidenvall
Björn Frössevi, ordförande Sörmlands Travsällskap. Foto: Adam Ström/stalltz.se
Björn Frössevi, ordförande Sörmlands Travsällskap. Foto: Adam Ström/stalltz.se

– Jag är förvånad att ingen reagerar över avtalet. Finns det ingen opinion längre i Trav-Sverige, undrar Björn Frössevi, ordförande i Sörmlands Travsällskap.

Den 7 januari skickade Sörmlands Travsällskap ett brev till ST:s vd Maria Croon och travförbundets vice vd Ulf Hörnberg, undertecknat av ordförande Björn Frössevi och vice ordförande Jan-Ivar Jonsson.

Där står bland annat att läsa:

”Resultatet är att en enig styrelse inte känner att vi med rådande formuleringar och givet det läget som är i övrigt kan skriva på detta avtal nu.”

Björn Frössevi har varit i kontakt med Svensk Travsport och på onsdag eftermiddag den här veckan ska delar av Sörmlands Travsällskaps styrelse träffa Maria Croon och Ulf Hörnberg.

– I den relativt nya styrelsen i Sörmlands Travsällskap finns flera personer som inte varit med speciellt länge inom travet, men som däremot är väldigt vana vid att vara med i större företags organisationssammanhang. När vi läser avtalet kan vi konstatera, att det är omöjligt att skriva på. Normalt är väl att när den här typen av avtal ska skrivas ska det finnas någon slags process där avtalet kan diskuteras. Ulf Hörnberg säger till mig, att det har diskuterats i det strategiska samrådet och det må så vara, men här är vi avtalspart och vi i Sörmlands Travsällskap måste kunna diskutera innehåll och formuleringar för ett sådant avtal, fortsätter Frössevi.

”Ensidigheten kommer diskuteras”

Ensidigheten i avtalet är något som kommer att föras på tal vid onsdagens möte mellan Sörmlands Travsällskap och Svensk Travsport.

– Definitivt kommer ensidigheten att diskuteras, till exempel att kraven på den ena parten (ST) är närmast obefintlig, till exempel när det gäller att verkligen gå i mål med avtal med andra spelaktörer. Vi som ägare har få möjligheter att sätta press på den centrala organisationen om inte avtal som detta kan användas till det, säger Björn Frössevi.

Sörmlands Travsällskaps ordförande anser också att det finns några innehållsmässiga delar i avtalet som är mycket speciella, bland att det bara är skyldigheter för sällskapet.

– Därför känns det bra att vi kan ha ett möte på onsdag.

”ST säger att vi måste skriva på”

Mötet är också viktigt för Svensk Travsport, enligt Björn Frössevi.

– ST säger att vi måste skriva på. Annars får ST inte till avtalet med ATG. Vad händer i så fall? Ska Sörmlands Travsällskap inte få köra några tävlingar?

Flera andra punkter kommer Sörmlands Travsällskap lyfta med ledningen för Svensk Travsport.

– Om vi skriver bort all möjlighet att kunna göra någonting med andra bolag som har juridisk rätt att driva spel i Sverige, måste det finnas för vår part någon slags skyldighet att komma överens med dem. Om inte detta sker måste en ny lösning tas fram. Avtalstidens längd är en annan sak. Ska vi skriva fast oss i ett avtal som är tre år samtidigt som det finns en ”hela-havet-stormar-process” runt travets organisation? Frågorna är som sagt många, säger Björn Frössevi.

”En havsörn i en konsumkasse”

Fokustema
Prix d'Amérique
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Karriärer lika som bär

PARIS. – Face Time Bourbon är en blandning mellan Bold Eagle och Readly Express.
Det sade Prix d’Amérique-vinnarens tränare Sébastien Guarato när han intervjuades i den franska tv-kanalen Equidia efter sin tredje Prix d’Amerique-seger på fem år.
Av
Lars G Dahlgren
Face Time Bourbons tränare Sébastien Guarato fick för tredje gången de senaste fem åren kliva upp på segrarens podium efter Prix d'Amériqiue. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Face Time Bourbons tränare Sébastien Guarato fick för tredje gången de senaste fem åren kliva upp på segrarens podium efter Prix d'Amériqiue. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Om man tittar på Bold Eagles, Prix d’Amérique-vinnare som femåring 2016 och sedan också året efter 2017, och den nya storstjärnan Face Time Bourbon så är deras karriärer anmärkningsvärt lika vid deras första Pd’A-segrar.

Bold Eagle vid sin första Prix d’Amérique-seger 2016. Foto: Gerard Forni

Bold Eagle gjorde i Pd’A 2016 sin 24:e start och tog 21:a segern. Face Time Bourbon motsvarande siffror är 19 på 22. Antalet grupp I-segrar fram till Prix d’Amérique var fyra för Bold Eagle, i kronologisk ordning Criterium des 3 Ans, Prix de Selection, Grand Prix de l’U.E.T, Criterium Continental. Face Time Bourbon har en grupp I-vinst till, Europeiskt Treåringschampionat, i övrigt samma som Bold Eagle.

I intjänade euro skiljde det efter hästarnas första Prix’Amerique-segrar endast 20.000 euro mellan de två till Bold Eagles fördel (båda är vid 1,5 miljoner euro), och hör till saken att när han vann 2016 var förstapriset 450.000 euro. Nu är det 405.000.

Face Time Bourbon vid sin Prix d’Amérique-seger 2020. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

Jämförelsen mellan de två kullsuveränerna är alltså ofrånkomlig och Sébastien Guarato gör den gärna. Guarato framhåller ill exempel i det sammanhanget att Face Time Bourbon är mer en ren naturtravare än Bold Eagle.

Hru överlägsen Bold Eagle än var sina kullkamarter sedan han kommit till Guarato i mitten av treåringssäsongen så hamnar Face Time Bourbon på plussidan när de jämförs, åtminstone i vissa aspekter. Att de har likartade egenskapsspektra på banan är lätt att konstatera, med den enorma speeden som kännemärke, men Guarato pekar på ett par nyansskillander i Face Time Bourbons favör.

Face Time Bourbons aktion får samma effekt som en galoppörs

En är aktionen:

– Face Time Bourbons aktion får samma effekt som en galoppörs, han kommer ner väldigt djupt i steget samtidigt som det när han skjuter ifrån blir väldigt långt och svävande.

En annan, för en häst mycket viktig aspekt är hovarna.

– Det var länge omöjligt att ta av alla fyra skorna på Bold Eagle. Face Time Bourbons hovar är nästan onaturliga, de växer så mycket och fort att han behöver verkas ner även mellan barfotastarter.

 

Fokustema
Antonio Somma
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

”En seger värd 60 miljoner euro”

Face Time Bourbons seger i Prix d'Amérique var småpotatis i sammanhanget och inte den viktigaste för huvudägaren Antonio Somma. Tidigare i veckan blev det klart med en förlikning mellan Somma och amerikanska försäkringsjätten AmTrust Financial Services Inc.
Av
Claes Freidenvall
Seger i Prix d'Amérique för Antonio Somma (t.v. om Björn Goop), men Face Time Bourbons huvudägare vann en viktigare triumf tidigare i veckan... Foto: Mia Törnberg
Seger i Prix d'Amérique för Antonio Somma (t.v. om Björn Goop), men Face Time Bourbons huvudägare vann en viktigare triumf tidigare i veckan... Foto: Mia Törnberg

Amerikanska försäkringsbolaget AmTrust har frivilligt avstått alla sina tidigare fodringar mot Face Time Bourbons ägare Antonio Somma (Scuderia Bivans Srl). Försäkringsjätten krävde nämligen ett skadestånd på enorma två miljarder euro för att Somma påståtts stulit data från AmTrust.

Nu är en mångårig tvist över – den har pågått sedan 2013 – och det slutade med en förlikning mellan AmTrust och Somma.

”Villkor som förblir konfidentiella”

– AmTrust och Antonio Somma/TRI/TRG har löst sina motsättningar och avgjort alla frågor mellan dem på villkor som förblir konfidentiella,” säger senior vice president Elizabeth Malone för investeringar på AmTrust till Insurance Journal.

Enligt onlinetidningen assinews.it var Antonio Sommas seger värd hela 60 miljoner euro. Betydligt mer än de 405.000 euro Face Time Bourbon erhöll för segern i Prix d’Amérique igår…

Fokustema
PDA
Läs senare

39.870 var på Vincennes

Nästan 40.000 var på plats på Vincennes igår för att se Prix d'Amérique – och alla siffror under dagen var positiva jämfört med året innan.
Av
Ola Lernå
Segerfirande inför 39.870 åskådare på Vincennes. Foto Mia Törnberg
Segerfirande inför 39.870 åskådare på Vincennes. Foto Mia Törnberg

39.870 såg Prix d’Amérique 2020, vilket var en tioprocentig ökning jämfört med året före.
Omsättningen i loppet var 18,9 miljoner euro, en ökning med 2,1 procent och banomsättningen landade på 1,89 miljoner, vilket var plus 13 procent.

Dessutom ökade totalomsättningen under dagen för att landa 33,7 miljoner euro – en ökning med 13,5 procent.