Fokustema
The Red Mile
Läs senare

Världsrekord av Six Pack

LEXINGTON. Six Pack gick världsrekord för treåringar när han vann Kentucky Futurity på The Red Mile förra året. Och världsrekord för fyraåringar i år när han vann storloppet för äldre hästar, Allerage Farms Open. 1.08,0 lyder den nya rekordnoteringen på.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant
Six Pack var fulltecknad i amerikansk avel och betäckte 140 ston. Foto: Simon Hagen
Six Pack var fulltecknad i amerikansk avel och betäckte 140 ston. Foto: Simon Hagen

Men faktum är att Six Pack (e. Muscle Mass – Pleasing Lady) var snabbare förra året vid den storsegern. Med de 1,07,9 han gick då är han världens snabbaste treåring någonsin.

– Vi får väl se om det rekordet fortfarande lever efter i morgon, skrattar Svanstedt och åsyftar förstås årets upplaga av Kentucky Futurity med svenskägda Greenshoe som huvudrollsinnehavare och den som är närmast aktuell att förbättra Six Packs världsrekord för treåringar.

De 1.08,0 som Six Pack vann på nu kunde varit avsevärt bättre enligt Åke Svanstedt och under de 1.07,6 Homicide Hunter förra året blev den snabbaste travaren någonsin – just i Allerage Farms Open.

Foto: Simon Hagen

– Det gick sakta på bortre långsidan så jag fick gå på tidigare än jag egentligen ville när de stötte bakifrån. Sedan blev Six Pack för ensam till slut och då tappade han fart sista biten. Tillsammans med Zoogin är Six Pack den klokaste häst jag någonsin haft och när han avgjort och förstår att det är klart tar han helt enkelt inte i mer. Med högre tempo under mittendelen av loppet idag så kag kunnat sitta kvar lite längre hade han gått en sekund fortrare, säger Åke Svanstedt.

Loppet försenades av två omstarter när Trolley inte ville vara med bakom bilen, men det bekymrade varken Svanstedt eller Six Pack.

– Nej, så snart hästen förstod att det inte var lopp slappnade han av och lunkade. Inte tyckte jag heller att det blev så farligt när vi fick lite vida spår in i första kurvan från sjundespår. Vi kom ner bra som fjärdehäst, konstaterade Svanstedt.

När han tvingades ut i andraspår på bortre långsidan kom det en sådan där Åke Svanstedt-svepning och Six Pack dundrade till överlägsen ledning 500 kvar. Sista mellantidspålen, 1.200 meter, passerades på 1.07,7 och i det läget låg alltså Six Pack på världsrekordtempo. Men hästen var lite för ensam där framme och när han slappnade av sista 200 meterna rann alltså tiondelarna iväg upp till 1.08,0.

Förstapriset i Allerage Farms Open var 72.500 dollar och Six Pack är inför Breeders Crown uppe i 300.000 dollar i årsinkomst. Sammanlagt har han 18 segrar på 33 starter och om Solvalla lyckas få till ett Elitloppsflyg nästa år för amerikanska hästar är Six Pack huvudspekulant på en av platserna i planet.

– När han satte värtldsrekord förra året gjorde han det i andra heatet, påminner Åke Svanstedt.

Det världsrekord för fyraåringar som Six Pack petade var bara en vecka gammalt, satt just i Lexington av Southwind Chrome (e. Chapter Seven – Counter Pointe).

Fokustema
Utblick Norge
Läs senare

V86-omgång med en ”svensk” häst

V86 på onsdag går på export till norska Bjerke.
Antalet svensktränade hästar till start?
En – i träning på norrmannen Petter Glittums filial på Färjestad.
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou

Nästa veckas V86-omgång, som förlagts till norska huvudstadsbanan Bjerke, blir något att sätta tänderna i för de totosugna svenska spelarna. 86 av 87 anmälda hästar inom spelformen är nämligen tränade i Norge. Den 87:e står som hemmahörande på norska Jarlsberg i det norska programmet, stoet Denali (e. Revenue), men återfinns i verkligheten på Petter Glittums svenska filial på Färjestad enligt travsport.se.

Sex lopp för varmblod och två kallblodslopp är fördelningen och en av avdelningarna har blott 15.000 kronor i förstapris.

Ett silverdivisionsförsök för varmblod inleder omgången med Frode Hamres duo Sofies Case (e. Broadway Hall) och svenskägde och svenskfödde Staro On The Rocks (e. Conway Hall) bland segeraspiranterna.

Liknade klass vad gäller intjänade pengar befinner sig de tolv hästarna i den högre kallblodsklassen, kanske med Trond Anderssen-tränade Reime Kongen (e. Bork Odin) i första rummet.

Här är startlistorna till Bjerkes onsdagstävlingar, där V86 avgörs som lopp 3–10.

Sluta dansa efter ATG:s pipa!

Fokustema
Danmark
Läs senare

Så blir nya Charlottenlund?

Den stora läktaren och stallområde i samma byggnad?
Så kan framtidens Charlottenlunds travbana se ut.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Igår beslutades det på generalförsamlingen i Det Danske Travselskap att Nordens äldsta travbana blir kvar på den plats ovalen legat sedan Köpenhamns hästkapplöpningar flyttades från Lyngbyveien 1891.

Det Danske Travselskap jobbar efter den så kallade ”Åby-modellen”. Tanken är att banans stallbacke ska försvinna och göras om till ett bostadsområde, medan det blir en paddock under huvudläktaren. Förslaget innehåller att dagens stora uteläktare ska inglasas.

Innan gårdagens generalförsamling – skriver travservice.dk – har det från politisk sida visats intresse för att bevara Charlottenlunds travbana som den kulturinstitution den är. Även travbanans grannar är positiva att Lunden blir kvar.

Framtidens väg för Charlottenlunds travbana är utstakad, men det krävs också att Gentofte kommun säger ja till den nya detaljplanen.

Se förslaget här!

Vill du bo på Charlottenlunds stallbacke. I förslaget kommer delar av dagens stallbyggnader finnas kvar.
Fokustema
Italien
Läs senare

Enkelt för Bengurion Jet

Alessandro Gocciadoros nya fyraåringsstjärna Bengurion Jet hade inga problem att vinna onsdagskvällens storloppsgenrep i Rom.
Av
Emil Persson
Upplåst för dig som är prenumerant
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Många var nog överraskade när Gocciadoro valde att gå ner i rygg på ledande Bonjovi Mmg (e. Ganymede) med Maharajah-sonen Bengurion Jet, men det något passiva upplägget visade sig klokt.
Istället fick fjolårets italienska Derbyvinnare Bleff Dipa (e. Mister J.P.) göra jobbet på ledarens utsida. Det klarade han av så till vida att han tog grepp mitt på upploppet, men när Bengurion Jet fick fritt i samma skede så syntes det direkt hur loppet skulle sluta.

Bengurion Jet hann fram till vinst med en längd som marginal och vann därmed Premio Penelope Dei (€13.200) på 1.13,4a/2.100 meter, före just Bleff Dipa samt Bonjovi Mmg.

För Bengurion Jet och de andra fyraåringstopparna i Italien stundar härnäst Gran Premio Tino Triossi (€154.000) på Capanelle-banan i Rom tisdag den 29 juni.