Fokustema
Vincennes
Läs senare

Vintermeetingets giganter

Face Time Bourbon, Ready Cash, Jean-Michel Bazire och Eric Raffin var vintermeetingets fyra stora giganter på Vincennes.
Här är summeringen av vinterns travfest i Paris.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Face Time Bourbon och Björn Goop vid segern i Prix d'Amérique. Foto Adam Ström/stalltz.se
Face Time Bourbon och Björn Goop vid segern i Prix d'Amérique. Foto Adam Ström/stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Jean-Michel Bazire var både vinstrikaste tränare (€2.910.420) och segerrikaste kusk (65 vinster), medan Sébastien Guaratos Face Time Bourbon tjänade mest pengar.

Scuderia Bivans travare drog in 770.500 euro på sex starter – fem segrar och ett andrapris – och den övervägande delen av summan togs med Björn Goop i sulkyn.

Björn Goop och Face Time Bourbons huvudägare Antonio Somma. Foto: Adam Ström/stalltz.se

Björn Goop vann nio lopp under det 94:e vintermeetinget i Paris på 155 starter. Han körde in 1.024.740 euro och var den 14:e segerrikaste kusken tillsammans med duon Christian Bigeon och Mathieu Mottier. När det gällde prispengar var Goop åtta bland kuskarna på Vincennes.

I topp bland de tvåbenta

Eric Raffin ska också nämnas. Han var segerrikaste montéryttare och tvåa bakom Jean-Michel Bazire i körsvensligan. Totalt blev det 61 vinster i sulky och 27 i sadel. Raffin både körde (€2.703.730) och red (€1.067.620) in mest pengar. Totalt kom Eric Raffin upp i 3.771.350 euro.

Ready Cash var den framgångsrikaste avelshingsten under det franska vintermeetinget. Hans avkommor vann 47 lopp på 364 starter och det ekonomiska utbytet blev 2.915.570 euro.

Fakta

Grupp I-vinnare:

Ready Cash:

  • Face Time Bourbon – Prix d’Amérique, Prix de Sélection
  • Flamme du Goutier – Prix de I’le-de-France, Prix des Centaures

Coktail Jet:

  • Gu d’Heripre – Criterium Continental

Cristal Money:

  • In the Money – Criterium des Jeunes

Timoko:

  • Etonnant – Prix de Paris

Niky:

  • Delia du Pommereux – Prix de France

Scipion du Goutier:

  • Bahia Quesnot – Prix de Cornulier

Un Charme Fou:

  • Helitlopet – Prix de Vincennes

Village Mystic:

  • Hanna des Molles – Criterium des 3 ans
Expandera

Ready Cash var också i en klass för sig när det gällde Grupp I-vinster. Fyra av elva Grupp I-lopp gick till avkommor till Ready Cash. Face Time Bourbon vann Prix d’Amérique och Prix de Sélection, medan Flamme du Goutier tog hem sadelloppen Prix de I’le-de-France och Prix des Centaures.

Prodigious var tvåa med 873.460 euro efter hans söner och döttrar vunnit 25 av 198 starter. Tredjeplatsen togs av Scipion du Goutier med 835.580 euro, vars främsta företrädare var Prix de Cornulier-vinnaren Bahia Quesnot.

Vintermeetinget 2020-2021 i siffror:

Vinstrikaste travare
Namn – Starter/segrar – Euro

  1. Face Time Bourbon (e. Ready Cash)– 6/5– 770.500
  2. Bahia Quesnot (e. Scipion du Goutier) – 7/1 – 434.150
  3. Flamme du Goutier (e. Ready Cash) – 7/4 – 426.750
  4. Etonnant (e. Timoko) – 7/2 – 346.750
  5. Delia du Pommereux (e. Niky) – 8/1 – 320.000

Vinstrikaste tränare
Namn – Starter/segrar – Euro

  1. Jean-Michel Bazire – 407/74 – 2.910.420
  2. Laurent-Claude Abrivard – 270/43 – 1.495.020
  3. Sébastien Guarato – 193/22 – 1.470.180
  4. Thierry Duvaldestin – 126/32 – 1.409.440
  5. Franck Leblanc – 359/29 – 1.308.900

Segerrikaste körsvenner
Namn – Starter/segrar – Euro

  1. Jean-Michel Bazire – 263/65 – 2.346.120
  2. Eric Raffin – 427/61 – 2.703.730
  3. Matthieu Abrivard – 371/46 – 1.571.605
  4. Franck Nivard – 407/45 – 2.114.980
  5. David Thomain – 298/30 – 1.178.380

Segerrikaste montéryttare
Namn – Starter/segrar – Euro

  1. Eric Raffin – 148/27 – 1.067.620
  2. Mathieu Mottier – 119/27 – 964.200
  3. Alexandre Abrivard – 113/17 – 672.100
  4. Adrien Lamy – 113/14 – 708.520
  5. Matthieu Abrivard – 117/10 – 812.070

Vinstrikaste ägare
Namn – Starter/segrar – Euro

  1. Scuderia Bivans Srl. – 21/5 – 825.340
  2. Ecurie Saint-Martin – 29/12 – 594.130
  3. Philippe Allaire – 63/14 – 583.910
  4. Ecurie Christian Bigeon – 135/19 – 552.710
  5. Ecurie Quick Star – 107/12 – 467.020
Fokustema
Enghien
Läs senare

Calle Crown i franskt storlopp

På lördag drar Enghiens sommarmeeting igång på allvar med Prix de New York (€80.000) och bland de anmälda finns Tomas Malmqvists Calle Crown.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Calle Crown startar på Paris-banan Enghien på lördag. Foto: Gerard Forni
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Medeldistansloppet Prix de New York lockar med ett förstapris på 36.000 euro och Calle Crown (e. Great Challenger) kommer knappast till dukat bord. Motbud saknas inte i det 15 hästar stora fältet och bland motståndarna kan Feerie Wood nämnas.

Rockfeller Center-dottern kommer närmast från seger i Prix Pythia (€67.000) och tidigare i år har Feerie Wood också vunnit Prix Aletheia (€67.000) på Vincennes. Fjolåret avslutades med seger i Prix Tenor de Baune (€85.000), vilket gav henne en plats i Prix d’Amérique där hon slutade oplacerad.

Femma i Prix de l’Atlantique

Tomas Malmqvists Calle Crown slutade sjua i senaste starten på Vincennes och innan dess vann han Prix du Rouergue (€67.000).

På Paris-banan Enghien har Calle Crown startat tidigare i år och då slutade han femma i Prix de l’Atlantique. Ett lopp som vanns av Elitloppstvåan Vivid Wise As.

Fokustema
Utblick Norge
Läs senare

V86-omgång med en ”svensk” häst

V86 på onsdag går på export till norska Bjerke.
Antalet svensktränade hästar till start?
En – i träning på norrmannen Petter Glittums filial på Färjestad.
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou
Det blir norskt för hela slanten på V86 på onsdag. Foto Mikita Karasiou

Nästa veckas V86-omgång, som förlagts till norska huvudstadsbanan Bjerke, blir något att sätta tänderna i för de totosugna svenska spelarna. 86 av 87 anmälda hästar inom spelformen är nämligen tränade i Norge. Den 87:e står som hemmahörande på norska Jarlsberg i det norska programmet, stoet Denali (e. Revenue), men återfinns i verkligheten på Petter Glittums svenska filial på Färjestad enligt travsport.se.

Sex lopp för varmblod och två kallblodslopp är fördelningen och en av avdelningarna har blott 15.000 kronor i förstapris.

Ett silverdivisionsförsök för varmblod inleder omgången med Frode Hamres duo Sofies Case (e. Broadway Hall) och svenskägde och svenskfödde Staro On The Rocks (e. Conway Hall) bland segeraspiranterna.

Liknade klass vad gäller intjänade pengar befinner sig de tolv hästarna i den högre kallblodsklassen, kanske med Trond Anderssen-tränade Reime Kongen (e. Bork Odin) i första rummet.

Här är startlistorna till Bjerkes onsdagstävlingar, där V86 avgörs som lopp 3–10.

Sluta dansa efter ATG:s pipa!

Fokustema
Danmark
Läs senare

Så blir nya Charlottenlund?

Den stora läktaren och stallområde i samma byggnad?
Så kan framtidens Charlottenlunds travbana se ut.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Lundens framtidsplaner med stallbyggnad under huvudläktaren.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Igår beslutades det på generalförsamlingen i Det Danske Travselskap att Nordens äldsta travbana blir kvar på den plats ovalen legat sedan Köpenhamns hästkapplöpningar flyttades från Lyngbyveien 1891.

Det Danske Travselskap jobbar efter den så kallade ”Åby-modellen”. Tanken är att banans stallbacke ska försvinna och göras om till ett bostadsområde, medan det blir en paddock under huvudläktaren. Förslaget innehåller att dagens stora uteläktare ska inglasas.

Innan gårdagens generalförsamling – skriver travservice.dk – har det från politisk sida visats intresse för att bevara Charlottenlunds travbana som den kulturinstitution den är. Även travbanans grannar är positiva att Lunden blir kvar.

Framtidens väg för Charlottenlunds travbana är utstakad, men det krävs också att Gentofte kommun säger ja till den nya detaljplanen.

Se förslaget här!

Vill du bo på Charlottenlunds stallbacke. I förslaget kommer delar av dagens stallbyggnader finnas kvar.