Fokustema
Kanada
Läs senare

Woodbine slutar med travlopp

Efter närmare 150 år blir det inga mer travtävlingar i centrala Toronto. I natt hålls de sista sulkytävlingarna på Woodbine Racecourse och från och med den här veckan blir det Mohawk Raceway som tar över ruljangsen av travarna och passgångarna.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Mohawk Raceway tar över tävlingarna från Woodbine Racecourse den 12 april. Foto: stalltz.se
Mohawk Raceway tar över tävlingarna från Woodbine Racecourse den 12 april. Foto: stalltz.se

Själva Woodbine Racecourse har bara 25 år i branschen, medan Mohawk Racetrack har funnits sedan 1963 och varit värd för sommartävlingarna i Toronto-området. Nu är det inga långa avstånd mellan Woodbine Racecourse och Mohawk, endast 30 kilometer.

Första travtävlingarna i Toronto hölls på Thorncliff Park Raceway innan Greenwood Raceway tog över 1874 och där tävlades det till 1993 med prestigelöpningarna Canadian Trotting Classic (treåringar) och Maple Leaf Trot (äldre). Året efter flyttades sulkyloppen till Woodbine Racecourse, men efter ikväll blir det inga mer travare eller passgångare på banan.

Nedan kan ni se det lopp som toppar topp-tio-listan över de mest sevärda loppen som körts på Woodbine Racecourse, bland annat med svenskt deltagande:

För Woodbine Racecourse kommer det fortsättningsvis endast handla om fullblod. Travarna flyttar till Campbellville och årets meeting inleds den 12 april på nyrenoverade Mohawk Raceway. Hela tio miljoner kanadensiska dollar har det lagts på att ”uppgradera” Mohawk Raceway till en mer modern anläggning för publiken när det gäller faciliteter som läktare, restaurang och paddock.

En förlorad möjlighet

Mångårige tränaren Ben Wallace är inte helt nöjd över beslutet att travsporten lämnar Woodbine Racecourse. Till tidningen Toronto Star säger han:

– Jag tycker verkligen att det är en möjlighet förlorad när man ser expansionsplanerna för Woodbine-området och inser att sulkysporten inte kommer att bli en del av det. Samtidigt hade jag gärna sett att Mohawk Raceway gått till en milebana (1.609 meter, reds. anm.).

En annan av topptränarna i Kanada – Jack Darling – är odelat positiv i en intervju med Toronto Star:

– Jag ser verkligen fram emot och tycker att Mohawk Raceway är en bättre bana för sulkyhästar.

Både Mohawk Raceway och Woodbine Racecourse ägs och drivs av Woodbine Entertainment Group, tidigare Ontario Jockey Club, och på båda banorna finns det kasino och där en del av överskottet slussas in som prispengar i trav- och galoppsporten.

Fokustema
Bergsåker
Läs senare

Vinnarna diskade efter dött lopp

Tre hästar på startfållan. Fem hästar från dubbla tillägg.
Så var det tänkt i lopp tre på Bergsåker igår.
Istället startade tilläggshästarna bara 20 meter bakom – och blev diskvalificerade i efterhand!
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
20 meter för långt fram (!) startade tilläggshästarna i lopp tre på Bergsåker igår. Nu har samtliga diskvalificerats i efterhand. Skärmdump från atg.se
20 meter för långt fram (!) startade tilläggshästarna i lopp tre på Bergsåker igår. Nu har samtliga diskvalificerats i efterhand. Skärmdump från atg.se

Inte ens målkameran kunde skilja Höstbo Wille (e. Tekno Odin) och Jack M.R. (e. Smedsbo Faksen) år i ett fyraåringslopp för kallblod på Bergsåker igår. Dött lopp blev resultatet. Delad glädje är dubbel glädje? Ja, kanske en stund. Idag rapporterar nämligen Svensk Travsport att samtliga hästar som startade på 2.180-fållan blir diskvalificerade i efterhand.

Orsaken var att hästarna de facto startade 20 meter för långt fram, på 2.160-fållan, och därmed från fel distans. Delade vinnarna Höstbo Wille och Jack M.R, samt Minea (fyra), Styfs Vilda (sexa) och Ängsbalder (åtta) diskvalificeras i efterhand och loppets nya vinnare blir Björnemyr Ludvig (e. Smedheim Solan), som tränas av Markus Pihlström.

– Hela historien är såklart jättetråkig och det är bara att beklaga att ingen, varken kuskar eller startpersonal, upptäckte att de var på fel distans. Tyvärr kan vi inte få det ogjort utan vi kan bara be om ursäkt och gå vidare. Vi kommer dock ge en viss kompensation för de diskade hästarna, och vi kommer att kontakta respektive tränare under dagen, säger Henrik Lindgren, vd på Bergsåker, till travförbundets hemsida travsport.se.

Ansvaret att starta från rätt plats ligger enligt §51 i Svensk Travsports tävlingsreglemente på kusken. ”Körsven/ryttare är själv ansvarig för att ekipage startar från den i programmet angivna distansen och från rätt startspår. Start från gentemot programmet felaktig distans medför diskvalifikation.”

– Vi hade ett liknande fall på Årjäng för ett antal år sedan och samma beslut fattades då i och med att det enligt reglementet är körsvennens ansvar att starta från rätt distans, säger Claes Broberg på Svensk Travsports sportavdelning till travsport.se.

Fokustema
Svensk Travsport
Läs senare

Positivt dopingprov

Efter ett lopp den 27 december förra året i Skellefteå lämnade kallblodet Järvsötekno ett positvt dopingprov.
Nu, nästan ett halvår senare, har hästen ålagts startförbud.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Idag kan Svensk Travsport (ST) berätta att Järvsöteknos A-prov innehöll förekomst av substansen dimetylsulfoxid (DMSO) över det internationella gränsvärdet.

B-provet har – enligt ST – skickats till ett franskt dopinglaboratorium och Järvsötekno har ålagts startförbud tills vidare.

Fakta

Dimetylsulfoxid

DMSO är en substans med antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper. DMSO finns inte i något registrerat läkemedel eller godkänt preparat för användning till häst i Sverige, dock tillverkas det som extempore-beredning av apotek. Enligt travsportens lista över karenstider har DMSO, oberoende av administrationssätt, en minsta karenstid på 14 dygn inför tävling.

Källa: Svensk Travsport

Expandera

Järvsötekno, som tränas av B-tränaren Morgan Lindberg, slutade fyra i det aktuella loppet i Skellefteå den 27 december. Efter den starten har Järvsötekno startat ytterligare sju gånger och senast den 15 maj, men nu har hästen dömts till startförbud efter att dopingprovet var positivt.

Fokustema
ATG/ST
Läs senare

Nytt Xpress-koncept

V86 Xpress ynglar av sig till V64 Xpress på fredagar.
Med start den 17 september på Kalmartravet och Romme.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

– Vi behöver testa nya saker för att hålla uppe riksintresset för travsporten, och det här en liten del av det. Tävlingarna på fredagarna påverkas egentligen inte så mycket, säger Per Wetterholm, tf sportchef på Svensk Travsport i ett pressmeddelande.

V64 på fredagar startar klockan 20.30 och delas mellan två banor under en försöksperiod mellan den 17 september och 10 december.

– Tillsammans med vår affärspartner ATG, banorna och de aktiva vill vi testa vilka fördelar och nackdelar det skulle kunna innebära.

En oro

V86 Xpress-konceptet har varit ifrågasatt på många håll och framför allt för de som är på plats på travbanorna.

– Det finns helt klart en oro för att Xpress-konceptet försämrat upplevelsen på bana på onsdagar. Men vi vet också att fredagsbanpubliken ofta söker en delvis annan upplevelse än onsdagsbesökarna. Det kan vara så att Xpress-upplägget helt enkelt passar banpubliken bättre på fredagar än onsdagar, när dessutom spelformen och tv-formatet är mindre. Det är detta vi vill testa i höst. Men vi ska vara ödmjuka inför utmaningen att ändra på invanda koncept och vi kommer utvärdera det här noga med berörda banor. Fördelar ska vägas mot nackdelar.

Läs hela pressmeddelandet här!