Det uppenbara är att hästarna slits ut fortare.
Det sekundära är att loppen blir för stereotypa och tråkiga att spela på.
Huruvida det är underhållande att se på vittnar väl publiknivåerna om.
Det är helt omöjligt att behålla en bredd i svensk travsport på det här sättet.
Att det förekommer storstall som får in mellan 30-50 toppstammade tvååringar per år och maxar allt på dem innan de fyllt fyra är enbart kontraproduktivt.
”Slut när de fyller fem år”
Det är en beklämmande stor andel av dessa som är slut när de fyller fem år. Det är chockerande få av dem som tävlar i gulddivisionen. För dessa stall spelar det ingen roll. Får man in 40 nya unghästar varje år så…
Men för en småtränare eller en B-tränare som max får in en eller två sådana hästar om året som måste riska allt för att ens hänga med är det förödande.
Gynnas Svensk Travsport på något sett av att vi har ”hästfabriker” som pressar unghästar till max för att en väldigt låg procent ska bli unghäststjärnor? Tveksamt.
Jag tror att om man skulle kunna höja segertiderna i loppen skulle det:
- Var betydligt skonsammare för hästen
- Gynna bredden
- Göra sporten mer underhållande
- Göra sporten mer spelvänlig. Mer spel ger mer prispengar (hoppas man).
Beslutet om att ta beslutet om att ta bort barfotakörning för treåringar och ta bort ”jänkarvagnar” borde redan ha tagits. Nu borde vi diskutera hur vi kan få travbanorna långsammare.











