Fokustema
ST:s överdomstol
Läs senare

Kihlström föll i överdomstolen

Örjan Kihlström överklagade sin bot på 10.000 kronor för att ej hållit angivet spår efter startbilen från långa E3-finalen i Eskilstuna.
Nu har beslutet kommit från Svensk Travsports överdomstol.
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Pure Atlas vid en tidigare seger i karriären. Foto Adam Ström/stalltz.se
Pure Atlas vid en tidigare seger i karriären. Foto Adam Ström/stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

När hästarna köra upp mot startbilen i finalen av långa E3-finalen i Eskilstuna den 2 juli med Jerry Riordan-tränade Pure Atlas (e. Father Patrick) rusade hästen mot vingen och Kihlström valde att styra ned på säkerhetsspåret bredvid startbilsvingen.

För detta dömdes han till 10.000 kronor i böter för att inte ha hållit angivet spår bakom startbilen av måldomarnämnden. Kihlström överklagade domen och straffet till överdomstolen.

I sin överklagan framförde Kihlström att hästen inte tål att man tar i den och på väg mot startbilen, innan bilen satts i rörelse, fanns det inte plats för ekipaget. Hästen blev störd och galopperade. Hästen galopperade fortfarande när startbilen sattes i rörelse och då valde han att styra ned på säkerhetsspåret.
Kihlströms uppfattning är att starten vid autostart inte påbörjas förrän bilen satts i rörelse och att händelser eller störningar som inträffar i ett tidigare skede ska föranleda att startförsöket återkallas likt i voltstart utan att påföljd utdöms.

Svensk Travsport – genom förbundsjuristen Göran Wahlman – anser att Kihlström styr ned på säkerhetsspåret innan startbilen satts i rörelse, att starten borde avbrutits och Kihlström möjligen kunnat bestraffas för att ha försenat starten. Kihlström var inte orsak till omstart eftersom startbilen inte var i rörelse, enligt ST:s jurist.

Måldomaren Tomas Flink uppger att som han uppfattade det försökte Kihlström först i sitt spår köra upp mot startbilens vinge. Detta lyckades ej utan Kihlström styrde ned hästen mot säkerhetsspåret och passerade bilens vinge.
Flink samtalade efter loppet med huvudstartern som hade den uppfattningen att Kihlström inte kunde undgå påföljd eftersom ekipaget inte var i rätt spår efter det startbilen satts i rörelse. Måldomarnämndens eniga bedömning blev att situationen var svårbedömd men att det inte fanns anledning att göra någon annan bedömning än den huvudstartern gjort.

”Provocerat huvudstartern”

Överdomstolen med ordförande Olle Solberg och ledamöterna Göran Sandh, Seymour Wegebrand och Torsten Forsell har behandlat ärendet. I domen skrivs:

”Av film från händelsen och av Flinks och Kihlströms egna uppgifter finner överdomstolen utrett att Kihlströms häst galopperar i samband med att startbilen satts i rörelse och att Kihlström styr ner på säkerhetsspåret för att sedan passera bilens vinge.
Kihlström har uppgett att hästen inte var oregerlig. Kihlström har inte påstått att han gjorde denna manöver för att undvika en olycka. Det finns inget i övrigt som tyder på att så var fallet.

Enligt tävlingsreglementet är det huvudstartern eller måldomarnämnden som kan beordra omstart. Kihlström har enligt överdomstolens uppfattning provocerat huvudstartern att avbryta startförsöket genom att medvetet köra ned till säkerhetsspåret och inte hålla sitt spår i starten.
Kihlström borde ha fortsatt framåt i sitt spår för att avvakta huvudstarterns bedömning av situationen. Kihlström har sålunda inte gett huvudstartern möjlighet att göra en bedömning av galoppen eller orsaken till denna.

Mot denna bakgrund saknas det anledning för överdomstolen att ta ställning till orsaken till galoppen.”

Därmed fastställer överdomstolen måldomarnämndens bestraffning:

”Vid en samlad bedömning finner överdomstolen att Kihlström inte kan undgå påföljd för ej ha hållit angivet spår efter startbilen.
Överdomstolen vill tillägga att det skulle leda till orimliga konsekvenser om körsvenner utan påföljd ska kunna provocera startpersonal till beslut.”

Överdomstolens beslut kan inte överklagas.