Att körsvenner till dessa hästar inte har kurage nog att stryka sin uppsittning är inget ovanligt, men att banveterinären tycks ha annat för sig än att kontrollera hur hästarna ser ut verkar ha blivit något vi får vänja oss vid.
Har Solvalla begåvats med open stretch? I sista DD-loppet samma dag så kör Jörgen Westholm innanför banmarkeringen i sista kurvan (minst sju pinnar) och på så vis vinner loppet.
Domarna på Solvalla tycks ha även de haft ögonen på annat håll än på loppet. Inte ens några böter utdöms för denna grova förseelse. Inte undra på att man tappar hoppet om svensk travsport.











