– Min tanke är att vi avskaffa dagens svenska voltstartsystem och istället införa franska starter. Jag har pratat med flera av våra aktiva och de har köpt min idé rakt av, säger Mats Ahlqvist.
Med en ny bana finns det möjligheter att bygga uppsamlingsområden som det exempelvis finns på Vincennes, vilket också skulle ge möjligheter till fler ”öppna” spår.
– Nu har vi chansen att tänka nytt och det franska startsystemet skulle kunna vara en lösning. Då slipper man snacket om startspår vid anmälningar och jag tror också det skulle bli roligare lopp. Dessutom borde det innebära fler resande från kontinenten till Jägersro. Ingen gillar ju vårt nuvarande voltstartsystem.
Nya distanser
Mats Ahlqvist har skissat på tre olika starttarmar.
– Det enda som är bestämt från vår sida är att vi ska ha 1.609 meter, precis som distansen är i Hugo Åbergs Memorial. Däremot är vi lite mer öppna för hur de andra distanserna kan se ut. Några kanske säger om det inte blir 2.140, 2.640 eller 3.140 meter, att vi inte kan sätta några svenska rekord på Jägersro, men det är något som vi i så fall får leva med. Nu när vi fått chansen att bygga en ny bana tycker jag att det är viktigt att vi vågar sticka ut.
På Jägersro arbetas det för fullt med den nya anläggningen och banans verkställande direktör Kent Öhlander har kursen utstakad:
– Det ska bli Europas ledande hästcenter, en smart arena som ska vara komplex och flexibel.
Förslag presenteras i mars
Sju arkitektbyråer är involverade i arbetet och de ska presentera sina tankar kring det ”Nya Jägersro” i början av mars och det innefattar bland annat:
- En publikbyggnad som andas Jägersro, som ska vara anpassad för både storloppsdagar och vardagstravet.
- Stall och paddock ska finnas nära publiken.
- Hästklinik, butiker och sadelmakeri.
- Möjlighet till evenemang, typ ridsport.
- Utrymme för travskola.
- Malmö Civila Ryttarförening ska finnas på området.
- Travbanan ska bli 1.400 meter med ett nära 300 meter långt upplopp.
- En ponnytravbana på 800 meter.
- Det ska finnas en stor restaurang och sedan ett antal andra, mindre, matställen.