Fokustema
Prix de Paris
Läs senare

Belina vinterns drottning

Belina Josselyn (e. Love You) tog hem även Prix de Paris och har därmed vunnit två av tre ben i den franska Triple Couronne. Segertiden var 1.13,9/4.150 meter.
Av
Ola Lernå
Belina Josselyn vann tidigare i vinter Prix d'Amérique och Jean-Michel Bazires toppsto tog även hem Prix de Paris. Gladast var dock Christophe Martens som gjorde segergest efter andraplatsen med Tony Gio. Foto Gerard Forni
Belina Josselyn vann tidigare i vinter Prix d'Amérique och Jean-Michel Bazires toppsto tog även hem Prix de Paris. Gladast var dock Christophe Martens som gjorde segergest efter andraplatsen med Tony Gio. Foto Gerard Forni

Den åttaåriga damen visade att två varv (4.150 meter) på Vincennes bana inte innebar några problem när hon vann ett ryckigt kört lopp med sin ständige följeslagare Jean-Michel Bazire.
Initialt var det krypcasino med Bahia Quesnot (e. Scipion du Goutier) i front, Looking Superb (e. Orlando Vici) i rygg och Belina Josselyn följde som fjärdehäst i 1.20-tempo.
Efter 1.900 meter veks Looking Superb ut och i en våldsam speedrush övertogs ledningen. Den extrema tempohöjningen gjorde att 2.650 meter nåddes efter 1.14,9 och Belina Josselyn smögs försiktigt fram utvändigt om stallkamraten.

Fyra, tvåa, etta!

1.000 meter före mål kom Valko Jenilat (e. Kepler) i tredjespår och Belina Josselyn såg till att hålla denne som högerytter. I slutsvängen övertogs ledningen och Bazire lät henne sticka ifrån sina motståndare. Segern var värd 157.500 euro.
Tony Gio (e. Varenne) spurtade starkt från fjärde utvändigt som tvåa och Carat Williams (e. Prodigious) höll fint som trea från mestadels andra ytter.
Svenskfödde Cash Gamble (e. Ready Cash) spurtade urstarkt efter sen lucka längst ut i banan till fjärdeplatsen värd 28.000 euro.
Björn Goops I Love Paris (e. Love You) galopperade kort efter start, liftade med invändigt i kön, men orkade inte med den dryga distansen.
Belina Josselyn har fyra i Prix de France 2017, tvåa 2018 och trumfade nu det med seger som även innebar totalvinsten i Triple Couronne.

Fokustema
Frankrike
Läs senare

Svensk succé i Lyon

Svenskfödda duon Halo Am och Mister Donald toppade i Prix du Forez (€39.000) i Lyon idag.
För Dominik Locqueneux-tränade Halo Am var det tredje raka segern på fransk mark.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Halo Am vid en tidigare seger på Vincennes. Foto: Scoopdyga
Halo Am vid en tidigare seger på Vincennes. Foto: Scoopdyga
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Efter 700 meter blev Halo Am (e. Father Patrick-Honey Face) och David Bekaert släppt till täten av Mister Donald och drygt 400 meter senare lämnades kommandot över till Heden Cruz. För Halo Am såg det länge mörkt ut, men 200 kvar hittade David Bekaert fritt spår mellan hästar och kunde avgöra till vinst 100 kvar. Vinnartiden blev 1.16,3/2.850 meter.

Halo Am håller undan för Mister Donald (ytterst) i spurten.

Hittade loss sent gjorde också Mister Donald (e. Niky) och han avslutade positivt till andraplatsen, landade på samma tid som vinnaren och var slagen med en halv längd. Förstapriset uppgick till 15.550 euro och därmed följde Halo Am upp segrarna på Vincennes – Prix de Noailles (€59.000) och Prix Clermont-Ferrand (€56.000) – med en ny femetta. Halo Am ägs av Ecurie Gerrits Recycling B.V. och är uppfödd av Am Bloodstock.

Ostartade modern Honey Face (e. Viking Kronos) har sin främsta avkomma i Venkatesh (e. Varenne), 1.10,5ak/3.317.226 kr, och nämnas kan också Joint Chief (e. Muscle Hill), 1.11,1ak/604.379 kr, Elway Am (e. Holiday Road), 1.11,3ak/429.700 kr, och Brosa Am (e. Enjoy Lavec), 1.12,0ak/413.013 kr.

Se loppet här.

Fokustema
Startlistor
Läs senare

Sex miljonärskor möts i BC-försök

32 platser till Breeders Crown-semifinalerna på Solvalla återstår att tävla om.
På onsdag delas biljetterna ut när det är BC-försök på två banor.
Här är startlistorna!
Av
Mathias Hedlund
Oaksvinnaren Adriatica tog även hem BC-semifinal för treåriga ston förra året. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Oaksvinnaren Adriatica tog även hem BC-semifinal för treåriga ston förra året. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Breeders Crown-uttagningarna går mot sitt slut och hittills har sju av nio försöksomgångar avgjorts runt om i landet. På onsdag blir det dubbla omgångar när Kalmar och Romme står som värd för varsin.
De fyra främsta i varje försök säkrar en plats i semifinalerna på Solvalla den 3 november.

Sista chansen har lockat en hel del starka namn och det starkaste sällskapet dyker upp bland de fyraåriga stona på Romme. Här möts fjolårets Oaksvinnare Adriatica (e. Bold Eagle), Stochampionatsvinnaren Kinglet Bird (e. Nuncio), fyrfaldiga miljonärskan Secret Volo (e. Walner) och ytterligare tre miljonärskor i form av E3-vinnaren A Teaser (e. Flocki d’Aurcy), Derbystotvåan Dial Square (e. Ready Cash) och Drottningpokaltrean Eteria (e. Tactical Landing).

Här är startlistorna till BC-försöken på Romme.

Här är startlistorna till BC-försöken i Kalmar.

Intresset för att vara med i sista försöken var som vanligt stort och det krävdes en hel del startpoäng för att komma med. I loppet för fyraåriga ston i Kalmar räckte exempelvis inte miljonärskan Countess Faces (e. Muscle Hill) 1.754 startpoäng för att få vara med.
Så här många poäng hade sista hästen in i vardera lopp.

Kalmar:

  • Treåriga ston: Lucky Silver – 667
  • Treåriga h/v: Northstream Cash – 1.485
  • Fyraåriga ston: Foxtail Pine – 1.846
  • Fyraåriga h/v: Pure Steen – 911

Romme:

  • Treåriga ston: Global Fine Dining – 1.290 
  • Treåriga h/v: Snabbchat – 1.415
  • Fyraåriga ston: A Teaser – 1.730
  • Fyraåriga h/v: Oracle Vixi – 1.260
Fokustema
Återblick
Läs senare

Tung spelare på alla fronter

En egen bana utanför Norrköping och en memorial uppkallad efter sig på Solvalla.
Walter Lundberg var en av de allra viktigaste personerna när travsporten fortfarande var i sin linda i Sverige och när förra seklet var ungt.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Walter Lundberg var en av travsportens stora föregångsmän och på lördag avgörs hans memorial på Solvalla.
Walter Lundberg var en av travsportens stora föregångsmän och på lördag avgörs hans memorial på Solvalla.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

På lördag – och lite i skymundan av Svenskt Travkriterium och Svenskt Trav-Oaks – avgörs Walter Lundbergs Memorial på Solvalla. Loppet instiftades 1931 och är Solvallas äldsta löpning för äldre travare. Det var också det ”viktigaste” loppet på huvudstadsbanan tillsammans med C.Th. Ericssons Memorial innan Elitloppet kom in bilden.

Walter Lundberg dog 1930 och blev bara 52 år.

På vårarna vallfärdade de bästa äldre travarna till Walter Lundbergs Memorial och listan över stora travare är både lång och imponerande sedan Sixten Lundgren inlett de två första åren med flerfaldige svenska rekordhållaren Meteor.

Jägersro var landets första permanenta bana, invigd 20 maj 1907. Den andra var Lindö travbana, någon halvmil från Norrköpings centrum och Solvalla såg dagens ljus först två år senare.

Den 17 maj 1925 invigdes Lindö och det var drygt två år efter att Sveriges riksdag givit klartecken för återkomsten av totalisatorspelet efter staten hade satt stopp för spel på hästar 1898.

Lindö travbana handlade mångt och mycket om en mans verk genom sin otröttliga energi och ekonomiska offervillighet. Walter Lundberg hade plånboken i ordning tack vare C.J. Lundbergs läderfabrik i Valdemarsvik, som under sina mest produktiva år hade en personalstyrka på 600 personer. Men Lindöbanan tävlade bara en säsong – tiden var helt enkelt inte inne för en travbana på ”landsorten.”

Vy över Lindö-banan utanför Norrköping. Foto: Stadsarkivet i Norrköping

Intresset för travsport väcktes på 1910-talet hos Walter Lundberg och som mest ägde han ett 90-tal hästar. Han var också en av många som lobbade stenhårt för att totalisatorn skulle återinföras i svensk travsport.

Flygfoto över Lindö travbana. Foto: Stadsarkivet i Norrköping

Men Lundberg smidde inte bara planer för en travbana i Norrköping utan redan 1914 var han en av 33 personer som investerat 1.000 kronor och köpt aktier i AB Stockholms Travbana AB, vilket senare skulle utmynna i Solvalla.

Lindö-banan innehöll förutom själva travbanan ett domartorn, totalisatorbyggnad, restaurang och en läktare med plats för 700 personer. Första året arrangerades 17 tävlingsdagar och snabbast av vinnarna under premiäråret var Red Bon med tiden 1.25,5. Hingsten ägdes dessutom av Walter Lundberg och han vann också på Solvallas premiärdag den 31 juli 1927.

Det var sista året Red Bon tävlade och därefter uppstallades han på Walter Lundbergs stuteri Emtöholm. Walter Lundberg fick dock inte uppleva Red Bons storhetstid som avelshingst. Champion blev han sex år, 1931-1936 plus 1938.

Walter Lundberg utanför sitt stuteri Emtöholm.

Walter Lundberg avled den 14 mars 1930 och tre dagar efter hans död beslutade Stockholms Travsällskaps styrelse att hedra honom med ett lopp med start 1931. Fem år efter hans död fanns Lundbergs tävlingsfärger (mössa: blå o. vit, tröja: blå o. vit, tvärrandig) fortsatt inregistrerade hos STC. Hans travbana Lindö hade gått i graven innan hans död och så småningom försvann också hans hästar.

Red Bon köptes senare av Solvalla som ”hedershäst”, men avlivades 1941 och det berodde på att det under krigsåren rådde stor foderbrist i Sverige. Idag ligger han begravd på Solvallas innerplan. Red Bon och The Senator Indiana hade länge sina huvuden i kopparrelief på de torn som fanns vid Solvallas gamla entré.

När tornen revs såldes de till rivningsfirman Rivner, men Solvalla köpte sedan tillbaka dem och idag sitter de båda hästhuvudena på den vita muren framför Stockholm Travsällskaps styrelserum.

Baron Handspring (invändigt) vinner på Brunnsvikens is.

Walter Lundberg låg också bakom en annan avelschampion. Baron Handspring importerade Lundberg till Sverige 1917 från Danmark och blev champion 1928, 1929 och 1930. I sitt födelseland vann han Dansk Uppfödningslöpning, slutade fyra i Kriteriet och var tvåa i Derbyt.

I Sverige värvade Baron Handspring tävling med avel och han blev Sveriges första championhingst. Som kuriosa kan också nämnas att i det första varmblodsloppet arrangerades på Solvalla var fyra fallna efter Baron Handspring och däribland vinnaren Nyanza II.

Walter Lundbergs uppfödning Zule (e. Baron Handspring) ska också nämnas och han var Sveriges vinstrikaste travare 1923 och 1924 och var den första som travade under 1.30 (1.28,6) på Brunnsvikens is och travade ännu snabbare på land (1.27,5).

Walter Lundberg var inte bara hästägare och uppfödare utan gillade också att köra lopp och var också mycket tung i toton och den tidens allra hårdaste spelare? Rykten gjorde gällande att han stod för hälften av omsättningen (cirka 200.000 kronor) på Lindö-banan det året det tävlades där..

Walter Lundberg var en banbrytare inom svensk travsport och på lördag körs ett lopp i hans minne. Väl värd en av travets verkligt stora män tillsammans med byggmästaren Christian Lauritz Müller.