Travförbundet har haft alla möjligheter i världen att upptäcka att Propulsion nervsnittats i USA. Redan i samband med importen till Sverige kunde Svensk Travsport stoppat Propulsion från att tävla på svensk mark, men också senare och åtminstone vid totalt tio (!) tillfällen. Dessa listas nedan:
- 11 september 2015: Svensk Travsport skickar ut ett brev till Brixton Medical AB att hästen är införd i Svensk Travsports importregister utan notering om att Propulsion är nervsnittad, vilket däremot uppges i exportcertifikatet som USTA skickat till ST. Där står att hästen nervsnittats (low nerved left front, low nerved right front). Uppgifterna om att Propulsion är nervsnittad finns i flera olika dokument som tillsänts ST.
***
- 8 maj 2016: Propulsion ska starta i Finlandia-Ajo på Vermo och ST utfärdar exportcertifikat där uppgifter saknas att Propulsion är nervsnittad.
***
- 3 november 2016: Propulsion genomför avelsvärdering utan att någon av avelsvärderingsnämndens fem ledamöter (ordförande Håkan Persson, Stefan Johansson, Ulrika Lundberg samt veterinärerna Lars Johansson och Matts Olof Nord) noterar att hästen är nervsnittad trots att detta finns noterat i det amerikanska travförbundets dokument.
***
- 20 november 2016: Propulsion ska starta på Vincennes i Frankrike. ST utfärdar exportcertifikat där uppgifter saknas att Propulsion är nervsnittad.
***
- 7 maj 2017: Propulsion ska starta i Finlandia-Ajo på Vermo och ST utfärdar exportcertifikat där uppgifter saknas att Propulsion är nervsnittad.
***
- 12 oktober 2017: Propulsion ska starta på Vincennes i Frankrike. ST utfärdar exportcertifikat där uppgifter saknas att Propulsion är nervsnittad.
***
- 27 januari 2019: Propulsion ska starta på Vincennes i Frankrike. ST utfärdar exportcertifikat där uppgifter saknas att Propulsion är nervsnittad.
***
- 22 juni 2019: Daniel Redén kontaktas av ST:s utredningschef Steen Morten Eidsmo-Johansen när han är i Rättvik, som berättar att det går rykten om att Propulsion nervsnittats. ST genomför en utredning och slår fast att ”det är bara ett rykte” och ger Propulsion grönt ljus att fortsätta och tävla. ST:s jurist Göran Wahlman uttalar sig också till Sulkysport den 2 juni 2020: ”Vad jag också vet är att Propulsion testades ifjol och då hade han känsel i framhovarna.”
***
- 19 september 2019: Propulsion ska starta på Vincennes i Frankrike. ST utfärdar exportcertifikat där uppgifter saknas att Propulsion är nervsnittad.
***
- 21 januari 2020: Propulsion ska starta på Vincennes i Frankrike. ST utfärdar exportcertifikat där uppgifter saknas att Propulsion är nervsnittad.
***
Istället är det Daniel Redén som står inför skranket när det egentligen borde varit ST:s ledning som stått till svars inför Svensk Travsports Ansvars- och Disciplinnämnd (STAD) på grund av försumlighet i yrkesutövande och för gallring av utrednings- och bevismaterial. Hade ST skött sina kort på ett korrekt sätt hade aldrig Propulsion gjort en enda start på den här sidan av Atlanten utan skickats tillbaka till USA med vändande flyg.
Att styrelsen i Svensk Travsport dessutom blundar för alla klavertramp som har skett från ST:s ledning under resans gång är ingenting annat än obegripligt och naivt. Är Svensk Travsport betjänt av en styrelse med skygglappar och fast bomull i öronen? Det är en fråga som travsportens folk i alla led bör ställa sig.
Nu är Daniel Redén i blickfånget i något som mycket väl kan bli den största rättsskandalen i svensk travsports historia. Under tre dagar – med start imorgon – ska förhandlingarna ske i Hästsportens Hus inför stängda dörrar.
Det bästa hade förstås varit om Svensk Travsports Ansvars- och Disciplinnämnd (STAD) kunnat låta förhandlingarna ske inför öppen ridå precis som Det Norske Travselskap (DNT) gjorde i Fabrice Souloy-affären.
Enligt STAD:s ordförande Björn A Samuelsson finns det i de regler som är antagna av Svensk Travsport inget som gör STAD:s sammanträden offentliga och därför släpps inte allmänheten in.
– Vi kan inte skriva om några regler. Det får i sådant fall bli något som ST och övriga får arbeta med för framtiden. Vi har att gilla läget och det gäller alla inblandade, delger Björn A Samuelsson.
Nu står Daniel Redén ensam och ska försöka försvara sin förlorade heder, när egentligen ledande tjänstemän borde tittat sig själva i spegeln om de haft någon form av sans och vett. Hade det dessutom funnits minsta lilla tillstymmelse till kurage hos ST:s ledning hade en ”Lex-Maria”-anmälning till ST:s Ansvarsnämnd upprättats. Nu läggs hela skuldbördan på Daniel Redéns axlar.
ST yrkar att Daniel Redén i första hand döms för att av oaktsamhet brutit mot reglerna att starta Propulsion i 45 lopp i Sverige under åren 2015-2020 trots att Propulsion på grund av nervsnittning inte varit startberättigad och i andra hand att han döms enligt det strikta tränaransvaret.
En ynkedom och inget annat i en affär som stinker lång väg och där rött kort bör delas ut till både ST:s ledning och styrelse för ett agerande som saknar motstycke i travsportens Sverige.