Fokustema
Utah Beach
Läs senare

Readly Express mötte havet

Igår bytte Readly Express miljö. Han transporterades från Björn Goops gård i Mortrèe till Utah Beach och de normandiska stränderna längs Atlantkusten.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Readly Express och Timo Nurmos på Utah Beach vid Atlantkusten. Foto: Nicolas Dimitri
Readly Express och Timo Nurmos på Utah Beach vid Atlantkusten. Foto: Nicolas Dimitri

– Readly Express trivdes jättebra direkt och tyckte det var väldigt roligt, men däremot provade han att dricka saltvattnet och då var han inte lika nöjd, berättar hästens livsmedikus Nicolas Dimitri, som var med Timo Nurmos på resan ner till Normandie.

Träffade på en säl

Träna i tidsvatten kräver sin planering eftersom det kan vara stora variationer i havsvattnets nivå.

– När Timo åkte ut i vattnet trodde han att det var en hund som dök upp i närheten av Readly Express, men istället var det en säl. Det hör inte till ovanligheterna vad jag hörde under den kallare delen av året att sälarna jagar fisk inne vid kusten och de är tydligen inte speciellt rädda av sig heller, berättar Nicolas Dimitri.

Readly Express värmdes i tio minuter i högvatten innan vattnet hade dragit sig tillbaka från kusten och nivån sjunkit till ”lågvatten”.

Readly Express jobbas i vattnet för att få upp pulsen. Foto: Nicolas Dimitri

– Det går att köra 1,1 mil på Utan Beach utan några hinder på vägen och underlaget är väldigt fast och fint, säger Dimitri.

Körs sju dagar i veckan

På Utah Beach kommer Readly Express den närmaste tiden köras sju dagar i veckan och en mil om dagen.

– Timo Nurmos var väldigt nöjd, så nöjd att han funderar på att ta ner fler hästar till Utah Beach, säger Nicolas.

Planerna för Readly Express ändrades om efter Prix d’Amérique och kretsen runt hästen valde att stå över Prix de France och Readly Express kommer inte heller att starta i Grand Criterium de Vitesse i Cagnes-sur-Mer i mitten av mars.

Istället ska Readly Express och hans skötare Inga Perk tillbringa den närmaste tiden hos Stephanie Lepetit. Där hyr Timo Nurmos en boxplats och en hage.

Fokustema
Svensk Travsport
Läs senare

Positivt dopingprov

Efter ett lopp den 27 december förra året i Skellefteå lämnade kallblodet Järvsötekno ett positvt dopingprov.
Nu, nästan ett halvår senare, har hästen ålagts startförbud.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Idag kan Svensk Travsport (ST) berätta att Järvsöteknos A-prov innehöll förekomst av substansen dimetylsulfoxid (DMSO) över det internationella gränsvärdet.

B-provet har – enligt ST – skickats till ett franskt dopinglaboratorium och Järvsötekno har ålagts startförbud tills vidare.

Fakta

Dimetylsulfoxid

DMSO är en substans med antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper. DMSO finns inte i något registrerat läkemedel eller godkänt preparat för användning till häst i Sverige, dock tillverkas det som extempore-beredning av apotek. Enligt travsportens lista över karenstider har DMSO, oberoende av administrationssätt, en minsta karenstid på 14 dygn inför tävling.

Källa: Svensk Travsport

Expandera

Järvsötekno, som tränas av B-tränaren Morgan Lindberg, slutade fyra i det aktuella loppet i Skellefteå den 27 december. Efter den starten har Järvsötekno startat ytterligare sju gånger och senast den 15 maj, men nu har hästen dömts till startförbud efter att dopingprovet var positivt.

Fokustema
ATG/ST
Läs senare

Nytt Xpress-koncept

V86 Xpress ynglar av sig till V64 Xpress på fredagar.
Med start den 17 september på Kalmartravet och Romme.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

– Vi behöver testa nya saker för att hålla uppe riksintresset för travsporten, och det här en liten del av det. Tävlingarna på fredagarna påverkas egentligen inte så mycket, säger Per Wetterholm, tf sportchef på Svensk Travsport i ett pressmeddelande.

V64 på fredagar startar klockan 20.30 och delas mellan två banor under en försöksperiod mellan den 17 september och 10 december.

– Tillsammans med vår affärspartner ATG, banorna och de aktiva vill vi testa vilka fördelar och nackdelar det skulle kunna innebära.

En oro

V86 Xpress-konceptet har varit ifrågasatt på många håll och framför allt för de som är på plats på travbanorna.

– Det finns helt klart en oro för att Xpress-konceptet försämrat upplevelsen på bana på onsdagar. Men vi vet också att fredagsbanpubliken ofta söker en delvis annan upplevelse än onsdagsbesökarna. Det kan vara så att Xpress-upplägget helt enkelt passar banpubliken bättre på fredagar än onsdagar, när dessutom spelformen och tv-formatet är mindre. Det är detta vi vill testa i höst. Men vi ska vara ödmjuka inför utmaningen att ändra på invanda koncept och vi kommer utvärdera det här noga med berörda banor. Fördelar ska vägas mot nackdelar.

Läs hela pressmeddelandet här!

Fokustema
Frankrike
Läs senare

Davidson du Pont byter tränare

Storstjärnan Davidson du Pont byter tränare och lämnar Jean-Michel Bazire.
Men det är inte så allvarligt som det låter...
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Nicolas Bazire tillsammans med sin far Jean-Michel. Foto: Simon Hagen/Sulkysport.se
Nicolas Bazire tillsammans med sin far Jean-Michel. Foto: Simon Hagen/Sulkysport.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Prix d’Amérique-tvåan Davidson du Pont (e. Pacha du Pont), 1.10,1am/€1.711.510, har gått i träning till Jean-Michels son Nicolas, 21 år, i samband med att han plockar ut sin proffslicens.

Nicolas Bazire inleder sin karriär som tränare med åtta hästar, skriver Paris-Turf, och förutom Davidson du Pont kan också duon Dostoievski (e. Ganymede), 1.11,6am*/€431.750, och Douce Gergauderie (e. Ludo de Castelle), 1.14,3l/€104.440, nämnas.