Fokustema
Namntvisten
Läs senare

”Som att Svenska Spel skulle hävda rätt till Real Madrid”

”Som att Svenska Spel skulle hävda rätt till varumärkena Manchester United eller Real Madrid bara för att det går att spela på dessa lag genom Stryktipset”
Det skriver Legolas Invest i sitt svar till Stockholms Tingsrätt gällande att ATG stämt det maltesiska bolaget för varumärkesintrång.
Av
Lars G Dahlgren

Sajten realtid.se berättade i förra veckan att ATG nu gått till handling gällande att vitesförelägga Rune Anderssons bolag Legolas Invest för varumärkesintrång.

Legolas Invests juridiska ombud Ola Wiklund och Per Rådelöv har sammanställt ett  långt yttrande och svaromål på ATG:s yrkande om vite på tre miljoner kronor varje gång Legolas Invest använder namnet ”Legolas” offentligt. Detta för att ATG hävdar att man från och med november ifjol varumärkesskyddat namnet Legolas.

Föga förvånande bestrider Legolas Invest ATG:s vitesyrkande.

Ett svepskäl

Man argumenterar för att varumärkestvisten gällande namnet Legolas är inget annat än ett svepskäl för att hindra en konkurrent på spelmarknaden att starta verksamhet i Sverige.

”ATG:s ansökan om varumärkesskydd har gjorts i ond tro. När ATG gav in sin ansökan (om varumärkesskydd av namnet Legolas, reds.anm.) hade ATG känt till Legolas Invest och dess verksamhet respektive kännetecken i mer än ett år. Och faktum är att Svensk Travsport, det vill säga ATG:s moderförening, förhandlat om ett samarbete med Legolas Invest under hela denna tid. Medlemmar i ATG:s styrelse var direkt involverade i förhandlingarna. ATG:s vice ordförande, Hans Ljungkvist, var den som initierade och ledde förhandlingarna. Det var i direkt anslutning till att dessa förhandlingar bröt samman som ATG gav in en ansökan om att söka varumärkesregistrering. I praktiken ansökte således en förhandlingspart registrering av motpartens firma och varumärke.”, skriver advokaterna.

Att Legolas skulle ingå i ATG:s marknadsföring avfärdas som nonsens,

”ATG saluför inga produkter eller tjänster under kännetecknet Legolas. Och använder sig heller inte av det i sin marknadsföring. Den enda kopplingen är att en travhäst med namnet Legolas tävlade för mer än trettio år sedan i travtävlingar som ATG erbjöd spel på.

Och längre fram i svaret:

Det enda som står att finna i ATG:s stämningsansökan är ATG:s påstående att varumärket används idag av ATG, bland annat i förhållande till V75-loppet Legolas minne. Men ATG har inte på något sätt varit delaktig i vare sig instiftandet eller
anordnandet av detta lopp. Det enda konkreta påståendet i ATG:s stämningsansökan om hur ATG använder sig av varumärket Legolas är således inte sant.”

Det enda konkreta påståendet i ATG:s stämningsansökan om hur ATG använder sig av varumärket Legolas är således inte sant

Wiklund och Rådelöv unnar sig en närmast raljant formulering:

”Att ATG försöker göra gällande ensamrätt är som att Svenska Spel skulle hävda rätt till varumärkena Manchester United eller Real Madrid bara för att det går att spela på dessa fotbollslag genom Stryktipset.”


Legolas Invests advokater skriver också att ATG inte kunnat redogöra för hur namnet på det Maltabaserade bolaget ska orsaka ekonomisk skada för ATG.

”Om än vagt och dunkelt synes ATG närmast göra gällande att skadan består i att ATG förlorar intäkter till följd av att en ny konkurrent inträder på marknaden. Men det är att leda tanken fel. Det har ju ingenting med det påstådda intrånget att göra. För det är ju inte på grund av att Legolas Invest använder firman Legolas Invest Limited och kännetecknet legolas.bet som ATG förlorar intäkter – det är ju för att en ny konkurrent lanserat en tjänst som attraherar spelarna. Dessa intäkter hade ATG förlorat ändå, om Legolas Invest hade lanserat sin tjänst under annan firma och annat kännetecken. ATG:s argumentation avslöjar i själva verket det verkliga syftet med ATG:s agerande mot Legolas Invest – att förhindra för Legolas Invest att etablera sig på marknaden.

 

ATG stämmer Rune Andersson

Fokustema
V86 onsdag
Läs senare

Solvallas V86-tävlingar flyttas

Vädret stoppar Solvallas tävlingar i morgon kväll med jackpot på V86.
I eftermiddag togs beslutet att flytta tävlingarna.
Av
Mathias Hedlund
Solvalla flyttar sina V86-tävlingar i morgon till Eskilstuna. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Solvalla flyttar sina V86-tävlingar i morgon till Eskilstuna. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Solvalla skulle ha delat onsdagskvällens expresstrav med jackpot på V86 med Axevalla, men nu tvingas huvudstadsbanan ställa in tävlingarna.

Vädrets makter sätter stopp och hela tävlingsdagen flyttas till Eskilstuna, även kvallopp.

– Vår personal har jobbat stenhårt med banan, men temperatursvängningarna tillsammans med saltet man lagt på för att smälta tjälen gör att vi inte kan garantera en säker bana och vi väljer därför att inte chansa gällande säkerheten för hästar och de aktiva, säger Solvallas sportchef Ola Lernå på Svensk Travsports hemsida.

Eskilstuna hade hand om dagens lunchtävlingar.

– Vi känner oss trygga med att kunna erbjuda en bra bana. Vi tävlade under tisdagslunchen, det var lite blött men banan höll förhållandevis väl. Vi räknar med liknande förhållanden under onsdagen, alltså något kladdig men säker bana, säger Michael Wallin som är sportchef på Sundbyholm.

Fokustema
V75-jackpot Jägersro
Läs senare

V75-jackpot: Missar sjunde raka

Sex raka segrar, men det blir ingen sjunde. Åtminstone inte i lördagens V75-jackpot på Jägersro.
Christoffer Eriksson har tvingats stryka Cross Lane.
Av
Mathias Hedlund
Cross Lane och Örjan Kihlström vid segern annandag jul. Foto: Adam Ström/stalltz.se
Cross Lane och Örjan Kihlström vid segern annandag jul. Foto: Adam Ström/stalltz.se

Valacken Cross Lane (e. Nuncio) hade en stark avslutning på fjolårssäsongen med sex raka segrar från oktober till december. Bland dessa fanns dubbla försök i STL och höjdpunkten med finalsegern i klass I på Solvalla annandag jul.

På lördag skulle den nyblivne femåringen årsdebuterat i dubbelklassloppet brons- mot silverdivisionen, men så blir det inte. Hästen är struken för förkylning.

Ytterligare en strykning är redan inrapporterad. Princess Beluga (e. S.J.’s Caviar) har dåliga blodvärden och missar stodivisionen (V75-2).

Här är startlistorna till Jägersros tävlingar på lördag.

***

Det är jackpot på V75 med över 16,5 miljoner kronor extra i sjurättspotten. Hos vår samarbetspartner Travnet finns andelar till lördagens V75-omgång på Högkvarteret.

Här är alla andelar!

Fokustema
Frankrike
Läs senare

PMU ska få snurr på spelet igen

2024 var ett år som inte alls levde upp till franska spelbolaget PMU:s förväntningar.
Nu har det franska spelbolaget antagit i en helt ny strategi för att få snurr på hjulen igen!
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
PMU kommer att ändra strategi för att bli mer konkurenskraftigt. Foto Mia Törnberg
PMU kommer att ändra strategi för att bli mer konkurenskraftigt. Foto Mia Törnberg
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Marknadsdirektör Olivier Pribile berättar i en artikel under rubriken ”PMU står vid ett vägskäl” i dagens upplaga av Paris-Turf om hur spelmarknaden förändrats avsevärt sedan Covid-19 kom in i bilden.

– Motvinden är kraftig ur regleringssynpunkt och ur ekonomisk synvinkel plus att Covid-19 har vänt upp och ner på spelarnas beteende, vilket har gjorts mer komplicerat av den hårda konkurrensen, säger Olivier Pribile, PMU:s marknadschef sedan två år tillbaka.

PMU:s marknadsdirektör Olivier Pribile intervjuas i Paris -Turf idag.

Fortfarande betalar PMU dyrt för det faktum att staten 2010 i sista stund gav FDJ (La Française des Jeux, arvtagare till Loterie Nationale) tillstånd att registrera sportspel i sitt fysiska nätverk, och för separationen mellan dess fysiska och online-verksamhet.

20 procent färre kunder

År 2010 fanns det totalt 32 miljoner spelare i Frankrike, eller vuxna personer som spelat minst en gång under nämnda år. Vid den senaste räkningen 2024 hade antalet spelare minskat till 26 miljoner. En nedgång med 20 procent färre kunder.

– Dessutom har spelarna blivit alltmer krävande och spelar på allt. Till exempel satsar redan 85 procent av våra spelare på lotterier, 30 procent på sportspel, 30 procent på kasino och knappt 20 procent på onlinepoker. Så myten om ”turf-fantasten” som bara satsar på hästkapplöpningar finns inte längre! PMU utmanas ständigt av vad konkurrenterna erbjuder.

“Inget annat val än att reagera”

Sedan 2019 har den årliga omsättningsökningen på samtliga spelformer i Frankrike bara varit fem (5) procent. Lotterier har stigit med 5 procent, sportspel med 9 procent, poker med 17 procent och spelet på hästar med 1 procent.

– Vi måste acceptera detta faktum, men det är inte fråga om att resignera inför det. Det finns en global marknadsrörelse för att försöka fånga dessa multiaktivitetskunder för att uppmuntra dem att spela i sitt universum och inte någon annanstans, säger Olivier Pribile, som hade en nyckelroll på La Française des Jeux (FDJ) i tolv år.

Han fortsätter:

– Det faktum att FDJ köper Zeturf och Unibet med tanken att skapa en global plattform som kommer att erbjuda allt från hästspel till onlinekasinon är ett verkligt hot mot koncentrationen av spelmarknaden, vilket kan få en djupgående effekt på verksamheten för alla andra operatörer, inklusive PMU. Inför denna stora förändring i horisonten har PMU inget annat val än att reagera, annars riskerar man att få se sina kunder lämna, vilket allvarligt skulle hota hela branschens intäkter.

”Bygga en sköld för att skydda hästspelet”

Den enda utvägen för operatörer, enligt Olivier Pribiles sätt att se det, är att erbjuda hela utbudet av legaliserat spel under samma varumärke och med en vision och en konstant kurs som inte ändras vid minsta ekonomiska svårighet.

– Därför kommer PMU fokusera på multiaktivitet, för om man inte gör det kommer det att finnas ett verkligt problem om några år. Det är dock inte aktuellt för PMU att inleda ett ”race to the bottom” inom så kallade sekundära aktiviteter. PMU kommer inte att vara ledande inom sport eller poker, men siktar på att återigen bli en trovärdig utmanare. Vi måste helt enkelt bygga en sköld för att skydda hästspelet genom att ge oss in i matchen igen i andra marknadssegment som sportspel och poker, men också med onlinekasinon i framtiden.

”Ett företag med oerhörd motståndskraft”

PMU har fått utstå mycket kritik den senaste tiden från flera olika håll:

– Fortfarande är PMU en bjässe på marknaden med ett varumärke som är mycket populärt bland fransmännen. Faktum är att det har förbättrats avsevärt under de senaste åren och företaget har drygt tre (3) miljoner kunder. Jag kan försäkra er om att PMU är ett företag med en oerhörd motståndskraft mot alla de yttre svårigheter som det stöter på.

Fotnot: Under 2024 minskade spelet på hästar med 2,1 procent i Frankrike, medan PMU-budgeten hade prognostiserat tillväxt. Mellan den 1 och 8 januari 2025 har omsättningen på hästkapplöpningar minskat med 4,5 procent och som mest 15 procent den dag (8 januari) då Mauquenchys tävlingar ställdes in på grund av snö.