Fokustema
Krönika
Läs senare

Mästarmöte i Massachusetts

Av
Claes Freidenvall
Ett möte mellan Marion Marauder och Resolve kan bli verklighet i sommar. Foto Lisa Photo
Ett möte mellan Marion Marauder och Resolve kan bli verklighet i sommar. Foto Lisa Photo

Staten Massachusetts har inte spelat någon större roll i travsammahang på många decennier, men har sin givna roll i travhistorien. En av de viktigaste platserna i den amerikanska unghästcirkusen ”Grand Circuit” var Readville Trotting Park i utkanten av Boston. På Readville avverkades den första drömmilen. 1903 travade Lou Dillon 1.14,6 och där kördes också det första 50.000-dollarloppet – American Trotting Derby – 1908.

Som kuriosa kan också nämnas att passgångaren Star Pointer, 8 år, var den första sulkyhästen under 2:00 (1.14,6) och tiden 1.14,1 avverkade han Readville Trotting Park dem 28 augusti 1897.

Readville Trotting Park existerar inte längre. I slutet av 1920-talet förvandlades Readville till en motorbana. Bay State Raceway – senare namngiven New England Harness Raceway, Foxboro Raceway och Foxboro Park – var länge ensam travbana i Massachusetts innan den gick i graven 1997. Plainridge Park öppnade två år senare och den 28 juli i år bjuds det på storlopp för äldre travare.

Förutom Åke Svanstedts Resolve har det betalats insatser för Crazy Wow, Hannelore Hanover, Obrigado och Pasithea Face. Hela listan hittar Ni här! Och nedan kan Ni se Marion Marauders comeback i söndags på Tioga Downs:

ATG har börjat med vagninformation och även loppkommentar om startande hästar på www.atg.se. Loppkommentarer har funnits i flera decennier i USA och vilka vagnar som det ska tävlas med i loppen utropades också under en kort period i travbanornas högtalare.

Däremot blir det knepigt när ett bolag som arrangerar spel har synpunkter på hur domarna dömer. Några högre tankar tycks inte ha om måldomarnämnden på Hagmyren när Mino startade där den 11 maj.

Det bjuds på stor sport på flera banor i Nordamerika i helgen och allra störst uppmärksamhet drar Mohawk Raceway till sig och där bjuds det på finaler i Armbro Flight Stakes (C$253.000) och Goodtimes Trot (C$251.000).

I det sistnämnda loppet dyker Marcus Melanders obesegrade treåring Enterprise upp och i Armbro Flight Stakes startar Hannelore Hanover. Startlistorna hittar Ni här.

Resultat för svenska tränare i Nordamerika t.o.m. 12 juni:
1 Jimmy Takter – 102 st: 32-20-12. $882.172
2 Anette Lorentzon – 247 st: 51-37-28, $611.853
3 Jenny Melander – 144 st: 28-26-25, $480.391
4 Åke Svanstedt – 108 st: 13-11-13, $366.206
5 Marcus Melander – 70 st: 12-8-12, $220.247
6 Staffan Lind – 45 st: 9-13-7, $152.597
7 Jonas Czernyson – 71 st: 7-12-12, $112.500
8 Nancy Johansson – 41 st: 10-6-2, $91.770
9 Tina Duer – 25 st: 6-3-4, $53.647
10 Lucas Wallin – 18 st: 5-1-4, $42.830
11 Susanne Kerwood – 38 st: 5-7-2, $39.279
12 Jan Johnson – 1 st: 0-0-0, $1.360
Nordamerika i korthet t.om. 12 juni:
Vinstrikaste 2-åring: Zyura Bi (sto e. Yankee Glide-Myura Bi), Rodney Debeck, $3.250.
Vinstrikaste 3-åring: Lord Cromwell (hingst e. Chapter Seven-Oh Oh It’s Magic), Edward Hart. $97.743
Vinstrikaste äldre: Crazy Wow (valack 5 år e. Crazed-No Pan No Gain), Ron Burke, $231.500.
Snabbaste 2-åring: Quality Kemp (hingst e. Muscle Hill-Impressive Kemp), Ron Burke, 1.12,1.
Snabbaste 3-åring: Ariana G (sto e. Muscle Hill-Cantab It All), Jimmy Takter, 1.09,1.
Snabbaste äldre: B Yoyo (valack 7 år e. Striking Sahbra-B Joyflo), Richard Johnson, 1.08,6.
Vinstrikaste & segerrikaste tränare: Ron Burke, 1.599 st: 334-252-217, $5.149.349.
Segerrikaste kusk: Aaron Merriman, 2.130 st: 504-350-302, $3.748.014.
Vinstrikaste kusk: Jason Bartlett, 1.144 st: 256-190-164, $5.061.712.
Ledande avelshingst (2-åringar): Guccio, $14.970.
Ledande avelshingst (3-åringar): Cantab Hall, $686.205.
Ledande avelshingst (äldre): Cantab Hall, $2.585.606.
Vinstrikaste uppfödare: Hanover Shoe Farms, $9.038.836.

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Kortslutning i hjärnkontoret

Tanken är god men tidpunkten är mycket illa vald. När Åby gör om sin prestigelöpning för femtielfte gången (!) svarar Svensk Travsport med att lägga in ett matchlopp – namngivet ”The Showdown” – med ett lika högt förstapris som Åby Stora Pris tre dagar senare på Solvalla. Kortslutning i hjärnkontoret? Det kan nog de flesta skriva under på...
Av
Claes Freidenvall
Nuncio vs Bold Eagle hade mycket väl kunnat bli en sevärd duell – inte minst innan Elitloppet ifjol då hästarna aldrig hade stött på varandra. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Nuncio vs Bold Eagle hade mycket väl kunnat bli en sevärd duell – inte minst innan Elitloppet ifjol då hästarna aldrig hade stött på varandra. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Att folket runt Åby är upprörda är helt förståeligt. Kvällen innan idén skulle presenteras försökte ST dessutom få med Åby på båten och få det att se ut som att det var ett samarbetsprojekt mellan Svensk Travsport, Solvalla och Åby…hur tänkte man där egentligen?

Åbytravet tackade givetvis nej och det är jag glad för. Ett travförbund bör inte agera marknadsgycklare – Kivik i kvadrat. Låt Åby Stora Pris få vara ifred, ge banan chansen att bygga något stort istället för att ge ett knivstick i sidan.

Idén med matchrace gillar jag, men jag tror inte att man ska bestämma tidpunkt för ett sådant lopp mer än ett halvår innan det ska köras. En löpning av den här karaktären ska växa fram och är knappast aktuellt att arrangeras varje år. I början av förra året längtade alla efter mötet mellan Bold Eagle och Nuncio. Bold Eagle hade gjort rent hus i Frankrike och Nuncio i Sverige och Norden. I år finns det inte två lika självklara kort och hur stor är chansen att världens två bästa hästar skulle ställa upp på startlinjen?

Skulle ett liknande scenario komma upp till ytan med två sådana speciella hästar – greppa tag i chansen då, men att cementera ett lopp av den här digniteten till ett visst datum, ett visst år, kan bli som att koka soppa på en spik.

Bättre hade det varit om ST givit den här möjligheten när det är riktigt skarpt läge. Och varför nöja sig med två hästar? Varför inte tre, fyra eller kanske fem hästar bakom startbilens vinge? Ju fler hästar, ju intressantare skulle det också bli spelmässigt. Ett tvåhästarslopp kan ju aldrig komma ifråga i de stora spelformerna.

Tyvärr saknar jag förhoppningar om att ST ska ändra sitt beslut. Det är ju inte helt ovanligt att dumhet och stolthet brukar växa på samma träd.

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Vincennes – ett problembarn?

PARIS. Vädrets makter har inte varit nådig den senaste veckan i Paris och stora delar av Normandie. Igår blev också Vincennes-banan varse vad som kan hända om man inte har tumme med vädergudarna – vissa delar av den svarta kolstybben var i det närmaste obrukbar.
Av
Claes Freidenvall
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vincennes-banan brukar inte vara något större föremål för kritik, utan unisont hyllas för sin förträfflighet. Igår var det inga ord och visor från de tränare/körsvenner som hade hästar till start. En del tränare strök sina hästar av säkerhetsskäl – på vissa ställen fanns det ”stora” gropar i banan – medan andra startade och många av dem som tog chansen tävlade också under pari. Ordet skandal hördes från flera olika håll.

Att banan hade problem berodde på att banpersonalen hade saltat och istället för förutspådda minusgrader lyste solen starkt och banan släppte helt enkelt när minus- byttes ut mot plusgrader.

Vi som tittar på loppen från Vincennes brukar vara vana vid snabba öppningar, men de som tog chansen att öppna kvickt igår fick också betala dyrt till slut. Vincennes är förvisso inte som förr med dess stigningar (banan lades om 1993), men igår var banan krävande och vi fick uppleva en segertid på 1.22,1 och öppningar i 1.24-fart…

En fåtalig publik hade tagit sig ut till Vincennes igår. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vad som kommer hända med Vincennes underlag idag är fortfarande en öppen fråga. Under större delen av Parisnatten har det regnat och det förväntas att bli sju plusgrader senare under dagen.

Redan igår blev också Vincennes underlag föremål på twitter. Bold Eagles delägare Thomas Bernereau talade om att eventuellt stryka sin häst från Prix de France. Om det blir verklighet återstår att se…

Bold Eagle har ju chansen att tillhöra en exklusiv skara om han skulle vinna Prix de France i eftermiddag – loppet startas 15.15 – och bli den fjärde i historien som lyckas med detta konststycke. Tidigare har Jamin (1958, 1959, 1960), Eléazar (1977, 1978, 1980) och Ourasi (1986, 1987, 1988) vunnit loppet tre gånger. Bold Eagle har toppat de två senaste åren.

Hemmaidolen hålls inte som favorit, utan det är Daniel Redéns Propulsion som får bära den bördan. Paris-Turf rankar Propulsion högst, följd av Bold Eagle, Belina Josselyn och Traders. Tio av 15 tipstidningar i Frankrike håller Propulsion som etta, Bold Eagle är tippad etta hos fyra och Traders i en tidning.

Tidningarnas favorit idag är Propulsion, men håller spelarna med? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vem som kommer att trivas bäst på Vincennes underlag återstår att se. Svaret ges strax före klockan 15.20.

Fotnot: banrekordet på Vincennes innan omläggningen hade Avenir de See med tiden 1.13,0a. Kool du Caux ståtar med det nuvarande rekordet 1.09,8a, satt 2007 när han vann Prix de France.

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Tänk ett varv till, Malmrot!

Tanken är förstås god att ha 16 unika ekipage i Elitloppet, men fungerar det i verkligheten och vad händer om en kusk råkar ut för en olycka efter försöket. Går det att plocka in en ersättare då?
Av
Claes Freidenvall
Johnny Takter hoppade in som ersättare för Örjan Kihlström bakom Iceland i Elitloppet. Med nuvarande regler hade han inte fått stå i vinnarcirkeln på Solvalla. Foto: Adam Ström/stalltz.se
Johnny Takter hoppade in som ersättare för Örjan Kihlström bakom Iceland i Elitloppet. Med nuvarande regler hade han inte fått stå i vinnarcirkeln på Solvalla. Foto: Adam Ström/stalltz.se

I sitt tidigare forum – TV4 – presenterade Solvallas sportchef Anders Malmrot nyheten igår att nästa Elitlopp ska innehålla ”16 unika ekipage”. Jag hade förväntat mig några slags följdfrågor från TV4-gänget med Per Skoglund i spetsen vad det nya reglerna kan betyda för Trav-Sveriges viktigaste fönster ut mot världen – om man nu vet vad ordet unik innefattar?

Är det någon tränare som har lyckats med konststycket – och det är sannerligen skickligt gjort – att få med två hästar till Elitloppet så uppstår det några frågor i mitt huvud:

Om tränaren, som är ordinarie kusk på båda hästarna, och den andra kusken bakom han eller hennes häst kvalar in till finalen, men inte tränarens egna uppsittning. Ska då tränaren nekas att köra sin egen häst i finalen? För mig känns det inte rätt – för många tränare handlar det om en chans i livet att vinna Elitloppet och skulle inte den person då få chansen till den möjligheten?

Det kan inte heller vara rätt, att en tränare som brukar köra sina egna hästar i loppen tvingas ge bort en styrning i försöket om han eller hon har två hästar i Elitloppet.

Och vad händer om körsven blir sjuk mellan försök och final. Stryks hästen då eftersom Solvallas sportchef bestämt sig för att ha 16 unika ekipage?

I grund och botten gillar jag Anders Malmrots förslag och det kanske kan öppna nya dörrar när det gäller anmälningar till enskilda lopp (inte försök och final) i svensk travsport. Jag skulle gärna se att kuskarna sätts upp (eller gör sitt val) i samband med att hästarna preliminäranmäls till loppen. Det betyder förstås att en del körsvenner tappar styrningar, men i gengäld skulle fler få chansen att köra lopp och det skulle dessutom innebära mindre merarbete för arrangören.

Anders Malmrot har väckt en tanke som kan användas i andra sammanhang också – kan det vara något för sportavdelningen på Svensk Travsport att sätta tänderna i?

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb