tema
Tema: Elitloppet

Hästarna i Elitloppet 2024!

En efter en bjuds hästarna in till Elitloppet. Årets Prix d'Amérique-vinnare Idao de Tillard var först ut. Söndag den 26 maj ska det vara 16 hästar bakom startbilen.
Här är hästarna som är klara!
Hohneck och Gabriele Gelormini vid vinsten i Elitloppet 2024. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Hohneck och Gabriele Gelormini vid vinsten i Elitloppet 2024. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

13 hästar bjuds in till Elitloppet. Resterande tre platser går det att tävla om i Finlandia-Ajo på Vermo, Meadow Roads lopp på Solvalla och Prins Daniels Pokal i Gävle.

Här presenteras årets Elitloppsdeltagare – häst för häst på vägen fram till den stora dagen.

tema
Tema:

Go On Boy till Elitloppet

Efter en delad andraplats i fjolårets upplaga av Elitloppet får Romain Derieuxs Go On Boy chans till revansch på Solvalla.
Go On Boy och Romain Derieux kan förbereda sig för en ny start i Elitloppet. Innan dess blir det start i Prix de l'Atlantique. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Go On Boy och Romain Derieux kan förbereda sig för en ny start i Elitloppet. Innan dess blir det start i Prix de l'Atlantique. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Password-sonen Go On Boy blev ikväll den sjätte hästen att presenteras som inbjuden till årets Elitlopp.
Åttaåringen slutade delad tvåa i fjolårets upplaga och nådde samma placering i UET Elite Circuit Final på Solvalla under Kriteriehelgen.

Närmast kommer hästen från en fjärdeplats i Prix d’Amerique, andraplats i Prix de France och tredjeplats i Criterium de Vitesse.
– Det krävs en champion för att vara med i Elitloppet och det är precis vad Go On Boy är. Att nu åter ha blivit inbjuden gläder mig mycket för Elitloppet har gett mig så stora upplevelser. Jag har alltid känt mig välkommen på Solvalla och ser fram emot ännu ett fantastiskt besök, säger Romain Derieux i ett pressmeddelande från Solvalla.

Inbjudna till Elitloppet

Häst (far) – Tränare

• Idao de Tillard (e. Severino) – Thierry Duvaldeston, Frankrike
  • Francesco Zet (e. Father Patrick) – Daniel Redén, Sverige
  • Joviality (e. Chapter Seven) – Sabine Kagebrant, Sverige
  • Hohneck (e. Royal Dream) – Philippe Allaire, Frankrike
  • A Fair Day (e. Maharajah) – Elisabeth Almheden, Kalmar
  • Go On Boy (e. Password) – Romain Derieux, Frankrike
tema

Sagohästen till Elitloppet

Snabbast i Sverige i år med 1.09,4ak – och nybliven Elitloppshäst!
Idag bjöds sagohästen A Fair Day in till Solvallas storlopp.
– Det är helt overkligt och glädjande att få en inbjudan till Elitloppet, säger Elisabeth Almheden.
Elisabeth Almheden tränar A Fair Day som är klar för Elitloppet och nu startar i Kjell P Dahlströms Minne. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Elisabeth Almheden tränar A Fair Day som är klar för Elitloppet och nu startar i Kjell P Dahlströms Minne. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Kalmaramatören Elisabeth Almheden är kvinnan bakom femårige stjärnskottet och årets snabbaste häst på svensk mark A Fair Day (e. Maharajah), 1.09,4ak*/3.030.000 kr, och nu har hon tackat ja till Solvallas inbjudan till Elitloppet för familjehästen.

– Det är helt overkligt och glädjande att få en inbjudan till Elitloppet – det är stort! ”Affe” älskar människor runt sig, han älskar tävling och gör alltid sitt bästa, vilket han bevisat. I bästa fall kan det bli två lopp samma dag, vilket kan blir tufft, men Affe är stark, snabb och förståndig och allt finns under den långa pälsen, säger Elisabeth Almheden i ett pressmeddelande från Solvalla.

A Fair Day och Oscar Ginman. Foto: Adam Ström/stalltz.se

A Fair Day testade i både Kriteriekval och Breeders Crown-semifinal förra året, men utan framgång. Förra året lyfte sig flera snäpp och travade 1.11,1ak vid STL-seger i Tingstyd i början av sommaren. Året avslutades med segrar i finalen av Kalmartravets fyraåringsserie, samt semifinal och final i Breeders Crown.

Med tolv segrar på 24 starter inledde A Fair Day 2024 med toppinsatsen i Prins Carl Philips Jubileumspokal på Färjestad på långfredagen där han joggade runt på 1.09,4a/1.640 meter när han inkasserade sjätte raka segern.
– Jag hade kunnat köra 1.08,5 idag utan problem, sade kusken Oscar Ginman till Sulkysport efter loppet.

Närmaste planen för A Fair Day är att starta i femåringsloppet Kjell P Dahlströms Minne i Mantorp måndag den 18 april med 150.000 kronor till vinnaren och anmälningstiden dir går ut på tisdag morgon. Sju hästar är anmälda just nu och A Fair Day är en av dem.

Inbjudna till Elitloppet

Häst (far) – Tränare

• Idao de Tillard (e. Severino) – Thierry Duvaldeston, Frankrike
  • Francesco Zet (e. Father Patrick) – Daniel Redén, Sverige
  • Joviality (e. Chapter Seven) – Sabine Kagebrant, Sverige
  • Hohneck (e. Royal Dream) – Philippe Allaire, Frankrike
  • A Fair Day (e. Maharajah) – Elisabeth Almheden, Kalmar

Här är historien om A Fair Days härstamning med ett koppel svenska travstjärnor:

tema

Hohneck till Elitloppet

Tre hästar har blivit fyra.
Fjolårsvinnaren Hohneck är klar för Elitloppet 2024!

Förra året plockade Philippe Allaires stjärna Hohneck (e. Royal Dream) hem Elitloppsfinalen från ledningen efter att ha slutat tvåa i försöket. Nu får han chansen att försvara titeln. Idag presenterade Solvallas sportchef fransosen som årets fjärde Elitloppshäst.
– Efter det han gjorde ifjol i Elitloppet och i UET-finalen var det givet. Solvalla är hans bana. Vincennes har blivit mer hans preparé-bana. Han gjorde verkligen avtryck ifjol, sade Anders Malmrot till V75 Direkt.

Tränaren Philippe Allaire har haft Elitloppet i matchningsplanen länge enligt Solvallas sportchef.
– Allaire hade sin tanke klar när han tackade ja förra året. Det är den perfekta hästen för att tävla på Solvalla och slippa uppförsbacken på Vincennes. Hästen kommer att göra två förebyggande starter inför Elitloppet, sade Malmrot.

Hohneck har gjort tre starter på Solvalla. Förutom de två i Elitloppet så segrade han i U.E.T.-finalen i oktober.

Inbjudna till Elitloppet

Häst (far) – Tränare

• Idao de Tillard (e. Severino) – Thierry Duvaldeston, Frankrike
  • Francesco Zet (e. Father Patrick) – Daniel Redén, Sverige
  • Joviality (e. Chapter Seven) – Sabine Kagebrant, Sverige
  • Hohneck (e. Royal Dream) – Philippe Allaire, Frankrike
tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

Årets häst till Elitloppet

Joviality som utsågs till Årets häst i svensk travsport år 2023 blev den tredje hästen att bjudas till årets Elitlopp.
Joviality och Sabine Kagebrant kan förbereda sig för start i Elitloppet. Foto Adam Ström/Stalltz.se
Joviality och Sabine Kagebrant kan förbereda sig för start i Elitloppet. Foto Adam Ström/Stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Efter att Prix d’Amerique-vinnaren Idao de Tillard (e. Severino) och ”oslagbare” Francesco Zet (e. Father Patrick) fått de två första rosa biljetterna gick den tredje inbjudan till Elitloppet till Joviality (e. Chapter Seven).

Fakta

Joviality

Femårigt mörkbrunt sto e. Chapter Seven–Pasithea Face e. Muscle Hill

St: 42: 26–7–3, 1.08,4ak, 25.595.479 kr

Ägare: Stall Courant AB, Heby.
Uppfödare: Am Bloodstock AB, Stockholm.

Tränare: Sabine Kagebrant, Solvalla.
Skötare: Erik Cederlund.

Fjolårets vinnare av Drottning Silvias Pokal och Svenskt Travderby har under den gångna vintern slutat trea i årets Prix d’Amerique.
Nu kan kretsen kring det av Stall Courant-ägda stoet med tränare Sabine Kagebrant i spetsen förbereda sig med full kraft mot start i årets Elitlopp.
– Hon är ett av världens bästa ston och har visat en hårdhet och speed som få hästar besitter. Jag tror att hon kommer passa perfekt i Elitloppet, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot i ett pressmeddelande.

Att Sabine Kagebrant ser fram emot start i hemmabanas största och mest prestigefyllda lopp är lätt att förstå.
– Som Solvallatränare är det en dröm som går i uppfyllelse. Elitloppet har alltid varit årets största händelse för mig och nu har jag en häst som tävlar på den nivån, vilket känns helt fantastiskt, säger Sabine Kagebrant.

Inbjudna till Elitloppet:

• Idao de Tillard (e. Severino) – Thierry Duvaldestin
  • Francesco Zet (e. Father Patrick) – Daniel Redén’
  • Joviality (e. Chapter Seven) – Sabine Kagebrant
tema

Francesco Zet till Elitloppet

Idao de Tillard var först in.
Nu får han sällskap i Elitloppet – av Daniel Redéns Francesco Zet!
Ikväll bjöds hästen in till Solvallas storlopp.
Francesco Zet och Örjan Kihlström. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Francesco Zet och Örjan Kihlström. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Daniel Redén-tränade sexåringen Francesco Zet (e. Father Patrick), 1.08,4ak*/18.455.000 kr, ståtar med 17 raka segrar efter lysande tre- och fyraåringssäsonger och ifjol prickfria facit fyra starter och fyra segrar. Där inrymdes triumfer i Margareta Wallenius-Klebergs Pokal och Norrbottens Stora Pris.

Nu blir det alltså satsning mot Elitloppet i vår för Redéns travare, som när han vann Sprintermästaren travade 1.09,4a/1.609 meter i finalen. 
– Jag hade planerat att starta i Åby World Grand Prix och inte i Elitloppet, men när Idao de Tillard, Frankrikes bästa häst, aviserade att han skulle starta så tänkte jag om. Många säger att det är väldens bästa häst och då vill jag att min kompis ska visa vad han går för. Det ska bli jäkligt kul och vi går ”all-in” för det här. Han håller på att damma av sig vintermagen, men det går ganska fort för honom, sade Daniel Redén till V75 Direkt.

Totalt har hingsten gjort 23 starter (21-1-0 och inte förlorat sedan han var tvåa i korta E3-finalen sommaren 2021.

Inbjudna till Elitloppet:

• Idao de Tillard (e. Severino) – Thierry Duvaldestin
  • Francesco Zet (e. Father Patrick) – Daniel Redén
tema

Pd’A-vinnaren till Elitloppet

Förkrossande överlägsen i Prix d’Amérique.
Ikväll bjöds Idao de Tillard in som första häst till Elitloppet.
– Thierry Duvaldestin har tackat ja till inbjudan, säger Anders Malmrot.
Prix d'Amérique-vinnaren Idao de Tillard. Foto Adam Ström/Stalltz.se
Prix d'Amérique-vinnaren Idao de Tillard. Foto Adam Ström/Stalltz.se

Ikväll steg temperaturen inför Elitloppet sista söndagen i maj. Anders Malmrot delade ut den första rosa biljetten – till franske superstjärnan Idao de Tillard (e. Severino).
– Dom vill vara med i Elitloppet. Thierry Duvaldestin är väldigt sugen att  komma till Solvalla. Han kom inte med Ready Cashs för han tyckte inte att förutsättningarna passade för den hästen, sade Anders Malmrot till Vinnare V75.

Att Idao de Tillard är en drömhäst för Malmrot råder inga tvivel om.
– Vi har haft kontakt sedan ifjol, men då var det för tidigt. Thierry har alltid varit intresserad och han tycker att hästen passar på Solvalla. Återkom efter prix de France, för då får vi se honom över kortare distans, sade han.

För Idao de Tillard, som i senaste starten vann Prix de France på 1.09,4a/2.100 meter, väntar två starter på fransk mark i vår före Elitloppet. Den första redan nästa söndag i Prix de Selection på Vincennes.
– Thierry vill verkligen komma och jag sade att jag ville bjuda in hästen som första häst. Jag har försökt styra om för att logistiken ska passa Idao de Tillard, bland annat att flygplanet från Frankrike ska lyfta närmare där Idao de Tillard står som avelshingst, sade Anders Malmrot. 

Ordinarie kusken Clément Duvaldestin ska köra även i Elitloppet.

Till Elitloppet bjuds 13 hästar in, medan övriga tre platser går att nå av egen kraft i kvallopp. Nästa inbjudan kommer den 16 mars.