– Storbaneföreningen var något som passade på 1980-talet, men att det ska vara ett samarbete mellan storbanorna ser jag som en självklarhet. Jag ser gärna organiserat samarbete även med andra banor, både inom och utom landet. I vilken form det sker får vi se, mycket beror på hur travet i stort organiseras framöver. Nu träffades vi i första hand för att diskutera mycket runt den stora omorganisationen i ST, säger Anders Holmgren, t.f. ordförande i Stockholms Travsällskap.
För en tid sedan satte sig Anders Holmgren (Stockholms Travsällskap), Kerstin Peterson-Brodda (Skånska Travsällskapet) och Sven Henriksson (Åby Travsällskap) ner för en ”öppen diskussion”, inte bara om de tre banornas utan också svensk travsports framtid.
– När det gäller ST:s omorganisation har Jägersro och Åby varit väldigt tydliga i sina ställningstaganden om fastighetsbeståndet. Stockholms Travsällskap har också sagt sitt i frågan och medskicket från vår stämma var att det inte är aktuellt att släppa ifrån oss några fastigheter. Egentligen har det varit ganska tydligt från vårt travsällskap hela tiden, även om det inte riktigt kommit fram i ljuset.
En affärsmodell för framtiden
Stockholms Travsällskaps styrelse har funderat en hel del när gäller travets framtida omorganisation.
– Vi har gjort en väldigt grov skiss hur vi tycker att travsporten bör organiseras. Det drog jag för Kerstin och Sven. Egentligen är det inget revolutionerande i sig, utan den kokar ner till att diskussionen om att ST:s omorganisation startat i fel ände. Man har börjat med skattefrågan och sedan har man sagt att vi måste anpassa utifrån den istället för att börja i rätt ände, det vill säga att vi måste skapa oss en affärsmodell för framtiden, säger Anders Holmgren, och fortsätter:
– Istället har man kommit fram till att vi ska ha en gemensam balansräkning. Syftet med en gemensam balansräkning är inget annat än att skapa en belåningsbar balansräkning och alltså ha en lånemodell för framtiden. Det är ju ingen långsiktig lösning som jag ser det.
Några huvudpoänger belyser Anders Holmgren:
- Skapa en organisation som är kapabel att ta över ägarstyrningen av ATG.
- Skapa och bygga nya affärsmöjligheter, inte minst inom rättigheter för ljud och bild.
- Skapa en effektivare organisation för kärnverksamheten inom såväl myndighetsdelen som den kommersiella delen.
- Säkerställa skattemässig trygghet i koncernen.
– Travsporten måste ta kontrollen över ATG. Allt annat är överskuggande eftersom hela travsportens ekonomi ligger där. Problemet vi har just nu är att Svensk Travsport äger ATG, men inte har kontrollen över bolaget och den måste vi skaffa oss. Sedan måste vi hitta nya affärsområden…ljud- och bildrättigheter, men också andra möjligheter och det är det jag tycker man ska titta på.
Måste ta kontrollen över ATG
Anders Holmgren skulle vilja dela upp ST:s organisation i en myndighets- och en kommersiell del.
– För mig är det litet av nyckeln till det hela att den kommersiella delen blir egentligen ett nytt affärsområde. Så de saker som efter omregleringen har hamnat i travsportens eget knä och som tidigare legat på ATG, till exempel att hantera alla rättigheter och det är inte ST grundat för från början, säger Holmgren och fortsätter:
– ST är en myndighets- och servicefunktion och har varit väldigt bra på det historiskt. Det finns fortfarande mycket som ST gör bra och myndighetsdelen finns ingen större anledning att omorganisera. Däremot behöver man nya affärsområden och ett kommersiellt tänk som inte finns idag. I framtiden bör den kommersiella delen ligga vid sidan av nuvarande ST som nästintill en helt separat organisation.
Vad är det egentligen vi vill uppnå?
Anders Holmgren återkommer till att diskussionen om travsportens omorganisation tog fel avstamp.
– Jag förstår att BAS-organisationerna blir upprörda likaväl som jag begriper att stor- och mellanbanorna blir upprörda på sina håll. Alla tycker att de får för lite av kakan och det går inte att börja i den änden. Man måste börja med syftet. Vad är det egentligen vi vill uppnå? Det man försökt göra nu är att uppnå en belåningsbar affärsmodell och det är inte långsiktigt. Man måste helt enkelt skapa en riktig hållbar affärsmodell.
Det kommer aldrig bli aktuellt
Mötet mellan storbanornas ordföranden kommer att fortsätta och den här veckan träffas travbanecheferna för Jägersro, Solvalla och Åby.
– Sedan kommer jag, Kerstin och Sven ha ytterligare ett möte eller telefonkontakt inför förtroenderådet den 4 september. Vi väntar på vad som kommer att komma ut från ST. Syftet från vår sida att vi gärna tar en diskussion med ST inför förtroenderådet mest för att undvika att slösa tid. Vi vet fortfarande att ST:s primära förslag går ut på en gemensam balansräkning och det kommer aldrig bli aktuellt, åtminstone inte med vår medverkan. Det har vårt sällskap sagt nej till.