Det säger ATG:s ekonomichef Lotta Nilsson Viitala gällande ATG:s kvartalsrapport, och halvårsrapport, som offentliggjordes idag torsdag. Den visade att totoomsättningen andra kvartalet ökade till 3.449 miljoner kronor från de svenska ATG-kundernas sida vilket är 186 miljoner kronor mer än motsvarande period förra året. Dessa 186 miljoner plussade på ATG:s totonetto med 56 miljoner kronor. Samtidigt ökade ATG:s och Kanal 75:s kostnader med (endast) två miljoner kronor.
– Det är detta vi har jobbat långsiktigt med. Att öka omsättningen med hjälp av marknadsinvesteringar under kostnadskontroll. Den här trenden som åstadkommit resultatförbättringen Q2 kommer vi att se framöver också, säger Lotta Nilsson Viitala.
ATG:s ledning är alltså glad över att farten på totospelet nu är högre än den varit tidigare. Omsättningen är räknat på första halvåret 170 miljoner kronor högre än det som resulterade i den hittills högsta utbetalningen till sporten och banorna 2012, alltså ATG:s rekordår 2011. ATG:s strävan att höja volymen på totospelet efter nedgången 2012-14 anses alltså ha lyckats. Men det har samtidigt inte varit gratis. Marknadsinvesterinarna har varit så stora att det ökade totonettot, vilket första halvåret var 60 miljoner kronor bättre än 2016, ätits upp av kostnaderna.
Men Lotta Nilsson Viitala tycker att det är trenden andra kvartalet det ska fokuseras på, att ATG nådde det näst högsta kvartalsresultatet i historien (efter Q4 2016 som hjälptes upp av att det kördes massor med V75-dagar strax innan årsskiftet) under april-juni 2017. Och det samtidigt som kostnadsnivån för att driva spelet i princip planade ut och var på samma nivå som andra kvartalet 2016.
– Det är detta som gör mig trygg med att vi kommer att uppnå resultatmålen. Vi behöver samtidigt fortsätta att öka omsättningen ännu mer, och vi gör det liksom vi gjort hittills med kostnadskontroll. Vi jobbar brett med små och stora förbättringar. Vi går mot en omreglerad spelmarknad som ATG ska komma in i med hög omsättning och bra pooler. Vi är ett tillväxtbolag idag som ska fortsätta att växa kontinuerligt, säger Lotta Nilsson Viitala.
I kvartalsrapporten pekas ”ökat kundintresse gällande spel inom konceptet Tillsammans på onsdagar och för spel på söndagarnas nya erbjudande Grand Slam 75” ut som enskilda faktorer bakom spelökningen. Dock nämner man alltså inte det nya spelet toppsju som någon framgångsfaktor. Antalet V75-omgångar var första halvåret en färre jämfört med 2016 vilket också är en underliggande faktor på plussidan i 2017-siffrorna.
– De nya spelprodukter som lanserats har heller inte medfört någon kannibalisering, mer än i så fall marginellt, på andra spelformer, säger Lotta Nilsson Viitala.
För att nå pokalårets 300 miljoner kronor i ökad utbetalning 2018 återstår fortfarande att bygga upp det balanserade resultatet med storleksordningen 150-200 miljoner kronor ytterligare och det kommer ju att vara helt omöjligt att nå med den takt som resultatnivå hittills åstadkommits under 2017, med futtiga 6,6 miljoner kronor. Men där kommer det där med trenden jn i bilden.
– Resultatförbättringen under Q2 är 35 miljoner kronor jämfört med 2016. Så kommer det att se ut framöver också, resultatet förstärks. Samtidigt måste vi fortsätta investera för att nå ännu högre omsättning. Det är inte möjligt att uppnå pokalåret och målet att 2020 vara nordens ledande spelbolag genom att skära i ATG:s kostnadsmassa, säger Lotta Nilsson Viitala.