– Vi har aldrig varit så långtifrån varandra som vi är idag, sade Roger Walmann när Travtränarnas Riksförbund mötte ST:s generalsekreterare Johan Lindberg och Mats Norberg från styrelsen i Svensk Travsport i Nordin-salen tidigare idag.
Landets proffstränare anser att Svensk Travsports ledning är tondöv och att de stängs ute från de stora och verkligen viktiga besluten.
– Om vi hade fått vara med i planeringen av tävlingsdagarna nästa år – vilket utlovades – hade det aldrig blivit strejk på Jägersro, sade Jörgen Westholm.
Det var rena huggsexan emellanåt och ganska underhållande som lyssnare. ST:s generalsekreterare Johan Lindberg krävde att exempel skulle lyftas fram och det skedde också från tränarnas sida, men kanske inte i tillräckligt hög grad. Johan Lindberg fick också kritik för att han var svår att nå.
– För att jag och Erik (Adielsson) skulle få till ett möte med Johan om propositioner krävdes det både hammare och slägga innan det blev av, sade Svante Båth.
Mats Norberg från Svensk Travsports styrelse var tydlig i sitt svar till travtränarna:
– Ni får inte alltid som ni vill och så är det i en demokrati.
Hur många hästar äger proffstränarna?
Hur stor del av hästarna äger proffstränarna idag som de själva tränar, var en fråga som kom upp och något entydigt svar gick inte att få – det finns nämligen inga ”korrekta” siffror.
– Vi gjorde en undersökning bland landets proffstränare om hel- och/eller delägda och det visade sig att travtränarna äger mellan 30-34 procent av hästarna, sade Jan Halberg, ordförande Travtränarnas Riksförbund.
ST:s sportchef Petter Johansson, som fanns med som ”åhörare” i Nordin-salen, sade att travförbundet inte har några siffror.
– Det är inte bra att travtränarna äger så mycket hästar som de gör idag. Det måste bli ändring på den punkten och det är inget som vi eftersträvar, ansåg Conrad Lugauer.
Att hästbasen måste upp i Sverige var alla överens om.
– Det är vårt viktigaste mål, sade Mats Norberg.
Fem miljoner per vecka
De flesta siffror inom svensk travsport pekar idag åt fel håll och Xpress-onsdagarna var ett ”hett” samtalsämne. ATG:s vd Hasse Skarplöth målade upp en stark bild ur ett rent ATG-perspektiv.
– Sedan Xpress infördes har ökningen varit fem miljoner per vecka. Däremot behöver banorna förstärka upplevelsen på plats och göra det mycket bättre än idag för att få publik, sade Hasse Skarplöth.
Att onsdagarna har varit negativt för banpubliken ansåg de flesta, men Johan Lindberg ville inte riktigt hålla med utan drog fram Jägersro och Åby som positiva exempel.
– Men det är inget som jag känner igen på någon av de banorna. Jag har också pratat med kollegor på Bergsåker som säger att onsdagarna är rena katastrofen, sade Thomas Uhrberg.
Jörgen Westholm skickade en passning till ST: styrelse:
– Varför har ST låtit banorna misshandla Xpress-onsdagarna i tre år och låtit produkten dö ute på banorna? Och varför har ingen sagt något till berörda banor?
Något konkret svar kunde inte någon från podiet ge…
Hasse Skarplöth berättade att han såg ljust ut på ATG:s position när vi skriver 2019 och ATG går in i ett nytt licenssystem:
– Om det blir som det är sagt idag så har ATG en otroligt bra position, och Skarplöth berättade vidare:
– Vi har ett mål på att öka V75 till 100 miljoner per vecka, V86 till 30 miljoner och G75 på söndagar till 20 miljoner. Det som vi levererar först i mål blir onsdagarna.
Hasse Skarplöth kunde också avslöja att det inte blir någon ny spelform på tisdagarna nästa år när tisdagar blir Solvallas ”huvuddag”, men däremot gavs inte något besked vilken spelform som blir ”huvudspelet” den dagen.
– Tisdagar blir vår fjärde mest prioriterade speldag, förklarade Hasse Skarplöth.