Det var en 40-oddsare som gjorde karriärens blott femte start som Eriksson åkte ut med på Sundbyholmstravet för 13 dagar sedan.
Få trodde att Global Courtesy (e. Ready Cash) skulle ta sig till dagens finallopp.
– Jag tycker hon gjorde ett jättebra lopp. Hon fick gå första halvan på inledningsvarvet i dödens i högt tempo. Sedan blev hon avlöst, men även om det blev ett fint lopp fick vi runda dödenshästen när den var kall. Sedan körde jag på chans sista 700 meterna och det gick vägen till en finalplats. Det kanske även hade räckt med en annan väg så som hon kändes, säger Anders Eriksson.
Anders Eriksson
- Född: 1990
- Hemmabana: Solvalla
- Antal hästar i träning: 9
- Stallets resultat 2021: 20 st: 5–4–2, 408.400 kr inkört.
Global Courtesy gjorde tävlingsdebut i början av februari, men även om hon gick bra och bärgade tre raka andraplatser under de inledande tre starterna tyckte Eriksson att det saknades en växel i stoet.
– Jag tyckte under hela vintern att jag hade en fin häst, men när vi började starta så utvecklades hon inte så som jag hade hoppats på. Hon var ungefär lika bra i varje start; höll ungefär samma nivå. Därför bestämde vi oss för att ta våren till träning och siktade mot försommaren. Hon ar inte så hårt jobbad inför Solvalla-comebacken nio dagar innan E3-kvalet, men gick ändå gick hon en 1.14-tid med tredjespår genom slutkurvan. Jag förstod att hon skulle gå framåt till E3-kvalet och nu känns det att hon kommer mer med loppen.
Första rycktussar
Global Courtesy är dock segerlös såhär långt i karriären och kommer även denna gång tillhöra fältets minst spelade hästar när hon inleder från spår åtta.
– Vi har en tuff uppgift framför oss som startar från det näst sämsta utgångsläget. Vi kommer behöva mycket tur med positioner och tempo för en framskjuten placering. Men visst; rätt som det är hoppar tre-fyra stycken in mot första sväng och så har man ett helt annat läge än vad man hade på förhand. Med lite tur är det många som trycker på gaspedalen så jag hoppas vi har turen med oss, men visst blir det svårt att vinna.
Några ändringar planerar han inte vad det gäller vagn, balans eller huvudlag, men däremot ska stoet få tävla med rycktussar för första gången i lopp.
– Jag testade det i måndagsjobbet och det föll väl ut.
Eriksson kuskar även bakom Caroline Jöhnckes Ajusco (e. One Too Many) i Klass I-finalen.
– Hästen gick jättebra i Östersund. Han hade ett omöjligt läge på förhand, sedan blev det inget tempo alls på loppet. Att han lyckades bli trea var jättebra gjort och det var faktiskt utan att han kändes som allra bäst för han bröt lite mer än vanligt. Jag har förstått att hästen är åtgärdad inför det här loppet och har känts bättre. Dessutom har han ett bättre läge nu. Det kan bli svårt att räcka till seger, men om han lyfter lite och och det stämmer på vägen från ett bra läge så kan han absolut vara bland de tre främsta, hälsar Eriksson.