2015 instiftades förbudet mot barfotakörning mellan 1 december och sista februari, samtidigt infördes också permanent barfotaförbud för tvååringar.
Fråntagen placering för hästen och 5.000 kronor i böter för tränaren var så att säga incitamenten för att följa det nya regelverket, vilket i vinter alltså skötts till punkt och pricka.
Så är det här det optimala upplägget?
– Det är alltid svårt att bedöma vad som är optimalt eller inte, men vi har kört enligt nuvarande upplägg de senaste två vintrarna och det har fungerat bra. Vi (ST) tar beslutet utifrån vad som är bäst för svensk travsport och inte enskilda hästar eller aktiva, utan vi försöker se till helheten. Vi har som sagt inte haft några incidenter under perioden 2016-2017, vilket tyder på att våra aktiva har fått tydlig information och att de har accepterat de regler som vi inom travsporten (Reglementskommittén) har kommit fram till, fortsätter Petter.
Barfotaförbudet under vintern är numera inskrivet i Tävlingsreglementet och ses därför som permanent.
– Vi har tagit beslutet angående barfotaförbud år från och år. Reglementet kan alltid ändras om det framkommer att det finns behov av det. Vi försöker vara ute i god tid så att samtliga berörda vet vilka förutsättningar som gäller.
En del av anledningen till beslutet var väl att det inte skulle behöva förberedas ”barfotabanor” på vintern – hur har det gått? Magkänslan säger att banorna inte varit bra, bara otur, eller har inte banarbetarna hunnit ställa om?
– Vi har aldrig haft ambitionen att minska kraven på banorna, tvärtom. Vi jobbar löpande med ett projekt som heter Banskötsel 2017, där banornas och Svensk Travsports ambition är att hästarna skall tävla på ett så skonsamt underlag som möjligt. Vi vill helt enkelt att hästarna skall må så bra som möjligt dagen efter de har tävlat. När det gäller banornas kondition under vintern så har de säkert varierat, precis som vädret. Banpersonalen har haft en svår och jobbig vinter med tvära väderomslag, vilket gör att det är näst intill omöjligt att upprätthålla en tävlingsbana i optimalt skick. Det beror inte på att de inte har hunnit ställa om, utan att vi har haft en svår vinter med stora temperaturförändringar på kort tid, avslutar Petter.
På onsdag släpps alltså balansen fri på banorna Halmstad (lunchtrav), Solvalla och Bergsåker som kör V86.
– Vi har ju ett geografiskt läge som är gynnsamt och jag tror inte att vi haft en enda tävlingsdag i vinter som det inte gått att köra barfota på. Så jag kan snudd på garantera att det går att köra barfota på onsdag också, säger Halmstadtravets banmästare Håkan B Johansson.
I såväl Stockholm (Solvalla) och Sundsvall (Bergsåker) snöar det under måndagen. Det är väl inte alltför långsökt att tro att det kommer krävas skor på onsdag och att det rent av ställs ett dagskrav från bankommittén och banveterinären om barfotaförbud.
– Jag har inte varit på Bergsåker idag, men generellt kan man faktiskt säga att så länge inte hästen har framhjulsdrift, och det är väldigt på jag träffat på som har det genom åren, så går det nästan alltid att köra barfota fram, bara det finns mycket hov. Men vädret ser inte roligt ut idag och vi får se vad det erbjuds för någon bana på onsdag. Att det skulle gå att köra barfota runt om känns väldigt tveksamt, säger Svante Båth.
Till helgen kör Kalmartravet V75-tävlingar. Banmästare Lasse Fransén låter förvånad över frågan om det kommer gå att köra barfota.
– Vi har knappast haft någon tjäle i banan på två månader och i veckan kommer jag köra på sommarmaterial. Jag förstår faktiskt inte vad som skulle kunna hända för att vi inte ska kunna erbjuda valfri balans!
Barfotadansen igång på onsdag
– Vi har inte haft någon som brutit mot förbudet, utan samtliga tränare har skött sig perfekt, säger Svensk Travsports sportchef Petter Johansson.