Fokustema
Kuskarnas arbetsrätt
Läs senare

”Maktmissbruk och toppstyrt”

Svensk Travsport backar inte en millimeter när det gäller kuskarnas möjlighet att köra lopp på två banor samma dag sedan den så kallade ”22-mils-regeln” infördes den 1 mars i år.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Ulf Ohlsson, Rikard N Skoglund och Magnus A Djuse är tre av kuskarna som vill sloga 22-mils-regeln. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport & Stalltz.se
Ulf Ohlsson, Rikard N Skoglund och Magnus A Djuse är tre av kuskarna som vill sloga 22-mils-regeln. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport & Stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

– Jag har förhandlat med Svensk Travsport under ett par månader, men det har inte lett någonstans. Nu är förhandlingarna stängda, säger advokat Michael Fischbein.

Tio av landets kuskar – Oskar Kylin-Blom
Magnus A Djuse, Mats E Djuse, Mika Forss, Ulf Ohlsson, Per Nordström, Jan-Olov Persson, Tomas Pettersson, Dwight Pieters och Rikard N Skoglund – företräds av Michael Fischbein.

– Svensk Travsport har varit tillmötesgående och har insett att det här är ett problem. Vi har diskuterat det fram och tillbaka och försökt jämka och hitta någon slags kompromiss, men de erbjudanden vi fått har inte varit acceptabla. I grunden är det helt fel att Svensk Travsport ska bestämma var någon får tävla och inte tävla. Det ansvaret måste en kusk själv kunna ta, säger Fischbein och fortsätter:

Advokat Michael Fischbein. Foto: pressbild Juristhuser

– Den enda bevekelsegrunden till att det här har införts – och det är jag helt övertygad om – är att Svensk Travsport vill hålla ryggen fri om en kusk skulle köra för fort eller orsaka en trafikolycka. Något annat skäl finns inte och det kan jag definitivt säga. Sedan har ST talat om att bredda sporten och att alla ska få chansen, men det är en chimär.

Stänger dörren

Michael Fischbein har haft möten med travförbundets sportchef Robert Karlsson och talat med ST:s ordförande Anders Källström på telefon, men nu stänger han dörren tills vidare.

– Den är regeln är inte acceptabel och hindrar den fria företagsamheten och konkurrensen. Vi tycker det här är bedrövligt och det är inte bra om några av de största kuskarna i Sverige är missnöjda, men också många runt om som ägare och tränare. De vill ju fritt kunna välja vilken kusk man vill ha till en häst och det här begränsar möjligheten att arbeta.

”Agerar inte respektfullt”

Nu har parterna hamnat i ett låst läge.

– Svensk Travsport vill fortsätta att utvärdera. Det svar jag fått från Robert Karlsson är att det ska ske ”inom sinom tid” och vad det betyder vet jag inte. Mycket av det här handlar om maktmissbruk och toppstyrning. ST agerar inte respektfullt utan det pekas med hela handen. Jag har sagt att vi kan ta ett stormöte och ha en dialog om att ta bort regeln och att det blir frihet under ansvar samt att kuskarna kanske inte stretchar och kört alltför långa sträckor på alltför kort tid, säger Fischbein, och fortsätter:

– Vi vill hitta en frivillig lösning, men ST säger att regeln ska gälla och alla säger att det är Robert Karlssons baby och att det handlar jättemycket om prestige från hans sida. Jag måste också säga att jag pratat med styrelseordföranden och han lät absolut inte ovillig. Sedan landade det att han hänvisade tillbaka till Robert Karlsson. Någonstans har Robert fått bestämma.

Advokat Michael Fischbein hade gärna sett att han fått någon slags förslag till lösning från Svensk Travsport:

– Att exempelvis Svensk Travsport kunde suga på den här karamellen över sommaren och att vi tar en ny diskussion efter det. Nu har vi tröttnat på att diskutera det här när det inte leder framåt, vilket är väldigt tråkigt. Ingen vill ju bedriva rättsliga åtgärder mot sitt eget förbund, men det är inget som vi kan utesluta framöver. I slutändan hoppas vi att det här leder fram till en lösning i samförstånd. Som det är nu känner sig mina klienter väldigt illa berörda.

”Ingen prestige”

Robert Karlsson, sportchef på Svensk Travsport. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Sportchef Robert Karlsson betonar att det är tråkigt att någon lösning inte finns på bordet. Han avfärdar däremot helt att det ligger någon prestige överhuvudtaget i den här frågan.

– Inte alls. Vi vill inte ha en tvist med den här gruppen och vi har diskuterat några lösningar. Tyvärr har de bara varit intresserade av en enda sak och det är att regeln ska bort, säger Robert Karlsson.

Regeln för att kuskar inte får köra lopp på två olika banor samma dag om resvägen överstiger 22 mil infördes den 1 mars i år.

– Grundresonemanget var en bana per dag, men sedan blev det en form av kompromiss med 22 mil. Från början var den satt till 20 mil, men eftersom Romme och Solvalla oftast kör dubbelt (20,1 mil från stallbacke till stallbacke, reds. anm.) valde vi att utöka avståndet till 22 mil. Sedan har vi också öppnat upp en diskussion för en korrigering när det gäller flygresor, men den har avvisats.

Inget besked om utvärdering

Robert Karlsson kan inte idag ge något besked när en utvärdering kommer att ske från Svensk Travsports sida:

– Beslutet som fattades av ST:s styrelse måste få löpa på ett tag till och därefter behöver vi utvärdera vilka konsekvenser det här kan få. Det hade varit konstigt att införa en regel och sedan ta bort den direkt. Vi har inte satt någon exakt tid när vi ska utvärdera, men följer löpande vilka reaktioner vi får. Ärligt talat är det ganska litet med reaktioner, men samtidigt är det några som inte är nöjda och det har jag inte svårt att förstå. För dom blir det en viss förändring, men det verkar inte vara någon stor pilsner i Sverige som helhet.