– Själva transporten är den känsligaste delen när det gäller hög temperatur. På själva tävlingsplatsen med våra stallar med öppna dörrar i skugga och med tillgång till vatten för att kyla ner hästarna är det inga problem, säger ST:s veterinär Antti Rautalinko.
För fyra år sedan var det värmebölja i Sverige.
– Då kontrollerade jag rekommendationer från USA, Sydafrika och Australien. Mycket av deras rekommendationer var att erbjuda skugga och vätska (vatten, reds. anm.). I Sverige har vi inget fast gradantal och den svaga länken är nog transporterna beroende när på dygnet man åker och givetvis transportmedlets ventilationsmöjligheter. Så länge fordonet rör sig, har ventilation och luftgenomströmning är det inga problem, men så fort fordonet stannar kan det vara svårare, säger Rautalinko, och fortsätter:
– 2018 var det en bra bit över 30 grader, men utan inställda tävlingar. Däremot var det inte långtifrån att det blev inställt på grund av skogsbränder i Bollnästrakten. Då hade banveterinären på Bollnästravet fått bilder från området dagen före, och då såg det ut som att det inte skulle gå att köra på grund av brandrök. Vinden vände till tävlingsdagen och löste det sig.
Någon gräns när det gäller temperatur finns det inte i Sverige.
– Vi förlitar oss helt enkelt till skugga och vätska för hästen på tävlingsplatsen.
ST:s Per Wetterholm på sportavdelningen säger, att det vid hög värme är tillåtet att stryka hästar utan att det blir någon påföljd, alltså anmälningsförbud.