Det kom faktiskt som något av en överraskning, måndagens besked att starttiden för V75 på lördagar till klockan 16:20 behålls även nästa år. Allt talade för en återgång till någonstans 14:30-15:00, en tid som passar bättre än sen eftermiddag för alla inblandade. Spelarna, banorna, de aktiva.
Lutfi Kolgjini och Ulf Stenströmer kritiserade detta stenhårt när de intervjuades av trav365.se. Sociala mediernas travbubblor svämmade över av indignation och missnöjesyttringar.
Det finns heller inte en, säger en, endaste anledning att ha denna sena starttid.
Omsättningssiffrorna, att de skulle bli bättre än med den tidigare starttiden, har av ATG och vd:n Hasse Lord-Skarplöth aldrig på riktigt visats att de är. Bara påståtts att de är. Första gången Lord-Skarplöth skulle motivera att den senare starttiden var bättre, det var i Jägersros pressrum Derbyhelgen 2016, ett år efter att nyordningen infördes i augusti 2015. Han hade med sig ett sifferunderlag som ATG:s analysavdelning tagits fram. Samma material presenterades i banornas förtroenderåd.
Det tog mindre än tio minuter att smula sönder det när man började detaljläsa powerpointsidorna. Underlaget var bland annat inte jackpotkorrigerat och därför överhuvudtaget inte relevant och användbart.
Ungefär där någonstans slängde ATG-vd:n också in pokalåret i potten och lät alla förstå att om inte ATG fick köra på som Lord-Skarplöth tyckte och ville, då skulle det kanske inte bli något pokalårsutfall 2018 med 300 miljoner kronor mer till sporten. Så blev löftet om pokalåret plötsligt något som tog hela sporten, alla banor och aktiva, som gisslan av sportens egets spelbolags önskemål och krav.
Så där har det hållit på. INGEN har kunnat visa att 16:20 på lördagar är bättre för vare sig sport eller spel än den starttid som gällde tidigare. Snarast pekar allt på att det är sämre.
Jag nöjer mig med att som inspel rent stickprovsmässigt titta på de två senaste V75-omgångarna som jämförelse. Kalmars midsommar-V75:a och lördagens E3-finaler:
Kalmars midsommar-V75:a 2014 (starttid lopp 1 kl 12:45). Här väljs 2014 som jämförelseår eftersom det var jackpot på V75 denna tävlingsdag 2015:
Publik: 7.477
Dagsomsättning: 101.531.055 kr
V75-omsättning: 72.989.381 kr
13 lopp
Kalmars midsommar-V75:a 2019 (starttid lopp 1 kl 14:45).
Publik: 4.876
Dagsomsättning: 99.196.676 kr
V75-omsättning: 70.775.387 kr
12 lopp
E3-finalerna, Färjestad 27 juni 2015:
Publik: 5.786
Dagsomsättning: 109.625.388 kr
V75-omsättning: 75.143.886 kr
13 lopp
E3-finalerna, Eskilstuna 29 juni 2019:
Publik: 3.080
Dagsomsättning: 102.172.052 kr
V75-omsättning: 74.912.195 kr
12 lopp
Precis varenda här vald parameter är SÄMRE med starttid 16:20 än den var med den gamla starttiden. Låt vara att det inte går att jämföra omsättningssiffror rakt av; de internationella partnerskapen för ATG har förändrats sedan 2014-2015 (då det fanns ”rakebackpengar” i poolen), å andra sidan har sedan dess Tillsammans-varianten utvecklats våldsamt för den svenska delen av V75-spelet. Men att hänföra dessa två saker till vilken tid på eftermiddagen loppen startar går ju inte, de förändringarna finns där ändå.
Speciellt graverande är förstås publiksiffrorna vilka framstår som en smärre katastrof; V75 är de viktigaste tävlingsdagarna på hela året för majoriteten av banorna och inte heller totalomsättningen på ATG:s spelformer matchar siffrorna för fyra-fem år sedan.
Speciellt graverande är förstås publiksiffrorna vilka framstår som en smärre katastrof
Att klockan18-sändningen i TV4 är viktig för intresset för travsporten, ja det stämmer, och det är många andra travländers chefer som säkert gärna skulle offra någon liten kroppsdel för att få ha ett sådant bra fönster mot allmänheten som klockan 18:00-19:00 på lördagar i en av de största tv-kanalerna.
Men Hasse Lord-Skarplöth och svensk travsports ordförande Marjaana Alaviuhkola, som här tyvärr lyssnat alldeles för mycket på en spelbolagschef och alldeles för lite på de hon företräder, banorna och sportens aktiva, gör ett direkt och stort tankefel då de (och även Svensk Travsports sportchef Petter Johansson här) i detta hävdar att de två sista V75-loppen behöver vara direktsända.
stort tankefel då de i detta hävdar att de två sista V75-loppen behöver vara direktsända
Det finns ett väldigt enkelt och bra sätt att mäta detta. Dagens Dubbel-omsättningen. Vi tar samma tävlingsdagar som används ovan som exempel:
Kalmars midsommar-V75:a 2014: 8.826.165 kr
Kalmars midsommar-V75:a 2019: 8.623.281 kr
E3-finalerna Färjestad 2015: 10.917.510 kr
E3-finalerna Eskilstuna 2019: 9.061.387 kr
Sifforna behöver väl knappast ens kommenteras – med mer än att det som påstås från Hästsportens Hus om ”de direktsända loppens betydelse i 18-sändningen” inte stämmer.
Det spelar inte den minsta roll för de som använder klockan 18-sändningen i TV4 för att följa hur det gått i V75-loppen om de är direktsända eller visas i efterhand. De fem första loppen efterhandssänds ju redan nu i 18-sändningen. Det handlar faktiskt bara om en sak: paketering, innehåll, att ändra till att göra en bra journalistisk produkt, en sammanfattning av omgången, med höga tittarsiffror, utifrån förutsättningen efterhandssändning av alla loppen istället för fem i efterhand och två i direktsändning. Att denna tv-innehållstekniska detalj får styra hur hela tävlingsdagen är upplagd är obegripligt, när det nu inte ens går att visa på några konkreta positiva effekter av upplägget för vare sig sport, spel, eller banornas arrangemang.
Och…det går ju faktiskt ibland alldeles utmärkt att köra V75 med annan starttid än 16:20. Elitloppslördagen är ett exempel. Bodens midnattstrav ett annat.
En annan liten återblick över hur det gick till när sen starttid infördes: Det var då en ren tävlingsteknisk sak som beslutades på kanslinivån. Det skrevs därför en motion till ST:s fullmäktige (med Jägersro som drivande) som flera banor skrev under, där det ifrågasattes hur ett sådant genomgripande beslut för de viktigaste tävlingsdagarna kunde tas ”över huvudet” på de banor som ändringen i högsta grad var viktig för. ST:s dåvarande ordförande Hans Ljungkvist svarade att detta var ren tävlingsteknik fråga och sådant hanteras inte på den (strategiska) styrelsenivån utan på (den operativa) tjänstemannanivån.
Nu 2019, är det dock tydligen en fråga av helt annan dignitet eftersom ST:s styrelse står som avsändare till behållandet av 16:20-tiden.
Det tråkiga är att denna detaljfråga tar enormt fokus och kraft i debatten när nästa års tävlingsprogram diskuteras. Där är huvudfrågan vad banorna ska göra, och kan göra, för att vända den negativa utvecklingen av alla sportsliga nyckeltal, för aktiva och hästar. Där är 16:20-frågan en detalj som är lätt att ompröva och ändra, stuva undan i historieböckerna.
16:20 för V75 på lördagar är skit. Men består. Saxade V86:or på onsdagarna är också skit, för de inblandade storbanorna. Men består, åtminstone ett år till.
Ännu ett förlorat år, med fortsatt sjunkande nyckeltal för alla väsentliga sportsliga parametrar och för banorna är därmed att vänta. Pratet om att 2020 göra om tävlingskalendern utifrån ett ”vitt papper”, då sportsliga (mjuka) värden skulle kunna få ta mer plats var bara ett tomt löfte. Det vita papperet var i själva verket ett kalkerpapper.
Jag avslutar med att saxa ur det offentliggjorda protokollet från banornas förtroenderåd i mars i år, punkten 11, utredningar inför 2020, tävlingskalender:
”Förtroenderådet diskuterade frågan och gav följande inspel till Sportkontoret för kommande planeringsarbete, där grundprinciperna ska beslutas före midsommar:
Regionalt perspektiv är viktigt.
Anpassa antalet lopp till antalet hästar.
XPress-modellen innebär att storbanorna tävlar mot varandra. Så kan vi inte ha det. Det krävs en stor utredning som verkligen går på djupet.
Utred möjligheten att en bana arrangerar Xpress.
Gå tillbaka till tidigare starttid på lördagar, situationen är ohållbar.
Utred 16:20 som starttid för STL/V75 på lördagar grundligt.
Se över och aktivera utredningen Banornas uppdrag.
Idén med fyra navbanor (S, Å, J, B) som sattes utanför fördelningsmodellen och flera tilldelades fler dagar. Hur är utfallet? Kan dagar flyttas tillbaka till de banor som blivit av med dagar?
Ett grönt perspektiv är viktigt. Hästarna transporteras för mycket idag.
Mer flexibilitet kring hur en tävlingsdag kan se ut.
Tävlingsprogrammet ska utgå från Pegasus.
Hänsyn ska tas till lopp med nationellt intresse.”
Halvfetningarna i texten ovan är mina. Jag har gjort dem för att markera vad som sades gällande de delar som nu beslutats. Det är bara att konstatera att Svensk Travsports ledning struntar i vad förtroenderådets ledamöter säger och tycker. Eller kanske snarare, det är ändå inte Svensk Travsports ledning och styrelse som egentligen bestämmer hur saker och ting ska vara i travsporten. Utan ATG och de krav och specifikationer som ställs därifrån och av hur Kanal75 vill att travsport visas i media.