Fokustema
Spel
Läs senare

En på kupongen – två på kvittot

En häst på kupongen – men två hästar på spelkvittot.
Roland Nordström fick sig en rejäl överraskning när han spelade V86 via butik för två veckor sedan.
– Utan egen förskyllan har en extra häst blivit markerad på mitt system som dessutom hade ett nummer som inte var spelbart i loppet, säger Roland Nordström.
Av
Emil Persson
Upplåst för dig som är prenumerant
En spelare fick dubbelt så många hästar på sitt spelkvitto inom V86-spelet den 14 februari kontra vad han hade markerat på sin spelkupong. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
En spelare fick dubbelt så många hästar på sitt spelkvitto inom V86-spelet den 14 februari kontra vad han hade markerat på sin spelkupong. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Roland Nordström och hans fru brukar spela V86 varje onsdag och turas om att ta ut systemet. Den 14 februari var det Rolands tur att komponera systemet.
– Vi brukar spela för upp till 200 kronor varje onsdag och systemet jag hade gjort skulle kosta 162 kronor. Min fru tog med kupongen till ICA-butiken här i Sjöbo där vi bor och lämnade in systemet. När hon kom hem så sade hon att ”du hade gjort ett större system än vanligt idag”, berättar Roland Nordström.

Originalkupongen var sparad och Roland jämförde den med vilka hästar som fanns markerade på spelkvittot.
– Jag hade spikat häst nummer 2 i avdelning fyra, men på spelkvittot fick jag se att jag hade hästarna 2 och 15 markerade i den avdelningen. Det ska tilläggas att det bara var tio hästar startande i loppet så där fick jag alltså en häst på min kupong – nummer 15 – som inte ens fanns med som startande i loppet.

Roland Nordströms V86-kupong. Foto Privat.
Roland Nordströms spelkvitto. Foto Privat.

Paret tog sig tillbaka till ICA-butiken, informerade kassörskan om det inträffade och möttes av stor förvåning över det inträffade.
– Vi var nog på plats i butiken igen sju-åtta minuter efter att min fru hade kommit hem. Det ska inte vara möjligt sade hon i kassan, men vi ringde till ATG:s kundservice direkt och fick prata med en kvinna där efter max 15 minuters väntetid i kö. De svarade att de inte gick att göra något i efterhand och att det måste vara något fel i systemet. Jag lyssnade på samtalet och kunde höra kvinnan i kundservice säga att det var sådant som kunde hända ibland.

”Spelsäkerheten?”

Att makulera systemet var inte möjligt då det enligt ATG:s regler ska göras inom tio minuter efter inlämnat vad.
– Jag förstår om regeln finns med tio minuter under den sista timmen eller halvtimmen före spelstopp, men här pratar vi om ett spel som gjorts fem timmar före spelstopp. ATG har lagt ner stora, stora pengar på utveckling av IT-system, men likväl kan en sådan här sak hända 2024. Det är travsportens pengar som i förlängningen har använts för att bekosta det här och jag tycker det är mycket illavarslande att något sådant här kan inträffa. Var är spelsäkerheten? Och hur ofta händer sådana här saker? Roland Nordström har inte tagit någon strid om att få tillbaka pengar för den ofrivilliga dubblering som uppstod på parets V86-system.
– Det handlar inte om pengar. Det är inga stora summor vi pratar om här utan det är hela händelseförloppet jag retar jag på och hur det är möjligt att det kan gå till på det här viset. Jag tycker det är en nonchalant hantering av en kund och hoppas verkligen att ATG ser över såväl sitt system som sina rutiner. I vilken annan bransch kommer en kund tillbaka som blivit behandlad på det här viset, avslutar Roland Nordström.

Läs även:
ATG:s svar: ”Inkommer varje månad”