Sulkysport har mejlledes ställt åtta frågor till Marcus Wahlman som är totochef på ATG rörande den händelse som vi uppmärksammat där en spelare ofrivilligt fick en häst markerad på sin V86-kupong trots att spelaren inte hade markerat hästen på spelkupongen som lämnades in i butik.
Här kan du läsa artikeln om spelarens syn på händelsen och nedan följer Marcus Wahlmans svar på Sulkysports frågor.
***
Hur kan en situation som denna uppstå att en häst markeras på systemet som spelaren själv inte valt att fylla i?
– Jag kan inte säga exakt vad som har hänt i det aktuella fallet, mer än att det ser ut att vara ett så kallat inläsningsfel. Terminalen har av någon anledning uppfattat en markering på en omarkerad häst. Det kan till exempel vara smuts på kupongen som gör att terminalen uppfattar det som en markering.
Är det här ett vanligt förekommande fel?
– Det är ovanligt med inläsningsfel, men det inkommer några ärenden varje månad till ATG:s kundservice. Utöver de som anmäls finns det situationer som upptäcks och makuleras direkt i butiken och vissa situationer upptäcks aldrig. En grov uppskattning är att färre än 1 kupong av 10 000 blir felinläst på något sätt.
Har ärendet behandlats korrekt? Fanns det ingen möjlighet att makulera spelet – enligt uppgiftslämnaren – sju-åtta minuter efter det har lämnats in? Om inte, när hade felet behövt upptäckas för att spelet skulle kunna bli makulerat?
– Enligt våra regler ska ett spel alltid kunna makuleras inom tio minuter. I det här specifika fallet blev ATG kontaktade 1 timme efter att spelet gjordes och kundservice följde de regler som gäller och nekade makulering.
Hur sätts gränsen för när ett spel kan bli makulerat? Är det ATG:s eller Lotteriinspektionen som tar det beslutet?
– Det är ATG som har satt upp reglerna för detta.
Hur kan ett spelnummer markeras på systemet i ett lopp som inte existerar som spelobjekt? Här har alltså häst nr 15 markerats i ett lopp innehållande tio spelmummer. Varför säger inte systemet ifrån när en häst som alltså inte är struken utan aldrig ens funnits som startande i loppet blivit markerad?
– Jag kan inte säga vad som har hänt i det här fallet men systemet ska säga ifrån. Streck på startnummer som inte finns i loppet hanteras som en strykning av terminalen. Det ska i sin tur föranleda ett meddelande i terminalen och en fråga från kassapersonalen om kunden vill göra om kupongen eller gå vidare och acceptera reservinträdet.
Anledningen att systemet inte ogiltigförklarar kupongen är en service till kunderna. En stor andel av våra kunder har ansett det viktigare att få igenom sitt spel, med reservinträde, än att börja om med en ny kupong och kanske inte hinna fylla i den innan spelstopp.
Kan spelare som lämnar in ett vad i en ATG-butik känna sig trygga vid att om man har fyllt i sin kupong rätt och riktigt så får man det vad man fyllt i eller behöver spelare alltid kontrollerat sitt vad noggrant innan den lämnar kön?
– I de allra flesta fall fungerar allt som det ska, men i undantagsfall kan det bli fel. Den enda som kan avgöra om det blivit fel är kunden som har fyllt i kupongen, därför ska kunden alltid kontrollera sitt spelkvitto. Det är kundens ansvar att verifiera att spelet blivit korrekt registrerat via spelkvittot i samband med spelet och om något blivit fel så har man tio minuter på sig att makulera sitt spel.
Det aktuella systemet resulterade inte i någon vinst (fem rätt). Nu vann häst nr 2 avdelning fyra, men om vi leker med tanken att häst nr 3 (ej markerad på systemet) vunnit loppet och spelaren t.ex. fått sex rätt på sitt system. Hur hade då vinsten beräknats med tanke på att det fanns en häst på hans slutliga kupong i avdelning fyra som i själva verket inte startade i loppet?
– Spelaren får in sin förstareserv, i det här fallet nummer 10, och har två hästar i loppet vilket i sin tur gör att antal sexor, i det hypotetiska exemplet, dubblas.
Har spelaren rätt att få tillbaka pengar för det påslag som ofrivilligt blivit på kupongen?
– Man har ingen rätt att få tillbaka delar av sitt vad i efterhand. Däremot ska kunder kunna makulera sina spel inom tio minuter.
Läs även:
En på kupongen – två på spelkvittot