Markus Gustafsson valdes till ordförande i Stockholms Travsällskap 2018 och kom från en travsportslig bakgrund. Fadern Harry Gustafsson och Vilhelm ”Guvijo” Johansson var två av initiativtagarna till Kalmartravet och Harry blev banans första sekreterare. Travsporten fick Markus så att säga med blodet.
Under några år var Markus borta från travets värld och det var i samband med att han flyttade till Stockholm 1984 och bildade familj, men när barnen blev stora återvände han till travet som delägare i flera hästar. Senare engagerade sig Markus Gustafsson travpolitiskt och blev ordförande i Stockholms Travsällskap 2018.
Stor erfarenhet hade Markus både av ideella organisationer och bolagsfrågor. Under 15 år arbetade han som förhandlingschef/förhandlingsdirektör på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), vilket är Sveriges största arbetsgivarorganisation.
Markus Gustafsson var inte rädd för att ta strid med Svensk Travsport och som ordförande i Stockholms Travsällskap ville han inte skriva under avtalet om ”marknad och sponsring” och det grundade sig på att det var total partsobalans i avtalet. Han ansåg att det förelåg en risk för underprissättning, alltså att inte Stockholms Travsällskap skulle få betalt till det värde som de immateriella tillgångarna hade.
Han blev överkörd av sin egen styrelse trots att det inte fanns några uppgifter i avtalet om mycket pengar det skulle ge för Stockholms Travsällskap. Han ansåg att det inte var speciellt affärsmässigt att skriva under något när man inte är riktigt klar på vilken ersättning man får. Hans styrelsekamrater hade en annan uppfattning…
Markus Gustafsson lämnade Stockholms Travsällskaps styrelse efter detta, men hans intresse för travsporten avtog aldrig. Han funderade ofta i nya banor och hur travsporten utvecklas och locka nya människor och torgförde en del förslag i Sulkysport:
– Många sporter utvecklas och förnyas. Men inte travet i meningen nytänk för ett nytt publikt intresse. Vi behöver ny publik, nya inkomster, nya sponsorer med mera. Att hästarna blir allt snabbare räcker liksom inte.
Flera gånger frågade Markus vem ska hantera utvecklingsfrågorna av den typ som travet nog skriker efter och så väl behöver. Den frågan är lika aktuell idag som då.