Här är Fredrik Franssons krönika som publicerades i Sulkysport nummer 19, som utkom förra veckan:
Vägen till fler utövare går genom amatörerna – glada amatörer är den bästa marknadsföringen för att ge fler aktiva.
Häst- och utövarbrist kan vara den största utmaningen vi står inför. Därför ska rekryteringen av hästägare och aktiva alltid vara högt prioriterat.
Använd breddtravet som marknadsplats – där finns också proffsens nya kunder.
Min första krönika i Sulkysport tog upp ”Utveckling om travdagen” (Sulkysport nr 7/2017) som ämne och eftersom jag tyckt så mycket behövde vi bevisa att det visst går att skapa ”buzz” kring en helt vanlig breddloppsdag.
Fredrik Fransson
Det skrevs, delades och gillades fler tidningsartiklar och inlägg inför förra fredagens breddloppsdag på Bollnästravet än om V75 på samma bana; tack vare en kuskmatch med lokala kuskar från Järvsö. Blåbären berör!
Tolv kuskar med livs levande grannar, släktingar och vänner som helt plötsligt fick en positiv påminnelse om det roliga med trav – spänning, spel och känslor.
När Lukas Svedin skar mållinjen som vinnare stod släkten på sidan och jublade som om det vore Elitloppet. Lokaltidningen skrev, glädjescener, filmer och bilder delades på sociala medier.
Marknadsföring när den är som bäst – före, under och efter eventet.
Mission completed.
Det som behövs är att skapa nya event – det går inte att luta sig tillbaka och hoppas på fint väder
Till och med travbanorna själva verkar i många fall släppt breddloppsdagarna till något man bara kör av – en del skyltar till och med på travprogrammens framsidor om ”Breddtrav”, ungefär som att det är något att skryta med?
Det som behövs är att skapa nya event – det går inte att luta sig tillbaka och hoppas på fint väder. Hitta på, ändra, prova – och framför allt skit i vad alla andra tycker och tänker – ingen minns en fegis som Micael ”Spitcam Jubb” Broberg skulle sagt!
För att skapa fler aktiva behöver tröskeln sänkas. Tänk; ”Kan Lukas Svedin – då kan jag”.
Men det krävs då att förebilden är en glad förebild som säger ”hej och välkommen till travsporten” – och det är det inte alla som gör idag. Långt ifrån. Där krävs insatser!
Jag har sagt det förr, och säger det igen – för den ännu oinvigde släktingen, grannen, kompisen eller lottospelaren spelar det ingen roll vilka hästar det är på banan.
För den ännu oinvigde släktingen, grannen, kompisen eller lottospelaren spelar det ingen roll vilka hästar det är på banan
Då är ekipaget i mångt och mycket viktigare – därför är det också viktigt med marknadsföringen av de vanliga travdagarna. Ju lägre klass desto mer riktad marknadsföring – använd blåbären. ”Se grannen köra travlopp” är med största sannolikhet bra mycket mer lockande än ”Breddtrav, första start 18.20”…
För till syvende och sist kommer en stabil grund (bredd) att skapa stjärnor.
För övrigt 1: När vi ändå är på gång – låt amatörerna träna hästar fritt utan att behöva vara företrädare för hästarna.Det behövs en injektion värd namnet om vi ska få amatörerna att bli fler och behålla dem som redan kämpar. Det kommer ge fler kunder till proffstränarna!
För övrigt 2: Apropå marknadsför- ing av travsporten – osannolikt att en skitsak som en böteslapp ska ge mer spaltmeter, delningar och (o)gillningar än själva prestationerna på travbanan. Ett ypperligt exempel på hur man har fokus på fel saker… Jag står på Adrians sida – klart hjälmen ska åka av när man tackar publiken. Jag gjorde det själv på Bollnästravet ifjol – tacksamt nog utan böteslapp…!
***
I torsdagens utgåva av Sulkysport, den 27 juli, är det storhästägaren och uppfödaren Anders Ström, som ger sin syn på de svenska insatsloppen – och hur det ska bli bättre förutsättningar.