– När reklamfilmen kom kände vi bara: ”Det här ser exakt ut som vårt projekt”, säger Helena Byström till Dagens Nyheter.
Likheterna mellan ”Släpp hästen fram i dig” och performanceverket ”City Horses” från 2017 är slående. Syftet med ”City horses” är att sätta fokus på kvinnokroppen i det offentliga stadsrummet, där kvinnliga dansare rör sig genom stadskärnor och kring statyer föreställande beridna män likt en flock vildhästar, skriver Dagens Nyheter.
– Vi skulle aldrig sälja oss till spelbranschen, hade vi velat göra det hade vi gjort det för länge sedan med tanke på hur vi kämpat för att få ihop finansiering, säger Helena Byström till DN.
ATG ser inget fel
Helena Byström kallar det för ett intrång i den konstnärliga integriteten och säger också att enskilda konstnärer och konstnärsorganisationer inte har några muskler till att driva processer mot stora bolag.
ATG:s marknadschef Johanna Åberg kommenterar också den uppkomna situationen i ett mail till DN:
– Vi ser dock inte att det skett någon överträdelse eller att vi agerat felaktigt i juridisk mening.
”Nej, det gör vi inte”
I oktober 2023 blev Helen Byström och Anna Källblad kontaktade av ett produktionsbolag som sett deras verk City Horses med en förfrågan om koreografiskt samarbete, något som senare drogs tillbaka, då det inte fanns någon budget.
– Vi hann aldrig ta ställning till frågan, skriver Byström och Källblad i ett pressmeddelande, och fortsätter:
– Till alla er som undrar varför vi samarbetar med ATG – Nej, det gör vi inte!