”TR:s styrelse konstaterar att det är oacceptabelt och frustrerande att det närmast kommer som en blixt från klar himmel, bara ett par veckor före årsskiftet då budgeten ska träda i kraft, att det plötsligt inte finns några pengar att förstärka de aktivas pressade ekonomiska situation med”, skriver Travtränarnas Riksförbund på sin hemsida.
Ingen förstärkning av prispengar
PÅ TR:s medlemsmöte den 26 oktober – skriver TR – diskuterades utformningen av ett av ST framtaget tänkbart paket med förstärkningar av prispengarna på 50 miljoner kronor under 2023.
ST:s vd Maria Croon poängterade förvisso tydligt att ”vi vet ännu inte om dessa pengar finns”, men att ST överhuvudtaget presenterade förslaget kunde samtidigt inte tolkas på annat sätt än att det gick att realistiskt hoppas på denna förstärkning med 50 miljoner kronor nästa år.
”50 miljoner fanns inte”
Samma paket diskuterades sedan även på ett samrådsmöte i ST den 17 november, där TR deltog. En månad senare visar det sig så att de där 50 miljonerna inte finns.
”Det är i sig illa nog utifrån perspektivet att proffstränarnas verksamheter drabbats av inflation som beräknas till tolv procent under 2022. Men inte nog med det. Utan ST måste också ta 70 miljoner av de efter de fina pandemiårsresultaten för ATG 2020 och 2021 hopsparade överskottsmedlen för att kunna behålla 2022 års nivå på prispengar och anslag till banor”, skriver Travtränarnas Riksförbund, och fortsätter:
”TR:s styrelse finner det näst intill oprofessionellt att så stora företag och organisationer som detta handlar om, Svensk Travsport och spelbolaget ATG, antingen har haft undermålig kontroll över den egentliga ekonomiska utvecklingen i ST/ATG-systemet under 2023, eller undermålig kommunikation mellan ST och ATG, eller en kombination av dessa faktorer, när det först alldeles i slutet av året kommer fram ”hur läget egentligen är”.
Kräver förbättringar
Nu förutsätter TR:s styrelse att Svensk Travsports styrelse och ledning skyndsamt vidtar åtgärder för att undvika att liknande situationer uppstår i framtiden. Arbetssätt och rutiner för kommunikation mellan ST och ATG, och insyn i hur ekonomin i ATG utvecklas under löpande verksamhetsår, behöver uppenbart förbättras.
”Att tvingas acceptera att ST behöver lägga en budget med rörelseunderskott är långt ifrån samma sak som att vara nöjd med situationen. TR:s styrelse har självklart förståelse för att ST:s budget är framtvingad av omvärldsfaktorer som påverkar alla, och av en förestående lågkonjunktur, men att det på bara några veckor verkar som att långt över 100 miljoner kronor ”bara försvunnit” i den tänkta leveransen från ATG väcker frågor.