Efter E3-segern hemma på Bergsåker i juni har siktat helt och hållet varit inställt mot Kriteriet för Global Badman.
Korta E3-vändan stod man över och istället har Global Badman gått två andra lopp efter E3-vinsten.
– När det gick så bra i E3 har siktet varit inställt på detta. Oavsett om han vunnit E3 eller inte hade vi sett på Global Badman som samma fina häst, men det känns verkligen skönt att vi lyckades. Nu hoppas jag vi kan fylla på med framgångar som gör att det känns som bonus.
Genrepet för två veckor sedan var av bästa märke. Global Badman flög fram i spurten och travet fungerade klockrent.
– Han har kunnat ta något felsteg emellanåt, men nu flöt travet perfekt. Då tävlade han med skor runt om och planen är att han ska gå så ikväll också. Jag var så himla nöjd med hur han kändes.
Lika nöjd är han dock inte med utgångsläget. Global Badman ska starta från spår tolv i vad som är V64-spelets första avdelning.
– Jag suckade friskt när jag såg spåret, det var inte så att man jublade. Vi är utelämnade härifrån, men kanske kan Elegant Ima få svar om han kör fram tidigt? I sådana fall blir ju loppet låst och… ja, det finns en del att fundera på, medger Wäjersten.
”Bästa tänkbara”
Diones Smaragd (e. Quite Easy U.S.) ska därefter försöka kvala in till sin andra årgångsfinal för året.
– Med klaff kan det gå vägen, men det finns nog några konkurrenter som är bättre på pappret. Hon kommer i vilket fall att lättas i balansen i kväll. Vi slår ur underläge, men med lite flyt kan hon kvala in.
Kring Berra Steel (e. Conway Hall) möjligheter att kvala in till Kriteriet ligger han däremot väldigt lågt.
– Han får vara med och lära och från detta läge med spår sju så är det en peng i första hand som vi får sikta. Hästen är under utveckling, men inte så långt kommen sm några andra i loppet ännu.
Efter dagens övningar stundar morgondagens V75-tävlingar på Hagmyren. Vilka som är bästa segerchanserna behöver han inte fundera särskilt länge på.
– Merritt (V75-5) och Heading Reference (V75-7) är de hetaste chanserna. Det är spännande att Heading Reference har fått ett så bra läge nu efter att haft skräplägen flera gånger i följd. Spår fyra är bästa tänkbara på Hagmyren då det blir ett väldigt ryck in på rakan när bilen släpper fältet. Risken att hästen slår ihop om man ska ladda från spår ett eller två är stor, påpekar Daniel Wäjersten.